"Problem nije što Dunja Špoljar ne zna argumentirati. Problem čak nije ni što Dunja ne zna razmišljati. Problem je što Dunja ne zna što razmišljanje uopće je; ona ga je pomiješala sa osjećanjem."
~T.S.
Pitate se u čemu je problem sa
osjećajima, a ne razmišljanjem? Ne donose li se svi zakoni zato što
osjećamo da bi nešto trebalo napraviti ? Ako neka žena neovisno o
svom načinu života osjeti potrebu za djetetom nema li ona pravo na
to – nešto želim pa onda imam i pravo na to, neovisno o
posljedicama? Tko smo mi da idemo protiv njenih osjećaja?(Izgleda da
takvo razmišljanje ima korijen u našem školskom sustavu, temi o
kojoj gornji citat izvorno i je.) Zašto se pitati koje su posljedice
nekog zakona ili koji čvrsti
dokazi idu u prilog nekom zakonu kada imamo osjećaje?
Zanimljivo je i kako određeni
sabornici odjednom slave svaki život(osim nerođenih), bojim se da zastupnica Špoljar
neće održati ovakav govor kada će biti neka rasprava o pitanju
pobačaja. Tko će u saboru obraniti živote onih koji se nisu
rodili? Zanemarujući sve bioetičke probleme vezane uz oplodnju(i
status ljudskog bića u ranoj fazi razvoja – sad bi me neki zastupnik upozorio da je potrebno koristiti stručni rječnik – upravo to i
radim, radi se o ljudskom biću, nerazvijenom, ali ljudskom biću), u nastavku ću dati par prigovora i komentara na raspravu
koja prati donošenje novog zakona. Pritom naravno ne mislim da
moralnu ispravnost ovog zakona možemo suditi samo na temelju
njegovih posljedica. Neke stvari su pogrešne i neprihvatljivo ih je
činiti, neovisno o posljedicama. Većina ljudi danas ne dijeli moje
mišljenje pa ću probati istaknuti neke posljedice zakona zbog kojeg
bi i takvi ljudi mogli vidjeti problem sa novim zakonom(unatoč
"dobrim" namjerama).
1. Financijski prigovor
Zašto spominjati novac u ovoj
raspravi, nije li život neprocjenjiv? Apsolutno se slažem da je,
neovisno o fazi razvoja ljudskog bića nije ga opravdano
uništiti(mišljenje koje ne dijele svi, posebno vladajući), ali
unatoč tome što je vrijednost života neograničena, proračun je
ograničen; a u ovom slučaju cijena života je dobro poznata. U
raspravi emisije Otvoreno netko je kao argument spomenuo kako će
tako rođeno dijete jednoga dana postati porezni obveznik i pokriti
sve troškove; svojevrsni ekonomski perpetuum mobile ili ponzi shema?
Nije ni bitno, vladajuća koalicija i prije izbora je istaknula svoje namjere vezane uz zakon tako da očito imaju podršku javnosti po tome pitanju.(Kao i podršku za financiranje nekih drugih institucija i programa. Ipak, kako se često uz ovaj zakon spominje i pronatalitetna politika možda bi taj novac mogli potrošiti na neki drugi način koji bi rezultirao većim brojem rođenih? Ovaj "direktni" financijski prigovor neće na nikog utjecati tako da o njemu nema ni smisla više pisati - zapravo sam ga spomenuo samo da imam tri prigovora, puno ljepši broj od dva).
Nije ni bitno, vladajuća koalicija i prije izbora je istaknula svoje namjere vezane uz zakon tako da očito imaju podršku javnosti po tome pitanju.(Kao i podršku za financiranje nekih drugih institucija i programa. Ipak, kako se često uz ovaj zakon spominje i pronatalitetna politika možda bi taj novac mogli potrošiti na neki drugi način koji bi rezultirao većim brojem rođenih? Ovaj "direktni" financijski prigovor neće na nikog utjecati tako da o njemu nema ni smisla više pisati - zapravo sam ga spomenuo samo da imam tri prigovora, puno ljepši broj od dva).
2. Što sa djecom? (stvaranje "potklase")
Zakon predviđa da se svim ženama
omogući umjetna oplodnja, neovisno o stilu života kojeg vode, što
bi moglo biti pogrešno u tome? Pa, zanemarit ćemo sad negativne
posljedice koje osjećaju djeca koja žive u "alternativnim"
zajednicama i fokusirati se samo na ekonomski aspekt. Prihodi
obitelji samohranih roditelja su, sasvim razumljivo niski
što rezultira sa lošijom startnom pozicijom – teško da će
socijalist u tom slučaju odoljeti "raspodjeli bogatstva"
odnosno još poreza kako bi djeca u takvim zajednicama ostvarila
svoja prava.(Drugim riječima, uzimate novac oženjenim muškarcima
i ženama kako bi omogućili nevjenčanim ženama da imaju djecu bez
oca, tako dobivate sve manje očeva - kojima ostaje manje novaca - i
sve više djece bez očeva.)
Primjer SAD-a i Britanije – naprednih
država koje nam stalno spominju kao uzor – pokazuje sve negativne
posljedice raspadanja obitelji na pojedinca i društvo. (Ne treba previše
pretraživanja po člancima da bi prepoznali veću stopu
zlostavljanja i siromaštva djece u "alternativnim"
obiteljima; brak je najbolje oružje protiv siromaštva – tko se
bori za obitelj ujedno se bori i protiv siromaštva).
3. Život kao egzistencijalni
supermarket
Tko će biti otac tom djetetu, tko će
bit muž toj ženi? Pa država, naravno. Država postaje otac i muž,
više nije potrebna obitelj, na ženi je da radi što želi i kada
želi, a na muškarcima da budu neodgovorni i troše novac na sebe,
država će financirati sve.(Pada mi na um izjava "ja sam te rodila ja te mogu i...", izgleda
da će poprimiti neko sasvim novo značanje kada država postaje ta
koja donosi na svijet.)
Bez obitelji država mora preuzeti dio
njenih funkcija. Institucija braka daje muškarcu ne samo osjećaj da
ima obavezu nego i vrlo važnu ulogu; uzdržavati svoju ženu i svoju
djecu. Kada mu to oduzmete ne preostaje mu baš puno osim da se
ponaša neodgovorno i uživa u svome životu. Život postaje
egzistencijalni supermarket u kojem sa polica birate što želite,
bez ikakvoga razmišljanja o posljedicama.
Hoće li novi zakon stvarno imati
takve posljedice?
Možda se sada pitate očekujem li
stvarno da će žene koje se odluče na MPO bez partnera imati takav
utjecaj na društvo? Sumnjam, posebno zato što se radi o relativno malom broju
žena(iako na primjeru Britanije vidimo da je broj žena bez partnera u procesu porastao sa 350 na 1571 u tri godine nakon donošenja zakona po kojem otac više nije potreban; u apsolutno iznosu taj broj nije toliko značajan) Zapravo cijela rasprava oko novog zakona nije
toliko bitna zbog samog broja nego zbog svjetonazorskih razlika.
(Pritom, kao što sam već spomenuo, govorim samo o posljedicama, ne samom činu).
No, moram postaviti protupitanje; Zar Vi stvarno očekujete da ovaj
zakon u kombinaciji sa novim obiteljskim zakonom, najavljenim
zakonom o istospolnim zajednicama i spolnim odgojom u školama neće
imati nikakav utjecaj na društvo?
Čak i ako ne vjerujete da postoji
nešto što bi mogli opisati "napadom na obitelj" izjava
poput ove će vas potaknuti na razmišljanje(zastupnik Kolman);
Nemojte nasjedati na šuplje argumente o pravu djeteta da ima oca i majku.To je čak i morbidno jer bi značilo da dijete koje nema oba roditelja ne zaslužuje da se rodi.
Ne znam kako je zastupnik Kolman uopće
došao do zaključka da oni koji se protive njihovom zakonu misle da
se začeta djeca ne bi trebala roditi, pokušavam smisliti neku
usporedbu kojom bih pokazao koliko je njegov zaključak besmislen,
ali nisam uspio ništa smisliti.(To se događa često sa vladinim
prijedlozima u zadnje vrijeme). Ostavit ću njegovu izjavu - o
šupljem odnosno morbidnom argumentu za obitelj - kao komentar bez
komentara.
Ipak, jedno je sigurno; koje god da su
posljedice zakona koje će ova vlada(političari) donijeti oni ih
neće snositi. Očito je da za njih najbitnija želja i reklama,
tipično birokratski; bitan je proces, rezultati i cijena su potpuno nebitni. Nebitni su, jer oni nisu ti koji će ih platiti, njihova četverogodišnja
pamet će ih odvesti na neku drugu poziciju da ponovno donose odluke
za koje neće odgovarati.
OK, ali u čemu je stvarno problem?
Dobro, ali svi znamo nekog tko je
odrastao bez roditelja pa je ispao dobra i pristojna osoba, odnosno znamo one
koji su odrasli sa oba roditelja pa nisu imali idealno djetinjstvo.
Oduvijek je bilo i bit će obitelji koje ne uključuju oba roditelja,
što sa svom vanbračnom djecom, ne znači li to da bi trebali
prihvatiti takve zajednice i poticati ih? Pa, kao što možemo
vidjeti na temelju statistika za SAD i Britaniju nije svejedno u
kakvi zajednicama odrastaju djeca. Iskoristimo takvo razmišljanje
za krađu; uvijek je bilo i bit će krađa, ako svi kradu(samo će
najpošteniji svaku kemijsku vratiti u ured) ne znači li to da je
krađa postala općeprihvatljiva i trebamo je legalizirati? Živimo u
21. stoljeću, možda je borba protiv lopova imala smisla u srednjem
vijeku, ali sada je novo doba i vrijeme je za konzervativce da se
prestanu petljat u politiku i zanemare pravo na vlasništvo. Vjerujem
da vidite apsurd takvog razmišljanja. Ipak, upravo tako funkcioniraju
političari u današnje vrijeme kada razmišljaju o obitelji.
Sada možete reći, "Dobro, ali
vlada samo donosi zakone, ona nikog ne tjera da ima djecu van bračnih
zajednica"? Ne mora ih tjerati, dovoljno je da putem socijalnih
reformi i fiskalne politike promovira okolnosti u kojima nastaju
takve zajednice. Ne postoji predodređeni broj takvih zajednica, ne
postoji ništa u prirodi čovjeka i društva što upućuje da mora
postojati određeni broj takvih zajednica.
Obitelj je stoljećima bila temelj
društva, činjenica koju ljevičari potpuno zaboravljaju odnosno
namjerno ignoriraju. Roditelji su se brinuli za svoju djecu, a jednog
dana kada su roditelji ostarjeli djeca su se brinula za roditelje.
Djeca su bila ulaganje u budućnost i zato su obitelji bile zdravije;
morali ste se brinuti o djeci i ugraditi im vrijednosti koje će im
pomoći u društvu, djeca bez radne etike i vrijednosti nisu ni bila
uspješna u životu. Prije je postojala odgovornost prema obitelji, a
danas se ljudi oslanjaju samo na državu; odgajanje djece i briga da
ne donesu pogrešne odluke više ne se ne čine tako
bitnim.
Život je težak, to što je nešto teško ne znači da je pogrešno, niti da je potrebna država da na neki magični način preuzme tu odgovornost. Učiniti pravu stvar nije lagano, ali moralnost nekog ponašanja ne možemo odrediti njegovom težinom. Siguran sam da će zakoni - ovaj u kombinaciji sa najavljenim - koje će donijeti nova vlada rezultirati većom bijedom za one kojima navodno pokušava pomoći.
Ovakve vlade ne
mogu postojati u zemlji sa snažnim obiteljskim vezama i zato je
potrebno uništiti i zamijeniti tradicionalne obitelji – započevši
sa marginalizacijom očeva. Naši zakoni će uskoro ohrabrivati
razvode i vanbračne trudnoće; potpunu ovisnost o državi.
Tko je onda izabrao ovu vlast?
Možda se slažete
sa onime što sam napisao, ali to sve ne mijenja činjenicu da je ova
vlast dobila izbore i očito je da ljudi želje da se donesu svi
najavljeni zakoni(ne samo ovaj o MPO), svatko tko je izašao na
izbore dobro je znao za koga glasa i za što glasa. Slažem se sa
time, zato ovo i pišem bez prevelike nade kako će neki zagovornik
zakona pročitati tekst i predomisliti se.(Možda za dvadesetak godina
netko pročita članak i zaključi da su postojala predviđanja
utjecaja novih zakona na raspad obitelji, ali nažalost ne radi se o
nikakvom čitanju kristalne kugle nego opisu situacije na primjeru
SAD-a i Velike Britanije.) Ipak, čudno mi je da u Hrvatskoj ne
postoji netko tko bi reagirao, zar je svima normalno da u saboru
čujemo kako je ideja da dijete odrasta sa svojim ocem i majkom
običan šuplji - ako ne i morbidan - argument.
Potrebna je
stvarno šuplja glava za takvu izjavu!
_______________________________________________________
Par linkova od interesa;
- Marriage: America’s Greatest Weapon Against Child Poverty
- Marriage: Still the Safest Place For Women and Children
- Dr. Theodore Dalrymple on the Breakdown of Family(video)
PS
U ovom članku sam
analizirao samo neke posljedice koje mi padaju na pamet, postoji još
problema vezanih uz osiguravanje daljnih manipulacija, ali o tome
neću. Ipak, moj primarni prigovor MPO se ne temelji na
posljedicama(koje je nemoguće sve predvidjeti) nego na samom činu.
Neću objašnjavati svoj stav, ali moramo reagirati na jednu stvar
koju često čujem(vezano uz "prirodno"). Prvo i osnovno, kada čujemo korištenje
riječi "prirodno" to ne znači da je koristimo zato što
je u kontrastu sa "umjetnom" oplodnjom, primjerice čovjek
ima i "prirodno" pravo na vlasništvo.
Kada kažemo da je nešto "prirodno" ili "neprirodno"
u moralnom smislu onda govorimo o prirodnoj funkciji, a ne prirodnom
ponašanju(u smislu da takvo ponašanje postoji u prirodi). Prirodni
zakon podrazumijeva kako su naše različite fizičke i psihološke
sposobnosti namijenjene nekoj svrsi. Primjerice stvaranje
civilizacije nije nikako suprostavljeno pravoj prirodi ljudskog bića
nego je bilo potpuno prirodno za njih.Kao što je Aristotel rekao,
čovjek je racionalna životinja, po svojoj prirodi najpametnija
stvar na ovoj zemlji. U ljudskoj je prirodi spoznati – učiti o
svijetu i načinima kako ga promijeniti prema našim potrebama.
Automobili, računala, neboderi, nuklearna energija, kapitalizam,
globalna trgovina, individualna prava na život, slobodu i vlasništvo
te drugi uspjesi modernog civiliziranog svijeta, nisu nimalo
"neprirodna" – prirodna su baš kao i ptičje gnijezdo i
dabrove brane.