Unatoč tome što mu je 84 godina, René Girard je i dalje definitivno radikalni mislilac. Autor velikih suvremenih djela poput Violence and the Sacred i The Scapegoat, nedavno izabran među četrdesetoricu "besmrtnika" Francuske Akademije, uz Claudea Levi-Straussa [2007. god.] najveći je živući antropolog. U ovome razgovoru Girard se osvrće na ono što smatra "velikim antropološkim pitanjem našeg vremena".
Sam započinje sa pitanjem:
"Može li biti realne
antropologije koja prethodi dekonstrukciji? Drugim riječima, je li
dopušteno i još uvijek moguće potvrditi univerzalnu istinu o
čovječanstvu? Strukturalistička i postmoderna suvremena
antropologija negira taj pristup istini. Trenutna škola misli je
'kastracija smisla', ali takav način raspravljanja o čovječanstvu
je opasan."
Girard komentira "skandal"
religije koji postoji u epohi neo-sekularizacije:
"Od prosvjetiteljstva nadalje,
religiju smatraju čistom besmislicom. Auguste Comte je imao preciznu
teoriju o izvoru istine, a njegov intelektualizam iz 18. stoljeća
podsjeća na današnju pomodnu situaciju. Comte je rekao da postoje
tri faze: religijska, koja je najdjetinjastija; filozofska; i u
konačnici, znanstvena, ova posljednja je najbliža istini. Danas, u
javnom diskursu, cilj je definirati 'ne-istinitost' religije,
neovisno o tome koliko je ona neophodna za opstanak ljudske vrste.
Nitko ne pita koja je funkcija religije; same se priča o vjeri (u
smislu "Imam vjere", ili nemam). Koja ja posljedica? Za
revolucionarnu teoriju Charlesa Darwina su se nekoć nadali kako će
pokazati beskorisnost petnaest-tisućljetne institucije poput
religije. Danas to pokušavaju demonstirati putem istraživanja
genetskog kaosa kojeg predstavlja neo-darvinizam. Ukoliko slušate
znanstvenike poput Dawkinsa – ekstremno nasilnog mislioca –
vidjet ćete religiju kao nešto zlo."
Ali religija ima funkciju koja
nadilazi vjeru. Girard sažimlje istinitost monoteističkog dara sa
jednom frazom (a zatim razrađuje):
"'Zabrana
ljudske žrtve.' Moderni svijet je odlučio da je zabrana besmislica.
Religiju sada smatraju običajem dobrog divljaka, primitivnim stanjem
neznanja. Religija je, međutim, nužna za suzbijanje nasilja. Čovjek
je jedinstvena vrsta na ovome svijetu: jedini prijeti svojem opstanku
s nasiljem. Životinje u seksualnoj ljubomori ne ubijaju jedni druge.
Ljudska bića to rade. Životinje ne poznaju osvetu, ne poznaju
destrukciju žrtve, što je fenomen koji vezujemo sa mimetičkom
naravi mnoštva."
Nažalost, danas postoji samo jedna
definicija nasilja, nasilje čistom agresijom:
"To je zato što sebe želimo
učiniti nevinim. Međutim, ljudsko nasilje je rezultat želja i
imitiranja. Postmodernizam nije u mogućnosti govoriti o nasilju.
Nasilje se stavlja po strani, a njegovo podrijetlo jednostavno
ignoriramo, a s njime i najvažnija istina: kako je stvarnost u nekoj
mjeri spoznatljiva.."
René Girard potječe iz francuskog
radikalizma:
"Napunio sam
svoju glavu sa lakrdijaškim, glupim, jednostavnim osrednjostima
avangarde. Dobro znam kako postmodernističko negiranje stvarnosti
može dovesti do nevjerice u moralna pitanja o čovjeku. Avangarda,
nekoć vezana uz područje umjetnosti, danas je vezana uz znanstveno
područje, koje misli o podrijetlu čovjeku. U određenom smislu,
znanost je postala nova mitologija: čovjek je stvorio život. Zbog
toga sa velikim olakšanjem prihvaćam objašnjenje Josepha Ratzigera
o "biološkom redukcionizmu" – novoj vrsti
dekonstrukcije, biološkom mitu. I sam pribjegavam razlici koju je
dao taj bivši kardinal, između znanosti i scijentizma."
Jedina velika razlika između
čovjeka i drugih životinjskih vrsta je religijska dimenzija:
"To je suština
ljudskog postojanja. Radi se podrijetlu zabrane žrtvovanja i zabrane
nasilja. Gdje se religija raspala, tamo dolazi do početka procesa
razgradnje. Mikro-eugenika je naš novi oblik ljudske žrtve. Više
ne štitimo život od nasilja. Umjesto toga nasiljem razbijamo život.
Nastojimo prisvojiti za sebe misterij života kako bi od tog imali
koristi. No u tome nećemo uspijeti. Eugenika je kulminacija škole
misli koja je pokrenuta prije dva stoljeća i koja predstavlja
najveću opasnost ljudskoj vrsti. Čovjek je vrsta koja može uvijek
uništiti sama sebe. Zbog tog razloga, religija je stvorena."
Danas postoji tri područja –
nuklearno oružje, terorizam, i genetske manipulacije – koja
čovjeku predstavljaju posebnu opasnost:
"Dvadeseto stoljeće je bilo
stoljeće klasičnog nihilizma. Dvadesetiprvo stoljeće će biti
stoljeće primamljivog nihilizma. C.S. Lewis je bio u pravu kada je
govorio o ukidanju čovjeka. Michel Foucault dodao je kako ukidanje
čovjeka postalo filozofski koncept. Danas, više ne možemo
govoriti o 'čovjeku'. Kada je Friedrich Nietzsche najavio smrt Boga,
zapravo je najavio smrt čovjeka. Eugenika je negiranje ljudske
racionalnosti. Ukoliko smatrate da je čovjek proizvod puke
slučajnosti i da je sirov materijal za laboratorij, kovan objekt
kojim se može manipulirati, onda ćete doći do točke kada možete
bilo što učiniti čovjeku. To završava sa dekonstrukcijom
fundamentalne racionalnosti koja pripada ljudskom biću. Ali čovjeka
ne možemo smatrati takvim, a da on i dalje ostane čovjek."
Prema Girardu, osim religije, danas
gubimo iz vida funkciju još jedne antropološke institucije -braka:
“Predkršćanska institucija, koju je
kršćanstvo ojačalo, braka je neophodna organizacija života,
vezana uz čovjekovu potragu za besmrtnošću. Stvarajući obitelj,
čovjek kao da traži imitaciju vječnog života. Postojala su mjesta
i civilizacije u kojima je homoseksualnost bila tolerirana; ali
nijedno prošlo društvo nije je ikada postavila na istu pravu razinu
kao obitelj. U braku, uvijek imamo muškarca i ženu; odnosno,
suprotnosti."
Metafizička dosada Europe
Girard je suglasan kako je Europa
uronjena u ono što Brague naziva "metafizičkom dosadom":
"Njegovo objašnjenje je divno,i
čini mi se kako superiornost kršćanske poruke svakim danom postaje
sve vidljivija. Kada ga najviše napadaju, kršćanstvo sja većom
istinom. Budući da je negacija mitologije, kršćanstvo blista
osobito u trenutku u kojem je naš svijet još jednom ispunjen
žrtvenim mitologijama. Uvijek sam shvaćao 'skandal' kršćanske
objave na radikalan način. U kršćanstvu, umjesto da stvari gledamo
iz pozicije gomile, mi stvari promatramo iz situacije nevine žrtve.
Tako kršćanstvo donosi potpuni preokret arhaičnog scenarija. I to
dovodi do iscrpljivanja nasilja.
Girard govori o našoj opsesiji sa
seksualnosti:
“U Evanđeljima ne postoji ništa
seksualno, i tu činjenicu su potpuno izromantizirali suvremeni
gnostici. Gnostici, kao uvijek, isključuju kategorije osoba, i
pretvaraju ih u neprijatelje. Kršćanstvo je upravo suprotnost
mitologije i Gnosticizma. Danas napreduje oblik neo-poganstva.
Najveća pogreška postmoderne filozofije je misao kako mogu slobodno
pretvoriti čovjeka u mehanizam za užitak. Iz te potrage za užitkom
dolazi de-humanizacija, koja počinje sa lažnom željom da se
produže životni užici žrtvovanjem najvećih dobara."
Postmoderna filozofija je, kaže,
utemeljena na pogrešnoj pretpostavci kako je povijest završila:
“Odavde, nastaje kultura ostataka koji su preživjeli brodolom sadašnjice. Odavde, nastaje čak i mržnja prema živoj kulturi
koja afirmira univerzalne istine. Danas je rašireno vjerovanje kako
je seksualnost rješenje svega; ali umjesto toga, radi se o izvoru
problema. Neprestano nas zavodi sugestivna ideologija privlačnosti.
Ipak, dekonstrukcija ne razmišlja o seksualnosti u srži ljudske
gluposti. Dakle naša ludost leži u našim nastojanjima da od
seksualnosti učinimo banalnu, neozbiljnu stvar. Nadam se da kršćani
neće slijediti ovaj smjer dekonstrukcije. Jer nasilje i seksualnost
su nerazdvojni, zato seksualnost sadrži i najljepše i najmračnije
elemente koje nosimo u sebi."
Girard kaže kako smo usred razvoda
između čovječanstva i sintakse; radi se o razvodu između
stvarnosti i jezika:
"Gubimo svaki kontakt između
jezika i regija bića. Danas vjerujemo samo u jezik. Volimo bajke
više nego u bilo kojem drugom razdoblju. Ali kršćanstvo je
lingvistička istina, logos, Toma Akvinski je uvelike proširio tu
lingvističku racionalnost. Veliki uspjeh anglo-američkog kršćanstva
(a time i SAD-a) nije nepovezan sa izvanrednim engleskim prijevodima
Biblije. Ipak, danas u katolicizmu nema previše racionalnosti, nego
previše sociologije. Crkva je prečesto ugrožena laskavošću
vremena i modernošću. U određenom smislu, ti problemi su započeli
sa Drugim Vatikanskim Koncilom; ali oni također započinju i ranije
sa gubitkom eshatološkog kršćanstva koji mu je prethodio. Crkva se
nije dovoljno bavila sa tom predkoncilskom transformacijom. Kako
možemo opravdati potpunu eliminaciju eshatologije, čak i iz
liturgije?"
Nihilizam i Apokalipsa
Girard ponavlja kako čovječanstvo
nikada nije bilo u takvoj opasnosti kao što je danas:
“Ovo je velika lekcija formule Karola
Wojtyle: 'Kultura Smrti.' Radi se o najljepšoj lingvističkoj
formulaciji. I dobro se slaže sa drugom velikom formulom, Josepha
Ratzingera: 'Diktatura Relativizma.' Ovaj nihilizam našeg vremena
također nazivaju dekonstrukcijom, ili jednostavno 'teorijom'. Ali
ako nihilizam transformiramo jednostavno u respektabilnu filozofsku
'teoriju' onda sve postaje neozbiljno, sve postaje igra riječi, sve
je šala. Dakle možemo početi sa dekonstrukcijom jezika, ali onda
ćemo završiti sa laboratorijskom dekonstrukcijom ljudskog bića.
Uz gubitak poštovanja za ljudski
život, dekonstrukcija tijela je druga ideja koju Girard ispituje:
"To dolazi od istih ljudi koji, s
jedne strane, žele produžiti život u beskonačnost, a opet, s
druge strane, kažu da je svijet prenapučen."
Književni kritičar George Steiner
piše kako je čak i ateizam metafizičan, Girard komentira:
"Sigurno, Steier je uvijek imao
čudesne ideje. G.K. Chesterton rekao je kako moderni svijet pun
kršćanskih ideja koje su poludjele. Čak i prosvjetiteljstvo je
tako bilo produkt kršćanstva. Uzmite nekog poput Voltairea, primjer
lošeg prosvjetiteljstva koji je doprinio de-kristijanizaciji
Francuske. Ipak, Voltaire je uvijek branio žrtve, i samim time je
bio veliki kršćanin, bez da je to i znao. Zbog toga kažem kako je
loša interpretacija kršćanske doktrine još gora kada dolazi izvan
te tradicije.
Kršćanstvo nam i dalje nastavlja
predlagati fascinantna i uvjerljiva objašnjenja za ljudska zla. Ali
gubimo tu apokaliptičku dimenziju kršćanstva, prema kojoj ljudi
postaju svjesni kako nijedno društvo ne može preživjeti bez
religije. Kršćanski romantizam je zaboravio kako je kršćanska
religija imala, kao najistaknutije postignuće, umanjenje žrtvenog
nasilja. Danas je kršćanska religija realističnija od optimizma
znanosti, znanosti koja stvara čovjeka kako bi ga ubila. Tako
apokalipsa nije gnjev od Boga, nego gnjev čovjeka samog na sebe.
Apokalipsa nije iza nas nego stoji pred nama. Sadašnji kršćanski
fundamentalisti vjeruju u apokalipsu u pogrešnom smislu; vjeruju
kako će Bog kazniti čovjeka, ne da će čovjek kazniti samog sebe.
Danas moramo imati u vidu apokalipsu kako ne bi zaboravili da je
nasilje autohtono čovjeku."
Islamu nedostaje nešto važno: Križ
Ratzigerov govor u Regeensburgu je,
prema Girardu, bio odlučan:
"Ratzingerov izazov relativizmu je
ljekovit, ne samo za katolike, nego i za sekulariste. Ratzingera
smatram znakom nade za Europu. Papa je vrlo sličan, ali također i
dosta različit od Ivana Pavla II. Wojtylu niste mogli zaustaviti:
uvijek je želio sudjelovati i da ga se čuje. Benedikt XVI više
želi pomiriti ljude; radi se o velikom učitelju promišljanja i
skromnosti. Kršćanska religija, najveća revolucija u ljudskoj
povijesti, jedina je koja nas podsjeća na pravilnu uporabu razuma.
Radi se o izazovu sa kojim dolazi i koncept krivnje. Dugo vremena,
Europa je odlučila da Njemačka mora biti žrtveni jarac za Drugi
Svjetski rat; bilo je nemoguće napasti komunizam ili nacizam. Jednom
kada su proglasili smrt Boga, zajedno sa krajem mogućnosti da riječ
'prosvjetljenje' ima ikakvo religijsko značenje, morao se uzdići
'anti-Bog', protu-božanstvo: komunizam. Slažem se sa Ernest
Nolteovom tezom o srodnosti između nacizma i komunizma. Svaki
totalitarni sustav započinje sa suzbijanjem vjerske slobode. Danas
se to anti-životno protu-božanstvo otkriva u scijentizmu."
Girard potvrđuje kako je to
veličanje čovjeka kao protu-božanstva značenje fraze Henria de
Lubaca, koju često krivo koriste (kao da se radi o idealu):
"Ateistički Humanizam":
"Imao sam čast biti mu prijatelj.
Kada su ga otpužili da nije kršćanin, de Lubac je odgovorio kako
je sve što je zapisao opravdano i da tu nema ništa
heretičkog.Velika demografska kriza na Zapadu je jedna od brojnih
znakova paralize do koje je doveo 'ateistički humanizam'. Ideologija
našeg vremena je neprijateljska prema životu kao takvom. Suvremena
kultura tvrdi kako sva mitologija, bilo stara ili nova, afirmira
život; a s druge strane, tvrdi kako religija negira život. No
istina je upravo suprotna. Novi Dionizijizam suvremene kulture ima
nasilno i smrtonosno lice. Među prvima koji su to razumijeli bio je
Thomas Mann. Ipak, danas dominira oblik egzistencijalne mučnine,
naslijeđene iz romantičke sumornosti."
Girard kaže kako smo toliko
etnocentični da mislimo kako samo drugi mogu biti u pravu kada tvrdi
da je njihova religija superiorna:
"Islam održava vezu sa smrću
koja me uvjerava kako je ta religija apsolutno nemoćna odgovoriti na
drevne mitove. Islamska mistična veza sa smrću čini smrt još
misterioznijom. Islam je religija žrtve. Međutim, kršćanin ne
umire kako bi bio prestrašen. Moramo se sjetiti Kristovih riječi
Pavlu: 'Zašto me progoniš?' U kršćanstvu, koje uništava svu
mitologiju, postoji stalna dijalektika između žrtve i progonitelja;
U Islamu, to ne postoji. Islam uklanja problematičnu žrtvu. U tom
smislu, uvijek je postojao sukob između kršćanstva i Islama. U
Islamu, najvažnija stvar nedostaje: križ. Kao u kršćanstvu, Islam
rehabilitira nedužnu žrtvu, ali to čini na militantan način.
Nasuprot toga, Križ prekida drevne i nasilne mitove. Križ je simbol
inverzije nasilja, otpora linču. Danas se Križ protivi
Dionizijanskom žrtvovanju novih mitova. Kršćanstvo, za razliku od
Islama, zabranjuje žrtvu."
René Girard je uvijek odlučio da
neće davati lagane i pomirljive izjave:
"Čak i ovdje u Americi, često su
me isključivali. Danas nimalo ne marim o tome što će drugi misliti
o meni. Ne smijemo se predati primamljivostima; imamo puno toga za
naučiti iz prošlosti. Često čitam priču o Josipu iz Starog
Zavijeta zato što je to najljepši primjer kršćanstva. Oženio sam
se 1951. godine; imam 9 nećaka i troje djece. Moja žena je
protestantkinja i nikada se nije obratila na katoličanstvo."
Tu se nasmijao.
"Jedan sin mi
je poduzetnik; kćer mi je slikarica; a drugi sin je odvjetnik. Što
se tiče Amerike, volim njen veliki paradoks: u sebi sadrži
najučinkovitiju zaštiti od svojih najgorih aspekata – zaštitu
koju Europa ignorira. Ovdje u Americi, prepoznajem pravu nezavisnost.
Okružen sam životom."
O svom vlastitom statusu
intelektualca, kao jedan od takozvanih "kastratora smisla":
"Najmanje što
mogu učiniti je misliti kako je vrijeme za šutnju, ali šutnju
ispunjenu značenjem."
PS
Vjerojatno Vam odgovori neće biti potpuno jasni ukoliko niste upoznati sa Girardovim radom; ovaj članak donosi kratak pregled, ili ovaj na hrvatskome; Fundamentalna antropologija i teorija kulture Renea Girarda. Postoji još puno linkova na kojima možete saznati više o njemu, primjerice blog Paying attention to the sky ima više postova posvećenih njemu, ili nedavni članak sa Brussels Journal(The Apocalypse of Modernity). Na hrvatski je prevedena njegova knjiga Promatrah Sotonu kako poput munje pade.
Kao što možete naslutiti iz intervjua,
postoje različite kritike na njegov rad. Jedna kritika se tiče njegove interpretacije Biblijskih tekstova, ali kao što
i sam naglašava nije teolog nego daje antropološka objašnjenja.
(Samo kratko vezano uz intervju; kada govori o zabrani žrtve i nasilja to naravno ne znači da u zapadnoj povijesti nasilje nije postojalo, nego da ga prepoznajemo kao devijaciju od kršćanske misije).
Jedna kratka snimka (~4min, kvalitetna=zahtjevna) u kojoj Rene predstavlja sebe i svoj rad;
Možete pronaći i video snimke;
Jedna kratka snimka (~4min, kvalitetna=zahtjevna) u kojoj Rene predstavlja sebe i svoj rad;
Možete pronaći i video snimke;
- Interview with Rene Girard: Things Hidden Since the Foundation of the World - razgovor o njegovoj mimetičkoj teoriji (uvod je nizozemski, ali na engleskom je)
- Insights with Rene Girard (Hoover Institution)
- Rene Girard Interviews 1/2
- Rene Girard on Peter's Denial (primjena njegove mimetičke teorije, zanimljivo)
- René Girard on the Decalogue 1/2
- The Mimetic View of Apocalypse