Filozof Ed Feser u postu Psychoanalyzing the sexual revolutionary objašnjava psihološke mehanizme seksualne revolucije koji objašnjavaju kako je njeno napredovanje dovelo do današnjeg stanja. Prenosim dio razmišljanja.
Ne tako davno, oni koji su propagirali liberalizam u području spolnosti proglašavali bi konzervativce čistuncma koji su protiv zabave. Oni su bili poput nekih štrebera koji se ne znaju dobro provesti; ali sada imamo mentalitet koji je kombinacija Hugh Hefnera i Mao Ce Tunga, ako ste kritični prema seksualnoj revoluciji onda ste neprijatelj – fanatik, mrzitelj, tlačitelj kojeg moramo protjerati i ušutkati. Što objašnjava takvu transformaciju? (Činjenica da konzervativni kritičari danas koriste rječnik pun suosjećanja nije nimalo umanjila optužbe, baš naprotiv.)
Feser ističe tri psihološka faktora koji objašnjavaju takav ekstremizam;
1. Posljedice Pohote
Akvinski identificira osam posljedica seksualnih poroka koje utječu na intelekt i volju.
Akvinski primjećuje u drugom kontekstu" požuda ... se tiče jednog od najvećih užitaka; utječe na um više nego bilo koji drugi." Seksualni užitak je poput užitka alkohola, sam po sebi je nevin, ali vrlo lako ga je zloupotrijebiti. Dakle, čak i kod nekog tko ima inače normalne seksualne želje, vidimo tendenciju da se nepromišljeno ponaša na različite načine – Preuveličava važnost seksa, traži ga na načine koji su štetni za njegovu vlastitu dobrobit i dobrobit onih koji ovise o njemu, spreman je konstruirati racionalizacije takvog nepromišljenog ponašanja itd.
Kod onih koji imaju abnormalne seksualne želje, učinak je još gori. Korištenje ljudskih sposobnosti određeno je dobrom prema kojem je ta sposobnost usmjerana svojom naravi. Zdrava moralna psihologija zahtijeva čvrsto intuitivno shvaćanje o tome što je prirodno, a što je protivno svrhama prirode. Kada opetovano tražite užitak u seksualnoj aktivnosti koja je izravno suprotna prirodnoj svrhi, otupljujete intelektualnu percepciju prirode, u toj mjeri da sama ideja kako neke stvari mogu biti suprotne prirodnom poretku gubi svoj utjecaj na um. Intelekt tako gubi shvaćanje moralne stvarnosti.
Zamislite da netko ima određenu psihološku deformaciju zbog koje osjeća užitak od misli da je 2+2=5. Kada bi se stalno upuštao u takvo razmišljanje postao bi ovisan, sama ideja da postoji objektivna aritmetička istina ili da je 2+2 =4 ne bi više postojala za takvu osobu. Takva osoba bi smatrala neprijateljem one koji ga pokušavaju uvjeriti da je 2+2=4. To bi bio osoban napad na njega; "ne mogu si pomoći, takvog me priroda stvorila, zašto širiš mržnju"? Ljudi bi polako smatrali okrutnim podučavati artimetiku kako smo je oduvijek podučavali jer marginilizira takve skupine. Promjenio bi se nastavni plan matematike kako bi legitimizirali takva alternativna aritmetička uvjerenja, morali bi podržavati pa čak i slaviti takvu sklonost, itd.
Poimanje Boga kao stvoritelja prirodnog poretka u skladu s vječnim i nepromjenjivim matematičkim istinama bi također postala mrska. Čitava kulturna tradicija koja podrazumijeva tradicionalnu matematiku bi postala opresivna, nešto protiv čega se treba boriti.
No stvari su još gore. Akvinski primjećuje da je neuređena seksualna želje glavni izvor grijeha protiv kardinalne kreposti razboritosti, a ona vodi praktični (raz)um. Slično tome, primjećuje da je ludost (nepromišljenost) kao moralni porok poglavito rezultat seksualnog grijeha. Ne tvrdi da su takvi grijesi najgori grijesi – očito ima gorih grijeha, poput ubojstva- nego da oni imaju posebnu tendenciju otupljivanja moralnog shvaćanja, oni su poput prve domino kocke koja ruši ostale. Osoba ili društvo koje postane posebno korumpirana u seksualnom području je sklona općoj moralnoj korupciji.
Ako se vratimo aritmetičkoj analogiji, osoba ili društvo koja prihvati revizionističku aritmetiku proširali bi takvo iskvarenje van područja aritmetike.
Platon primjećuje da egalitarnim društvima s vremenom dominira pohota, i ona degeneriraju u tiraniju . Duše kojima dominira pohota nisu sklone ograničenjima apetita ili tolerirati njihovo neodobravanje, a to sve dovodi do općeg moralnog sloma i većeg broja onih koji su spremni iskoristiti društveni kaos.
Neuređne seksualne želje, prema Platonu i Akvinskome, postaju sve ekstremnije, a oni koji su opčinjene istima postaju sve oštriji prema svima koji se opiru. Upravo to vidimo danas
PS
Kao drugi razlog ističe činjenicu da se radi o zamjeni morala; Feser navodi da je "potreban moral da bi porazili moral". Pitanje seksualnosti je osjetljivo čak i kod onih koji o tome otvoreno pričaju, čak i kod onih koje društvu uvjerava da su žrtve predrasuda. Čak i kod onih koji su prihvatili takvu sliku javlja se glas savjesti, a najbolji način protudjelovanja je optužiti one zagovaraju tradicionalne vrijednosti - oni su ti koji se trebaju sramiti, protiv njih se potrebno boriti. Psihološkom alkemijom, vrline postaju poroci, a poroci vrline.
Nietzsche, koji je dijagnosticirao egalitarno prevrednovanje vrijednosti, tvrdi da je egalitarna retorika maska za zamjeranje i zavist, način na koji oni nisu u stanju živjeti vrline mogu osigurati osvetu. Napretkom seksualne revolucije imamo još apsurdnije ideje, primjerice ne postoji biološka razlika muškaraca i žena, to je nešto u što je potrebno vjerovati i braniti.. Dolazi do razvoja kompenzacijskog moralizma.
Treći razlog kojeg navodi je Protufarizejstvo. Čak i oni koji osobno žive konzervativnije živote pristaju na takav naprednjački kompenzacijski moral. Prema Feseru, ne radi se samo o posljedicama egalitarizma, nego smatra da analogno Farizejima koji su zahtijeva više od onoga što je stvarno potrebno, tako i moderna parodija farizeja brani ekstremne primjere kako nitko ne bi doveo u pitanje ona manje ekstremna ponašanja koja su im bitna.
---
Ili kao što je primjetio jedan komentator, kada govorimo o seksualnim revolucionarima, ne radi o običnoj intelektualnoj pogrešci dobronamjernih ljudi nego o raširenoj psihozi.
Raniji postovi; Osam kćeri pohote, Što je tako posebno kod seksa?, Scrutonov vodič kroz filozofiju, O Moralnoj Inverziji, Wiliam BUckley i Hugh Hefner o filozofiji Playboya, Argumentum Ad Consummationem, Seksualna politika, prirodno i normalno, Demokracija i moderna ideologija, Seksualna Revolucija TD, kategorija seksualna revolucija itd.