Stranice

petak, 27. travnja 2012.

Izvana Zeleni, iznutra ...


Ne znam jeste li proslavili Dan Planeta Zemlje, ako niste možda vam je to bila zadnja prilika, pritom ne mislim na majansko proročanstva nego veliku opasnost koja nam prijeti ako svi ne zamijenimo plastične vrećice sa platnenom. Par citata koji govore o opasnosti(nešto su stariji, povodom Dana Zemlje 1970. godine, ali još uvijek aktualni);

"Civilizacija će nestati za 15 do 30 godina ukoliko ne poduzmemo hitne mjere protiv problema s kojima se suočava čovječanstvo."
• George Wald, Harvard , biolog
"Do 1975. godine ... neki stručnjaci misle da će doći do eskalacije gladi i da će doći do umiranja od gladi nevjerojatnih razmjera. Drugi stručnjaci, koji su optimističniji, misle da će se do sukoba oko hrane doći tek u 1980ima." 
• Paul Ehrlich, Stanford University, biolog
"Već je prekasno da spriječimo masovni pomor od gladi."
• Denis Hayes, glavni organizator Dana Zemlje
"Gotovo jednoglasno, demografi se slažu sa sljedećim opisom razvoja događaja; do 1975. dolazi do teške gladi u Indiji; do 1990. godine glad se širi na cijelu Indiju, Pakistan, Kinu i Bliski Istok, Afriku. Do 2000. godine, vjerojatno i prije, Južna i Centralna Amerika će biti pogođene glađu... Do 2000. godine, za 30 godina, cijeli svijet, osim Zapadne Europe, Sjeverne Amerike i Australije bit će pogođen glađu."
• Peter Gunter, profesor, North Texas State University
"Znanstvenici imaju čvrste eksperimentalne i teorijske dokaze koji podržavaju ... sljedeće predviđanje: Za deset godina, urbano stanovništvo će morati nositi zaštitne plinske maske kako bi preživjeli zagađanje zraka... do 1985. godine zbog zagađanje zraka količina sunčeve svjetlosti na zemlji će se smanjiti za pola..." 
 • Life Magazine, siječanj 1970
"Dr. S.D. Ripley, tajnik Smithsonian Instituta, vjeruje da će za 25 godina izumrijeti 75 do 80 posto životinjskih vrsta." 
• Sen. Gaylord Nelson
"Već 20 godina svijet se naglo hladi. Ako se nastave današnji trendovi, svijet će biti hladniji za 4 stupnja do 1990. godine, ali 11 stupnjeva hladniji do 2000. godine. To je dvostruko više no što je potrebno za ledeno doba." 
• Kenneth Watt, ekolog

Propaganda zagovornika slobodnog tržišta;



Pa nastavljamo sa citatima(razne godine)...

"Mi se nadamo(mi – ekofrikovi), katastrofi ili društvenoj promjeni koja bi nas uništila i vratila u Kameno Doba, živjeli bi kao Indijanci, u svojoj dolini, u svojom okolnostima sa prilagođenom tehnologijom, našim vrtovima i našom religijom – napokon slobodni od sve krivnje!" 
 •Steward Brand, objavljeno u Earth Catalog
"Postupno smanjenje ljudskog roda riješit će svaki problem na zemlji, društveni i ekološki." 
• Dave Forman, osnivač Earth First
“Izgleda da je iskorjenjivanje velikih boginja bila pogreška. Imale su važnu ulogu u balansiranju ekosustava."
• John Davis, urednik časopisa Earth First
"Mogućnost imanja djece bi trebala biti ponuđena na tržištu, sa mogućnošću prodaje i kupovanja, ali apsolutno ograničena od strane države." 
• Kenneth Boulding, osnivač koncepta “Spaceship Earth”
"Izumiranje ljudske vrste može biti ne samo neizbježna nego i dobra stvar... To ne znači da je nastanak ljudske civilizacije beznačajna stvar, ali ne postoji način da pokažemo kako je dugoročno korisna svijetu."
•  Al Gore, u uvodniku The Economista
"Ljudska sreća, a posebno ljudska plodnost, nije važna poput divljeg i zdravog planeta... Neki od nas se samo mogu nadati da će se pojaviti odgovarajući virus." 
• David Graber, biolog, National Park Service
"Ako bih se reinkarnirao, želio bih se vratiti na Zemlju kao ubojiti virus kako bih smanjio ljudsku populaciju."
• Prince Phillip, World Wildlife Fund
"Nahraniti dijete koje umire od gladi znači pogoršati problem svjetske populacije." 
•  Lamont Cole
"Čovječanstvo je najopasnija, najdestruktivnija, najsebičnija i najmanje etična životinja na zemlji."
• Michael Fox, potpredsjednik The Humane Society
"Ljudi se na Zemlji ponašaju kao patogeni mikro-organizam, ili poput stanice tumora."
• Sir James Lovelock, Healing Gaia

"Zemlja ima rak, taj rak je Čovjek." 
• Club of Rome, Mankind at the Turning Point
"Ukupan broj stanovnika od 250-300 milijuna, 95% manje nego sada, bi bio idealan."
• Ted Turner, osnivač CNN-a i veći donator UN-a

"Sve što smo razvili u posljednjih 100 godina trebamo uništiti." 
• Pentti Linkola
"Ljudska bića, kao vrsta, nemaju veću vrijednost od puževa." 
• John Davis, urednik Earth First

Naravno, potrebno je uvjeriti ljude u sve navedeno;
"Zemlja je doslovno naša majka, ne samo zato što ovisimo o njoj za zaštitu i hranu, nego i zato što se ljudska vrsta oblikovala prema njoj putem evolucije. Naše spasenje ovisi o našoj sposobnosti da stvorimo religiju iz prirode." 
 • Rene Dubos, član odbora Planetary Citizens
Ipak, možda je potreban drugačiji zaključak ?
"Proučavanje povijesti je moćan lijek protiv suvremene arogancije. Postajemo skromniji i ponizniji kada otkrijemo da je toliko naših pretpostavki, koje nam se čine uvjerljivim i inovativnim, već bilo isprobano, ne samo jednom nego mnogo puta i na bezbroj načina; i da je otkriveno kako su pretpostavke, uz veliku štetu za ljude, potpuno pogrešne." 
• Paul Johnson, povjesničar

PS

Ovaj post nije komentar o globalnom zatopljenju(i općenito promjenama u ekosustavu) nego komentar na ekofašističke pokrete i njihove zahtjeve. Citate sam preuzeo i nisam ih provjeravao...


subota, 21. travnja 2012.

Ludwig von Mises o obitelji

G.K. Chesteron nazvao je obitelj anarhičkom institucijom. Pritom je mislio kako nije potrebno djelovanje države da bi nastala ta institucija. Njeno postojanje izvire iz fiksne stvarnosti ljudske prirode, a profinjeni oblika je razvijen kroz spolne norme i napredak civilizacije.

Taj zaključak je u skladu sa briljantnom raspravom o temi obitelji u Ludwig von Misesovom remekdjelu Socialism(objavljeno 1922.) Zašto je Mises raspravljao o obitelji i braku u knjizi kojom pobija socijalizam? Shvaćao je, za razliku od mnogih današnjih ekonomista, kako protivnici slobodnog društva imaju sveobuhvatan plan koji obično kreće sa napadima na tu najvažniju građansku instituciju.

"Prijedlozi za transformacijom odnosa između spolova već dugo vremena idu ruku pod ruku sa planovima za podruštvovljenjem sredstava za proizvodnju, " primjećuje Mises. "Brak mora nestati zajedno sa privatnim vlasništvom... Socijalizam obećava ne samo pomoć svima – bogatstvo za sve – nego i univerzalnu sreću u ljubavi."

Mises napominje kako je A. Bebelovo djelo "Women Under Socialism", hvalospjev slobodnoj ljubavi(objavljeno 1892. godine), bio najčitaniji ljevičarski traktat svog vremena. Ta povezanost socijalizma i promiskuiteta imala je svoju taktičku namjenu. Ako prihvatite sustav u kojem magično dolazi do prosperiteta, onda se možete usmjeriti na nadanje u oslobođenje od seksualne odgovornosti i zrelosti.

Socijalisti su predstavili svijet u kojem nema društvenih prepreka neograničenom osobnom užitku, a obitelj i monogamija su prve stvari kojih se moramo riješiti. Može li takvo društvo uspjeti? Nema šanse, zaključio je Mises: socijalistički planovi slobodne ljubavi su nemogući baš kao i socijalistički ekonomski planovi. Oboje su u suprotnosti sa ograničenjima koja su inherentna u stvarnome svijetu.

Obitelj je rezultat, poput strukture tržišne ekonomije, ne politike nego dobrovoljnog udruživanja, stvorena zbog bioloških i društvenih razloga. Kapitalizam je pojačao brak i obitelj jer inzistira na suglasnosti u svim društvenim odnosima.

Obitelj i kapitalizam tako dijele zajednički institucionalni i etički temelj. Pokušavajući ih uništiti, socijalisti su namjeravali zamijeniti društvu utemeljeno na ugovoru sa društvom utemeljenom na nasilju. Rezultat bi bio potpun društveni kolaps.

Kada su demokratski socijalisti Sidney i Beatrice Webb putovali Sovjetskim Savezom, desetljeće nakon Misesove knjige, izvjestili su o drugačijoj stvarnosti. Pronašli su žene, oslobođene okova obitelji i braka, koje žive sretne i ispunjene živote. Radilo se o fantaziji – zapravo običnoj laži – baš poput njihove tvrdnje kako Sovjetsko društvo postaje najprosperitetnije u povijesti.

Danas niti jedan normalan intelektualac ne prihvaća sveobuhvatan socijalan ekonomski model, ali razvodnjena verzija socijalističke agenda za obitelj je pokretačka sile američke društvene politike. Ta agenda ide ruku pod ruku sa raznim preprekama koji se postavljaju tržišnoj ekonomiji u drugim područjima.

Nije slučajno da porast slobodne ljubavi u Sjedinjenim Državama prati uspon potpuno razvijene socijalne države. Cilj oslobođenja od rada(i štednje i ulaganja) i oslobođenja od naše spolne prirode proizlaze iz sličnog ideološkog impulsa: prevladati fiksne stvarnosti u prirodi. Zbog toga trpi obitelj, baš kao što je Mises predvidio.

Zagovornici obitelji i zagovornici kapitalizma trebali bi biti ujedinjeni u zajedničkom političkom cilju umanjivanje intervencionističke države, ali obično nisu. Zagovornici obitelji, čak i oni konzervativni, često promatraju financijski kapitalizam kao otuđujuću silu, i zagovaraju nesmotrene odredbe poput carina, monopole sindikata, minimalne plaće za oženjene ljude.

U isto vrijeme, slobodni poduzetnici pokazuju malo interesa za zabrinutosti zagovornika obitelji. Čini se da nisu zainteresirani za radikalne napade i na slobodu i na obitelj koje predstavljaju vladine odredbe po pitanjima dječjeg rada, javnog školstva, socijalnog osiguranja, visokih poreza i podruštvovljene medicine. Prema Misesu, takvo razilaženje je nepotrebno.

"Nije slučajnost da je prijedlog da postupamo sa muškarcima i ženama kao radikalno jednakima, da spolne odnose regulira Država, da dojenčad po rođenju stavljamo u javne domove, da osiguramo da se djeca i roditelji međusobno niti ne poznaju, ima svoje podrijetlo kod Platona, " koji nije nimalo mario za slobodu.

Nije niti slučajno da iste prijedloge danas daju ljudi koji nimalo ne mare niti za obitelj niti za ekonomske zakone.

Preuzeto sa lewrockwell.com


PS

Mogao bih napisat više ograda i napomena na tekst, ali zbog lijenosti ću samo napisati da mi je bio cilj prilikom izbora članka pokazati povezanost obitelji i ekonomije. Državno promoviranje i poticanje "alternativnih obitelji" ima veliki utjecaj na društvo(da ne spominjem djecu). Vjerojatno treba dodatno napomenuti da ovo što imamo u Hrvatskoj nije kapitalizam(kao ni u EU, ni SAD-u).  

četvrtak, 12. travnja 2012.

Kako miješati religiju i politiku?

Liberali ("progresivci", "zajednica utemeljena na stvarnosti" ili kako god se nazivali ovisno o prilici) nam stalno govore kako religiju i politiku ne smijemo nikada miješati. Religiju je potrebno ograničiti na privatnu sferu. U javnom prostoru se trebaju čuti samo sekularna razmišljanja. Problem je što ne možemo reći ništa promišljeno u obranu takvih tvrdnji. Naravno možemo odmah priznati kako ustav zabranjuje da se neka od denominacija proglasi službenom religijom SAD-a, ali pitanje nije treba li članstvo u nekoj crkvi ili sinagogi biti obavezno. Pitanje je trebaju li vjerski argumenti imati isti značaj u javnome životu kao sekularni, a odgovor je da ne postoji dobar razlog zašto to ne bi vrijedilo.

Za svaki slučaj, liberalna kritika utjecaja religije na politiku je uglavnom usmjerena na karikaturu. U većini slučajeva u kojima liberali misle da vide takav utjecaj, religija nema nikakvu bitnu ulogu. Primjerice, glavni argumenti protivnika pobačaja i istospolnih brakova se ne temelji na vjerskim pretpostavkama. Neki se argumenti(protivnika pobačaja) uistinu temelje na moralnom i metafizičkom statutu fetusa – baš kao i argumenti zagovornika pobačaja – ali prihvaćanje tih tvrdnji ne ovisi o vjeri u Boga. Utjecajni argumenti Roberta P. Georgea sa sveučilišta Princeton se temelje na uvjerljivim i skromnim tvrdnjama o biologiji fetusa i nekim sekularnim moralnim pretpostavkama. Argumenti Dona Marquisa, autora vjerojatno najutjecajnijeg pro-life članka u suvremenoj filozofiji, pretpostavljaju još manje kontroverzna razmišljanja o prirodi fetusa. Ista stvar je sa istospolnim brakom. Filozofi poput Rogera Scrutona i Michaela Levina brane tradicionalni spolni moral u terminima kvazi-Kantove etike i evolucijske psihologije, a ne pozivanjem na neku vjersku tradiciju ili autoritet.

Ipak, pretpostavimo da netko stvarno brani svoja razmišljanja o pobačaju, istospolnom braku ili nekoj drugoj spornoj stvari pozivajući se na vjerske razloge. Zašto bi to bilo neprihvatljivo? Problem je, prema razmišljanju mnogih liberala, u tome što su vjerski razlogi stvar vjere, gdje "vjera" označava vrstu neutemeljenog cilja, uvjerenja za kojeg ne postoji objektivan dokaz. Prema njima, javne odluke se mogu donositi samo na temelju argumentata koje mogu zagovarati svi članovi političke zajednice, a ne pozivajući se na idiosinkrazijske i subjektivne osjećaje manjine.

Kada bi vjerski argumenti općenito bili takvi, onda bih se slagao sa liberalima da ih je potrebno držati van javnih rasprava, ali takav liberalni opis religije je suluda karikatura koja nam samo pokazuje neznanje i fanatizam za kojeg inače liberali stalno optužuju druge. Primjerice Toma Akvinski ne bi mogao niti prepoznati takvo razmišljanje jer je bio predan pretpostavci kako su temeljne istine religije dokazive kroz sam razum. Prema njemu, imati vjere ne znači vjerovati bez dokaza; nego imati povjerenje u vjerodostojnost Boga za čije postojanje postoje dokazi, i čiju volju možemo spoznati(barem dijelom) kroz proučavanje ciljeva i svrhe usađene prirodi. Doista, Zapadna religijska misao je stoljećima(i još uvijek unutar katoličanstva i nekih protestanata) smatrala da je moguće i potrebno dati temelje religije u razumu. Takvo tradicionalno razmišljanje također podrazumijeva da navodno neutralne pretpostavke znanstvenog i filozofskog istraživanja upućuju na postojanje božanskog Autora prirode i razuma.

Racionalni Teizam

Vrijedno je podsjetiti se koliko je Zapadni teizam oduvijek bio predan razumu odnosno njegovim znanstvenim i filozofskim manifestacijama. Najočitiji primjer te predanosti su mnogi razvijeni argumenti Božje egzistencije. Nisu svi podjednako zanimljivi, ali njih više je imalo podršku najvećih filozofa i znanstvenika kroz dva i pol tisućljeća, baš kao što i danas imaju svoje branitelje. Najvažniji među njima su slavni kozmološki i teleološki argumenti koji nam pokazuju kako je Zapadna religija utemeljena na sofisticiranom filozofskom razumijevanju prirode stvarnosti.

Kozmološki argument ima više oblika. Jedan od njih je i najčešće povezivan sa Tomom Akvinskim, argument pokušava pokazati kako pravilna analiza prirode uzroka i posljedice pokazuje da niz uzroka koje opažamo u svijetu naših iskustava mora nužno zavšavati Prvim Uzrokom, koji je neuzorkovan i nepromijenjen, postoji izvan vremena i prostora, koji obdržava fizički svemir u svakom trenutku. Jedna verzija povezana je sa G.W. Leibnizem, argument počinje od opservacije kako je materijalni svemir kontigentan – mogao je biti drugačiji nego što je, mogao je uopće ne postojati – i pokušava dokazati kako je jedini mogući način za pružanje objašnjenja postojanja ovoga svijeta pojam Nužnoga Bića, bića koje po svojoj prirodi ne može ne postojati. Prema verziji povezanoj sa nekoliko srednjovjekovnih islamskih teologa(obično nazivan Kalamov kozmološki argument), pravilna analiza vremena otkriva kako je nedosljedno pretpostaviti da je svemir oduvijek postojao, samim time imao je početak, a taj početak je uzrokovan bićem koje je neograničeno vremenom i prostorom. Svaka verzija argumenta onda nastavlja sa pokušajem da demonstrira kako filozofska analiza prirode Prvog Uzroka ili Nužnoga Bića pokazuje kako takvo biće mora biti osobno, svemoguće, sveznajuće i dobro, samim time identično Bogu kako ga tradicionalno koncipiramo.

Teleološki argument ima dva glavna oblika. Prema verziju koju povezujemo sa Wiliamom Paleyem, svemir je toliko kompleksan i uredan, na tako velikoj skali, i na toliko puno načina da izgleda kako ima smisao, odnosno malo je vjerojatno da je nešto drugo osim sveznajućeg uma moglo biti njegov uzrok. Takva vrsta argumenta dopušta konceptualnu mogućnost da je svemir mogao nastavi bez takvog dizajnera, ali sugerira da pravilno procjenjivanje bitnih vjerojatnosti pokazuje da je vjerojatnost premalena da bi itko razuman vjerovao u to. Druga vrsta teleološkog argumenta, verzija koju preferira Akvinski, je ambicioznija, i sugerira da je konceptualno nemoguće da postoji vrsta smislenosti i funkcija koje primjećujemo u prirodi bez postojanja kozmičkog dizajnera. Ideja je u tome da bi nešto imalo istinsku funkciju ili smisao – primjerice biološki fenomeni poput srca, bubrega, i sličnog – mora postojati, logički mora, um koji bi ga konstruirao za tu svrhu.

Oba ta teleološka argumenta su u principu konzistentna sa evolucijom – ne radi se o "Bog praznina" argumenta kakvog povezujemo sa teorijama "Inteligentnog Dizajna" – i njihovi suvremeni branitelji bi sugerirali kako moderan biologija ne predstavlja izazov glavnoj ideji tih argumenata. Neki zagovaratelji prvog, Paleyovskog teleološkog argumenta bi tvrdili da i kada bi prirodna selekcija opisivala sve biološke fenomene, niti darwinizam niti bilo koja druga znanstvena teorija ne može u principu opisati osnovne zakone prirode, zakone na kojima se temelji sama evolucijska biologija. Jednom kada znanost objasni stvari do fundamentalnih zakona fizike, rekla je sve što je mogla reći, a kako bi objasnili te zakone potrebno se okrenuti filozofskim razmišljanjima – razmišljanjima koji će dovesti do pretpostavke kozmičkog dizajnera.

Jedan od način kako razumjeti Akvinški teleološki argument je u terminima ideje kako čisto materijalistička interpretacija evolucijske teorije je nužno predana negiranju kako biološki fenomeni uopće imaju ikakvu svrhu ili funkciju. Prema strogo materijalističkom razmišljanju, stvari imaju samo privid svrhe ili funkcije, ali su u stvari i doslovno govoreći, bez ikakve svrhe, funkcije ili značenja. Razgovor o "funkciji" i "smislu" završava u najboljem slučaju kao pribjegavanje zgodnoj fikciji, skraćenica za kompleksni, ali besmisleni uzročni proces. Upravo zato što funkcija i smisao; shvaćeni u doslovnom smislu, nužno pretpostavljaju um koji dizajnira, takve pojmove je potrebno izbaciti iz dosljedno materijalističke interpretacije biologije. Krajnji logički zaključak toga nas dovodi do negiranja samog postojanja uma, čak i kod ljudskih bića, s obzirom da um inherentno ima smisao i značenje. To dovodi do tzv. "eliminacijskog materijalizma" kojeg tako nazivamo jer zagovara eliminiranje koncepta uma iz našeg znanstvenog i filozofskog vokabulara. Prema tome, materijalistički darwinizam, kada ga pravilno shvatimo, zagovara jedan radikalno kontraintutivan, čak nedosljedan, metafizički pogleda na svijet – bez obzira shvaćaju li to sami darwinovski materijalisti. Iz toga slijedi kako evoluciju možemo jedino konherentno shvatiti ako je protumačimo unutar šireg teističkog svjetonazora.

Važno je istaknuti kako ovdje zapravo nisam predstavio niti jedan od ovih argumenata – argumente je puno kompleksnije predstaviti i obraniti, čak i samo jednog u kratkom članku. Ovdje sam tek dao skicu strategije razvoja nekolicine teističkih argumenata, cilj mi je pokazati da se radi o ozbiljnim i sofisticiranim pokušajima hvatanja u koštac sa filozofskim problemima velikog značaja i kontroverze. Sasvim očito, ovi argumenti su sve osim apeliranja na "vjeru". Radi se o pokušajima da se pokaže kako sam razum neumoljivo dovodi do afirmacije teizma.

Verzije ovih argumenata branili su ljudi poput Platona, Aristotela, Augustina, Akvinskoga, Dunsa Škota, Descartesa, Leibniza, Lockea i Newtona, a njihovo branjenje argumenata nije imalo apsolutno nikakve veze sa nepoznavanjem moderne znanosti – doista, neki od ovih mislioca su bili utemeljitelji moderne znanosti – zato što argumenti u konačnici ne ovise o znanstvenim rezultatima. Ovi argumenti su prije filozofske ili metafizički – počinju tamo gdje znanost završava, nude racionalno objašnjenje onoga što znanost ne može objasniti jer svako znanstveno istraživanje nužno pretpostavlja neke stvari odnosno spoznatljiv i uređen svemir. Njih mogu shvatiti i procijeniti samo osobe sa znanjem filozofije(što tek nekolicina znanstvenika ima, sudeći prema plitkom razumijevanju filozofije kojeg mnogi od njih iskazuju kada ne govore o čisto znanstvenim pitanjima i ulaze u metafiziku). Neki od suvremenih branitelja argumenata su autori poput Alvina Plantinge, Richarda Swinburnea, Johna J. Haldanea, Jamesa F. Rossa, Richarda Taylora, Williama Lanea Craiga, Davida S. Oderberga, Davida Brainea, Barrya Millera, Roberta Koonsa, Charlesa Taliaferra i mnogi drugi – analitički filozofi koji su vrlo cijenjeni u tom području i koji primjenjuju rigorozne metode analize i argumentacije.

Pretpostavite da je netko uvjeren kako je Zapadna tradicija racionalnog teizma ispravna i kako su argumenti koji ju podržavaju superiorni onima koji podržavaju suprotne točke gledišta. Također pretpostavite kako je netko uvjeren u ispravnost racionalnog sustava moralnosti – teoriju prirodnog prava koju su razvili Toma Akvinski i njegovi nasljednici – koji ima temelje u prirodnoj svrsi i funkciji na koju se pozivaju navedeni teistički argumenti. Zašto onda nije dopustivo da takva potpuno objektivna i racionalno obranjiva razmišljanja utječu na njegova razmišljanja o politici i javnim propisima?

Retorika Sekularizma

Naravno, istina je da postoji puno filozofa koji ne prihvaćaju gore opisane argumente. Pa što onda? To pokazuje kako su argumenti za Božju egzistenciju poput svakog drugog argumenta u filozofiji, uključujući i argumente za ateizam, ili argumenta za pobačaj i istospolne brakove: radi se o kontroverznim pitanjima u kojima se inteligentni ljudi mogu ne slagati. Zahtijevaju li sekularisti da oni koji se zalažu za legalizaciju pobačaja i istospolnih brakova odustanu od zagovaranja svojih stajališta u javnosti samo zato što svi ne prihvaćaju njihove argumente? Naravno da ne, niti bi trebali. Dakle zašto onda zahtijevaju da se religija i politika odvoje ne samo u ustavnom smislu(da nikoga ne smijemo siliti da pripada određenoj denominaciji ili da prihvaća određeno vjerovanje), nego i u strožem smislu kako vjerski razlozi, bez obzira koliko god su dobro podržani racionalnim argumentima, ne bi smjeli biti prisutni u javnim raspravama i ne bi trebali utjecati na javne propise? Zašto stalno slušamo o "odvajanju crkve i države", ali ne i o primjerice, "razdvajanju naturalističke metafizike i države", "razdvajanju feminističke teorije i države" ili "razdvajanju Rawlsianskog liberalizma i države"?

Postoji zanimljiva sklonost suvremenih intelektualaca da primjenjuju za teističke argumente standarde koje ne primjenjuju za druge kontroverzne argumente. Moram reći da nažalost nije ništa drugačije kod filozofa(barem ako nisu upoznati sa filozofijom religije). Sekularist može davati najuvredljivije i najbesmislenije zaključke – primjerice kao što Peter Singer tvrdi da nije ništa intrinizično pogrešno sa bestijalnošću, nekrofilijom ili infanticidom – pa će čak i filozofi koji se ne slažu sa tim zaključcima biti spremni shvatiti ih jako ozbiljno, inzistirajući da takva razmišljanja, iako nevjerojatna, treba poslušati sa poštovanjem. Takvo ponašanje je još prisutnije(po mom mišljenju opravdano) kod manje kontroverznih pitanja – prirodi uzročnosti, ili znanju, matematičkim istinama, odnosu između uma i tijela i drugim poznatim područjima filozofskog istraživanja. U svakom drugom području kontroverze, gotovo nijedan argument se ne smatra potpuno demantiranim: uobičajeno je mišljenje kako uvijek postoji neki način na koji branitelj određene pozicije može odgovoriti na prigovore, tako da i njegovu poziciju moramo imati u vidu. Unatoč tome, klasične argumente za Božju egzistenciju, gotovo jedine od filozofskih argumenata, obično smatraju odavno "opovrgnutima"(barem kod filozofa koji nisu specijalizirani za filozofiju religije).

No, teistički filozofi više nisu jedini koji smatraju da takav stav nije racionalan. Istaknuti filozof ateist Quentin Smith se požalio na samodopadno neznanje koje iskazuju njegovi sumišljenici, ateistički i naturalistički filozofi, po pitanju religije. Doista, ustvrdio je kako osim ateista i naturalista koji su specijalizirani u filozofiji religije, "velika većina filozofa naturalista ima neopravdano vjerovanje kako je naturalizam istinit, i neopravdano vjerovanje kako je teizam(ili supernaturalizam) pogrešan." Razlog leži u tome što se oni ne pokušavaju ozbiljnije upoznati sa stvarnim radovima klasičnih teističkih filozofa ili suvremenim radovima koji brane klasične argumente. Njihov naturalizam je tek nepromišljeno prihvaćenje trenutnih trendova u filozofiji.

Slično neznanje prevladava i među intelektualcima u etici i politici kada se govori o religijski utemeljenim argumentima. Kao što zapisuje politički filozof Jeremy Waldron(koji baš i nije pripadnik "religijske desnice":(God, Locke, and Equality, p. 20)
"Sekularni teoretičari često pretpostavljaju da poznaju vjerske argumente: misle da se radi o surovoj Božjoj naredbi, koju podupire prijetnja paklenim ognjem, izvedena iz opće ili posebne objave, zatim ju usporede sa elegantnom složenošću filozofsih argumenata (npr.) Rawlsa ili Dworkina. Sa takvom slikom u svom umu, misle kako je očito da bi svaki religijski argument trebalo isključili iz javnog života... No oni koji su se potrudili upoznati sa argumentima(vjerski utemeljenim) u modernoj političkoj teoriji znaju da je takvo shvaćanje izopačenje."
Nitko tko je upoznat sa vrstom argumenata koji se javljaju u vjerski orjentiranim časopisima o politici i društvenim pitanjima poput First Things ili Journal of Markets and Morality, ne može poreći da vjerska razmišljanja mogu imati racionalan utjecaj na društvenu politiku. Također nitko upoznat sa klasičnom i suvremenom literaturom o filozofskoj teologiji ne može negirati da spomenuti argumenti za teistički svjetonazor nisu danas obranjivi kao i svaki drugi filozofski argument. U svakom slučaju, ako mislite da je za opovrgavanje dovoljno pitati "Pa dobro, što je onda uzrokovalo Boga?" ili "Kako znamo da Prvi Uzrok još uvijek postoji?" ili "Kako znamo da je Prvi Uzrok Bog?" onda još niste ni počeli sa razumijevanjem kako ti argumenti rade. Ako ste intelektualac, posebno profesionalni filozof, koji je sklon glatkom odbacivanju klasičnih argumenata Akvinskog, Leibniza i drugih na temelju takvih prigovora, i ne shvaćate da su usmjereni na novinarska pojednostavljenja i smiješne karikature argumenata tako da nemaju nikakvog utjecaja na argumente koji su ispravno formulirani, onda bi se trebali sramiti. Postoji par dobrih knjiga koje bi vam mogle pomoću u širenju znanja - Atheism and Theism( J.J.C. Smart, John J. Haldane), The Cosmological Argument from Plato to Leibniz(William Lane Craig), Thomas Aquinas: God and Explanations(Christopher Martin), radovi bilo kojeg od gore spomenutih suvremenih autora također mogu pomoći. Trebali bi pročitati prije nego što počnete optuživati vjernike da ne znaju o čemu govore po pitanju intelekta.

Dvostruki Standard

Neki liberali mogli bi prigovoriti kako je jedna stvar dopustiti religioznim intelektualcima da se uključe u društvena pitanja, ali sasvim je druga stvar istu stvar dopustiti ljudima koji okolo mašu sa Biblijom. No zašto bi stupanj obrazovanja osobe koja podržava neku društvenu odredbu(eng. policy) bio važan za procjenu same odredbe? Ako neku odredbu podržavaju ozbiljni argumenti ozbiljnih mislioca, zašto je bitno podržava li ju netko neobrazovan iz manje sofisticiranih razloga? Razmisle li liberali i sekularisti da ne podrže neku odredbu samo zato što će je podržati i neka neinformirana i neartikularna rock zvijezda ili hollywoodska starleta? Zašto liberali uvijek razmišljaju o svojim vlastitim uvjerenjima na temelju najprofinjenijih predstavnika, a suparnička uvjerenja (konzervativna ili tradicionalno religijska) osuđuju na temelju najneprofinjenijih predstavnika?

Neće ni pokušati opravdati dvostruke standarde liberala vezanih uz stalno iznošenje zamornih klišeja o vjerskim tendencijama prema ratu, progonima, inkviziciji, križarenju, Galileovom kućnom pritvoru i tako dalje. Većina onih koji se pozivaju na takve klišeje znaju jako malo o stvarnoj povijesti Inkvizicije, Križarskih Ratova ili suđenju Galileu, i o tome kako su pogrešna polemička pojednostavljenja tih događaja iz vremena Reformacije i Prosvjetiteljstva, nasuprot ozbiljnom i objektivnom povijesnom istraživanju. Također, broj žrtava koje su prouzročili predani metafizički naturalisti i sekularisti poput Lenjina, Staljina, Mao-a, Pol Pola i drugih đakona Marksističke kontra-religije je puno viši no što je i najfanatičniji đihadist mogao postići.

Konačno, nije ni pravilno predložiti da s obzirom kako živimo u pluralističkom društvu, vjernici moraju držati svoja uvjerenja izvan javne politike. Jer to načelo ima dvije strane. Tradicionalni vjernici imaju puno više toga zajedničkoga sa drugim vjernicima – barem po pitanju pobačaja, eutanazije, spolnog morala i sličnog – nego sa sekularistima, i brojniji su od sekularista(barem u SAD-u). Dakle zašto, ako ćemo se pozivati na tu kartu pluralizma, sekularisti ne bi trebali držati svoja uvjerenja za sebe bez istupanja u javnosti? Ako je legitimno miješati sekularizam i politiku, unatoč pluralizmu, kako onda nije legitimno miješati religiju i politiku?

Ovime ne želim reći da pluralizam ne pruža ozbiljan politički problem. Problem postoji, i iskreno, ne znam kako ga riješiti. No, ne znaju ni liberali čije je omiljeno "rješenje" predložiti da toleriramo sva razmišljanja u pluralističkom društvu, ali samo ako se pokore liberalnim spornim konceptima pravde. Tvrdnja kako je liberalna netolerancija superiornija religijskoj je jedna pretpostavka koju liberal neće niti pokušati opravdati. Možda je temelji na vjeri.

Autor je filozof Edward Feser, izvorni članak([uređivanje teksta moje]).

nedjelja, 8. travnja 2012.

Serijal Roberta Barrona: Catholicism


Otac Robert Barron snimio je ovaj revolucionarni program kao tematski prikaz onoga što(i zašto) katolici vjeruju. Ne radi se o video predavanju, povijesti Crkve ili promišljanju Sv. Pisma; ovaj privlačan i zanimljiv pristup koristi umjetnost, arhitekturu, književnost, glazbu i sva druga blaga Katoličke tradicije kako bi objasnio svevremenska učenja Crkve.

Otac Barron i ekipa serijala catholicism snimali su u Rimu, Krakovu, Varšavi, New Yorku, Jeruzalemu, Sao Paolu, Lourdesu, Guadalupeu, Auschwitzu, Ugandi... – na preko 50 lokacija u 16 država. Radi se o katoličkom filmu kakav još nije snimljen.

Na stranicama serijala možete pogledati kratke trailere svakog od nastavka(ima ih 10), a čitav sadržaj možete naručiti preko njihovih stranica, odnosno amazona. Radi se o nemaloj cifri tako da možete pribaviti snimke i putem nekih drugih kanala(torrent pretraga). Barron je poznat po svojem projektu WordOnFire koji se bavi evangelizacijom, a pripadni yt kanal također ima dosta sljedbenika. Poznat je po raznim programima i sudjelovanjima u televizijskim projektima tako da taj način nastavlja rad biskupa Sheena.

Od svetih mjesta Izraela do samog srca Ugande, od slavnih svetišta Europe do ulica Meksika, Kolkate i New Yorka, otkriva se misterij katolicizma. Naučite što Katolici vjeruju i zašto. Otkrijte puno značenje vjere.





PS

Jedan od razloga zašto sam napisao malo teksta o serijalu leži u činjenici da je projekt dugonajavljivan, u njega je uloženo više godina rada i milijuna dolara tako da smatram kako je već to samo po sebi preporuka. Barron je negdje spomenuo da mu je inspiracija bilo povjesničar umjetnosti Kenneth Clark sa svojim serijalom Civilisation(možete pogledati u cijelosti na youtubu, ali taj serijal je pomalo zastario i koliko se sjećam nije baš pouzdan što se tiče neumjetničkih tema i osjeća se jedna naklonjenost propagandi), no mene je Barronov serijal više podsjetio(iako su dosta različiti) na Schaefferov serijal How Should We Then Live?(također dostupan online, serijal mi je bio bolji od očekivanoga, ali to je vjerojatno zato što sam imao izrazito mala očekivanja – tretman KC i neki detalji su naišli na kritike). 

U Catholicismu sam očekivao povijesni pregled širenja katoličanstva(poput pete epizode u kojoj opisuje prve apostole, njihova putovanja i izgradnju Crkve), ali serijal je opširniji i obrađuje razne teme tako da nije sav naglasak na povijest(primjerice u trećoj epizodi se više bavi filozofijom, objašnjava argumente Sv. Anselma i Sv. Tome Akvinskog). Serijal nije baš ono što sam očekivao(što u formi, što u detaljima), ali zanimljivo pogledati. Nisam još pogledao sve nastavke, ali serijal je tehnički sjajno ostvaren(ako i ne znate engleski možete uživat u slici), ima zanimljiv sadržaj i vjerujem da će se mnogima svidjeti.

subota, 7. travnja 2012.

Značenje Uskrsnuća

Kao i za Kristovu Pasiju, ljudi stalno pokušavaju pridodati razna pogrešna značenja Njegovom Uskrsnuću. No, u ovome slučaju je teško ostati ozbiljan dok to radite. Kada se susretnete sa raspećem nemate nikakvu potrebu za nadnaravnim objašnjenjem – čovjek je pribijen na križ, baš kao što su Rimljani pribili i mnoge druge. Kada se susretnete sa Kristovim grobom na Uskrsnu Nedjelju, susrećete se sa tijelom koje je vraćeno u život. "Održite nadu!", "Isus je još uvijek u našim srcima!", "Ne možete zaustaviti dobre ljude" i sve druge banalnosti kojima će liberalni pastori trošiti vrijeme župljana, neće nas uvjeriti u središnje značenje Uskrsnuća. Radi se o božanskoj promjeni prirodnog reda, čudu, ili se radi o ničemu. "Ako Krist nije uskrsnuo," Sv. Pavao piše kršćanima, "uzaludna je vjera vaša." Kada zapisuje "uskrsnuo" misli na ustao – oživljen, vraćen iz mrtvih – a ne rastrgan od divljih pasa no još uvijek u našim mislima, ili nešto drugo što nam razni ljudi žele poručiti kako je kršćanstvo oduvijek podučavalo. Kršćanstvo je kroz povijest sve temeljilo na tome: Prihvatiti Uskrsnuće, onda morate prihvatiti i sve što je Isus Krist podučavao; odbacite Uskrsnuće, onda morate odbaciti i Njega jer je varalica.

Iako je Uskrsnuće prava uvreda naturalizmu, puno je veće od toga. Najveći poganski kritičari kršćanstva su već znali da je naturalizam pogrešan. Doista, gotovo svi ozbiljni filozofi kroz povijest su to znali; radilo se o zajedničkim temeljima koje su mnogi uzimali zdravo za gotovo u svojim raspravama o drugim stvarima. (Atomisti su očita iznimka, iako je njihov naturalizam manje dogmatičan i sirov nego njihovih modernih sljedbenika.) Božja egzistencija i besmrtnost duše bili su poznati neoplatonistima kao dokazivi kroz filozofske argumente; u svakom slučaju, takve demonstracije su bile prethodnica obrane Uskrsnuća, a ne njihova posljedica(barem ja tako smatram).

Ne, Uskrsnuće je prije svega uvreda vjerskim rivalima Kršćanstva. To je točka u kojoj dosada "dijaloga" završava i počinje obraćenje. Čovjek koji je rekao "Ja sam Put i Istina i Život: nitko ne dolazi Ocu osim po meni" je ili ustao od mrtvih ili nije. Ako je ustao od mrtvih, onda njegove potresne tvrdnje imaju božanski pečat odobravanja, a jedini racionalni odgovor nekršćanina je da zatraži krštenje. Ako nije ustao od mrtvih, onda Njegove riječi znače da je bio veliki luđak. Možda zanimljivi luđak; luđak čiji je povijesni, kulturni, vjerski i moralni utjecaj imao široki(mogli bi reći i čudesni) učinak sa kojim se ne može usporediti niti jedan zdravi čovjek. No, unatoč tome, luđak kojeg bi i trebalo tako tretirati. Ne postoji treća opcija. (Čak ni C. S. Lewisova alternativa "lašca" nije toliko uvjerljiva – koji bi normalan židov u prvom stoljeću mislio da je dobar način stjecanja sljedbenika proglasiti se osobnim božanstvom? Isus kao "guru" kojeg neki promoviraju je očita povijesna fantazija.)

Sa Uskrslim Kristom nema dijaloga. Njemu se treba klanjati i pokoriti, ili ćemo ga odbaciti kao što bi odbacili razne vođe sekti. Možda odbaciti uljudno(moramo priznati pristojne manire mnogih koji se upuštaju u "dijalog"), ali svejedno odbaciti, i to jasnim riječima. "Vaša riječ neka bude: 'Da, da, - ne, ne!'" Ako niste spremni nazivati Ga svojim Uskrslim Gospodinom, nemojte tražiti nikakvo vjersko značenje u Njegovom životu i učenju. Niti u Njegovoj smrti; Jer Njegova Muka je ono što je, tek u svjetlu Uskrsnuća. Ako se mi, koji ga tada nismo poznavali, klanjamo pod Njegovim Križom, to je zato što smo se prije klanjali na Njegovom praznom grobu.



Autor je filozof Edward Feser(izvorni članak).

petak, 6. travnja 2012.

Značenje Pasije

Krvavo nasilje smrti Isusa Krista – bičevima rastrgana koža, čavli probijeni kroz ruke i noge, trnje urezano u čelo, bok probijen kopljem – prirodno utiskuje u naše umove Njegovu tjelesnu čovječnost, ali upravo u kontemplaciji Pasije se moramo usmjeriti na Kristovu božansku prirodu, inače ćemo u potpunosti propustiti značenje događaja. Suvremni ljudi misle da je dobro razumiju – pogrešna primjena pravda u korumpiranome političkome sustavu, udar na slobodu savjesti, izraz reakcionarnog neprijateljstva prema novim idejama, poput kazne koja je dosuđena Sokratu. Tako je Krist(apsurdno) pretvoren u ranog mučenika za Liberalizam. (U tom slučaju je pogrešno i razumijevanje Sokrata, rašireno razumijevanje oba događaja pokazuje nam krajnji narcizam: "Bio je veliki čovjek; dakle na neki način očekivao je nas moderniste." No, to je već druga tema.)

Značenje Pasije nema nikakve veze sa takvim trivijalnostima "propovjedamo Krista raspetoga", zapisao je sv. Pavao; "Židovima sablazan, poganima ludost." Stari židovi i grci bili su(kao i u nekim drugim stvarima) bliži istini nego moderni ljudi. Što god da je Kristovo raspeće još bilo, ono je prije svega bilo velika blasfemija. Radilo se o Čistom Činu, esse ipsum subsistens, Dobro Od Kojega Nije Moguće Zamisliti Većeg, "Ja sam onaj koji jesam" iz Knjige Izlaska, naši Prvi Uzrok i Krajnji Cilj – popljuvan, premlaćen i pribijen na križ. Sva druga značenja – politička, socioekonomska, pravna, moralna – padaju u beznačajnost u usporedbi sa ovim neshvatljivim grijehom. Za razliku od nas modernih ljudi koji uvijek pokušavamo svesti moralne i vjerske istine u naš uzak, ovosvjetski horizont, antički židovi i grci su znali to, i pobunili se na samu pomisao. Kako je to moguće? Kako bi Samo Biće moglo biti usmrćeno? Kako bi Najviši mogao dopustiti sebi da ga se svede toliko nisko? Metafizička nemogućnost! Nezamislivo svetogrđe! Pa ipak, dogodilo se.

"Božja smrt" u Nietzscheovoj prispodobi o "luđaku" nije bilo raspeće, niti je bilo kakvo doslovno ubijanje bilo koje vrste. Ali moralno(ako ne i metafizičko) značenje Bogoubojstva nije mu promaklo;
" Kako ćemo se utješiti, ubojice svih ubojica? Ono što je bilo najsvetije i najmoćnije na ovome svijetu iskrvarilo je na smrt pod našim noževima; tko će obrisati tu krv? Koja je to voda za nas da se operemo? Kakve festivale pomirenje, kakve svete igre ćemo morati osmisliti? Nije li veličina tog čina prevelika za nas? Ne moramo li mi sami postati bogovi samo kako bi bili vrijedni toga? "
Bez ikakvih smiješnih priča o "letećim špagetima" i sličnome; Nietzsche je za razliku od velikog broja svojih nasljednika još uvijek imao osjećaj za plemenito, štoviše za Sveto. Ono što je rekao za modernu, metaforičku "Božju smrt" je istinito i za pravu stvar: svi smo krivi za to. Svatko od nas je najgori od ubojica. Mi smo, svatko od nas, ubili našeg Stvoritelja i htjeli učiniti od sebe bogove na Njegovu mjestu. Nemoguće je da se okajemo.

U raspeću, u njegovoj uzvišeno jezivoj blasfemičnosti, leži pravo značenje grijeha. To je Non serviam, "Neka je po volji mojoj, a ne tvojoj!" dosljedno provedeno. Kako bi opravdali zlo, moramo uništiti Dobro. Kako bi opravdali bezakonje, moramo ubiti Zakonodavca, ali ipak ne postoji nikakvo "opravdanje" bilo koje akcije u odsutstvu Dobra. Ne može biti "opravdanja" bez Zakona. U raspeću vidimo čisto, sotonsko ludilo grijeha.

Ne možemo to nikako okajati. Ipak, nismo bez nade. Jer Vrhovni Zakonodavac Kojeg smo uvrijedili je također Beskrajno Milosrđe. Bog Koji može položiti svoj život i ponovno se uzdići. I On ga polaže dragovoljno za one koje naziva "prijateljima" – za nas, Njegove ubojice! Čak i kada činimo najveći zločin protiv Njega, Njegove misli su sa nama: "Oče, oprosti im, ne znaju što čine!"

Nakon što smo ga postavili na križ, možemo samo ponizno kleknuti pred njega – u žalosti, zahvalnosti, u molitvi.



Autor je filozof Edward Feser, izvorni članak. [slobodno sam preveo neke standardne filozofske termine]

PS

Da podsjetim na situaciju kršćana u Svetoj Zemlji i jedan stariji post sa razmišljanjem Petera Vaska povodom Uskrsa u Svetoj Zemlji. Također da spomenem i yt kanal DuhovnostHR sa hrvatskim Korizmenim pjesmama.

Neka vam je blagoslovljeno sveto Trodnevlje!

četvrtak, 5. travnja 2012.

Faroski Kantaduri - korizmeni napjevi

Misionari hrvatske vjere i kulture, svjedoci i stvaraoci hrvatske povijesti, pronositelji duha, tradicije i poštovanja prema precima. Sve su to i još više Faroski kantaduri. Već 15 godina putuju i svijetom pronose glazbeno i kulturno naslijeđe Hvara i Hrvatske, oduševljavaju 600 godina starim tradicijskim korizmenim napjevima Staroga Grada i Vrbanja na otoku Hvaru. 


Kako im je stranica trenutno nedostupna morat ćete ih upoznati kroz dva pitanja(iz intervjua) odnosno, još bolje, preko njihove glazbe;

Sakralni napjevi Velikog tjedna pobuđuju veliko zanimanje u krugovima svjetskih muzikologa. Koliko ste bili svjesni autentičnosti i značaja ovog glazbenog izričaja kada ste se okupili kao Faroski kantaduri?
Ante Stančić: Napjeve Velikog tjedna počeli smo pjevati kao koncert, pod nazivom "Za križem" 1994. godine na nagovor dr. Vedrana Deletisa koji je prvi prepoznao njihovu dubinu i ljepotu. Napjevi koje izvodimo na koncertu sastavni su dio liturgije koja se svake godine održava u našoj župi tijekom Velikog tjedna. To nisu neki zaboravljeni napjevi koji su se nekada pjevali, a mi, Faroski kantaduri izvukli ih iz ladica prošlosti i ponovno oživjeli, već su to napjevi koji se pjevaju svake godine i tako prenose s koljena na koljeno. Ovdje bih citirao dr. Vedrana Deletisa koji za korizmene napjeve kaže: "Drevne vibracije glagoljaške polifonije ovih korizmenih napjeva živa su veza s našim mrtvima, našim korijenima, našom konfesionalnom pripadnošću, dio su našeg emotivnog bića. Oni su neprekidna hrvatska povijest, neka nam budu dika, oslonac i ufanje."
Postoji li interes mladih Hvarana za sudjelovanje u radu zbora?
Ante Stančić: Interesa za sudjelovanje u radu Faroskih kantadura ima, ali još je bitnije da ima interesa za sudjelovanje u liturgijskom pjevanju u crkvi te u pjevanju svjetovnih i klapskih pjesma u svakodnevnom životu. Citirat ću prof. Marija Markovinu glazbenog voditelja Faroskih kantadura: "Faroski kantaduri nisu samo kulturno-umjetničko društvo koje pokušava otrgnuti zaboravu stare napjeve. To je grupa prijatelja koja i danas živi i pjeva kao i njihovi stari."

Video snimke Faroskih Kantadura sa yt kanala;