Stranice

četvrtak, 9. svibnja 2024.

Želimo li Boga steći, vanjština se mora spojitit s nutrinom - Pascal

Praznovjeran je tko stavi svoju nadu u propise. Ali je ohol tko im se ne podvrgne.

***

Želimo li Boga steći, vanjština se mora spojitit s nutrinom. A to znači pasti na koljena, moliti ustima itd. Da bi se ohol čovjek, koji se nije htio podložiti Bogu, sada podvrgao stvoru [onome što je u nama čisto prirodno- za razliku od onoga što dolazi od Boga]. Tko očekuje pomoć od ove vanjštine, praznovjeran je. A tko je neće vezati s nutrinom, oholica je.

***

Ostale vjere, na primjer poganske, pučkije su jer se temelje na vanjštini. Ali one ne odgovaraju sposobnim ljudima. Čisto intelektualna religija mnogo bi više odgovarala učenima. Ali ova opet ne bi odgovarala puku. Jedino je kršćanska religija prilagođena svim ljudima, jer nosi smjesu vanjštine i nutrine. Ona podiže puk iznutra, a unižava oholice izvana. I nije savršena bez obojega, jer narod mora čuti duh slova, a sposobni moraju podvrgnuti svoj duh slovu.

***

Ne treba da se varamo u pogledu sebe: mi smo ujedno automat i duh. Stoga sredstvo s pomoću kojeg se dolazi do osvjedočenja nije isključivo dokazivanje. Kako je malo toga dokazano" Dokazi uvjeravaju samo um. Običaj [Navika] čini naše dokaze snažnima i uvjerljivima. On pokreće automat, a ovaj povlači um, a da on na to i ne misli. Tko je dokazao da će sutra osvanuti, i da ćemo umrijeti? A što je od toga vjerojatnije? U to nas dakle uvjerava običaj. On odgaja tolike kršćane, muslimane pogane, zanatlije, vojnike itd. (Kod kršćana još k tome postoji vjera primljena na krštenju, čega nema kod muslimana.) Najzad, valja pribjeći običaju kada je već jednom duh uvidio gdje je istina, da bismo se napojili i obojili tim vjerovanjem što nam svakog časa izmiče; jer teško je da nam dokazi budu trajno pred očima. Treba postići vjerovanje na lak način, kao iz navike koja nas nuka da vjerujemo bez sile, bez vještine, bez dokaza, i koja može skloniti sve naše moći na to vjerovanje, tako da nam duša može prirodno u nj uroniti . [...]

Pascal,Pensées (249, 250, 251, 252)

PS

Jedan stariji post  Sakramentalna teologija, i kategorija Pensees