Ryszard Legutko u The Demon In Democracy piše o komunizmu i liberalnoj demokraciji:
Liberal-demokrat, posebno
ako je intelektualac ili umjetnik, nije spreman učiti ali je zato
posebno voljan podučavati. Ta crta karaktera je razumljiva kada se
sjetimo da je njegova narav uvelike osiromašena njegovim napuštanjem
standarda klasične i kršćanske antropologije. Izgubio je, ili kao
što bi njegovi apologeti rekli, oslobođen je intelektualnih
instrumenata – navodno nepotrebnih – koji bi mu omogućili
opisivanje nejasnoće vlastitog postojanja i artikuliranje osjećaja
želje. On je, kao što je opisao Ortega, samo-zadovoljan
pojedinac, ne u smislu da ponekad propušta osvijestiti svoju bijedu
ili strah od smrti, osjećaj besmislenosti.... nego zato što on
pretpostavlja i što nikada niti najmanje ne sumnja da je u posjedu
cjelokupnosti ljudskog iskustva.
***
O životu pod komunističkom ideologijom:
Sveprisutna ideologija u
komunističkim i liberal-demokratskim društvima udaljava ljude sve
dalje i dalje od stvarnosti. Jedan od najneugodnijih aspekata života
pod komunizmom bila je svijest da smo uvijek okruženi ne-stvarnošću,
odnosno artefaktima koji su rezultat propagandne mašine, čiji je
cilj bio spriječiti nas da promatramo stvarnost kakva jest.
Često se radilo o
prevari ili jednostavno o suzbijanju informacija o, primjerice,
stanju ekonomije, ili tko je ubio koga u Katynskoj šumi, ili što su
se političari dogovorili. Ali radilo se o nečemu zlokobnijem od
toga. Čitava atmosfera je bila zagušljiva jer se nismo mogli
osloboditi osjećaja da živimo među fantomima u svijetu iluzija,
odnosno deluzija.
***
Legutko opisuje, nakon kraja komunizma u Poljskoj:
Vrlo brzo svijet je
poprimio novu ideološku ljusku, a ljudi su postali taoci još jedne
verzije Novogovora sa sličnim ideološkim mistifikacijama. Obvezni
rituali lojalnosti i osuda su nanovo oživljeni, ovoga puta s
drugačijim štovanjem i drugačijim neprijateljem. Pojavili su se
novi komiseri jezika i dodijeljene su im velike povlastice, a
mediokritet su, baš kao prije, preuzeli svoj samo-proglašeni
autoritet da pronalaze ideološko otpadništvo i da osude nevjernike
– sve, naravno, u ime slave novog sustava i dobra novog čovjeka.
Mediji – profinjeniji nego pod komunizmom –
obavljali su sličnu funkciju: predvodili su veliku transformaciju
koja vodi u bolji svijet i širi kvarenje jezika na čitav društveni
organizam, do svih njegovih stanica.
[...]
Praktički su se svi
osjetili prisiljenim ne samo svrstati na pravu stranu, nego i
potvrditi svoju pristranost predajući se svim nužnim jezičnim
ritualima bez ikakve kritičke misli ili sumnje. Osoba koju bi
optužili zbog reakcionarnih stavova u komunizma ne bi se mogla
braniti jer podizanje optužbe značilo je odmah i odbacivanje
prigovora. Čak i najbolji protuargumenti o tome kako je optužba
neosnovana, da sama činjenica kako ste reakcionar ne znači da ste
nužno u krivu baš kao što niti činjenica da ste progresivac ne
znači da ste nužno u pravu, samo je dublje zakopavala optuženu
osobu. Svaki takav argument bio je potvrda pripadanja reakcionarnom
kampu, a to je očito sramotno, ako ne i kriminalno. Jedina opcija
koju je optuženik imao jest priznati vlastitu krivnju i ponuditi
samokritiku kojom se ponizuje što je više moguće, ali čak niti to
nije nešto što je uvijek prihvaćeno. Ako je optuženik imao pravo
obrane u javnosti – naravno, to pravo nije imao –
neposredni rezultat je bila lavina dobro usklađenih osuda i
prosvjeda gdje su ogorčeni inženjeri, radnici i autori rastrgali
bezobraznog reakcionara na dijelove.
Legutko primjećuje istu stvar u liberal-demokraciji kada se govori o, primjerice, seksualnosti. Ukoliko želite reći išta kritično, morate prvo izraziti svoju predanost progresivnim ciljevima, osuditi reakcionare, a svoju kritiku izreći odgovarajućom retorikom tolerancije, ljudskih prava itd.
Karakteristična značajka
oba društva – komunističkog i liberal demokratskog –
jest da se mnoge stvari jednostavno ne može raspravljati jer su
neuputno zle ili neupitno dobre. Raspravljati o njima jednako je
sumnjati u nešto čemu je vrijednosti nedvosmislenost određena ...
Jezična disciplina je prvi test lojalnosti pravovjeru baš kao što
je i zanemarivanje te discipline početak svog zla.