Odlučio sam pogledati što nam naša Nova Ljevica, navodno drugačija od Stare Ljevice, nudi u svome programu – Program za Zagreb. (Citati iz dokumenta označeni zelenim tekstom.)
Iako nisam pomno pratio, naišao sam već na kritike vezane uz nedostatak posebnog modula za invalide, za starije ili neke slične kategorije, ali u samom programu više puta spominju stariju populaciju i osobe s invaliditetom. Iz toga bi mogli zaključiti da se radi samo o tome da su odlučili na određeni način strukturirati svoj program i web stranice, ništa značajno. Ipak, zanimljiva je to primjedba jer imaju posebne module za neka druga pitanja koja to nužno ne zaslužuju.
Prije nego što pogledamo što ima u programu, pogledajmo što nema. Što nedostaje u programu, i što će potencijalno nedostajati u gradu ako ostvare svoju viziju?
Smatrali to pozitivnim ili ne, religija i vjera su svakako faktor života i razvoja grada, života velikog dijela građana. (Možete to promatrati kroz čisto sekularni utjecaj, primjerice arhitektura grada.) U samom programu ne postoji nijedno spominjanje pojma vezanog uz crkvu, vjeru, sakralno, katolike ili neku drugu religiju, uz pojam vjerske slobode ili sličnog. Čak nema ni one "neovisno o vjeri" primjedbe iako se navode druga obilježja osoba. (Čudno da bi netko tko piše o svemu samo tako prešutio tu bitnu dimenziju ljudske osobe i društva.)
Radi li se o slučajnosti?
(Točnije, na dva mjesta se spominje riječ "crkva". Jednom kao građevine u konkretnom kvartu kao primjer materijalne baštine, a drugi put kao mjesto pomoću kojeg možete locirati građevinu koja nas zanima - "Kod crkve Sv. Barbare nekadašnja je osnovna škola koja nije u upotrebi ...")
Čega još nema u programu? Navedimo još da se nijednom ne spominje pojam "otac" ili "majka" – o tome ćemo kasnije. Muškarac se spominje dva puta u sklopu "ravnopravnosti muškaraca i žena", i jednom kao dio statistike o nasilju.
Dobro, možete se zapitati, zašto bi uopće spominjali te pojmove? Pa, mislim da su bitni – i još su bitnije stvari koje predstavljaju, ali zanimljiv je kontrast s posebnim modulom za "rodnu i lgbtiq+ jednakost". Pojam "lgbtiq+" se tako spominje 25 puta, a pojam "rod" u raznim inačica i više od toga.
Na dvije stotina stranica su stigli svašta ubaciti, primjerice magnoliju - "Zeleni prostor oko Meštrovićeva paviljona na Trgu žrtava fašizma oživit ćemo sadnjom magnolija i drugog ukrasnog drveća i grmlja. ".
Psi i kućni ljubimci spominju se desetak puta, govore o potrebi izgradnje psećih parkova u određenim kvartovima, čak i potrebi za kantama za smeće koje bi popratile sve te pse - a to čak nije ni najbizarniji detalj iz programa vezan uz tu temu.
Dakle, ne radi se o kratkom programu koji bi spomenuo samo najosnovnije.
Pojam "ekonomija" također ne postoji. Postoji samo kao "kružna ekonomija", odnosno epitet (ekonomski pravedan, ujednačen i sl.); ideja poreza ili rasta nije nešto čime se bave. Pojam tržišta ne postoji, ne postoji ideja "privatnog" kao nešto što bi moglo ostvarivati društvene funkcije itd.
Zanimljivo je što se spominje, ali i ono što se ne spominje.
***
Što se onda nalazi u programu, što možemo pročitati?
Kao prvo, dokument nije lagano čitati jer je svaka misao prekinuta lingvističkim vratolomijama karakterističnim za naprednjake. Može Vam se to učiniti nebitnim, ali ponudimo prvo par primjera da vidite s čime je prožet čitav dokument. Program piše;
"Demokratizirat ćemo upravljanje gradskim poduzećima uz sudjelovanje predstavnika korisnica, radnika i stručnjakinja "
Zanemarimo sad što znači "demokratizacija upravljanja" – ili što bi ta rečenica uopće trebala značiti, zašto nisu jednostavno napisali "predstavnica korisnica, radnica i stručnjakinja", ili možda "predstavnika i predstavnica korisnika i korisnica, radnika i radnica i stručnjaka i stručnjakinja".
Zapravo, kasnije i nailazimo na takve stvari; kada iznose viziju školstva navode da će u školama i vrtićima biti "projekti koje su osmislili zaposlenice i zaposlenici te polaznici i polaznice tih institucija"(Još jednom fokusiramo se samo na jezik, ne na činjenicu da djeca u vrtiću smišljaju projekte koje implementiraju u svoje obrazovanje.)
Ili pročitajte ovu rečenicu;
"Usmjeravat ćemo javnu nabavu na razvoj inovativnih, otvorenih, inkluzivnih, održivih i prema građankama i grđanima usmjerenih tehnoloških rješenja. "
Opet, zanemariti ćemo tipfelere i nemale greške koje nisu sad bitne – niti je bitno značenje rečenice. Nešto kasnije; "agilnom razvoju usmjerenom prema korisniku i zaštiti digitalnih prava građanki ", ili "Pripremit ćemo gradsko poduzeće Vodoopsrkba i odvodnja da od privatnih poduzeća može preuzeti uslugu pražnjenja septičkih jama građanima i to po cijenama koje neće biti veće od onih koje plaćaju građanke čija su kućanstva priključena na sustav. "
Ne radi se o nekoliko rečenica, nego svakoj drugoj. Program je teško čitljiv zbog toga. U poglavlju o zdravstvu pišu "dugoročno ćemo poboljšati uvjete za pacijente i radnice", a već dvije rečenice kasnije pišu o "radnika i radnica" itd.
Mislite li da sitničarim?
Uspjeli su zbuniti sami sebe. Opet prenosim iz programa;
"Organizirat ćemo edukaciju policijskih službenika i službenica za aktivan rad u zajednici i uspostaviti sustav kvartovskih kontakt-policajaca i policajki uz jačanje uzajamnog povjerenje između građana, građanki i policije. "
Inače, ne radi se o nikakvoj slučajnosti, njihovo inzistiranje na takvom jeziku je namjerno, program objašnjava;
"Program koristi oba roda kao univerzalna te se u tom smislu i muški i ženski rod kada se pojavljuju samostalno odnose na oba roda. "
Ako se samostalno pojavljivanje odnosi na oba roda, zašto se toga ne drže. Ili zašto ne izaberu jednu opciju i nje se drže?
Još važnije, barem za njihovu viziju, ako se "odnose na oba roda". Koliko onda rodova imamo? Program kasnije objašnjava;
"Rodnom diskriminacijom i rodno uvjetovanim nasiljem (što uključuje i homofobiju, bifobiju, interfobiju i transfobiju), pogođene su i LGBTIQ+ osobe."
Nije li njihova opaska o oba roda primjer diskriminacije.
Da bi razumjeli program morate imati puno strpljenja i poznavanje, ne samo hrvatskog, nego i jezika naprednjaka. Naši obrazovani i (ne tako) mladi stručnjaci imaju poseban jezik kojim opisuju probleme za koje niste ni znali da postoje. Prije čitanja ovog teksta niste ni znali da ste vjerojatno "interfobni". (Naravno, naši napredni sugrađani će odmah ispričati da su neki od njihovih najboljih prijatelja interseksualni, i da je njihova strina plus.)
Je li to sve bitno? Program samo želi uključiti sve. Primjerice riječ "stanovnica" se koristi pedesetak puta, ali da je nisu upotrijebili žene ne bi znale da su i one uključene. Neka žena bi pročitala da će stanovnici Zagreba dobiti biciklističku stazu i bila bi užasnuta zašto se radi staza samo za muškarce, ovako zna da smije i ona biciklirati.
Pa, bitno je iz više razloga; Stvarno otežava čitanje (primjerice rečenica "uključit ćemo predstavnike fizičkih i poslovnih korisnika, radnica, predstavnika Gradske skupštine, neovisnih stručnjakinja i raznih društvenih skupina")
Radi se o signaliziranju određenih stavova koji nisu nebitni. Njihova inovacija nije način na koji ljudi stvarno pišu, misle i komuniciraju. Jeste li ikada čuli ikoga da tako stvarno priča?
(Pogledate karijere tih ljudi i shvatite da su jedinu korist od svog tog njihova pseudoznanja – antiznanja, imali jedino oni i njihove karijere.)
Ne radi se o slučajnosti ili pristojnosti, radi se o sveobuhvatnoj opsjednutosti tih ljudi i predanošću vlastitoj ideologiji. Ujedno se radi o dokazu da njihova egalitarna vizija ne djeluje niti na lingvističkoj razini. Možete je smatrati nebitnom, ali kada je pokušaju ostvariti na "bitnijim" razinama posljedice će biti još gore.
Primjerice, u svome programu obećavaju da će uvesti "građanski odgoj" i vratiti "zdravstveni odgoj" u škole. Što mislite kakav će sadržaj tog programa biti? Što će podučavati o društvu, ekonomiji i političkom uređenju?
Hoćete li se iznenaditi ako vam kažem da spominju "afirmativan sadržaj" vezan uz LGBTIQ+ i slične naprednjačke ideologije koje ignoriraju realnosti biologije i kompleksnost pitanja vezana uz ciljeve ljudskog života.
Sami priznaju da im plan nije zadržati se samo na gradu nego osvajaju državu. Najavljuju u programu; "Želimo ne samo promijeniti politiku, nego promijeniti ovo društvo"
***
Naravno, u programu ima pozitivnih planova, tko bi bio protiv boljeg čišćenja snijega ili pametnije uporabe semafora s ciljem smanjenja gužve?. (Doduše pitanje je li to ostvarivo, koja je cijena, i hoće li to izazvati efekt suprotan željenom?)
Ili pogledajmo sljedeći plan iz programa;
"Ekstremni vremenski uvjeti pokazali su i nužnost prilagodbe klimatskim promjenama proširivanjem zelenih površina, pošumljavanjem ulica, postavljanjem česmi s pitkom vodom i prioritiziranjem javnog namjesto automobiliskog prijevoza. "
Zanemarit ćemo šire pitanje i spomenutu motivaciju, samo po sebi nema ništa loše u planovima oko sadnje. Vjerujem da će se konzervativci složiti s više parkova i drveća, i vraćanjem ljudi na trgove. Povezanost grada s lokalnim proizvođačima hrane također će biti primamljiva, barem kao ideja. Postoji još puno stvari koje se čine pozitivnim.
Primjerice, kroz program najavljuju vrtiće, domove za starije, društvene domove, ali istodobno i parkove, igrališta, općenito nove biciklističke staze, nove tramvajske pruge, proširenje pješačke zone, biciklistička parkirališta, stambeno zbrinjavanje, stabilizaciju cijena stanarina, sport za najmlađe, sport za starije, tjedne sporta, zelenu industriju, obrazovanje za sve, zdravstvenu skrb za sve, nove bolnice, posebne termine za ranjive skupine (npr. osobe starije životne dobi, osobe s invaliditetom i onkološke pacijente) itd.
Ili ukratko; "Planiramo grad koji svima pruža dovoljno zelenila, vrtića, škola, zdravstvenih, sportskih i kulturnih sadržaja te dostupan i efikasan javni prijevoz. "
I to je tek mali dio onoga što planiraju ostvariti. Tko bi mogao reći nešto protiv toga?
Pa, fizika prostora bi se mogla ispriječiti; Ako već ne ona, onda možda ekonomska realnost i ljudski resursi. Čini mi se nepotrebnim uopće pokazivati neostvarivosti njihovih obećanja. (Da su obećali jedinu stvar, stabilizaciju cijena najamnina to bi već bio zadatak na koji mogu potrošiti svu energiju i sredstva.) U svakom političkom predizbornom programu ima nerealnih stvari, ali se inače na to upozorava.
Gledajući biografije tih ljudi, lako je vidjeti istinu u Sowellovu razmišljanju;"Najosnovnija činjenica o idejama političke ljevice je da one ne funkcioniraju. Ne treba nas onda iznenaditi što se ljevica nalazi na institucijama gdje ideje ne moraju biti uspješne kako bi preživjele."
Njihove vizije funkcioniraju samo u njihovim glavama i do sada im je to bilo dovoljno. Što će se dogoditi kada dođu u mogućnost da pokušaju nešto od toga implementirati?
Inače, svjesni su u programu od dvije stotine stranica dobrih želja da situacija nije najbolja pa tvrde
"Naš program je stoga oprezno ambiciozan i realistično oprezan. "
Spominju jednom i produktivni privatni sektor;
"Iako je jasno da su glavne poluge ekonomske politike na državnoj razini, Grad Zagreb može i treba doprinositi razvoju produktivnog privatnog sektora koji ima potencijal za investicije, inovacije, međunarodnu konkurentnost i izvoz jer takvim jačanjem utječemo na ukupnu gospodarsku sliku zemlje te na poboljšanje uvjeta rada i života u Hrvatskoj. "
Ali da to ne bi bilo previše, odmah nastavljaju;
"Zalažemo se za raznovrsne oblike poduzetništva; od klasičnih poduzeća i obrta do društvenih poduzeća, radničkog dioničarstva i suvlasničkih udjela zaposlenica i zaposlenika u firmama. "
Inače, kada govore nešto o ekonomiji onda govore o "kružnoj ekonomiji" (ignorirati ćemo izgleda, dostižnost, opravdanost i cijenu) i ekonomskoj pravednosti. Istina spominju nešto što bi mogli nazvati "zelenom" industrijom, ali reći da presumjeravaju "Zagreb prema obnovljivim izvorima energije, solarima na krovovima i proizvodnji zelenih tehnologija." nije samo po sebi razvojno, koliko god solari zvuči industrijski, a proizvodnja tehnologija kao plan.
Ideja "privatnog" se ne javlja kao nešto što bi moglo obavljati društvene funkcije - zdravstvo, školstvo, skrb o starima, djeci itd. (Sramežljivo se spominje privatno kao nešto što bi moglo biti u suradnji sa akademskim, civilnim itd., ali ne kao nešto što bi mogli i trebali poticati.)
Spomenuli su jednom tržište, plan im je napraviti bazu stručnjaka i tvrtki koje će raditi obnovu i tako će "osigurat izbjegavanje zastoja u obnovi. Nadalje, time će se standardizirati i propisati cijene usluga i radova, čime ćemo spriječiti divljanje cijena na tržištu." (Mislite li da znaju što se događa na robnom tržištu ove godine? Ili da uopće postoji robno tržište? Koje su "realne" cijene usluga? Ili da itko od njih zna obnoviti išta?)
Ne samo da će oni definirati cijene na tržištu usluga i roba, nego će stabilizirati i cijene najamnina kroz više mjera itd.
Na probleme građana namjeravaju odgovoriti "socijalnim inovacijama", ali što to znači? Što znači da će odgovoriti na problem starenja stanovništva socijalnom inovacijom? Postoji li neki plan? Dobro, postojati će "gradski program za razvoj društvenih inovacija" i "Cilj je razvoja društvenih inovacija pronalaženje sektorskih i cjelovitih gradskih rješenja za društvene, socijalne, kulturne i umjetničke potrebe lokalnih zajednica."
Možda bi takvo objašnjenje mogli prihvatiti da se radi o programu stranke koja ima potpuno drugu viziju koja se oslanja na najniže razine društva da odgovore na društvene izazove svoje razine, ali takva supsidijarnost je u opreci s ostatkom programa. Objašnjenje da ćete riješiti problem inovacijom za taj problem i nije rješenje.
Kasnije Program objašnjava;
"Usmjeravat ćemo tehnološke i kreativne djelatnosti u Zagrebu prema prioritetima društvene inovacije, gospodarskog razvoja, zaštite radničkih prava, ekonomske demokracije, rodne ravnopravnosti i zelene tranzicije. "
Dobro, još jedna tipična izjava; Dakle prioritet je (I) društvena inovacija, (II) gospodarski razvoj, (III) zaštita radničkih prava, (IV) ekonomska demokracija, (V) rodna ravnopravnost i (VI) zelena tranzicija.
Što je onda točno prioritet? Jesu li te sve stvari njima iste? Što to znači da će usmjeravati tehnološke djelatnosti prema prioritetima rodne ravnopravnosti? Primjećuje li problematičnost takvih izjava?
Ili da skratim ovaj sažetak obećanja, onaj tko je uplatio desetke milijuna kuna i čekao godinama, sigurno to nije učinio da bi dobio ovaj dokument.
***
Napokon dolazimo do pitanja javne nabave. Navodno najjače točke programa i kandidata.
Što program kaže, kako izgleda javna nabava u njihovoj upravi;
"Poput drugih progresivnih uprava u svijetu javnu nabavu ćemo koristiti kao sredstvo za postizanje društvenih ciljeva. [op. njihovo vlastito podebljavanje teksta] .Na taj način, Grad ujedno može utjecati i na podizanje standarda na tržištu rada, vrednujući ponuđače koji poštuju radnička prava, promiču rodnu ravnopravnost, zastupljenost određenih društvenih skupina te druge pozitivne prakse na tržištu rada. "
Prema njihovom vlastitom priznanju, i još su smatrali potrebnim to podebljati, grad neće kupovati proizvod koji je najkvalitetniji, najpovoljniji, ili najbolji u nekom relevantnom smislu, nego će kupovati proizvod od tvrtke koja djeluju u skladu s njihovom ideologijom. Odnosno, tjerati će ponuđače da se usklade s njihovom ideologijom.
Kako se točno to boduje? Detalji još nisu poznati, ali program u drugim točkama upozorava na "dvostruku isključenost", odnosno objašnjava, u drugoj temi, "vodit ćemo se i različitostima unutar neke manjinske zajednice s obzirom na klasni status, rod, seksualnu orijentaciju i rodni identitet, invaliditet i dob. "
Na temelju te hijerarhije potlačenih razviti će sustav koji boduje koliko vrijedite kao osoba s određenim obilježjima koji nemaju veze s vašom sposobnošću obavljanja posla, odnosno nemaju veze sa sposobnošću vaše tvrtke da obavi neki posao.
Zamislite nekog povratnika iz Čilea, arhitekta koji ima godine iskustva sa sanacijom potresa, prijavi svoj ured na gradski natječaj, ali u svojoj tvrtki nema zaposlen dovoljan broj žena. Kako dopustiti takvoj osobi da radi s gradom? To bi bilo nedopustivo. Možemo mu to dopustiti i dati dodatne bodove jedino ako je njegov poslovni partner Alejandro de la Progreso više od poslovnog partnera – već možemo zamisliti naslovnice o naprednom paru arhitekata koji obnavlja trule temelje našeg društva i gradi grad budućnosti.
Želite razvijati software za grad? Dobro, vidim da imate projekte otvorenog koda, ali nigdje u njima nismo mogli pronaći vaš "diversity statement"? Koliko vi uopće imate zaposlenih žena, koliko drugih manjima?
Tražite posao u našoj tvrtki, reći će vam, vidim da ste kvalificirani i stručni, ali baš imamo neke projekte sa gradom i ne možemo vas zaposliti, ne odgovarate kriterijima natječaja. Da, kolega zaslužili ste unapređenje, ali moramo unaprijediti ženu zbog kvota itd.
Ne radi se o nekom hipotetskom scenariju, nego stvarnom razvoju u društvima koje koriste kao uzor. Sami navode da žele biti poput tih "drugih progresivnih uprava". Mislim da tu pronalazimo i opravdanja za korištenje pojma "naprednjaka". Možete pokušati negirati da su vođeni ideologijom, ali sami su se nazvali "progresivnom" upravom.
Inače, razlika između nas i tih ekonomskih razvijenih društva je što su oni razvijeni, a razvijeni nisu postali zbog takvog pristupa. Istina da im trenutna razvijenost dopušta neefikasnost i stagnaciju, ali nemaju sva društva taj luksuz, niti će to dugoročno potrajati.
Program dodatno pojašnjava;
"Javni novac koji se troši javnim nabavama potrebno je upotrijebiti za promicanje ciljeva socijalne pravednosti i rodne ravnopravnosti. Za tu ćemo svrhu, po uzoru na druge europske gradove, revidirati postojeći sustav javne nabave tako što ćemo razmotriti kriterije za socijalno i rodno pravednu javnu nabavu. Sukladno Zakonu o javnoj nabavi pobrinut ćemo se za to da gospodarski subjekti poštuju obaveze iz područja radnog prava, osobito one vezane uz poštivanje sklopljenih kolektivnih ugovora te obavezu isplate ugovorene plaće. Osigurat ćemo to da Grad Zagreb javnom nabavom potiče rodnu ravnopravnost tako što će poticati ponuditelje javne nabave da se koriste mjerama za poticanje rodne ravnopravnosti te da Grad u sklopu javne nabave adresira područja u kojima je neravnopravnost izražena. "
Obnova bi mogla potrajati dok ne izškolujemo sve te knauferice i vodoinstalaterke.
Javna nabava mora biti "rodno pravedna".
Je li to ta kvalitetna javna nabava koja će ukloniti korupciju, a gradu donijeti kvalitetniju i povoljniju uslugu?
***
Javna nabava je jedna stvar, ali što je sa svim onim socijalnim programima koje provodi grad. Program najavljuje;
"Paralelno s definiranjem prioriteta socijalnih politika, napravit ćemo analizu svih socijalnih programa i usluga te ćemo provesti njihovo postupno restrukturiranje sukladno ciljevima pravednosti, inkluzije, sigurnosti i rodne ravnopravnosti. S obzirom na to privremeno nećemo uključivati nove korisnike u demografsku mjeru roditelj-odgojitelj dok ne napravimo analizu strukture korisnika i njezinih demografskih učinaka te učinaka u pogledu rodne ravnopravnosti i razvoja djece u daljnjem obrazovanju. "
Ako mislite da ste krivo pročitali, nažalost niste. Iako u svome programu navode bezbroj programa koje će financirati, koliko god skupi, nedefinirani i i neostvarivi bili, pronašli su jednu stvari koju sigurno više neće financirati.
Prestaju financirati majke.
Ovaj program, kao i svaki drugi program grada, moraju zadovoljavati "rodnu ravnopravnost", a ako neki program ne zadovoljava "rodnu ravnopravnost" onda ga prekidaju. Dva su problema ovog programa; on (I) omogućuje majkama da ostaju doma i brinu o djeci – obitelj općenito, i (II) on omogućuje djeci da najranije godine provode u obitelji, a ne u vrtiću.
Naše napredne snage to ne mogu podnijeti, veliki ljevičari zahtijevaju da žene odlaze na posao, a djeca u vrtiće.
Možete misliti da je to loš program, da je loše definiran ili što god, ali od tisuće stvari koje su obećali da će učiniti spominju samo jednu stvar koju "neće" učiniti; "nećemo uključivati nove korisnike u demografsku mjeru roditelj-odgojitelj." (Još spominju i "nećemo dopustiti gomilanje otpada na zelenoj površini", ali to je izraz zabrane i koristi se u drugom smislu.)
Postoji niz spornih stvari u programu, neke prilično očite – npr. bodovanje udruga na temelju ideološke sličnosti s njihovim svjetonazorom, neke možda manje očite ako niste upoznati s posebnim jezikom kojim govore, tako da neću dosađivati s primjerima.
Vezano uz stvari koje spominju i ne spominju, jedini put kada govore o pojmu obitelji ili izražavaju podršku obitelji je ovdje;
"Kao predstavnici i predstavnice Grada sudjelovat ćemo u Povorkama ponosa LGBTIQ+ osoba i obitelji, kao i u marševima i akcijama povodom obilježavanja Međunarodnog dana žena. "
Ostala spominjanja obitelji su u tehničko-sociološkom smislu (socijalna skrb u određenim obiteljima, obiteljsko nasilje, obiteljske kuće vezano uz obnovu, obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo, obiteljska medicina i slično.)
Možete reći da se gradski oci ne bave podržavanjem obiteljskog života pa da zato to ne komentiraju. No, ako pogledate čim se sve bave, i što su obećali na koji način će se time baviti, očito je da se bave obiteljskim životom. Primjerice, vezano uz skrb o djeci i starima; "Poticat ćemo programe osvještavanja rodno pravedne raspodjele poslova skrbi. "
Dakle interesira ih obiteljski život, ali nedopustivo je nekome omogućiti da izabire suprotno njihovoj ideologiji, grad ne smije ženama koje to žele olakšavati, poreznim olakšicama ili poticajima, da se brinu i skrbe o svojim najbližima. Objašnjava program;
"Poticat ćemo implementaciju rodno osjetljivog proračuna te analizirati utjecaj proračunskih rashoda na položaj žena i LGBTIQ+ osoba. Uvest ćemo rodno osjetljive mjere u programe i politike Grada Zagreba, s fokusom na gradske politike obrazovanja i skrbi. "
Dakle ne radi se samo o tome da su zaboravili na obitelj, ili da smatraju kako je obitelj neka realnost na koju grad svojim djelovanjem ne može utjecati. Dobro su analizirali što bi bile posljedice, ili barem što misle da bi bile posljedice, njihovih programa. Jednostavno su odlučili da neće poticati, odnosno da će se boriti protiv onoga što smatraju neprijateljem rodne ravnopravnosti jer je ona primarna u njihovim planovima.
***
Cijeli program je izrazito ideološki određen. Ne radi se o subjektivnoj procjeni, sami navode "progresivne uprave" kao uzor. Možda ste sličnih uvjerenja, ili ste toliko navikli na određene fraze, ali programi i opravdanja za programe koje nude su ideološki obojani i izrazito kontroverzni.
Njihova upozorenja o nepravednosti kapitalizma, alarmantnim prirodnim promjenama, o društvenoj uvjetovanosti svih bihevioralnih razlika između muškaraca i žena, o štetnosti tradicionalnih moralnih skrupula itd. nije nešto što je prihvaćeno van kruga njihovih istomišljenika. (Dodao bih da je demonstrabilno pogrešno, ali to je šira tema.)
Dakle glavni problem s Možemo nije da oni nešto ne znaju, nego je problem što znaju toliko toga što nije istina.
Ideologija nije nebitna, i očito se oni s time slažu. Sami navode da će javna nabava biti sredstvo transformacije društva, svi gradski programi i rashodovna strana proračuna će biti analizirani kroz ideološke vrijednosti itd.
Kontroverzno je ono što oni vide kao problem, i ono što oni vide kao cilj, ali i sredstva koja odabiru za ostvarenje tih ciljeva. U nekim područjima najavljuju kriva sredstva, u nekim nerealne vizije, ponekad detektiraju probleme koji to nisu, a nerijetko su prisutna dvije, pa čak i sve tri pogreške.
Istina je primjerice da oduvijek postoji "problem" stanovanja, ali to ne znači da će njihovi programi taj problem "riješiti". Neće ga niti ublažiti s obzirom na ono što znamo iz ponude i potražnje, izgledno je da će samo pogoršati problem. (Koji god problemi postojali, to što ćemo političarima dati više moći i utjecaja ne znači da će ga iskoristiti za rješavanje problema, iskoristiti će to za dobivanje sljedećih izbora) Ili uzmimo primjer rodne neravnopravnosti protiv koje se oni bore, navodno je potrebno postići jednakost u svim područjima neovisno o posljedicama i cijeni. Ili povezano, njihova borba protiv žena koje se skrbe za obitelj itd.
(Očito, radi se o široj temi, ali spominjem ih samo kao primjere. Sve navedeno je danas "kontroverzno", ali kada vaš bližnji završi u bolnici, poželjeti ćete najkvalitetnije i najmotiviranije ljude, ne "rodno ravnopravne" timove.)
Iako nisam pratio detaljno medije, stekao sam dojam da ih se predstavlja kao stručne i informirane ljude. No u kojem području su oni stručni, kakve probleme su oni rješavali i znaju riješiti? Postoji milijun ljudi u Zagrebu, zar mislite da taksist ima manje znanja o ulicama i trgovima? Ili da poduzetnica koja desetljećima po cijele dane vodi svoju slastičarnicu zna manje od tih ljudi o tržištu, nabavi robe, transportu, kupcima, tržištu rada, uređenju i obnovi, regulativi itd. Možda su uspjeli nametnuti određenu temu, i govori o svojoj navodnoj akademskoj karijeri i predstavljaju se kao stručnjaci za protestnu politiku, kao i praktičnu implementaciju iste, ali što to oni točno znaju, za koji vaš problem su oni stručnjaci?
Zaustavite bilo koji bus i u njemu ćete pronaći ljude koji imaju više znanja – i u ovom slučaju još važnije, manje antiznanja. U njemu će sjediti ljudi koji bi bolje vodili grad. Ne radi se o nikakvoj populističkoj izjavi. Za grad bi bilo bolje da ga vodi skup slučajno izabranih pojedinaca, nego Možemo.
Umjesto ekonomije nude potemkinova sela zelenih zgrada sa solarima na krovu. Umjesto razvoja nude raspodjelu. Umjesto stvarne održivosti, nude dekadenciju. Umjesto slobode, uklanjaju stvarne izbore. Umjesto ljubavi, skrbi i obitelji, govore o jeftinim zamjenama i ideologiji.
Umjesto fontana postaviti će vjetrenjače.
Možete se možda nadati da neće uspjeti toliko toga uništiti i implementirati – možda očekujete da ćete u najgorem slučaju koji put zakasnite na posao zbog feminističkog čišćenja snijega i sl., Zagreb je veliki grad s mnoštvom ljudi različitih sposobnosti, preživio je i gore stvari, pa će preživjeti i njih.
Ipak, kao što je to obično slučaj s naprednjacima, problem s Možemo je što ne znate je li gori grad kojeg žele ostvariti, ili grad kojeg će uspjeti ostvariti.