S obzirom na nedavno
formiranje Vlade odlučio sam malo popratiti što se događa; a način
na koji to danas radite je kroz neizbježne medije koji su postali
obvezni evaluativni alat stvarnosti. No, nema potrebe da Vas zamaram
sa svime što sam vidio i pročitao, dovoljno je reći da je
suptilnost poruke koju mediji promiču i ovoga puta minimalna. Na
gledatelju nije da išta promisli i odluči, na njemu je da u svoj um
umetne nešto što su mu mediji već zapakirali i ponavlja po potrebi
- kao što ste nekoć stavljali kazetu u kazetofon i pritisnuli
"sviraj".
Gledajući središnju
informativnu emisiju javne televizije pojavilo se preda mnom ime
glumice Nine Violić – i ubrzo njena poprilično radikalna
izjava. Ne znam koliko ste upoznati s Ninom, ali na temelju
medijske slike koju je sama stvorila kroz ono članaka gdje sam vidio
da je se spominje, radi se o osobi koja predstavlja arhetip
naprednjačkog razmišljanja o umjetnosti i životu općenito.
(Točnije, više je poput karikature istog.)
Radi se o jednoj od onih
osoba koje su zauvijek zatočene u adolescentnom stanju. Unatoč
svojih četrdesetipet godina, ponaša se, izražava i razmišlja
poput četrnaestogdišnjakinje. (I često oblači poput
četverogodišnjakinje - i to one čija je umorna majka odustala
od natezanja i objašnjavanja da postoje drugi ljudi u društvu
kojima dugujemo minimum pristojnosti.) Za prosječnu osobu,
razdoblje adolescencije i svega što dolazi s time je nešto što se
ubrzo odbacuje, ali Nina je poželjela vječno ostati u njemu,
ispunjavati svoj živ vulgarnim i površnim djelima transgresije i
šokiranja buržoazije.
Možda ste se zapitali
zašto je bitno znati što takva osoba ima za reći, koga to zanima?
Pa, očito urednike gotovo svih medija – i naravno, Ninu samu.
Sjećam se da je pred referendum o braku također predstavljena kao
osoba čije bi mišljenja trebalo imati poseban značaj za javnost;
Bila je jedna od onih javnih osoba samaca koje su se usprotivile
tradicionalnom shvaćanju braka kao višerazinskog sveobuhvatnog
zajedništva muškarca i žene jer su samci isključeni iz te
institucije. Prema njima, očito je da zagovaratelji tradicionalnog
braka zapravo žele nauditi samcima pa oni zbog toga podržavaju
redefiniranja braka kao vrstu intenzivnog prijateljstva dvoje ljudi.
Izgleda da im je promakla činjenica da takvo redefiniranje braka još
uvijek isključuje samce. Dakle, i revizionisti su također vođeni
lošim namjerama prema samcima. Doduše, kada bi pogađali koja osoba
će u Hrvatskoj organizirati vjenčanje sa samim sobom – točnije
svojim egom; vjerojatno bi se Nina našla na vrhu liste
kandidata. (Još jedna prilika da skrene pozornost na sebe i na to
koliko je zadovoljna svojim životom, nikada ne možete dovoljno –
i na dovoljno načina - svima drugima isticati koliko su zapravo
nebitni za vas.)
Siguran sam da neki od
vas smatraju da je nedostojno komentirati Ninu na ovaj način, i u
pravu ste, barem donekle. Ostavit ću nekome drugome da se poigra
jeftine psihologije (sigurno poznajete nekoga sličnog u svojoj
okolini); Ali kada netko uloži toliko truda da stvori takvu sliku o
sebi u javnosti onda nešto time želi i poručiti tako da možemo
malo osluhnuti što nam se poručuje (ili možda pokušava sakriti).
Ukoliko to ne učinimo, sav taj njen trud propada i umjesto da
ispadne hrabri borac koji buržoaziji pljuje u lice ispadne običan
klaun kakvog buržoazija može vidjeti samo u cirkusu kada povede
svoju djecu da vide takve pojave.
***
No, uozbiljimo se malo,
ipak živimo u jako ozbiljnim vremenima. Nina sjajno sažima kako
naprednjaci razmišljaju o svijetu.
Nina piše, a mediji
prenose;
"[...] Tjeskoba me valja već nekoliko dana. Nije zaj********. Čak ni registar izdajnika nije mi zabavan. Sve je realno i sve je gore nego u najcrnjoj mori.
Očajna sam što ću sve do smrti živjet u šup** svijeta i što se nikad ništa neće promijeniti. Naša djeca isto. Njihova djeca isto. Gonite se u tri p**** materine cijela fašistička Evropa i naša primitivna prčija! Nisam odavde! "
Te nešto kasnije, između
ostalog kaže;
"[...] Više od 20 godina prostor moje borbe je gluma i u tom prostoru uvijek sam bila spremna na sve. Pokušavala sam mijenjati stvari i uspijevala ponekad. Osobna sloboda je ono čime sam se bavila i bavit ću se zauvijek. Sloboda u glavi, sloboda od onoga sto su me naučili, sloboda od onoga čime me straše. [...]
Borim se i borit ću se protiv tradicionalističke i baštinske umjetnosti, zato sto je mrtva i nema odnosa s vremenom u kojem živimo. Ne podnosim nacionalizam, fašizam i povraća mi se od svih vrsta patriotizama. Gnušam se diktature i jednoumlja. [...] "
Nisam upoznat s time što
ju je točno potaklo na te istupe, što komentira - ili što misli
da komentira, ali unatoč tome
možemo prepoznati njenu naprednjačku filozofiju. (Ova
tjeskoba i paranoje su sigurno nešto čime se poznavatelji popularne
jeftine psihologije mogu pozabaviti.)
Izostavio sam dijelove u
kojem se žali na tretman koji je dobila od pojedinih korisnika fba –
i koje može prijaviti onima koji su odgovorni za razrješavanje
istog. Vjerujem da je Nina svjesna da na fbu postoje svakojaki
ljudi koji pišu svakakve stvari; neki čak otvaraju profile pokojnih
ljudi i šalju s njih poruke - stvarno se nađe luđaka.
(Zašto onda komentirati
nečije fb statuse? Kada bi se radilo samo o tome ja ne bih niti čuo
za njih, ne bih ni imao prilike komentirati ih. Radi se o poruci koju
su svi mediji prenijeli. Poruci svima nama u koju je uspjela ugraditi
impresivnu količinu mržnje i prezira.)
Izostavio sam i dijelove
u kojima objašnjava da nju nikakve polemike niti politika ne
zanimaju jer se ne čine usklađenim s onime što piše samo trenutak
ranije.
Dakle, kako razmišlja i
što osjeća naprednjak – o čemu govori Nina? Kao prvo,
puno mržnje. No, probajmo nabrojati neka obilježja naprednjačke
kulture;
- Vulgarnost
- Odbacivanje vlastitog odgoja i svih naslijeđenih vrijednosti
- Mržnja prema vlastitoj domovini
- Mržnja prema kulturi i tradiciji kojoj pripadamo
- Mržnja prema svakom obliku patriotizma i lokalnih lojalnosti
- Stalne reforme i "Napredak"
- Mržnja prema tradiciji zanata kojem pripadate (negiranje relevantnosti)
Neka od obilježja su
usko povezana. Već sam pisao o Oikofobiji, pojmu kojim psihijatri
opisuju averziju prema domaćem okruženju, nešto što je tipično
za adolescentu fazu razvoja čovjeka, ali kod liberalne i političke
elite predstavlja stalno stanje odbacivanja baštine i doma; potrebu
ocrnjivanja običaja, kulture i institucija koje su "naše".
Oni koji njeguju takve impulse smatraju da su lokalne tradicije,
umjetnost i nacionalne ceremonije gluposti, često i nešto puno
gore. To je opet povezano i s potrebom oskvrnjivanja svetinja itd.
Kada govorimo o
umjetnosti to ukratko znači da loša filozofija naprednjaka uništava
dobru umjetnost. No, recimo još nešto o tome;
1. Vulgarnost
Samu vulgarnost izjava
nije potrebno posebno isticati, baš kao niti vulgarnost moderne
kulture.
2. Odbacivanje vlastitog
odgoja i svih naslijeđenih vrijednosti
Nina, kao i naprednjaci
općenito, odbacuje svo moralno znanje (tradiciju) prenesenu kroz
generacije. Adolescentni duh zarobljen u ostarjelom tijelu još
uvijek se bori protiv roditeljskog autoriteta, hrabro pravi grimase i
pokazuje srednji prst svima onima koji ga sputavaju.
3. Mržnja prema
vlastitoj domovini
Povezano s prethodnim je
odbacivanje vlastite države. Za one koji se žele osloboditi pod
svaku cijenu, sama činjenica da su rođeni u društvu koje nisu
mogli izabrati i kojem duguju lojalnost predstavlja veliku prepreku.
Zbog toga treba isticati koliko mrzite svoju državu, a te vaše
osjećaje onda predstavite kao rezultat velike ljubavi koju osjećate
prema svim društvima i prema svim ljudima. (Zaokupljeni svom tom
ljubavlju jednostavno nemate vremena voljeti jednog čovjeka ili
jedno društvo, ne možete si to priuštiti.)
4. Mržnja prema
kulturi i tradiciji kojoj pripadamo
No, ne radi se samo o
tome da mrzite svoje vlastito društvo i vlastitu državu. Vi mrzite
sam civilizacijski krug kojem pripadate. Ne mrzite Vi samo svoje
podrijetlo, društvo ili državu, Vi mrzite samu Zapadnu
civilizaciju. Istina, neki naprednjaci će pozitivno govoriti o
pojedinim državama jer prepoznaju da su kroz dva stoljeća
"napredovale" i postale potpuno suprotstavljene onome što
je Zapadna civilizacije inače predstavljala, ali za svaki slučaj,
Zapad je loš. Dolje Evropa; Selimo se u... hm...
5. Mržnja prema svakom
obliku patriotizma i lokalnih lojalnosti
Ovo posebno ističem jer
je, prema Nini, svaki oblik patriotizma, koliko god minimalan,
nedopustiv. Takvo radikalno razmišljanje odbacili bi i mnogi
naprednjaci; čak će i oni ponekad govoriti o ljubavi prema državi
– makar tek kako bi istaknuli koliko se razlikuju od "onih"
domoljuba.
6. Stalne reforme i
"Napredak"
Naizgled se može činiti,
i ona ističe, da traži slobodu –
pritom misli na licencu; odnosno da svima treba
omogućiti djelovanje po impulsima – i pritom odobravati, pa čak
i slaviti što čine; I da ukoliko nakon svega toga preostane
nešto tradicije ona je podnošljiva. No, ne radi se o zalaganju za
slobodom nego za stalnim reformama; zadovoljavanju vlastitih poriva i
iskazivanju nevjerojatne netolerancije prema poretku protiv kojeg se
bori i koji nije u skladu s njenom ingenioznom shemom života i
umjetnosti.
Dokle god postoji ikakva
opozicija konzumaciji ega, nema mira u društvu. Pohota tijela i
požuda očiju, životna oholost ne trpe nikakve prepreke. Potreban
je stalni otpor starom poretku – iako je takvo razmišljanje već
postalo poredak.
7. Mržnja prema
tradiciji zanata kojem pripadate (negiranje relevantnosti)
Nina spominje da se
desetljećima bori. Umjetnost je prostor borbe – uključujući i
svojevrsnu borbu protiv same umjetnosti (tradicionalno shvaćene).
Nešto slično se događa na Zapadnim sveučilištima gdje ljudi puni
mržnje i srdžbe, poput feministkinja, pretražuju Zapadnu
civilizaciju da bi pronašli stvari koje mogu mrziti. Prisjetite se
primjerice profesora književnosti koji se ne bavi književnošću
zato jer voli književnost i zbog onoga što ona nudi svakom čovjeku
nego kako bi razotkrio sav taj rasizam, seksizam, elitizam,
homofobiju i slične zločine mišljenja u velikim djelima Zapadne
civilizacije.
Zašto bi se naprednjak
zamarao primjerice nekim Danteom. Njega čita onaj naš talijanist
kolumnist i vjerojatno je zbog toga takav kakav je; ne bi začudilo
kada bi saznali da je i Dante trabunjao o nekakvim izdajnicima kao
najgorem sloju ljudi.
Stara tradicionalna i
baštinska umjetnost možda je bila dobra za naše prabake, ali to
nije nešto što se odnosi na nas. Posebno ako bi govorila pozitivno
o narodnoj povijesti, primjerice neka opera o junačkom boju.
Tradicionalna umjetnost
sa svojim naglaskom na ljepotu je nešto protiv čega se potrebno
boriti. Ali zašto? Možda jer nas naglasak na ljepotu upozorava na
svijet van nas samih, otvara nam oči na svijet drugih. Poručuje nam
da prestanemo razmišljati o sebi.
Takvo shvaćanje
umjetnosti je prema Nini "mrtvo i nema odnosa s vremenom u
kojem živimo". Točnije, nema relevantnosti za nju.
Tradicionalna umjetnost suprotstavlja se egoizmu i ospjednutosti
samim sobom. Kako bi se naprednjak uopće i mogao pronaći u tome?
Tko bi onda gledao njega? Puno je lakše vikati sa balkona gledajte
mene, mene, mene...
Umjetnička djela moraju
biti transgresivna; Ako netko odluči posjetiti kazalište mora izaći
zgađen i šokiran. Često ćete čuti naše umjetnike koji se pitaju
koja je uopće uloga umjetnosti ako ne provokacija. Njima je
nezamislivo da bi umjetnost mogla imati ikakvu drugu svrhu. Nema
mjesta djelima koja bi nam ukazala na nešto više, koja bi nam
ponudila duhovnu i emocionalnu utjehu.
Ne čudi da su mediji
skloni promoviranju takvog razmišljanja; i oni sami smatraju da je
smisao umjetnosti degradirati senzibilnost, omesti kritičko
mišljenje, slaviti razne gadove, i nabijati nam na nos sve više
seksa i nasilja. Karakteristika je medija, između ostalog,
neprestano predstavljanje nedostatnih ljudskih bića kao da su nešto
više od onoga što jesu, kao da ne postoji ništa pogrešno u
njihovu načinu života. Devijantno ponašanje se predstavlja kao
uobičajeno i prihvatljivo, ako ne i poželjno. Zatim se nude jadna
objašnjenja takvog predstavljanja: "takav je današnji život;
mi jednostavno prikazujemo stvari kakve jesu."Nikada im ne pada
na pamet da umjetnost možda ima oplemenjujuću funkciju.
Liberali i ljevičari
misle da je svako predstavljanje vrijednih ciljeva ili stilova života
kojima se možemo diviti tek licemjerno propovijedanje; A za liberale
i ljevičare, ništa nije gore od licemjerja. Zapravo, dobar
indikator pripada li netko toj klasi neizlječivo neprosvjećenih je
opsjednutost licemjerjem za kojeg smatra da je najgora stvar na
svijetu.
Ipak, klasična djela
Zapadne civilizacije mogu pronaći svoje mjesto u modernoj umjetnost
i modernom kazalištu – samo ta djela neće nalikovati izvornim
verzijama. Točnije, u njih će se ugraditi "politički
aktualitet" – tako da i Nina može prepoznati nešto
relevantno za svoj život. Baš sam pročitao intervju s jednim
poznatim aktivistom, inače intendatom, koji govoreći o poznatoj
baroknoj operi koju postavlja govori pohvalno o Peteru Sellarsu –
koji također poput njega ima duboku psihološku potrebu skretati
pozornost na samog sebe – i izjavljuje da se u toj operi
"otvara prostor [za] zanimljivo pitanje inverzije rodnog
indentiteta u konteksu maskuline reprezentacije političke moći."
Ima li išta relevantnije
od toga?
***
Započeo sam s medijima,
pa mogu i završiti s medijima. Kada bi čovjek barem mogao stvarno i
završiti s njima – upućeniji ste i plemenitiji što ih manje
čitate i što manje znate.
Unatoč medijskoj
histeriji koju stvaraju naši "kulturni djelatnici",
izgleda da se radi samo o tome – histeriji. Jedino bi možda
pokoji naprednjak koji se bavi queer umjetnošću mogao potražiti
dodatnog sponzora. (Znate li da se možete naći u nevoljama ako
prevedete riječ queer, ili ako neudanu ženu nazovete gospođicom?
Zato sam Ninu Violić u tekstu oslovljavao samo Nina, neka mi oprosti
na tome, ne poznajem je, ali ne znam što zakon dopušta, kako
oslovljavati ljude. Također, ne mislim da je ona sama toliko bitna
za cijelu ovu priču, samo predstavlja dobar primjer naprednjačkog
umjetnika pa je zbog toga spominjem.)
Dakle, ništa dramatično.
Naravno, postoji bojazan da kada bi performeri queer umjetnosti
izgubili službeni pečat državnog odobravanja onda bi možda bili
izloženi istim zakonima o prekršajima javnog reda kao i svaki drugi
građanin; pornografija, zadovoljavanje pohote, javni blud – ili
kako se već definira seksualna delikvencija kada to radi lokalni
pervertit, a ne umjetnik svjetskog glasa.
PS
Nisam posebno isticao, ali iskoristio sam citate iz ranijih postova. Povezano vidi: Scruton o važnosti Ljepote, Oikofobija, O Licemjerju, Naprednjaci, umjetnost i "licemjerje", Umjetnost i književnost - N.G. Dávila, Solzhenitsyn o moralnom zdravlju kulture, Dominacija Ljevice na sveučilištima i u medijima - statistika, Četiri reformatora itd.
Jesu li Vas protresli iz malograđanskog mikrokozmosa i osvjestili
o nazadnom i katastrofalnom intelektualno-duhovnom stanju u kojem se nalazite?
|