Što je
"moralno okruženje" djeteta? Sve u njegovoj okolini što
mu se obraća i na što ono samo reagira inteligencijom i osjećajima.
Kad kažem
"sve što mu govori" ne mislim samo na sve što se
obraća djetetu, već na ono što mu išta poručuje. Što dijete
dobiva čisto od postojanja svojih osjetila i svoje ljudske
inteligencije u prirodi ne možemo procijeniti. U svakom slučaju ono
što dobiva od prirode modificira njegova ljudska kultura. Uglavnom
razgovarajući s njim, okolni ga ljudi uče ljudskom govoru. I ostalo
njihovo ponašanje djetetu mnogo govori i to prije svega na isti
način kao i govor, pokazujući mu oblike ponašanja koje će ono
razumjeti, a neke od njih i oponašati. Baš kao što dijete ima
urođenu sposobnost da nauči bilo koji jezik koji redovito čuje,
tako je također sposobno naučiti unutrašnjost svih mogućih načina
djelovanja. Hranjenja životinja, na primjer, pozdravljanja ljudi,
davanja darova, čišćenja stvari; skrivanja, spremanja, bacanja;
plesa; mnogih gesta; žurbe ili odgađanja. Popis je beskrajan; a svi
ovi opisi tumačenja su ponašanja, ili bolje rečeno elementarnih
pokreta i zbivanja koja sačinjavaju ponašanje.
Sve je
ovo prirodna povijest. Možemo reći: prirodno je povijesti čovjeka
da ima moralnu okolinu. Nitko nije mogao odlučiti da u određenom
slučaju ljudskog djeteta to nije tako. U svakom slučaju nije, ako
predlaže da se dijete odgaja. Pretpostavljam da bi se dojenče,
jednom odbijeno od sise, moglo držati u kutiji, s hranom i vodom na
dohvat ruke, ali bez ljudske komunikacije; postalja se mijenja i
hrana i voda se pojavljuju automatski. Ali to ne bi bilo odgajanje
djeteta i ono bi sigurno umrlo. Takvo je barem sadašnje mišljenje;
jer tako zao eksperiment se ne pokušava.
"Poručivanje"
koje se neizbježno provodi u odgoju djeteta tako da ima jezik i da
se može kretati u vlastitom društvu - tako da, grubo govoreći,
zna kako se snalaziti - ovo minimalno komuniciranje nije ono što
bi itko nazvao moralnim odgojem. Stoga bi se moglo postaviti pitanje
zašto to nazivam dijelom moralnog okruženja djeteta. Razlog tome je
što opskrbljuje sirovinu, čija je etika oblik. Pogledajte, na
primjer, deset zapovijedi, pojmove koji su u njih uključeni. Sve se
one odnose na aktivnosti ili činjenice koje nisu samo prirodni
događaji ili stanja stvari; poželjeti što je tuđe;
svjedočiti protiv koga; počiniti preljub; počiniti ubojstvo, ukrasti; poštovati nekoga; uzeti ime uzalud;
držati svetim; praviti idole i klanjati im se;
imati boga. Svaki kurzivni izraz ovdje označuje, kao
riječi za fizičke procese, karakteristike i odnose, ili neposredna
iskustva ili osjećaje. Svi opisi su interpretacije onoga što se
događa na visokoj razini. Vidjeti će se da sam uputila na zapovijed
protiv ubojstva ne u obliku u kojem se tako često navodi: ‘Ne
ubij’, nego u ispravnijem obliku ‘Ne čini ubojstvo’. Hebrejska
riječ znači ubojstvo, a ne ubijanje. Inače bi ta zapovijed bila
protuprimjer onome što sam govorila; ubijanje ne mora biti čak ni
ljudski čin, budući da lav ili stijena mogu ubiti. "Ubiti"
je relativno nizak opis radnje, bez mnogo specifičnog ljudskog
spominjanja toga.
Nitko
ne bi mogao imati koncepte koji odgovaraju riječima upotrijebljenim
u zapovijedima, da nije živio u okruženju u kojem uči nutrinu
svakojakih načina djelovanja: mora živjeti specifično ljudski
život s ljudskim postupcima.
Opisi
moralnih radnji nisu opisi prirodnih događaja. Ali dio je prirodne
povijesti čovječanstva da mladi ljudi stječu pojmove koji im
odgovaraju, ili u nekim slučajevima, barem pojmove u kojima su
ukorijenjeni, kao što je preljub u braku ili krađa u vlasništvu.
Nekakav pojam vlasništva svatko će pokupiti tijekom svog odgoja, a
gotovo sigurno i neki pojam o krađi. Sasvim općenito: odrastati kao
dijete normalne inteligencije u ljudskom društvu je eo ipso
biti opremljen nizom koncepata koji čine sirovi materijal za opis
moralnog djelovanja, a u mnogim slučajevima i njih steći, barem u
grubom početnom obliku.
Reći ovo
ne znači reći da odrastati na ljudski način znači steći moralna
uvjerenja i osjećaje. To je nešto drugo. Lako možemo zamisliti
nekoga s punim razumijevanjem ljudskog jezika, ali tko ne sudjeluje u
mnogim moralnim predodžbama, čak ne sudjeluje ni u jednoj od
određenih raspona: onih koji su povezani s osudom.
Ovo je
bez sumnje neobično. Kako kaže sveti Pavao, ljudi otkrivaju ono što
im je zapisano na srcu svojim načinom iznošenja optužbi i
izgovora. Zamišljam nekoga tko ne traži opravdanje niti traži od
drugih da se opravdaju. On nije defektan u razumijevanju jezika. On
mentalno funkcionira kao porotnik, koji može reći što je učinjeno;
nikada kao sudac, koji osuđuje ili oslobađa optuženu osobu.
Ukratko,
ljudsko biće normalne inteligencije ne može odrasti bez mogućnosti
korištenja niza opisa koji su ili već moralni opisi ili osnova za
moralne opise. Ali on to može činiti bez stjecanja navike da
osuđuje ili oslobađa, optužuje ili opravdava sebe ili bilo koga
drugoga. Obično nauči raditi te stvari; ali ne treba. Njegovu
subjektivnost ne treba pozivati osim kao subjektivnost bića s
osjećajima i ciljevima.
Ova
podjela je važna. To znači da se ljudska subjektivnost trenira ili
etički oblikuje na dva različita načina. Jedan od načina je
formiranje volje i odgoj emocija. Drugi je obuka u opravdanju, u
prosuđivanju dobra i zla u ljudskom djelovanju, u onome što se
naziva "savjest". Odvojivost ovih je izvor mnogih
filozofskih problema, koji me ovdje ne zanimaju. Ali ona, a dijelom i
sami ti problemi, također su izvor današnjeg raširenog uvjerenja
da je čovjekova etika čisto subjektivna, u smislu da je na njemu da
odluči što će nazvati ispravnim, a što pogrešnim. To je čak i
temelj nekih obrazovnih teorija u Engleskoj.
Na razvoj
volje i odgajanje emocija uglavnom se djeluje bez ikakve jasne
namjere od strane odraslih koji su odgovorni za odgoj djeteta. Dijete
se rađa s voljom koja je isprva usmjerena na potrebe te na udobnost
i pažnju. Kasnije, kada se pojave individualne razlike, čini se da
one nisu naše djelo. Još kasnije, stavovi odraslih, a ponekad i
povezivanje s odraslima u njihovom promicanju i ostvarivanju, dijete
mogu potaknuti da ima određene ciljeve i brige. To se može učiniti
s namjerom; kao što je obuka u manirima, koji barem sugeriraju
određene stavove.