U nastavku misao iz priručnika "Put
Prosvjetljenja";
Kada Bog
provodi dušu kroz tamne noći, kušnje ili, kako kaže Blaženica,
„crne dane“, nutarnje, a često i vanjske prilike tako se poslože
da su suprotne očekivanjima duše, njezinoj vjeri i povjerenju u
Boga koji je milosrdni Otac i s ljubavlju vodi svoju djecu. Taj
doživljaj postaje velika kušnja vjerniku koji je napastovan mislima
da je Bog daleko od njega. Tada se najčešće u duši javlja strah
kao reakcija na nutarnje i vanjske situacije koje sa sobom nose
potencijalne opasnosti ili patnje. Duša kao da doživljava
nedostatak vlastite moći da se bori s tim mučnim nutarnjim i
vanjskim situacijama. Blaženica je svjesna da ako duša želi doći
do sjedinjenja s Bogom, nužno mora prihvatiti put kojim je on vodi,
a to podrazumijeva i takva, za dušu, mučna iskustva: „Ako želite
postati sveta, morate najprije zavoljeti neugodnosti i poteškoće,
jer zlato mora proći kroz vatru, a duša se čisti kroz mnoge
nevolje.“
Strah je
na tom putu velika zapreka za duhovni rast. Duši nije moguće ne
kušati strah, ali je u njezinoj moći ne prepuštati se potpuno tom
osjećaju. Majka i Utemeljiteljica Karmela BSI zna da su strah i
preuzetnost zapreke koje zaustavljaju svaki duhovni rast: „Plašljive
se duše neće nikad visoko uspeti u kreposti, a preuzetne neće do
kraja ustrajati.“
Tko
prolazi kroz ova iskustva buneći se te otvrdne u podložnosti Bogu,
time u svojoj duši uzrokuje zaustavljanje u sazrijevanju i
usporavanje u duhovnom rastu. Obično se tada javlja u duši žalost
kao posljedica nutarnjega stanja prestanka duhovnoga rasta i gubitka
Boga, čemu je duša ozbiljno težila i puno truda uložila na tom
putu. Svetačka tradicija opominje vjernika da se kao profinjenije
napasti čuva od toga da mu dušom zagospodari žalost.
Sv.
Franjo Saleški poručuje: „Žalost, koja je s Božje strane, veli
sv. Pavao, rađa spasonosno pokajanje, a svjetovna žalost rađa
smrću. Žalost može biti dobra i loša prema raznim posljedicama,
što ih rađa u nama. Istina je, da rađa više loših nego dobrih.
Samo su dvije dobre.
Kao
što žalost gleda, da zavede opake, te se vesele zbog grijeha, tako
gleda ražalostiti dobre radi dobrih djela. Kao što ne može
prouzročiti zla, osim da ga učini prijatnim, tako ne može ni
odvratiti od dobra, ako ga ne pokaže neprijatnim. Nečastivi se
naslađuje žalošću i sjetom, jer je sam žalostan i sjetan i ostat
će dovijeka, pa bi rado, da svatko bude kao i on.
Loša
žalost i tuga smućuju i uznemiruju dušu, zadaju neuredan strah,
rađa odbojnošću prema molitvi, uspavljuje i mrtvi mozak, oduzima
duši slušanje savjeta, slabi odluku, sud i srčanost i slabi sile.
Ukratko: nalikuje ljutoj zimi, koja kosi svu zemaljsku ljepotu i
ukoči sve životinje. I žalost otima duši svu milinu pa joj oduzme
i oslabi sve sile.
Ako te,
Filotea, spopadne ponekad ova zla žalost, drži se ovoga: »Ako je
ko žalostan, veli sv. Jakov, neka se moli«. Molitva je prijeki
lijek, jer diže srce k Bogu, koji je naše jedino veselje i utjeha.
U molitvi budi čuvstva i govori bilo srcem bilo jezikom riječi,
koje potiču na pouzdanje i na ljubav prema Bogu! na primjer:
»Milosrdni Bože, predobri Bože, blagi moj Spasitelju. Bože srca
moga, radosti moja, nado moja, dragi moj zaručniče!« itd. Opiri se
živo nagnuću na žalost. Ne popuštaj ni mrvice u žalosti, pa ti
se činilo, da je sve hladno, tužno, mlitavo. Neprijatelj hoće da
nas tugom oslabi za dobra djela, ali nas ne napastuje, kad vidi, da
ipak ne prestajemo nastojati za Boga, jer će nam biti zaslužnija,
kad se svladavamo.
Pjevaj
nabožne pjesme. One su često poplašile nečastivoga. Sjeti se,
kako je pjevanjem svladana žestina onoga duha, što je opsjedao
Saula ili ga već držao.
Dobro
obavljaj vanjske poslove, pa ih što češće mijenjati. Tako se duša
odvraća od onoga, što je žalosti, a životne se sile očiste i
osnaže. Žalost je naime ledena i suha strast. Vrši i vanjska djela
ljubavi, pa makar ti se to i ne htjelo. Prigrli raspelo, pritisni ga
na grudi, ljubi mu ruke i noge, podigni k nebu oči i ruke, vapi k
Bogu iz svega glasa, izgovaraj s ljubavlju i s pouzdanjem:
„Isuse,
budi mi Isusom! Živio Isus, pa će mi i duša živjeti. Ko će me
rastaviti od ljubavi moga Boga?« i td. I umjeren je bič dobar
protiv žalosti, jer se ovom vanjskom pokorom izmoli unutarnja
utjeha, a duša osjeća vanjsku bol pa zaboravlja unutarnju. Izvrsna
je česta sv. pričest; jer ovaj nebeski kruh krijepi srce, a veseli
dušu.
Ponizno i
vjerno otkrij dušu svome ispovjedniku i duhovniku svoje osjećaje,
čuvstva i poticaje što izviru iz žalosti. Traži društvo duhovnih
ljudi i druži se u to doba s njima što više. Napokon se predaj
posve Bogu u ruke i pripravi se, da strpljivo podneseš ovu dosadnu
žalost, kao pravednu kaznu za tvoje isprazne radosti. Ne sumnjaj ni
časa, Bog će te iskušati, pa će te osloboditi ove nevolje.“
(Filoteja IV,12)
PS
Preuzeto
iz knjige Put Prosvjetljenja (priredio p. Miljenko Sušac
SMM). Prenosim povodom današnjeg spomendana Sv. Franje Saleškog,
autora poznatog djela Filotea.
Nisam
upoznat s Filoteom, ali čitajući priručnik Put Prosvjetljenja
nekoliko citata iz tog djela su mi privukla pažnju. Neki ne zbog
same duhovnosti nego drugih stvari, primjerice u gornjem citatu tema
moralne inverzije o čemu sam nekoliko puta već objavljivao.
Naravno, kao što to obično biva, bilo je dovoljno pogledati u
Pismo, primjerice Izaija (5,20);
Jao onima koji zlo
dobrom nazivaju,
a dobro zlom,
koji od tame svjetlost prave,
a
od svjetlosti tamu,
koji gorko slatkim čine,
a slatko gorkim!
Knjiga
Put Prosvjetljenja donosi niz vrijednih misli, a knjigu možete
pronaći na monfortanci.com ovdje Pur Prosvjetljenja (.pdf, 5MB). U nastavku još
dva citata;
---
Da, draga
Filotea, za vrijeme suše nas volja živom snagom sili na službu
Božju, pa mora biti jača i ustrajnija nego za vrijeme duhovne
slasti Nije čudo, kad ko služi vladara u mirno doba i u dvorskim
nasladama. No ko mu služi u krvavom ratu, u bunama i progonima,
pokazuje, da je vjeran i stalan. Sv. Anđela da Foligni veli, da je
Bogu najmilija molitva, kad mu se molimo pod moraš i silom, t. j. ne
zbog užitka ili zbog nagnuća, nego samo da ugodimo Bogu, jer nas
volja nuka nekako nerado, sileći i savladavajući suprotnu suhoću i
otpor. To vrijedi o svim dobrim djelima. Što nam je više svladati
zapreka bilo unutarnjih, bilo vanjskih, to su vrjednija i zaslužnija
pred Bogom. Što više mislimo na vlastitu korist, nastojeći oko
kreposti, to više i čišće odsjajava božanska ljubav. Dijete će
rado poljubiti majku, kad mu pruži slatko. No mora da je jako ljubi,
poljubi li je i onda, kad mu ponudi pelina ili gorka soka“.
(Filoteja 4,13)
---
Pridigni
dakle blago srce, kad ti padne, ponizi se pred Bogom, poznajući
svoju nevolju, i ne čudi se, što si pala. Kakvo je čudo, što je
nemoć nemoćna, slabost slaba, bijeda kukavna? Ipak od sve duše
zamrzi uvredu, kojom si uvrijedila Boga, pa hrabro i pouzdajući se u
Božju milost kreni stazom kreposti, što si je bila ostavila“.
(Filoteja III, 8-9)