Bruce G Charlton je u više navrata pisao o sustavima i njihovoj funkcionalnosti i/ili ideološkoj predanosti. (Primjerice u postu iz 2015. god. The Leftare right - in practice and over the long haul, ideology/ religiontrumps effectiveness/ efficiency (or Moralizing beats Modernizing) objašnjava svoje viđenje iskrivljavanje zadataka -nekoć funkcionalnih - sustava. U nastavku prenosim sažetak njegovih razmišljanja;
Funkcionalna učinkovitost podrazumijeva predanost osnovnim funkcijama i zadacima. Znanstveni sustav ima znanstvene kriterije, zakon pravne itd.
Institucije i sustavi vođeni funkcionalnom učinkovitošću postavljaju najbolje ljude na određene pozicije.
U različitim okolnostima i društvenim uređenjima mnoge institucije kroz povijest su imale i druge zabrinutosti (komunistički, fašistički sustavi itd.), ali mnoge institucije u 19. i 20. stoljeću na Zapadu su bile predane ostvarivanju svojih funkcija.
Primjerice znanost je bila vođena znanstvenim kriterijima, ali posljednjih desetljeća je vođena vanjskom "ideologijom" – antikršćanskom ideologijom Ljevičarstva.
Znanost je bila moralno neutralna, nadvladavala je politiku; ali sada u praksi i u idealu, znanost je vođena ideologijom Ljevičarske politike.
Moraliziranje je zamijenilo funkcionalni fokus modernizacije. Prestižni poslovi, promocije, počasti ili nagrade daju se na moralističkim osnovama, slavi se što je dobitnik žena ili pripadnik manjine. Znanstveno opravdanje može se dati post hoc, ali takvo što nije primarno.
Slično vrijedi i za evaluaciju znanosti. Hoće li se nešto smatrati "istinitim" ili ne, ovisi o tome je li u skladu s prevladavajućom Ljevičarskom ideologijom. U slučaju da nije, onda "nije točno" – radi se o nekompetentnom ili nepoštenom radu.
---
Modernizacija, koja je porazila kršćanstvo, nije porazila moraliziranje. Širenjem i profesionalizacijom znanosti vratilo se i moraliziranje.
Sada je takvo stanje, u znanosti, i u svim drugim velikim i moćnim društvenim institucijama; ideal funkcionalne učinkovitosti je odbačen i moderno društvo se vratilo primatu religije/ideologije.
PS
Je li potrebno navoditi primjere?
Tekst sam ranije pripremio, a s obzirom na sva nedavna događanja nije teško pronaći primjere. (Iako, kada govorimo o temi koja dominira u zadnje vrijeme, radi se o nekim drugim fenomenima i iskrivljenjima, povezanim, ali se razlikuju od onih na koje ovdje upozorava BGC.)
Ako imalo pratite vijesti iz sličnih područja korupcija o kojoj govori vas neće iznenaditi. Stanje u humanističkim znanostima ćete lako prepoznati, ali niti društvene znanosti nimalo ne zaostaju. Možete objaviti neku neugodnu istinu, ali tek kao dio "problema". Primjerice, statistike pokazuju da postoji razlika X kod Y, ali ne možete stati na tome, nego pojasniti kako se radi o nepravdi koju je potrebno ispraviti. Vaš rad mora biti dio borbe protiv seksizma, patrijarhata, homofobije, rasizma, transfobije, ili čega sve ne. Ponekad niti to nije dovoljno.
Prirodne znanosti stoje bolje – ili je barem to donedavno vrijedilo - jer se očekuju rezultati, ali i tu već imate desetljećima gušenje različitih ideja. Slučaj Watson, Hunt, Strumia, nedavno Hsu [još jednom, ranije sam pripremio post], i mnogi drugi manje poznati ljudi, pokazuju da se morate prilagoditi prevladavajućoj ideologiji. Svi ti ljudi su bili vezano uz prestižne institucije, prestižne projekte ili su dali veliki doprinos znanosti, ali svejedno su doživjeli različite neugodnosti, otkaze i protjerivanja; Imena nekih od njih su postala zabranjena.
(Ovih dana imate protjerivanje nobelovaca i dobrih znanstvenika jer daju izjave koje nisu u skladu s nametnutim vjerovanjima. Čak i ako to smatrate opravdanim iz raznih razloga, u slučaju nobelovca Levitta radilo se o protjerivanju s konferencija iz područja koje je zapravo utemeljio iako njegovo najavljeno predavanje nije imalo nikakve veze s "kontroverznim" i "opasnim" tvrdnja.)
(Nešto slično, kod nas je morao odstupiti – odnosno odustati – lječnik/znanstvenik koji prema priznanju svih uključenih zadovoljava sve kriterije pozicije, ali zbog neslaganja sa prevladavajućom ideologijom nedopustivo je bilo imenovati ga na tu poziciju - iako to znači propadanje institucije. Nisam upoznat s detaljima, ali u nekoj nevezanoj raspravi, pročitao sam da je nedopustivo takvu osobu postaviti na poziciju jer je dao intervju katoličkom mediju i tom prilikom izjavio da je raspravljao s katoličkim teolozima o jednom moralnom pitanju. Dobro da smo izbjegli tu katastrofu. Kasnije je pronađeno dodatno objašnjenje da je citirao svoju baku iz 19. stoljeća koja nije vjerovala susjednom nam narodu.)
Najpoznatije znanstvene institucije organiziraju konferencije koje nemaju nikakve veze sa znanošću i koje zvuče kao nešto što bi Sokol izmislio, a kada im se netko usprotivi onda ga protjeraju. Najbolji časopisi objavljuju uvodnike u kojima ističu svoju predanost Ljevičarskoj Ideologiji itd. (Srećom, ipak se radi o još uvijek dobrim časopisima pa će i dalje – barem za sada - objavljivati kvalitetne radove koji upućuju na neistinitost takve ideologije – npr. članci iz područja neuroznanosti koji spominju razliku između spolova. [Doduše, s minimalnim vremenskim odmakom, članaka koji pozivaju na ideološku predanost i planova kako to ostvariti je sve više, teško je vjerovati da čitate nekad ugledne znanstvene i popularno znanstvene časopise.]
BGC općenito ima ideje koje neće biti prihvatljive svima, većinu ih niti ne razumijem, ali čini mi se da konkretno razmišljanje nije daleko od istine. (Ako se ne varam jedno vrijeme se bavio pitanjem inteligencije što je posebno ispolitizirano područje – prema njemu prvo područje gdje je politička korektnost zavladala. Bavio se i evolucijskom psihologijom koja je karakteristična po tome što je većina njenih predstavnika militantno antiteistična i progresivna što nije rezultat samog područja.)
Kada sam prvi put pročitao prenesena razmišljanja, primijetio sam da bi pojam "antirasizma" mogao nekoga zbuniti. Doduše, tko prati događanja na zapadu (u SAD-u, slučajevi u engleskoj poput Rotherhama itd) shvaća da "antirasizam" u ovom smislu nije protivljenje rasizmu – slično kao što što "antifašizam" ne označava protivljenje "fašizmu".
BGC se konkretno fokusirao na znanost, ali kao što je napomenuo, to vrijedi za sve moćne i utjecajne institucije. Uključujući i vjerske. (Nekoć mi se njegova kritika institucije KC kao dio ljevičarske korupcije činila pretjeranom, ali prateći situaciju na Zapadu, čini se da nije bez osnove. Nažalost, sve više i kod nas možete čuti izjave koje je teško razlikovati od izjava ljevičarskih aktivista .)
Različite "kapitalističke" organizacije također nisu iznimka. Najveće kompanije se, barem naizgled, manje brinu o svojim proizvodima i uslugama, a više o predanju Ljevičarskim ciljevima.
Naravno, uvijek postoji korupcija različitih institucija, ljudi koji su spremni zloporabiti svoj položaj kako bi si osigurali određenu financijsku ili drugu blagodat (moć, status, ugodu itd), ali ovdje se ne radi o tome, govori se o potpunoj korupciji – iskvarenju – institucija. Korupciji njihove same biti.
Policija se više ne bavi sigurnošću, vojska obranom, zdravstvo osiguravanjem zdravstvene skrbi, znanost istinskim istraživanjem, sudstvo pravom itd. (Pisam sam nešto slično u O IK, rodu i rodovima vojske.)