Iako sam u nekoliko postova spominjao evoluciju, nisam o tome previše pisao jer mi se tema ne čini zanimljivom. Pritom naravno mislim na navodni konflikt između evolucije i teizma. Naime, postoje ateisti koji će tvrditi da evolucija omogućava da budete ateist, ili još snažnije, da evolucija onemogućava da budete teist. S druge strane pak strane, postoje teisti koji će slično razmišljati, samo što će zbog toga prihvaćati odnosno odbacivati oprečne stvari od prvih.
Nije mi baš jasno zašto tako
razmišljaju, ali to nije bitno za ovaj post. Ono što je bitno jest
postojanje popularnog vjerovanja prema kojem su evolucija i teizam
međusobno isključivi, odnosno da možete vjerovati ili u evoluciju
ili možete prihvatiti teizam. Naravno, ne vidim opravdanje za takvo
razmišljanje, ali još jednom, bitno je da takvo razmišljanje
postoji.
Sekularna Ljevica fanatično podržava
takve metafizički i empirijski nepokazane pretpostavke, i za nju je
evolucija bitna samo zato što navodno pokazuje odsustvo religije.
Drugim riječima, ono što je bitno je (znanstveni) materijalizam - a
on naravno nema veze sa samom znanošću.
U svijetlu toga trebamo tumačiti
različita istraživanja koja nas redovito izvještavaju koliko ljudi
vjeruje u evoluciju. Naime, izgleda da je posebno bitno da svi, ili
barem velika većina, ljudi vjeruje u evoluciju. (Inače će se
svakakve loše stvari dogoditi u društvu.) Ali zašto je to
vjerovanje bitno? Vjerojatno će odgovor glasiti da se radi o
razumijevanju znanosti što je bitno za suvremeno društvo.
Dobro, pretpostavimo da je to
zadovoljavajući odgovor, ali koliko ljudi uopće zna kako
funkcionira motor s unutarnjim izgaranjem? Kako funkcionira struja?
Čemu služi procesor i memorija i na kojem principu rade? Koliko
ljudi shvaća fiziku na kojoj se oslanja sva današnja tehnologija?
Svakodnevno se vozimo različitim prijevoznim sredstvima i okruženi
smo tehnologijom koja je stara više od stoljeća pa je malo tko
razumije – da ne govorimo o
matematici koja objašnjava nešto primitivno poput primjerice
radija; odlazimo kod liječnika i na preglede koji koriste
znanja iz subatomske fizike pa se nitko ne zgraža ukoliko ne znate
što je linearni akcelerator i kako funkcionira.
Koliko ljudi zna kako funkcionira
aspirin? Što je specijalna teorija relativnosti, ili gravitacija,
ili kvark, ili valencija, ili... shvatili ste poantu. Mali broj ljudi
shvaća sve navedeno, i ta činjenica ne iznenađuje nikoga tko
shvaća da je većina ljudi više zabrinuta za svoje svakodnevne
živote nego probleme koji zabrinjavaju znanstvenike i inženjere.
Pitajmo opet, koliko ljudi shvaća
evoluciju? Pa vjerojatno isti broj ljudi kao i navedene stvari. Ali
kog briga shvaćaju li ljudi evoluciju – mehanizme, teoriju,
ograničenja – ono što je bitno je koliko ljudi VJERUJE u
evoluciju.
Ljudi vjeruju u aspirin i gravitaciju,
iako ih ne razumiju; a koliko ljudi vjeruje u teoriju struna? Koliko
ljudi je uopće čulo za teoriju struna? Ljude baš briga za teoriju
struna, i većina fizičara se zbog toga neće nimalo uzrujati. Ipak,
evolucija je potpuno drugačija stvar. Vjerovanje je obvezno,
obilježje civilizacije. Razumijevanje nije bitno, potrebna je imati
vjeru, i to javnu vjeru.
Ta vjera nije bitna zbog znanstvene
teorije evolucije, nego je bitna zato što pokazuje da nema Boga.
Drugim riječima, reći da vjerujete u evoluciju znači reći da ne
vjerujete u Boga. Odnosno, puno gore, reći da ne vjerujete u
evoluciju znači reći da vjerujete u Boga.
Takvo razmišljanje je apsurdno i
pogrešno. (U konfliktu su teizam i naturalistički metafizički
priljepci evoluciji, ali ne sama evolucija.) Postoje pravovjerni
kršćani koji odlično razumiju evoluciju i "vjeruju" u
nju, ali su potpuno svjesni da evolucija ne pobija teizam - zapravo
da nijedna znanost to niti ne može napraviti. (Naravno, postoje i
ateisti koji također ne vide taj konflikt, ne vjeruju iz nekih
drugih razloga.)
***
Osim projeciranja ateizma na evoluciju,
postoji još jedno korištenje, možda bolje reći zlostavljanje,
evolucije u korist Ljevičarskih ideja.
Naime, evolucija navodno pokazuje da su
ljevičari u pravu što se tiče tradicionalnog moralnog kodeksa. To
je, prepostavljam, također povezano s konfliktom jer ljevičari
smatraju da je tradicionalan moral održiv jedino ukoliko je
kršćanstvo točno, a kako evolucija pokazuje da nije, onda moramo
odbaciti sve tradicionalne vrijednosti. Ili možda smatraju da
evolucija pokazuje da ne postoji nikakva stvarna razlika između nas
i ostalih živih bića, a ukoliko smo u daljnjem rodu s gljivama i
tek površinski se razlikujemo od njih, nema smisla postavljati
obveze ili zahtjeve pred nas koje ne bi postavili gljivama. (U svakom
slučaju, mnogi konzervativci smatraju da je moralnost ukorijenjena u
objektivnom moralnom poretku i strukturi stvarnosti, a evolucija,
reći će mnogi ljevičari, pobija mogućnost takvog morala –
zapravo u konačnici bilo kojeg morala.)
No, izjave o sukladnosti evolucije i
Ljevice su zapravo dosta smiješne, i svako isticanje da je određena
Ljevičarska ideja u suprotnosti s evolucijom će biti proglašeno
govorom mržnje. Naravno, reći će ljevičar, evolucija prirodnom
selekcijom opisuje stvarnost; ali probajte se samo usudite spomenuti
adaptivnu evoluciju ljudske vrste odmah ćete skrenuti u
protuzakonite i kažnjive vode, nešto što ne smijete niti
izgovoriti. (NReakcionar je imao post slične tematike.)
Ili spomenite biološku činjenicu da
se muškarci i žene razlikuju, da imaju drugačiju raspodjelu
kapaciteta i afiniteta, odmah će vas proglasiti seksistom i
ženomrscem koji nas želi vratiti u mračno doba, takvim izjavama
nema mjesta u 21. stoljeću. Nemojte ni slučajno spomenuti činjenicu
da je djeci najbolje kada ih odgajaju njihovi biološki roditelji,
ili općenito važnost očeva i važnost majki. Spomenite neku
"opasnu" evolucijsku ideju i odmah ste krivi za poveći
broj prijestupa i zločina mišljenja.
Da skratim priču; iz nekog razloga
ljevičari smatraju da evolucija pobija razmišljanja koja im se ne
sviđaju, ali također da evolucija potvrđuje njihove egalitarne
liberalne moralne pretpostavke. Teško je vidjeti na čemu temelje
svoje moraliziranje o seksizmu, socijalnoj pravdi, gay pravima,
pravima životinja itd; odnosno kako to pomiruju s evolucijom u
njihovu shvaćanju.
Postoje i druga sumnjiva tumačenja
evolucije, konkretno mislim na projeciranje vlastitih želja na
teoriju. Primjerice, pročitao sam na jednome blogu razmišljanje da
bi više ljudi bilo za kapitalizam kada bi vjerovali u evoluciju.
Ipak, ako pogledamo situaciju u SAD-u doći ćemo do suprotnog
zaključka. Ljudi koji žive u manjim zajednicama, teisti, zalažu se
za slobodno tržište, te su često skeptični prema evoluciji. (Taj
skepticizam je nesumnjivo potaknut onima koji propagiraju konflikt
teizma i evolucije.) S druge pak strane, sekularisti koji žive u
većim gradovima, propagiraju evoluciju – vrlo često samo zbog
navodnog konflikta, i zagovaraju sve veće uplitanje države -
uključujući i obvezan preodgoj ovih prvih.
Ekonomist Sowell je to sjajno sažeo;
Ljudi koji vjeruju u evoluciju u biologiji često vjeruju u kreacionizam u vladi. Drugim riječima, vjeruju da su svemir i sva stvorenja u njemu mogla spontano evoluirati, ali da je djelovanje ekonomije prekomplicirano bez da njime upravljaju političari.
Naravno, možete reći to su
amerikanci, mi živimo na drugom području. Dobro, uzmimo primjer
bivše države. Na samom njenom početku različiti zapovjednici su
propagirali evoluciju među vojnicima. Konflikt kojeg se danas
propagira donekle implicitno, tada se propagirao eksplicitno. Boga
nema, ljudi su evoluirali. Sumnjam da su ljudi koji su propagirali
tada evoluciju znali išta o njoj, ali to nije bilo važno, osnovna
poruka je i dalje bila - evolucija znači da nema Boga. Ne moram
posebno isticati da jugoslavija nije bila primjer kapitalizma.
***
Kratko sam samo spomenuo neka
zlostavljanja evolucije, odnosno pripisivanje određenih vrijednosti
koje nemaju veze sa znanstvenom teorijom kao takvom; ali treba
spomenuti još jednu stvar.
Jedan od ciljeva istraživanja, odnosno
interpretacije koju nam nude, jest pokazati da su ljudi koji ne
vjeruju u evoluciju glupi i neobrazovani. (Kako i ne bi bili kada se
ne slažu sa prosvijećenim naprednjacima.)
Ipak, možda stvari nisu takve. Jedan
istraživač s Yalea, odlučio je kroz jednostavna pitanja ispitati
znanstvenu pismenost javnosti, uključujući članove Tea Party
pokreta. Rezultati su bili iznenađujući, barem njemu, jer se ispostavilo da
članovi pokreta imaju bolje razumijevanje znanosti od prosječnog
građana, autor studije je prokomentirao;
Moram priznati da su me rezultati iznenadili. Kada sam pritisnuo gumb za analizu podataka na računalu očekivao sam umjerenu negativnu korelaciju između članstva u Tea Party pokretu i razumijevanju znanosti.
No moram reći, ne znam nijednu osobu koja se identificira s Tea Party pokretom. Svi moji dojmovi su rezultat gledanja televizije – ne gledam Fox news – i čitanja "novina. (NY Times, i različiti internet portali poput Huffington Posta i Politicoa.)
Lijepo priznanje, iako je na kraju
spomenuo, da se ne bi netko pobojao, kako većinu toga što
predstavljaju i dalje smatra negativnim.
Ali zašto su takva istraživanja uopće
bitna, koja je njihova vrijednost? Zašto bi netko tko zna kako
funkcioniraju laseri i od čega je sačinjen atom odmah znao i koja
porezna politika je najbolja. Da su rezultati bili drugačiji bi li
to značilo da je ono što Tea party pokret zahtijeva pogrešno?
Iako nesumnjivo postoje ljudi koji
iskreno žele promovirati znanje o evoluciji, često zabrinutost oko
onih koji ne vjeruju u evoluciju nije zabrinutost zbog
nerazumijevanja znanosti nego zbog odbijanja ideja koje su drage
istraživačima; a posebno su drage novinarima koje interpretiraju
rezultate. (I sve to nema veze s evolucijom kao znanstvenom
teorijom.)
PS
Pretpostavljam da oni koji govore da
evolucija pobija religiju pritom misle konkretno na kršćanstvo i
činjenicu da se ljudska vrsta proširila od deset tisuća predaka,
ili koliko već, u svakom slučaju više od dva. Ali činjenica da su
Adam i Eva jedan par, ne znači da su jedini par. Hipotetski Josip
Kovačić iz 15. stoljeća može danas imati milijun potomaka, to ne
znači da se njegova djeca nisu razmnožavali s nekim van loze.
Evolucija životinjskog tijela čovjeka ne pobija ništa, jasno je to
svakome tko je svjestan što je čovjek i što je ljudska duša.
(nešto o tome ovdje, ovdje i ovdje)
Trebamo li onda reći da vjerujemo u
teističku evoluciju? Pa, nije mi jasno čemu ovo teistička? Ne
vjerujemo u teističku gravitaciju nego u gravitaciju. Naravno,
možete reći da je teistička, kao i sve potencijalno oko nas, i
možda je korisno to naglasiti s obzirom na raširenu pretpostavku
konflikta, ali općenito nema potrebe za time.
Ali zar evolucija ne pokazuje da nema
Boga, kako to dvoje uskladiti? Pa, to nije teško vidjeti ukoliko
imate ispravno shvaćanje kauzalnosti i Boga. (Ako je Raskoljnikov
ubio lihvarku, gdje je tu Dostojevski? Je li Dostojevski samo još
jedan kauzalni faktor u priči poput drugih likova?)
(Još jednom, iako u postu spominjem
vjerovanja da su evolucija i teizam nekompatibilni, da evolucija
pobija tradicionalni moral, da evolucija pokazuje da ne postoji
nikakva razlika između ljudi i drugih živih bića itd. takva
vjerovanja naravno smatram pogrešnim. Iako pogrešna, takva
razmišljanja su raširena, i vjerujem da objašnjavaju zašto mnogi
inzistiraju da svi moramo "vjerovati" u evoluciju.)
Za neke povezane postove vidi
kategoriju evolucija (Ne znači da prihvaćam sve objavljeno jer neke članke i citate prenosim zbog zanimljivosti, ne zato što se slažem sa svime. Naravno za izdržljive, tu je i Feserova serija postova ID versus A-T roundup )
***
edit:
Još jedan način promatranja cijele stvari jest promatrati priču o evoluciji kao novu mitologiju. Priča o evoluciji postaje novi kreacionistički mit. Naravno, tu očito ne mislim na popularno korištenje tih riječi, nego;
Mitologija - Skup ili kolekcija mitova koji pripadaju narodu i bave se njegovim podrijetlom, poviješću, božanstvima, pretcima i herojima.
Mit – Tradicionalna, obično drevna priča koja se bavi nadnaravnim bićima, precima, ili herojima koja služi kao fundamentalna priča u svjetonazoru ljudi, objašnjava aspekte prirodnog svijeta ili opisuje psihologiju, običaje i ideale društva.
Mitologija ima
važnu sociološku ulogu. Sve velike civilizacije imale su svoje
mitologiju, a suvremena sekularna civilizacija u tome nije iznimka.
Mit o evoluciji objašnjava svjetonazor kulture i ljudi; potvrđuje
razmišljanja, prakse i ideale kulture. Mit objašnjava egzistenciju.
Svjesno ili
nesvjesno, ljudi koji inzistiraju da morate prihvatiti evoluciju i to
žarom religioznog fundamentalista, zapravo inzistiraju da prihvatite
i njihovu mitologiju - čitav skup vrijednosti. Mit koji opisuje naše "korijene"
i naše svrhe; mit koji definira naš svjetonazor i tvori temelj
kulture. Evolucija ima važnu sociološku ulogu za te ljude jer
potvrđuje razmišljanja i prakse kulture koja im je tako draga.
"Priča o
evoluciji" je puno više od znanosti, i zapravo sa znanošću
ima malo veze. To sve naravno ne znači da teorija evolucije nije
točna kao znanstvena teorija, nego da mnogi u njoj vide svoju
"mitologiju" i stoga su je spremni braniti žarom
fundamentalista.
Vjerojatno će mnogi krivo shvatiti ono o čemu pričam i reći će da evolucija nije nikakav mit nego je zapravo negacija mitova, ali ne govorim o tome. (Naturalistička) Evolucija, i pritom ne mislim na znanstvenu teoriju nego na naturalističku evoluciju odnosno filozofiju koja nije dio znanosti, opisuje kakav je svijet, i opisuje naše podrijetlo, i opisuje koja nam je svrha u tome svijetu, i opisuje koje su nam vrijednosti itd. (Ima ulogu mitologije u kulturi.)
Vjerojatno će mnogi krivo shvatiti ono o čemu pričam i reći će da evolucija nije nikakav mit nego je zapravo negacija mitova, ali ne govorim o tome. (Naturalistička) Evolucija, i pritom ne mislim na znanstvenu teoriju nego na naturalističku evoluciju odnosno filozofiju koja nije dio znanosti, opisuje kakav je svijet, i opisuje naše podrijetlo, i opisuje koja nam je svrha u tome svijetu, i opisuje koje su nam vrijednosti itd. (Ima ulogu mitologije u kulturi.)