Stranice

nedjelja, 7. svibnja 2023.

Banksy i moderna umjetnost

"Liberali imaju čudnu fascinaciju Banksyem, engleskim 'umjetnikom' grafiterom. Tajanstvenost njegovog lika sigurno je povezana s time. Mističan je. Činjenica da je, barem nominalno, transgresivan grije njihova srca. Suvremeni liberali obožavaju glumiti da još uvijek živimo u šezdesetima i da oni šokiraju buržoaziju, bore se protiv Sustava. Priča o umjetniku koji kreće u ideološki rat protiv korporativnih bogataša zasigurno će imati njihovu pozornost. No, većina njegovih djela je prenapuhana, radi se o standardnim razmišljanjima napušenih marksističkih studenata filozofije koji se dotiču najbanalnije društvene kritike. Prilično otrcana i rijetko kad suprotno rasprostanjenoj progresivnoj misli."

Tako autor započinje svoju analizu u Banksy And The Generational DecayOf Modern Art (2015.). Spominje dokumentarac; Exit Through the Gift Shop koji se bavi takvom umjetničkom scenom. U njemu pratimo rad umjetnika Brainwasha koji skupo prodaje svoja djela unatoč tome što ne pruža nikakvu vrijednost. (Neki tvrde da je cijeli dokumentarac zapravo svojevrsni pefrormans, ili što već, ne sjećam se detalja jer sam ga davno pogledao.)

Iako su pioniri takvog pristupa bili educirani u klasičnoj tradiciji, kroz nekoliko generacija pojavili su se umjetnici koji nemaju nikakvog talenta niti tehnike. Glantonov esej se polemički obračunava s degeneracijom umjetnosti, završava;

"Samo sam želio malo prokomentirati Banksya koji govori ostarjelim buntovnicima ono što žele čuti. Rezultat je reputacija koja daleko nadilazi njegov talent. Želio sam istaknuti uobičajen ciklus u svijetu moderne umjetnosti; jedna generacija odbaci kulturni kapital baveći se jeftinom umjetnošću "trikova" , a uskoro ih naslijedi generacija jeftinih umjetnika koji nisu u stanju proizvesti išta više razine."

---

Dalrymple u Banksy in Neverland komentira vijest o "pojavi" Banksya u New Yorku i svim ljudima koji su požurili kako bi vidjeli njegovo umjetničko djelo i time pokazali svoj entuzijazam za umjetnost. Priznaje mu duhovitost, ali njegovu mete su upravo one koje očekujete od strane priviligeriranog člana intelektualne srednje klase. Iako ima originalnosti u izboru metoda, njegov rad je poput rada dovitljivog adolescenta.

TD zaključuje;

"Veliki interes koji postoji za njegovim djelom, u nesrazmjeru s artitističkom vrijednošću, pokazuje nam ne da postoji moda u umjetnosti, nego da je adolescentna senzibilost ukorijenja u našoj kulturi. Novine izvještavaju da je odvjetnica, Ilyssa Fuchs, pojurila iz ureda čim je čula za pojavu Banksya i trčala je više od kilometra samo kako bi ga vidjela. Bi li učinila isto kada bi otkrili fresku Piera della Francesca na kolodvoru?"

PS

U The Discriminating Philistine, Dalrymple nudi nešto širi osvrt na Banksya, njegov rad i njegovu simplificiranu sliku svijeta koja je toliko raširena – iako ju se prikazuje nekonformističkom. (Vjerojatno ne bi bio toliko hvaljen da su meta njegovih kritika klinike za pobačaje, ili visoki porezi.)

Ne znam je li Banksy još uvijek popularan, bori li se još uvijek hrabro protiv sustava, mislim da godinama nisam ništa čuo o njemu. Mjesta gdje se pojavi njegova umjetnost uvijek izazivaju veliku pozornost, donose i veliki profit vlasnicima. Svojevremeno je inspirirao mnoge druge umjetnike.

Naravno, nije stvar u Bankseyu, da ste išli s njime u školu možda bi se smijali njegovim nepodopštinama - možete zamisliti stvari koje bi nacrtao na ploči pod odmorom, ili preko vikenda na školskom ulazu. Ne radi se toliko o njemu samom nego o načinu na kojeg ga se doživljava. (Iako u njegovu obranu, neka djela se bave upravo time.)