S naslovnice
dnevnih novina poručuje jedan autor kako njegov ateizam i
skepticizam ne znači da je superioran vjernicima. Veliko olakšanje
za sve vjernike siguran sam. Nije bilo teško naslutiti koji razvoj
događaja je doveo do takvih tema. Niste morali pročitati nijednu
vijest, niti jedan komentar, dovoljne su bile neke nedavne epizode -uz prethodnu upoznatost s takvim načinom razmišljanja - da
prepoznate uobičajeni uzorak.
Naši sekularni
sugrađani, neupoznati s bogatstvom duhovnih naslada koje pruža
višetisućljetna tradicija, zasigurno s čuđenjem promatraju
nedavne događaje. Nesumnjivo, njihovo čuđenje je popraćeno i
komentarima koji nisu uvijek najugodniji, ali stvari koje se govore
o Crkvi, van Crkve, ne moraju posebno uznemiravati vjerne.
Ipak, u svijetlu
takvih komentara, treba napomenuti da čuđenje s kojim ovih dana
sekularisti promatraju vjernike, nije ništa u usporedbi s čuđenjem
koje sekularisti svakodnevno izazivaju kod vjernika.
Sekularist će
ozbiljno shvatiti svoju svetu dužnost da pronađe svaku svetinju i
na neki način je oskrvne pa će tako možda govoriti o mesu kojeg
štuju katolici, ali takva provokacija bila bi uspješnije kada
katolik ne bi znao da je taj isti sekularist u punoj većoj mjeri
kriv zbog stvari za koju optužuje. Katolika neće iznenaditi da
sekularist govori o mesu, jer zna da sekularist u svemu vidi meso.
Sekularist svoje
djevojke i žene – ovo drugo je danas sve rjeđe –
promatra kao komad mesa, masturbacijski uređaj kojim postiže
vlastiti užitak; sekularist svoju nerođenu djecu smatra običnim
komadom mesa, nakupinom stanica bez ikakvog značaja s kojom može
raditi što želi; sekularist sve češće i svoje starije promatra
kao nepoželjni komad mesa kojeg je potrebno ukloniti.
Ali koliko god da
takvo razmišljanje čudilo vjernike, radi se samo o početku. Za
modernog sekularista, svaka misao je običan komad mesa; Svaka misao
je samo proces u mozgu, u potpunosti određen nakupinom neurona, ali
hrpa mesa ne može biti o nečemu; niti jedna misao, osjećaj,
namjera itd. nije ništa drugo osim iluzije. Sekularista takvo
razmišljanje ne čudi jer sekularist zapravo niti ne postoji.
Postoji samo iluzija – iako nije jasno tko je taj koji ima
iluziju – toga da postojite. Ne postoji Ja, potpuno smo
određeni atomima i molekulama, poput svakog drugog neživog
predmeta, površno su čestice drugačije složene u stroj od mesa,
ali suštinska razlika ne postoji.
Ali to što
sekularist promatra svoje bližnje, i samog sebe, kao komad mesa ne
znači da dobro ne brine o tom komadu mesa. Ukoliko čuje da netko
posti imati će samo riječi podsmijeha, sama ideja da bi se
žrtvovali za neku višu stvarnost je apsurdna – zašto odmah ne
žrtvovati i janjca, upitati će se slavodobitno; ali
kada se govori o žrtvovanju za zemaljske vrijednosti poput taštine
stvar će biti pozdravljena. Ne postoji hrana koju neće izbjegavati,
mučni proces u kojem neće sudjelovati, opasna operacija kojoj se
neće podvrći kako bi postigao cilj. Danas postoje žene takvih
proporcija koje putuju po svijetu i dobro zarađuju ničim drugim nego
naplaćivanjem lokalcima da gledaju u njih.
Sekularist
će se, baš poput katolika, čuditi poganoj ženi drevne
civilizacije koja je žrtvovala svoje prvorođeno dijete bogovima
vremena radi bolje žetve na kraju poljoprivredne sezone; ali katolik
će se podjednako čuditi i modernoj ženi suvremene civilizacije
koja žrtvuje svoje prvorođeno dijete –
ili preciznije nerođeno –
bogovima karijere radi većeg prinosa na kraju fiskalne sezone.
Idolopoklonici, reći će začuđeni
sekularisti. Ali idolopoklonstvo znači štovati ono što štovanja
nije vrijedno. (A prema katolicima, ako je išta štovanja
vrijedno to je Bog kojeg štujemo i kroz one koji su sada u jedinstvu
s njime.) Sekularist koji štuje ugled, poziciju, slavu, moć,
bogatstvo, užitak, ugodu i sve druge stvari koje štovanja nisu
vrijedne izaziva čuđenje kod vjernika. Zašto bi netko toliko volio
nesigurno i propadljivo, a ignorirao ono što je sigurno i vječno?
Ne smijemo niti na trenutak pomisliti
da su vjernici oslobođeni napasti koju predstavljaju nabrojene
stvari, i da smo svi mi vjernici često vrlo loš primjer vjernika,
da su naša volja i misli tako rijetko usmjerene višim stvarnostima,
ali upravo ta činjenica ukazuje na to da nam je potrebna svaka pomoć
koja bi nas odvratila od ovozemaljskih stvari.
Možda ta pomoć u obliku živopisnog
svijeta različitih relikvija i hodočašća izaziva čuđenje kod
sekularista - i pokoju optužbu o različitim opačinama koje se
događaju na okupljanjima vjernika, ali za vjernike je sterilni
svijet lišen svega svetog kojeg nastanjuju njihovi sekularni
sugrađani koji promatraju sebe i svoje bližnje kao komade mese
optužba koja odlučuje spor.
PS
Vjerujem da ćete prepoznati da ne optužujem sve ateiste da
promatraju svijet na opisani način, nesumnjivo će se i različiti
ateisti usprotiviti navedenome, ali postoji glasna skupina za koju
izrečeno vrijedi - iako mnogi od pripadnike iste nisu u stanju
izvesti sve implikacije pretpostavki koje podržavaju. Koristio
sam izraz sekularist što inače ne radim, učinilo mi se prikladnim
iz više razloga.
Izprotestantizirani vjernici će također imati svoje mišljenje o
relikvijama, ali dokle god usmjeravaju štovanje na ono što je
vrijedno štovanja... Uostalom, ovo očito nije post o relikvijama.
Za one koji nisu pročitali, Džeba daje svoj chestertonianski uvid u
kontroverzu Svetac pomiritelj uznemirio duhove. Na ovome blogu vidi ranije postove; Katekizam za Nove Ateiste, Idolatrija i Ateizam, Mislite li da materija misli?, Arthur Eddington - objašnjava li znanost naše misli?, Je li religija za slabe?, Što je čovjek?, Scientia ad Absurdum, Scijentizam i moral, Usmjerenost na drugi svijet – C.S. Lewis; kategorije katolički život, novi ateizam, scijentizam, sekularizam itd.
o krštenju... neinspiriran za ilustraciju |