Raširena je čudna ideja da bi stare
knjige trebali čitati samo profesionalci dok bi amateri trebali
čitati samo moderne knjige. Kao predavač Engleske Književnosti primijetio sam da će prosječni student koji želi saznati nešto o
Platonizmu kao zadnju stvar uzeti neki od prijevoda Platona i
pročitati Symposium. Draže mu je pročitati neku dosadnu modernu
knjigu koja je deset puta dulja, o svim tim "izmima" i
utjecajima, koja će jednom u dvanaest stranica spomenuti što je
Platon stvarno rekao. Pogreška nije potpuno negativna jer je
rezultat poniznosti. Student se boji suočiti s velikim filozofom
licem u lice. Misli da nije spreman i da ga neće shvatiti; ali kada
bi znao, veliki čovjek je, samo zbog svoje veličine, puno
razumljiviji od njegovih modernih komentatora. Najskromniji student
će moći shvatiti, ako ne sve, onda veliki dio onoga što je Platon
rekao; ali jedva tko može shvatiti neku modernu knjigu o Platonizmu.
Zbog toga je oduvijek moje učiteljsko nastojanje bilo da uvjerim
mlade kako je znanje iz prve ruke ne samo vrjednije, nego je obično
lakše i ugodnije za stjecanje.
Takva pogrešna sklonost modernim
knjigama (i izbjegavanja starih) najizraženija je u teologiji. Kod
skupina kršćanskih laika koji proučavaju teologiju možete biti
gotovo sigurni da ne čitaju Sv. Luku, Sv. Pavla, Sv. Augustina, Sv.
Tomu Akvinskog, Hookera, ili Butlera nego čitaju M. Berdyaeva, M.
Maritaina, M. Niebuhra ili Sayers ili čak mene.
To mi se čini naopakim. Naravno, s
obzirom da sam i ja pisac, ne želim da prosječan čitatelj ne čita
moderne knjige, ali ako mora čitati samo stare ili samo nove,
savjetovao bih mu da čita stare. To bih mu savjetovao upravo zato
što je amater i stoga puno nezaštićeniji od opasnosti isključivo
suvremene dijete. Nova knjiga je još uvijek pred sudom, i amater
nije u stanju prosuđivati o njoj. Potrebno ju je suočiti s
razrađenom Kršćanskom misli kroz stoljeća, a njene prikrivene
implikacije (koje su često nepoznate i samome autoru) moraju biti
rasvijetljene.”
C.S. Lewis, Iz
Predgovora On the Incarnation, Sv. Atanazije