Nastavljamo
s knjigom The Great Debate i Levinom koji objašnjava različitu
antropologiju konzervativaca i progresivaca (knjigu je kod nas izdao Verbum pod naslovom "Ljevica i
desnica; Kako su nastale, u čemu se razlikuju i
zašto je to važno");
U "Appeal from
the New to the Old Whigs", u izravnom odgovoru Paineu, Burke
otkriva srž vlastite antropologije izvanrednim opisom ljudskih
odnosa;
"Nejasni su i
nedokučivi načini kojima dolazimo na svijet. Instinkti koji dovode
do ovog misterioznog procesa prirode nisu naših ruku djelo; Ali zbog
fizikalnih uzroka, nama nepoznatih, možda i nespoznatljivih,
proizlaze moralne dužnosti koje
smo, kao što smo u stanju savršeno shvatiti, obvezni neizbježno
izvršavati. Roditelji možda ne daju pristanak njihovom
moralnom odnosu; ali dali oni pristanka ili ne, obvezani su
dugotrajnim opterečujućim dužnostima prema onima s kojima nisu
nikad potpisali nikakav sporazum. Djeca ne daju pristanak njihovim
odnosima, ali njihovi odnosi, bez njihovog pravog pristanka, obvezuje
ih na njihove dužnosti; odnosno, ono podrazumijeva njihov pristanak
jer je pretpostavljeni pristanak svakog racionalnog stvorenja potpuno
suglasan predisponiranom poretku stvari. Ljudi se priključuju
društvu socijalnim stanjem svojih roditelja, obdareni svim
pogodnostima, opterećeni svim dužnostima vlastite situacije. "
Burke
dalje objašnjava da društveno povezivanje većinom započinje, i
održava se, neovisno o našoj volji.
Yuval nakon citiranja
nastavlja;
Baš kao što se Painovo
shvaćanje prava i izbora nalazi u srži njegove političke misli,
tako i vizija obveza koje nisu izabrane, ali su svejedno obvezujuće
tvore samu srž Burkeove moralne i političke filozofije. Ogroman
dio Burkeova (i konzervativnog) svjetonazora postaje jasniji u
svijetlu važnosti koju stavlja na osnovne činjenice i narav
ljudske prokreacije; a ogroman dio Paineova ( i progresivnog)
svjetonazora postaje jasniji u svijetlu želje koju on pokazuje za
oslobađanjem od implikacija tih činjenica i te naravi. Gotovo sve
ono što mi nazivamo "društvenim pitanjima" bavi se sporom
je li takvo oslobađanje moguće i poželjno; a s obzirom da se
javlja pitanje odnosa između generacija, ta rasprava također
oblikuje iznenađujući dio naših ostalih istaknutih rasprava. Burke
smatra da je ljudsko biće ugrađeno u mrežu obveza koje oblikuju
naše živote.
[...] Ta vizija društva
započinje s obitelji – ne pojedincem - i širi se prema društvu.
Burke vjeruje da su
Francuski revolucionari namjerno i eksplicitno željeli oslabiti te
veze s dužnostima – oslabiti obitelj, za početak, i tako oslabiti
najdublji izvor otpora revolucionarnoj etici. [...] Obitelj je glavna
prepreka etici izbora i zbog toga je glavna meta istinski radikalnih
liberalnih revolucionara.
PS
Već sam objavio postove slične
tematike; Antropologija: Konzervativna vizija i program - Y. Levin,
Feser o katoličkoj socijalnoj pravdi i austrijskoj školi ekonomije, Individualizam: istiniti i lažni - Hayek & Burke, Kolektivizam i individualizam prijatelja dva, općenito kategorije Burke, Levin itd.