Elizabeth Anscombe pisala je o
filozofiji uma, logici, filozofiji jezika i etici. Neki je čak smatraju
najvećom filozofkinjom u povijesti, a primjerice njenu monografiju Intention najvećim doprinosom toj temi još od Aristotela.
Bila je odlična polemičarka te je često javno zagovarala katolička
učenja i stavove. (Njenu osobnost i doprinos filozofiji je nemoguće
opisati u par rečenica.)
U
nastavku prenosim poznati esej Contraception and Chastity
iz 1972. godine. (Prijevod
je daleko od savršenog pa možete provjeriti izvornu verziju, ali
unatoč tome mislim da je tekst kao cjelina razumljiv i svakako ga
preporučam svakome koga zanima tematika; nisam izdvojio nijedan dio
teksta jer je podjednako zanimljiv od početka do kraja. U tekstu sam chastity
prevodio kao čistoća, a abortifacient
kao
"djeluju abortivno"). Tekst je nešto duži (nemojte da vas to odbije od čitanja) pa možete preuzeti i .pdf verziju. (datoteka > preuzimi kao...) Utjecaj Anscombinih razmišljanja vidljiv je i iz društava koje nose njeno ime na raznim sveučilištima: MIT, Stanford, Princeton, UT Austin...
Elizabeth Anscombe osvrće se na teološke implikacije kontracepcije i čistoće. Pišući iz perspektive rimokatolkinje, Anscombe daje prodornu moralnu analizu braka i spolnosti od koje će koristi imati svaki čitatelj koji ne prihvaća sekularističku redukciju braka.
I
Prvo
ću vas zamoliti da razmislite o poznatoj nam stvari: vanrednoj
promjeni kod ljudi po pitanju imanja djece zbog osmišljavanja
učinkovite kontracepcije. Znate, ono što ne možemo promijeniti
prihvaćamo; tako da prihvaćamo smrt i njenu nesreću. No, mogućnost
dokida puko prihvaćanje. Tako je i sa mogućnošću stupanja u
odnose uz sprečavanja začeća. Ta moć danas leži u ženinim
rukama; ne mora imati djecu ako to ne želi, ali može i dalje
zadržati svog muškarca! Zbog toga prijašnje stanje izgleda
nepodnošljivo, možemo se zapitati zašto su u prijašnjim vremenima
ljudi bili tako zadovoljni vjenčanjima i zašto je dan vjenčanja
trebao biti takav lijepi dan za mladenku.
U
antičkim vremenima je uvijek postojao veliki rascjep između
poganske i kršćanske moralnosti, a suzdržavanje od bludnih radnji
je jedna od stvari koje je bilo potrebno podučiti poganskog
obraćenika. Ova specifičnost kršćanskog života naučavana je
prema uputama Jeruzalemskog Koncila (prvog koncila kršćanske
crkve). Zabrana je izdana zajedno sa tek privremenim zadržavanjem
židovskih zakona koji zabranjuju hranjenje krvlju i zabranom jedenja
mesa životinja koje su žrtvovane idolima. Na neki način, obje
zabrane su mogle psihološki imati isti učinak na poganskog
obraćenika. Kršćanski život je jednostavno postavljao ova
osebujna ograničenja. Unatoč tome, zabranjivanje bludnih radnja se
sigurno posebno isticalo; bila je to ozbiljna promjena načina života
za mnoge, baš kao što bi bila i danas. Kršćanski život značio
je odvajanje od standarda ondašnjeg svijeta; ne bi se mogao klanjati
Baalu, ne bi mogao prinositi žrtve idolima, ne bi mogao biti
sodomit, izvršavati čedomorstvo, ako bi živio u skladu sa
kršćanskim vrijednostima. To ne znači da su kršćani bili dobri;
mi ljudi smo loša družina i naši životi kršćanina, čak i ako
nisu tako mračni i odvratno nastrani, su obično vrlo osrednji.
Oznaka kršćana katolika ponovno znači razdvajanje, čak i za
bijedne mediokritete, od onoga što nekršćanski svijet Zapada
odobrava i priznaje.
Kršćanstvo
je bilo u suprotnosti poganskome svijetu, ne samo po pitanju bluda,
čedomorstva i idolopoklonstva; nego i po pitanju braka. Kršćani su
učili kako muškarac i žena imaju međusobno jednaka prava na
tijela; žena je povrijeđena muževom prevarom baš kao što je i
muž povrijeđen ženinom prevarom. Kršćanstvo je značilo i
neprihvaćanje preziranja uloge ženskog partnera u bludništvu,
pozivajući prostitutku na pokajanje i odbijanje kokubinata. Konačno,
za kršćane nije dopušten razvod. Te razlike su bile mjera,
poprilično velika, razdvajanje između kršćanstva i poganskog
svijeta po tim pitanjima. Danas je naravno kršćanski nauk poznat
diljem svijeta; ne trebamo ni napominjati kako za Zapadnjake
"prihvaćanje tradicionalnog morala" znači smatranje
bludničenja pogrešnim – ne radi se o činu kojeg poštujemo.
Moramo biti svjesni da se, kao i u kod čedomorstva, radi o
judeo-kršćanskom naslijeđu. Moramo shvatiti kako poganska društva
teže drugačijem shvaćanju obje stvari. Prema kršćanskom nauku,
vrijednost ima svaki ljudski život, muška čistoća baš kao i
ženska, radi se o dijelu uobičajenog poziva kršćanina, nije samo
povezano sa suzdržanošću redovnika. Vjernost, prema kojoj muškarac
gleda samo na svoju ženu, zanemarujući sve druge žene, bila je
jedna od velikih vrijednosti braka.
No,
razlika je puno veća između kršćanina i moderne poganske,
postkršćanske moralnosti koja je iznikla kao rezultat
kontracepcije. Pojednostavljeno; Kršćanstvo je naučavalo da
muškarci moraju biti čisti kao što su pogani vjerovali da žene
moraju biti čiste; a kontraceptivni moral uči kako žene moraju
biti toliko malo čiste kao što su pogani mislili da muškarci
moraju biti.
A
ako ne postoji ništa intrinizično pogrešno u odnosu sa
kontracepcijom, i ako bi to postala raširena praksa svugdje gdje
dolazi do odnosa ali ne i začeća, onda je vrlo teško vidjeti koji
je prigovor tome moralu, jer temelj prigovaranju bludu i preljubima
bila je činjenica kako su spolni odnosi opravdani samo u okruženju
koje u pravilu rezultira djetetom za kojeg brinu majka i otac. Ako
možete pretvoriti odnose u nešto drugo osim reproduktivnog čina
(pritom naravno ne mislim da je svaki čin reproduktivan, baš kao
što svaki žir ne rezultira novim hrastom, ali radi se o
reproduktivnoj vrsti čina) onda zašto bi, ako ga možete
promijeniti, taj čin bio ograničen samo za vjenčane? Ograničen na
partnere koji su vezani formalnom, pravnom unijom čija je temeljna
svrha odgajanje djece? Jer ako to nije osnovna svrha braka onda ne
postoji razlog zašto bi primjerice "brak" trebao biti
između ljudi suprotnog spola. No onda dolazi do pitanja zašto bi
imali ceremoniju, zašto bi uopće imali ikakvu formalnost. Moramo
priznati da su djeca u tom općenitom smislu glavni smisao postojanja
takvih zajednica. Ali ako spolnu uniju možemo namjerno i potpuno
odvojiti od plodnosti onda se možemo zapitati zašto bi spolna unija
morala biti bračna zajednica. Ako je izražavanje ljubavi između
partnera glavni smisao, onda ne bi trebali spolnost tako usko
ograničiti.
Dakle
jedini prigovor novome poganskome, kontracepcijskom moralu bit će to
što drugi uvjet koji sam spomenula jednostavno neće biti ispunjen –
raširenost kontracepcije kako bi se spriječili začeće. Suprotno
društvu koje se pridržava takvog morala, sve više i više ljudi
stupati će u odnose sa malo osjećaja odgovornosti, malo
ograničenja, ali ipak neće biti pažljivi i uvijek koristiti
kontracepciju. Tako raširenost korištenja kontracepcije dovodi do
sve više i više, a ne manje pobačaja (Iznimka tome je kratkotrajno
stanje u kojem je pobačaj potican, a kontracepcija nije dostupna –
nakon što kontracepcija postane dostupna dolazi do brzog, ali
trenutnog smanjenja pobačaja.) Doista, pobačaj se danas preporuča
kao mjera kontrole populacije – druga linija obrane.
Ako
je to jedini prigovor onda su nam izgledi poprilično slabi jer poput
straha od spolnih bolesti, radi se o prigovoru koji neće inspirirati
ljudi kao što bi to učinio pozitivan ideal čistoće.
Kršćanstvo
je podučavalo takav ideal čistoće: u užem smislu, a u širem
smislu je čistoća jednostavno vrlina po pitanju spolnosti, baš kao
što je hrabrost vrlina po pitanju opasnosti i teškoća. U užem
smislu čistoća znači neporočnost, uzdržavanje. Moram nešto reći
o tome – iako sam tek osrednja svjetovna osoba koji vodi običan
svjetovni život, pokušat ću to objasniti.
Vjerujemo
da je svrha ljudi biti u zajedništvu sa Bogom. Boga koji je jedina
istina je neizmjerno vrijedno poznavati, nešto čega se nikada ne
možete zasititi, kao da posjedujete vodu zbog koje više nikada ne
možete biti žedni jer vaša žeđ je zauvijek utažena. Tu
potencijalnost, tu nevjerojatnu mogućnost poznavanja Boga na taj
način da čak dijelimo njegovu prirodu, kako to naučava kršćanstvo;
zbog te potencijalnost, svaki život moramo smatrati dragocjenim.
Možda neki život ima malo potencijala po svim pitanjima za koje
ovaj svijet mari; ali uvijek postoji mogućnost da ispuni svoju
svrhu. Ne možemo ni znati da je vrijeme mogućnosti stjecanja
vječnog života završilo, koliko god da je netko postao star, jadan
i "beskoristan".
Postoje
neki ljudi koji imaju toliku želju za time da se potpuno posvećuju,
odumiru u želji za svjetovnim, zemaljskim i tjelesnim užicima.
Ljudi koji su ispunjeni tom velikom željom koju slijede, koji
prakticiraju čistoću u užem smislu – to je smisao, slava
kršćanskog celibata i djevičanstva te zavjeta čistoće. Mislim da
bi trebali biti upoznati sa time kako bi cijenili kršćanski nauk o
čistoći u širem smislu, ali nisam dovoljno kvalificirana pa pišem
na ovaj način.
II
Vraćajući
se na čistoću, ali ne u užem smislu nego u smislu u kojem se radi
o vrlini povezanoj sa seksom, kršćanska crkva je uvijek bila protiv
kontracepcije još od najranijih vremena zbog povrede čistoće. Radi
se o židovskom naslijeđu, citirajući Sv. Augustina, prigovor je
"osnovnim načinima spolnog čina u kojima dolazi do
sprječavanja začeća". U dokumentu iz trećeg stoljeća, jedan
kršćanski autor piše o korištenju kontracepcije kod slobodnih
žena u Rimu. Te žene su se ponekad udavale za robove kako bi imale
kršćanske muževe, ali dolazile su u kušnju jer prema rimskom
zakonu, ako je otac bio rob, onda je i sin rob, tako da je to
zastrašilo pomisao na djecu pa su koristili neke oblike
kontracepcije. Radi se o najranijem zapisu u kojem se iznosi
eksplicitno razmišljanje o toj temi. Autor spominje tu pojavu kako
bi upozorio kršćane da se radi o sramotnoj praksi.
Od
tada je kršćanski nauk isti. Dovoljno je spomenuto samo dvije
znamenitosti koje su putokaz kršćanskom učenju – nauk Augustina
i Tome Akvinskog. Sv. Augustin je pisao protiv manihejaca, koji su
smatrali da je svaki spolni odnos zlo. Smatrali su da je rađanje
gore od seksa; ako netko mora stupati u odnose neka ne rezultira
rađanjem koje zarobljava dušu unutar tijela. Dakle ograničili su
odnose na ono što su vjerovali da je neplodno razdoblje i koristili
su kontracepcijske lijekove tako da nikada ne bi imali djecu. Ukoliko
bi došlo do začeća uzeli bi lijekove koji bi rezultirali
pobačajem; ako i to nije uspjelo, u svojoj okrutnoj požudi ili
pohotljivoj okrutnosti, kao što zapisuje Sv. Agustin, ostavili bi
dijete da umre. (Želja za ubijanje djece je poprilično zajedničko
obilježje u ljudskoj rasi.)
Augustin
je osuđivao takvo ponašanje i žustro se suprostavio takvom nauku.
Nije moguće da je seks zlo; radi se o izvoru ljudskog društva, a
život je Božje djelo. S druge strane poznata je krutost u
Augustinovom pogledu na seks. Smatrao ga je oštećenijim(zbog Pada)
od naših ostalih svojstava. Odnosi sa ciljem začeća su dobri, ali
potreba za spolnim odnosim u drugim slučajevima je prema njemu
nemoć. Međutim, "muž i žena", citiram, "duguju
jedan drugome ne samo vjernost vezanu uz spolnu zajednicu zbog djece
– što čini prvo društvo ljudske vrste s takvim moralom - nego i
vrstu međusobne usluge kako bi pomogli jedni drugima u nošenje
tereta slabosti, radi sprječavanja nezakonitih spolnih odnosa."
Augustin
idealom smatra nešto za što je sigurno znao da nije tako često:
život oženjenih ljudi koji više ne žele djecu, a i dalje žive u
suzdržljivosti. Smatrao je slabošću što nekolicina tako živi.
Postoji određeno služenje tjelesnim željama ukoliko se ne možemo
suzdržavati, ali brak je takvo veliko dobro, rekao je, da uklanja
poroke iz takve želje; i ono što je loše u našim slabostima se
time opravdava. Ako jedan partner zahtjeva spolni odnos zbog pritiska
spolnih želja, onda drugi postupa ispravno kada se složi sa time,
ali postoji barem laki grijeh kada ga zahtjeva zbog tog motiva, a
ukoliko je netko izuzetno neumjeren, smrtni grijeh.
Ovaj
dio njegovog učenja je izuzetno odbojan u našem vremenu, ali moramo
primijetiti kako su ga malo krivo shvatili. Govori se kako za
Augustina spolni odnos koji nije sa ciljem začeća uključuje
stvarni grijeh, iako ne smrtni grijeh – malo grijeha – od strane
barem jednog partnera, onog koji ga zahtjeva. Ipak, izgleda da ono
što želi reći nije to, nego nešto drugačije; ako netko traži
odnos samo zbog tjelesne želje radi užitka, onda postoji takav
grijeh; i takvo potonje objašnjenje je zapravo bilo konstantno kod
svih svetaca i doktora Crkve koji su pisali o toj materiji.(Poslije
ću se vratiti na to.)
Sv.
Augustin doista nije pisao eksplicitno o bilo kojem drugom motivu
osim puke senzualnosti prilikom traženja odnosa kada nema želje za
oplodnjom. Ono što kaže ne isključuje postojanje drugih motiva. U
njegovom zapažanju kako oženjeni ljudi duguju jedni drugome neku
vrstu uzajamne usluge postoji klica motiva kojeg teolozi nazivaju
"uzvraćanje bračnog duga". Akvinski je dao dva doprinosa,
prvi se tiče ove točke: primjećuje kako muškarac mora platiti
bračni dug ukoliko vidi želju kod žene bez da ga ona zatraži.
Također mora primijetiti želi li ona to. To baca prikladnije
svijetlo na Augustinovu "međusobnu uslugu", i uništava
sliku koju su neki imali kako je odnos koji nije sa ciljem oplodnje
nužno grešan jer ga jedna strana mora "zahtijevati" i to
ne zbog nekog dostojnog motiva nego čisto iz "želje za
užitkom". Teško možemo ustvrditi kako je prepoznavanje želje
za odnosom grijeh! Naravno, Sv. Toma govori iz muške perspektive,
ali istu stvar možemo reći i za ženu; jedina razlika je u tome što
bi njena uloga bila više u ohrabrivanju i pozivanju.(Malo je moderno
dati takav komentar. Danas smo svjesniji ljudskih odnosa i složenosti
nego što su izgleda to bili raniji autori.)
Sv.
Toma nasljeđuje Sv. Augustina i sve ostale tradicionalne učitelje u
mišljenju kako je odnos koji je rezultat požude, samo zbog užitka,
grijeh , iako laki kada neumjerenost nije velika, to je najmanji
grijeh protiv čistoće.
Njegov
drugi doprinos je definicija "grijeha protiv prirode". Ta
fraza se odnosi na devijantna djela poput sodomije i bestijalnosti.
Definirao je tu vrstu grijeha kao one koji su intrinizično nepogodni
za stvaranje. Ta definicija je kolosalne važnosti. U skladu je sa
Augustinovim spominjanjem spolnog čina koji u svojoj "osnovi"
ima sprečavanje oplodnje, tako prepoznajemo načine kontracepcije
kao oblike neprirodnih poroka. Većina tih metoda predstavlja
devijantne spolne radnje.
Međutim,
kontracepcija putem medicinskim metoda, baš poput pobačaja, su još
kroz Srednji Vijek okarakterizirane kao ubojstvo. To se čini kao
nerazumno korištenje pojma ubojstva, ali nije nerazumno kod
pobačaja; iako bi neki mogli sumnjati u opravdanost nazivanja
oplođenog jajašca ljudskim bićem, ali uskoro se razvija nešto
ljudskog oblika; u svakom slučaju to je definitivno početak
ljudskog bića (ili više njih u slučaju dijeljenja kada nastaju
blizanci), i ako počinite pobačaj u tako ranoj fazi svejedno
uništavate početak čovjeka.
Ali
pojam ubojstva jednostavno nije proširiv na većinu oblika
kontracepcije. Pojam se koristio u mračnom dobu (pritom mislim na
otprilike 5.-12. stoljeće) zato što su smatrali kako su sve
medicinske metode zapravo abortivne, moramo se prisjetiti kako nitko
nije znao o jajašcu. Kao što i sam jezik otkriva, spominje se
"sjeme"; žensko tijelo je smatrano poput tla u koje se
zasađuje sjeme, dakle propadanje sjemena koje je zasijano bi bilo
jednako kao i propadanje oplođenog jajašca, namjerno propadanje
jednog bi bilo poput namjernog propadanja drugog. Dakle to je
objašnjenje zašto se smatralo da je kontracepcija jednaka ubojstvu
– izjednačili su to dvoje jer su vjerovali da se radi o vrsti
postupka koja uništava oplođeno jajašce.
Kada
je Aristotelova filozofija postala dominantna u 13. stoljeću nova
slika(iako još uvijek pogrešna) zamijenila je staru: žena je izvor
materije, a muškarac oblikovnog principa novog začeća. Zbog toga
je prošireni pojam "ubojstva" izgledao neodrživ –
kontracepcija koja sprječava formaciju očito ne uništava nešto
što je već započelo postojati kao ljudski život. Sa današnjim
fiziološkim znanjem kontracepciju možemo razlikovati od ranog
pobačaja, iako neke kontracepcijske metode djeluju abortivno.
S
druge strane, odnose koji koriste kontracepciju putem mehaničkih
metoda je lako svrstati u "grijeh protiv prirode" kako ga
definira Sv. Toma. Razmišljanje na taj način je podržano sa
sljedećim opažanjem; pretpostavimo da nečija kontracepcijska
metoda uključuje prihvaćenje nekog perverznog oblika spolnog čina,
ne bi rekli da je počinio dva odvojena grijeha; jedan perverznosti i
drugi kontracepcije: radilo bi se o jednom pogrešnom činu, upravo
zato što perverznost fizikalnog čina toliko mijenja stvari da ni ne
postoji mogućnost začeća.
Tako
su teolozi pokušali proširiti pojam zla na perverznost –
primjerice "perverzno korištenje tijela" - kako bi pokrili
sve tipove kontracepcije uključujući medicinske koji ne mijenjaju
sam fizikalni čin u neki od "grijeha protiv prirode".
Kontracepcija
je postala toliko uobičajena u ovoj zemlji, protestanti su je na
kraju prihvatili, ali Papa je ponovio osudu kontracepcije. Jasno je
kako osuda znači da je namjerni čin sa kontracepcijom koji
predstavlja kršenje čistoće, "sramotna stvar", ali
obrazloženje koje su ponudili teolozi nije bilo zadovoljavajuće.
Situacija je bila intelektualno izrazito uznemirujuća. S jedne bi
strane prihvatiti neku od metoda, a zabraniti, primjerice, kondome bi
bilo apsurdno, zar ne? S druge strane, proširenje pojma perverznog
čina, devijantnog čina, se činilo previše nategnutim.
Nadalje,
iako ne moramo biti učeni (nitko ne mora) ili u mogućnosti dati
uvjerljivo objašnjenje razloga za neko učenje – jer sjetite se da
Crkva uči sa autoritetom božanskog povjerenstva, Papa drži
"proročansku" poziciju, a ne katedru znanosti, moralne
filozofije ili teologije – ipak, moralna učenja Crkve, po njenim
vlastitim tvrdnjama, bi trebala biti razumna. Kršćanska moralna
učenja nisu otkriveni misteriji poput Trojstva. Nedostatak jasnog
objašnjenja razloga za to učenje su uznemirili mnoge ljude.
Vjerujem, posebno mnoge klerike čiji je posao objasniti to učenje
ljudima.
Pojavila
su se nova pitanje jer su na raspolaganju bile učinkovite
kontracepcijske tehnike i novo fiziološko znanje. Pritom mislim na
racionalno ograničenja obitelji. Zbog neznanja, ljudi su prije mogli
provoditi takva ograničenja samo pomoću očito nasilnih i
zloglasnih metoda. Dakle nitko nije zastupao mišljenje da bi program
koji rezultira razumnim brojem djece (bilo kojom metodom osim
suzdržavanja tijekom određenog perioda) bio u skladu sa čistoćom.
Doista, već i samu ideju "razumnog broja djece" bi bilo
teško formulirati u skladu sa i pristojnim i realističnim
razmišljanjem. Prepušteno je Bogu da odluči koliko će netko imati
djece.
Kako
se u društvu širila kontracepcija rastao je i pritisak na oženjene
katoličke parove. Ponuđeno im je ograničenje odnosa na neplodna
razdoblja – ispočetka na vrlo oprezan način (što je razumljivo s
obzirom na pozadinu koju sam opisala), a poslije sa sve većim
preporukama. Tom metodom spolni čin nije promijenjen kako bi postao
neplodan, tako da osuda koja se odnosi na čin sa kontracepcijom kao
nešto što je perverzno i što predstavlja tešku povredu čistoće,
nije primjenjiva. Sve ostale metode su "protiv prirodnog
zakona".
Trebala
bih se malo zaustaviti na izrazu "protiv prirodnog zakona".
Trebamo primijetiti zanimljivi kuriozitet jer se u svakodnevnim
raspravama obično češće spominje "prirodni zakon" u
vezi sa katoličkom zabranom kontracepcije nego u vezi sa bilo kojim
drugim pitanjem. Čak možete čuti kako ljudi govore o
"argumentu iz prirodnog zakona". Vjerojatno postoji snažna
asocijacija riječi: s jedne strane kontrast "umjetan"/"prirodan",
a s druge izrazi "neprirodni porok" ili "grijeh protiv
prirode" koji označavaju raspon grijeha protiv čistoće, dakle
ona djela koja su pogrešna svoje vrste, koja nisu pogrešna samo
zbog okolnosti da osobe nisu vjenčane: ne upuštaju se u čin koji
bi bio ispravan da su u braku i imaju dobre motive – oni čine
nešto drugačije. To je raspon grijeha protiv čistoće koje
nazivamo "grijehom protiv prirode".
U
stvari ne postoji postoji veća povezanost "prirodnog zakona"
sa zabranom kontracepcije nego što je povezanost sa bilo kojim
drugim područjem moralnosti. Svaka vrsta pogrešnog čina je "grijeh
protiv prirode": krađa, podmetanje nekome, ugnjetavanje ljudi.
"Prirodni zakon" je jednostavno način na koji govorimo o
moralnosti, koriste ga katolički mislioci jer vjeruju da su opći
propisi o moralu proglašeni od Boga Stvoritelja u prosvijećenom
ljudskom razumijevanju pri razmišljanju u općim terminima o tome
koja su dobra, a koja pogrešna djela. Drugim riječima, otkrića
refleksija i zaključivanja kada razmišljamo izravno o tim stvarima
su Božji zakoni za nas(neovisno o tome jesmo li mi toga svjesni).
Kada
razmišljamo o ponašanju moramo obratiti pažnju na zakone prirode u
drugom smislu. Dakle općim i poznatim činjenicama prirode, također
i utvrđenim znanstvenim zakonima. Primjerice, resurse zemlje moramo
iskoristiti kako bi zadovoljili naše potrebe i poboljšali naše
živote: radi se o općoj i poznatoj činjenici prirode. Dakle
potrebno je uspostaviti kontrolu nad resursima od strane određenog
vlasnika, bilo plemena, države, grada, tvrtke, kluba ili pojedinca:
radi se o instituciji vlasništva. Zakoni prirode u znanstvenom
smislu će utjecati na pravila kontrole kojih se razumno pridržavati.
Tip instalacije koja je potrebna kako bi omogućili struju ćemo
uzeti u obzir kada pišemo zakone neke države ili grada vezano uz
kontrolu tog resursa. Institucija vlasništva ima svoju nužnu
posljedicu prema "zakonu prirode" u etičkom smislu, u
smislu zakona moralnosti, koja zabranjuje krađu. Korisno je,
izuzetno korisno, da razjasnimo sa time, to će nam pomoći da
razmišljamo i djelujemo pravedno i ne budemo previše ludi kada
razmišljamo o vlasništvu.
Na
takve načine je Papa govorio o prirodnim zakonima u Humanae Vitae –
izraz se javlja u svim navedenim značenjima – tema prirodnih
zakona u etičkom smislu nema nikakvu veću važnost kada govorimo o
kontracepciji nego kada govorimo o bilo čemu drugom. Konkretno, ne
upotrebljavamo taj pojam zato što osuđujemo nešto umjetno.
Mjerodavno,
čvrsto učenje Crkve kojeg su primali svi katolici do 1964. godine
je bilo dovoljno jasno: sve umjetne metode kontrole rađanja su
smatrane ozbiljno pogrešnima, ukoliko prije, poslije ili za vrijeme
spolnog čina učinite nešto sa namjerom da taj čin pretvorite u
neplodni čin (a inače bi bio plodan).
Tada
je već osnovano povjerenstvo od strane Pape Ivana kako bi istražili
ta pitanja. Povjerenstvo se sastojalo od ekonomista, doktora i drugih
laika, baš kao i teologa. Inače, Papa Ivan je osuđivao
kontracepciju kao i njegovi prethodnici: obična je laž sugerirati
kako ju je podržavao. Papa Pavao je uklonio stvar iz nadležnosti
Vijeća, i ostavio Papi da donese tu potrebnu odluku (što je
zahtijevala suvremena situacija i nova otkrića – ponajviše oralna
kontracepcija).
Od
'64 nadalje došlo je do ogromne količine propagande za poništenjem
prethodnog učenja. Sjetit ćete se toga. Tada, kada ga je cijeli
svijet napadao kako bi ga promijenio, Papa se ponio kao Petar.
"Šimune, Šimune", naš Gospodin je kazao Petru "evo
Sotona zaiska da vas prorešeta kao pšenicu. Ali ja sam molio za
tebe da ne malakše tvoja vjera. Pa kad k sebi dođeš, učvrsti
svoju braću." Tako je Pavao potvrdio jedinu doktrinu koja je
bila prisutna kao učenje Crkve o tim pitanjima; i postupivši tako
pretrpio proklinjanje svijeta.
Ali
Athenagoras, Ekumenski Patrijarh, koji ima primat Pravoslavne Crkve,
odmah je progovorio i potvrdio da se radi o kršćanskome učenju,
jedinome mogućem kršćanskome učenju.
III
Među
onima koji su se nadali promjene došlo je do trenutne reakcije kako
je Papino učenje pogrešno, nije vjerodostojno jer nema formalni
karakter nepogrešivog dokumenta. Što se tiče toga, Papa je
poprilično svečano potvrdio jedino i stalno učenje Crkve.
Činjenica kako enciklika nije nepogrešiva vrsta dokumenta pokazuje
samo to kako nedostaje jedan argument istinitosti učenja. To ne
pokazuje da bi bitna poruka enciklike mogla biti pogrešna – kao
što ni činjenica da postoji mogućnost da krivo zapamtiti neki
telefonski broj ne znači da vi stvarno ne znate svoj telefonski
broj.
Netko
bi mogao upitati: "Ali ne postoji li mjesta za daljnji razvoj?
Nije li se situacija promijenila?" Odgovor na to je; "Da –
trebalo je doći do razvoja i došlo je do njega." Bez sumnje je
zato Papa Ivan mislio da je potrebno povjerenstvo i zato je bilo
potrebno Papi četiri godine kako bi formulirao učenje. Moramo
zapamtiti da, kao što kaže Newman, razvoj "koji proturječi i
preokreće tijek doktrine koja je prije razvijena, i iz koje nastaje,
je sigurno pogrešan". Niti jedan drugi razvoj ne bi bio točan.
No, sigurno je kako konačna osuda oralne kontracepcija predstavlja
razvoj – kao i neke drugi točke u enciklici.
Razvoj
je bio potreban, djelomično zbog novih fizioloških saznanja i
oralne kontracepcije, a djelomično zbog socijalnih promjena,
posebice vezanih uz žene. Nova saznanja doista daju najbolji
argument kojeg poznajem za tvrdnju kako bi dopuštanje kontracepcije
bilo u skladu sa tradicionalnim kršćanskim moralom. Argument bi
išao ovako: Ne postoji puno drevne tradicije koja osuđuje
kontracepciju kao zaseban grijeh. Zabrane koje pronalazite od
najranijih vremena se tiču pobačaja (nazvanog ubojstvo) ili
neprirodnog poroka. Ali kontracepcija, ako je pogrešna stvar, se
razlikuje od navedenih djela tako da je to pitanje i dalje otvoreno.
Autoritet učenja koje se protivi kontracepciji, prema argumentu, je
zapravo samo autoritet neke nedavne papine enciklike i pastoralne
prakse u modernom vremenu.
Pa,
ovaj argument ima jedino snagu da dokaže kako postoji potreba za
razvojem, potreba koje smo ionako bili svjesni. Argument ne pokazuje
kako je Papa mogao naučavati dopustivost čina sa kontracepcijom;
jer kako bi mogao napustiti tradiciju zabrane neprirodnog poroka i
namjernog pobačaja, makar on bio u ranoj fazi razvoja? S druge pak
strane, reći: "Pogrešno je činiti te stvari; ali možete, bez
grijeha, koristiti druge oblike kontracepcije" – ne bi li to
bilo smiješno? Primjerice, "Ne smijete koristiti metodu prekida
ili kondom, ili spiralu. Prvo podrazumijeva vaše djelovanje po
neprirodnom poroku, a potonje djeluje abortivno. No, smijete
koristiti dijafragmu ili pilulu." Takvo učenje bi bilo
apsurdno, nisu ga nikada niti predlagali.
Vidjeli
samo kako teološka obrana Crkvenog nauka u suvremeno doba nije
pretvorila kontracepciju u pobačaj nego ju je opisala kao perverziju
prirodnog reda. Argument za to nije toliko jednostavan, jer općenito
nije pogrešno uplitati se u prirodne procese. Međutim, dokle god
kontracepcija znači ujedno i poigravanje sa organima odnosno sa
samim činom, postoji određena opravdanost takvog stava jer se
odnos sa kontracepcijom pretvara u čin zbog neprirodnog poroka, pa
su ga takvim i ocijenili.
No,
ta opravdanost se smanjuje sa izumljivanjem sve profinjenijih ženskih
kontracepcija; a potpuno nestaje sa izumom kontracepcijske pilule;
jer očito je da se žena iz nekog razloga može naći u stanju
(kakvo je inače izazvano takvom kontracepcijom) pa bi to odmah
značilo da je čin postao loš. Ili još jedan primjer, ako bi žena
neko vrijeme uzimala pilulu protiv ovulacije zbog kontrole neke
bolesti nitko ne bi smatrao da je tada spolni čin(zbog toga)
zabranjen. Dakle, očito je kako je pogrešna sama kontracepcijska
namjera - jer sam spolni čin u takvim okolnostima nije fizikalno
promijenjen. O tome je trebalo promisliti u enciklici Humanae Vitae.
Međutim,
ljudi su još uvijek zbunjeni jer se čini kako je namjera kada se
uzima oralna kontracepcija ista kao i kada spolni čin namjerno
ograničimo na neplodna razdoblja. S jedne strane to je točno,
zapravo se to i ističe u Humanae Vitae, u poglavlju kojeg ću uskoro
citirati, ali s druge strane, to nije istina.
Razlog
zašto su ljudi tako zbunjeni zbog namjere, i zašto nekada misle
kako ne postoji razlika između odnosa sa kontracepcijom i korištenja
neplodnih razdoblja kako bi izbjegli začeće, je sljedeći: Ne
primjećuju razliku između "namjere" kada to znači
namjernost stvari koje radite- da to radite namjerno – i kada to
znači daljnju ili priloženu namjeru onome što radite. Na primjer,
radim stol: radi se o namjernoj akciji zato što to radim s namjerom.
Imam daljnju namjeru, primjerice zarađivati za život tako što
radim stolove. Odnos sa kontracepcijom i odnos u neplodnim
razdobljima može biti sličan po pitanju daljnje namjere, i te
daljnje namjere mogu biti dobre, opravdane, izvrsne. To je primijetio
Papa. Skicirao je takvu situaciju i rekao; "Ne možemo negirati
da u oba slučaja vjenčani par, sa prihvatljivim razlogom" (jer
tako je zamislio taj slučaj) "ima jasnu namjeru izbjeći djecu
i žele osigurati da se nijedno ne rodi." To je komentar na
dvije stvari: odnos sa kontracepcijom s jedne strane, i odnos za
neplodnih perioda sa druge strane – oba sa namjerom ograničavanja
obitelji.
No,
odnos sa kontracepcijom je pogrešan, ne zbog daljnje namjere, nego
zbog vrste namjerne akcije koju poduzimate. Niste dopustili činu da
bude čin kojim se prenosi život, nego ste ga namjerno pretvorili u
neplodan i tako promijenili u potpuno drugačiju vrstu čina.
Kada
razmišljamo o nekoj akciji(djelovanju), moramo prosuditi nekoliko
stvari o sebi. Prvo: je li vrsta čina o kojemu razmišljamo nešto
što je ispravo učiniti? Drugo: jesu li naše daljnje ili okolne
namjere ispravne? Treće: je li duh u kojemu to radimo ispravan?
Spolni čin sa kontracepcijom ne zadovoljava prvo pitanje; i namjera
za takvim činom nije uopće namjera za bračnim činom. Upuštanje u
običan spolni čin u braku u neplodno vrijeme je savršeno običan
čin bračnog odnosa; i bit će pogrešan, ako je pogrešan, samo po
drugom ili trećem pitanju.
Kako
bi shvatili da je namjerni čin sam po sebi bitan baš kao i daljnja
ili prateća namjere, možete razmisliti o očitom primjeru poput
krivotvorenja čeka kako bi ukrali od nekoga i dobivena sredstva dali
u dobru svrhu. Namjerni čin, davanje krivotvorenog čeka, je
nepošten čin, a daljnja dobra namjera ga ne poništava.
Ako
je spolni čin sa kontracepcijom dopustiv što onda možemo
prigovoriti uzajamnom samozadovoljavanju, spolnom činu in vase
indebito, sodomiji; kada je normalan čin nemoguć ili nepreporučljiv
(ili u bilo kojem slučaju, već prema ukusu)? Ne može biti bitno
samo ponašanje tijela. No, ako su takve stvari dopuštene, onda
primjerice postaje nemoguće vidjeti išta pogrešno sa
homoseksualnim odnosom. Ne želim nikako reći da ćete ako mislite
da je kontracepcija ispravna činiti i sve ostale stvari. Navika
poštovanja opstaje i stare predrasude teško umiru, ali želim reći
da nećete imati solidan razlog protiv tih stvari. Nećete moći
odgovoriti onima koji tvrde da je to sve ispravno. Ne možete
negirati da nas je kršćanstvo izvelo iz poganstva odbijajući
stalno takve stvari. Ako branite kontracepciju, odbijate kršćansku
tradiciju.
Ljudi
koji nisu u toj tradiciji će vjerojatno vidjeti da su moji argumenti
održivi: ako je odnos sa kontracepcijom ispravan onda su i svi drugi
oblici spolne aktivnosti. Za njih to nije argument protiv
kontracepcije, prema njima sve je dopušteno, dokle god je to ono što
ljudi žele. Mislim da će katolici znati, ili osjetiti, kako su te
druge stvari pogrešne. Samo u zbunjenosti našeg vremena, možda
neće vidjeti da odnos sa kontracepcijom, iako manje devijantan, i
iako možda ne uključuje fizikalnu devijaciju čina, ipak potpada
pod istu osudu. Jer u spolnom činu sa kontracepcijom, vaša je
namjera čin koji može biti plodan pretvoriti u neplodan. Vaša
namjerna akcija kao takva, vaš čin je intrinzično neprilagođen
stvaranju i zato spada pod osudu. Velika je razlika između te i
metode "ciklusa"; jer metodu "ciklusa" ne
koristite samo tako što sada imate odnose, nego i tako što sljedeći
tjedan nemate odnose; a činjenica da nemate odnose sljedeći tjedan
nije nešto što će pretvoriti današnji čin u neplodni; današnji
spolni čin je običan spolni čin, običan bračni čin. Jedino ako
se oženite i predložite da (poput manihejaca) ograničite odnose na
neplodna razdoblja onda bi lažirali brak i živjeli u običnom
konkubinatu, ili ako bi samo zbog svoje želje odlučili da nikada
više neće imati nijedno dijete, onda bi obeščastili svoj brak.
Možemo
si pomoći u shvaćanju te razlike razmišljajući o razlici između
sabotaže i zadovoljavanja minimalnih dogovorenih(besmislenih)
uvjeta. Pretpostavimo slučaj kada će oba načina imati tipičan
cilj "industrijske akcije". Prvo pitanje je je li cilj
opravdan. No, pretpostavivši da je opravdan, nije isto kako ga
provodimo.
Ako
čovjek radi tako da zadovoljava minimalne dogovorene uvjete to bez
sumnje utječe na akcije koje poduzima kako bi završio posao. To ih
također pretvara u akcije sa ciljem takvog i takvog plana. To je
stvar "daljnje namjere sa kojom" radi ono što radi; što
se na kraju reflektira na njegove akcije na način kako sam opisala.
Drugim riječima: mi sudimo kako bilo koji cilj ili plan daje novu
karakterizaciju sredstvima ili stvarima koje poduzima kako bi ih
izvršio. Ipak, on još uvijek, primjerice vozi vozilo na njegovo
mjesto što je dio njegovog posla.
Međutim,
ako on pokuša sabotirati svoje akcije – primjerice, ošteti stroj
na kojem bi trebao raditi - to znači da sada njegova namjerna
akcija, radni učinak "operiranja "stroja" nije onakav
kakav je u opisu posla. To vrijedi bez potrebe da ukažemo na daljnju
namjeru (industrijskog rata) kao odraza na njegove akcije. (N.B. To
vrijedi neovisno o tome je li takva sabotaža opravdana.)
Dakle
razlika na koju ukazujemo kako bi pokazali da "metodu ciklusa"
možemo opravdati(iako ne možemo spolni čin sa kontracepcijom), je
razlika koja je potrebna i u drugačijem kontekstu.
Ljutnja
zagovaratelja kontracepcije je doista dokaz kako je ograničenje
začeća putem metode ciklusa u sukobu sa njihovim razmišljanjem.
Ismijavaju je jer ne funkcionira. Ali ona funkcionira za mnoge. Bilo
je uzvika protiv Pape jer je pozvao medicinske stručnjake da istraže
metodu kako bi bilo više sigurnosti. Mislim da ljutnja govori o
opskurnom priznanju razlike između običnog odnosa sa apstiniranjem
u plodne dane kada postoji opravdanje što ne želite začeće, i
prakticiranja odnosa sa kontracepcijom.
Biološki
gledano, spolni odnos je reproduktivni čin baš kao što se i organi
za razmnožavanje tako nazivaju zbog svoje uloge. Ljudski gledano,
dobro i cilj spolnog čina je: brak. Spolni činovi koji nisu pravi
bračni činovi su ili obična razvratnost, ili surogat, pokušaj da
se postigne jedinstveno zajedništvo kojeg samo pravo predanje, brak,
može obećati. Jer mi ne izmišljamo brak, kao što bi izmislili
neko udruženje ili klub, baš kao što ne izmišljamo ljudski jezik.
Brak je dio čovječanstva i ako smo sretni naći ćemo se u
mogućnost da i sami uđemo u njega. Ako baš nemamo sreće možda
ćemo živjeti u društvu koje je uništilo i deformiralo ovu ljudsku
stvar.
To
(što je dobro i cilj spolnog čina - brak) je razlog zašto samo
prirodni spolni čin možemo smatrati bračnim činom. To je razlika
između običnog bluda (ili preljuba) i pokvarenosti grijeha protiv
prirode (i spolnog čina sa kontracepcijom). Stoga je odnos sa
kontracepcijom unutar braka veća povreda čistoće nego što je
preljub. Jer to nije ni pravi čin spolnog odnosa, dakle samim time
nije ni pravi bračni čin. Oženiti se ne znači ući u savez
uzajamnog ortakluka koji ne ovisi o spolnim aktivnosti. (Zašto bi
onda uopće ceremonija poput vjenčanja bila potrebna ili relevantna
kada bi to bilo tako?) Brak je uzajamno predanje u kojem svaka strana
prestaje biti samostalna, na razne načine, i spolno: zajedno
dogovorena seksualna sloboda je sjajna; dokle god ne postane
neumjerena toliko da postanete robovi senzualnosti, ništa nije
sramotno ukoliko je čin u koji se upuštate istinski i pravi bračni
čin.
IV
Ovako
će kršćanin shvatiti svoju dužnost vezanu uz taj mali, ali jako
bitan, dio bračnog života. On je bitan u braku jednostavno zato što
ne postoji takva stvar kao što je ležerni, beznačajni, spolni čin.
To proizlazi iz činjenice da seks uključuje i prijenos ljudskog
života. (Stoga slika spolnog čina koju neki, u ovo kontracepcijsko
doba, zamišljaju i prihvaćaju, gubi svoje dublje značenje: on
postaje ništa više nego vrsta ekstremnog poljupca, što bi moglo
biti i nepristojno odbiti. No, oni zaboravljaju na uznemirujući duh
povezan sa spolnim aktivnostima koje su po svojoj vrsti zajamčeno
sterilni: samostalni ili još jednom, homoseksualni.)
Ne
postoji takva stvar kao što je ležerni, beznačajni spolni čin; to
svi znaju. Usporedite seks sa hranom – šećete se puteljkom i
naiđete na neki plod, kako ste upoznati sa prirodom, uberete ga i
pojedete – seks nije nikada takav. Zato su vrline povezane sa
jedenjem tek stvar nečijih navika, dok vrlina povezane sa spolnošću
– čistoća – nije samo stvar takvih navika. Spolni čin može
biti pogrešan bez obzira na kontekst, daljnje namjere i motive.
Oni
koji pokušavaju pretvoriti seks u običnu ležernu zabavu plaćaju
kaznu: postaju plitki. Prije ili kasnije govor koji odražava takvo
ponašanje postaje plitak. Obeščašćuju svoja tijela; smatraju
beznačajnim ono što je prirodno povezano sa nastankom ljudskog
života. Postoji i suprotan ekstrem, kojeg možda možemo vidjeti u
naše vrijeme: pretvaranje seksa u vjerski misterij. To je nešto što
kršćani ne rade. Očito je to, unatoč nekim poprilično uzvišenim
glupostima koje se spominju. Primjerice, mi ne bi razvili kult
štovanja spolnih organa; seksualne činove ne izvršavamo kao dio
vjerskih rituala; ne pripremamo se za spolni odnos kao za sakrament.
Kao
i uvijek, postoji kršćanska sredina između dva moguća ekstrema.
To znači: nikada ne mijenjati spolni čin kako bi mu oduzeli
svojstvo zbog kojeg je tako duboko značajan, tako bitan za ljudski
život. Stoga kontracepciju ne smatramo odgovornim ponašanjem.
Odgovornost podrazumijeva da spolni čin tretiramo kao takvog, sa
mudrošću oko otvorenosti prema djeci. Radi se o standardu čistoće
za kršćanina u braku. No, nije protiv mudrosti da siromašniji
ljudi dobrovoljno imaju više djece, "težnja je tijela smrt"
- Rim 8,6. (danas je prisutno puno takve smrti).
Spolni
činovi nisu sveti činovi, ali percepcija sramote koja se učini
tijelu kada ih smatramo sredstvom ležernog zadovoljavanja, je
sigurno mistična percepcija. Pritom ne mislim kako je ta percepcija
vanredna. Uobičajena je kao i osjećaj poštovanja kojeg imamo prema
tijelu umrle osobe: znanje da tijelo pokojnika nije nešto što ćemo
samo ostaviti negdje kao što bi to učinili sa otpadom. To je
također mistično, iako uobičajeno kao i čovječanstvo.
To
spominjem jer želim pokazati kontrast između dvije vrste vrlina.
Neke vrline, poput poštenja vezanog uz posjedovanje su fundamentalno
utilitarne naravi. Poanta tih vrlina je uvođenje reda u ljudski
život (što je moguće ukoliko ljudi imaju takve vrline). Neke
vrline, iako profitabilne, su supra-utilitarne i stoga mistične.
Primjerice, možete tvrditi kako poštivanje zabrane ubojstva čini
život ugodnijim. Ako ljudi stvarno to poštuju, život će nam svima
biti bolji – ali takav argument je izuzetno komičan zato što
korisnost pretpostavlja živote onih kojima se pogoduje, a svatko
može poprilično jasno vidjeti kako se šteta u ubojstvu čini
upravo žrtvi, čiji život ne da nije u opasnosti, nego ga
jednostavno više uopće nema. Nema ga da se žali; dakle utilitarni
argument se mora odnositi na nas ostale. Dakle, iako točan, argument
je izrazito komičan i nije osnova: prigovor ubojstvu je
supra-utilitaran.
Takva
je i vrijednost čistoće. To ne znači da vrlina nije korisna: ona
je izuzetno korisna. Kada bi kršćanski standard čistoće bio
naširoko rasprostranjen, svijet bi bio puno sretnije mjesto. Naš
svijet je primjerice ispunjen napuštenim ženama – djelomično
zbog fantastične prevare koja je tako dugo prisutna da je mogućnost
laganog razvoda dio oslobađanja žene: iznenađujuće – te žene
se često bore kako bi odgojile malu djecu ili su usamljene u
srednjoj dobi. A koliko je tek bijede povezano sa gubitkom nevinosti
kod mladih! Kakve strašne situacije ljudi stvaraju, na svoju i tuđu
štetu, upuštajući se u nečasne seksualne veze! Vrag je postigao
veliku propagandnu pobjedu: svugdje govore kako do problema vezanog
uz seks dolazi zbog frustracija, apstinencije, zbog okrutnog
neodobravanja društva. Kao da bi svijet bio sretno i bolje mjesto
kada bi se samo riješili tih stvari; kao da su svi oni koji žive
čisto nesretni, ne samo nesretni nego tvrdog srca, zlobni i
prekritični. U duhu vremena (poprilično smiješna pojava), kada su
psihijatre upitali za dijagnozu nepoznatog serijskog ubojice(Boston
Strangler), predložili su da se radi o seksualno izgladnjelome
pojedincu. Apsurdna pogreška! Neutemljena je ideja kako su ljudi
koji se upuštaju u puno seksualnih susreta nježniji, milosrdniji i
ljubazniji nego oni koji žive u dobrovoljnoj suzdržljivosti.
Problem
sa kršćanskim standardom čistoće je u tome što zapravo nikada
nije bio življen, a ne u tome da bi bio beskoristan kada bi bio
prihvaćen. Upravo suprotno: bio bi od kolosalne važnosti za
zemaljsku sreću. Ipak, radi se o vrlini, ne poput umjerenosti u jelu
i piću, ne poput poštenja vezanog uz vlasništvo - te vrline imaju
utilitarno opravdanje. Vrlina je to poput poštivanja života, ima
supra-utilitarnu vrijednost, povezanu sa supstancom života, upravo
se o tome radi kod naše percepciji o požudnom životu u kojem
obeščašćujemo svoja tijela. Implicitno, razvratnost smatramo
mrskom, čak i oni kojima se ne sviđa takav eksplicitan sud. Samo
poslušajte, posvjedočite vulgarnosti kada se spomene: gađenje kada
netko opiše takav način života; sram kada je otkriven, zlobni
pogled kada se odobrava. Tako ponašanje nije prisutno kod svakoga
cijelo vrijeme; ali je prisutno kod svakoga. (Pretežak je posao
stalno prihvaćati playboyovu filozofiju prema kojoj je ovakav život
pogrešan, nešto što moramo zamijeniti sa zdravom i svesrdnom
pohvalom seksualne zabave.)
Sada
ulazimo u područje stalnog kršćanskog nauka kojeg smo već
spomenuli, kako je spolni čin "samo zbog užitka"
pogrešan.
To
može uznemiriti i dovesti do zabluda jer se postavlja pitanje kada
je spolni čin samo zbog užitka? Neki su mislili da to onda znači
da je takav svaki odnos kojem cilj nije začeće. Vjerujem da su zbog
toga neke katolkinje strahovale od užitka orgazma i smatrale ga
pogrešnim, ili su smatrale pogrešnim svoju želju ili djelovanje po
osjećajima tjelesne želje. No, takvo ponašanje nije razumno i
nezahvalno je prema Bogu. Spolni čin, poput hranjenja, je sam po
sebi dobra vrsta djelovanja: čuva ljudsku vrstu. Pojedinačni čin
hranjenja ili spolnog čina prema tome može biti pogrešan samo kada
ga neke okolnosti pretvore u pogrešan čin. Sav povezani užitak će
biti dobar kao i sam čin.
Prema
strožem moralu; spolni odnos (a možemo to reći i za hranjenje) ima
u sebi nešto pogrešno ukoliko ga upražnjavamo sa namjerom koja
nije izričito očuvanje ljudskog života – to je ono zbog čega je
odnos dobra vrsta akcije. No, takvo razmišljanje podrazumijeva
temeljito pogrešnu moralnu psihologiju. Bog nam je dao naše
fizikalne apetite, a uzbuđenja koja dolaze sa time su dio našeg
života. Uz umjerenost i prave okolnosti, djela potaknuta porivima
mogu biti ostvarena na način zbog kojih su dobra po svojoj vrsti,
tako da nema potrebe da pojedinačno budu nužna ili korisna prema
svome cilju kako bi ih smatrali dobrom vrstom akcija. Spolni odnos je
normalan dio bračnog života kroz cijeli život partnera, normalno
je imati odnos bez ikakve druge svrhe osim imanja samog odnosa, radi
se o dijelu bračnog života.
Obično
će do takvih djela doći kada se pojavi želja, a želje je za
spolni odnos ugodna; užitak, kao što je rekao Aristotel, usavršuje
čin. No, to ne znači da je taj čin "samo zbog užitka".
Taj izraz znači da je senzualnost ta koja zapovijeda: ali ako netko
ima odnos kada dobije želju, a želja izaziva užitak - to ne
dokazuje, ne znači da je senzualnost ta koja zapovijeda. Možete
pravedno i razumno dobrovoljno odgovoriti na porive želja. Kada je
to slučaj, čin je vođen razumnim umom, iako samo obrazlaganje i
razmišljanje nije aktivno uključeno. Činjenica da netko ima odnos
kada prema njegovom znanju ne postoji ništa protiv toga, znači da
je to dobar i čestit bračni čin, plaćanje bračnoga duga.
Ipak,
doista postoji u braku ono što bi nazvali odnos "čisto zbog
užitka"; to je ono što kršćanska tradicija osuđuje. Neki od
znakova su: neumjerena težnja odnosno preokupacija sa užitkom;
podlegnuće želji nasuprot mudrosti; inzistiranje unatoč ozbiljnom
odbijanju partnera. U svim tim slučajevima, osim posljednjem, oba
partnera mogu dati svoj pristanak jer su ljudska bića često
neuredna i ekstremna u svojoj senzualnosti. Jednostavan test je li to
slučaj je ovaj: može li osoba zbog neke nužde biti tjednima ili
mjesecima bez toga? Svatko bi se mogao naći u situaciji gdje bi se
trebao odreći; potrebno je paziti kako osoba ne bi došla u stanje
kada to postoje nemoguće za njega. No, moramo također zapamtiti
ono što se često zaboravlja; neosjetljivost i neopravdanost
apstinencije je također grijeh protiv umjerenosti, radi se o prevari
partnera.
Sada
će se netko pozvati na "legalizam" (ovih dana česta
optužba) protiv ove ideje koju sam preuzela od starih teologa;
"vraćanje duga", predanje drugoj osobi tog dijela braka –
dugovanja. To utjelovljuje jedan pojam za koji bih rekla da je
pošten, istinit i poprilično općenit. Ljudi će rađe
upotrijebljavati izraz međusobne ljubavi, ali što oni misle pod
"ljubavi"? Misle li na "biti zaljubljen" ili
misle na prirodnu bračnu privlačnost?
Svaki
od tih pojmova može biti nedostatan ili jednostran. Ako nekoj vrsti
ljubavi ne možemo zapovijedati; ne možemo izgraditi našu moralnu
teologiju braka na pretpostavci kako će ta ljubav biti prisutna.
Nedostatak te ljubavi je tužan, ali ta tuga postoji i vrlo je česta.
Mislim da bi trebali izbjegavati korištenje indikativa za ono što
je zapravo zapovijed – poput zakona izviđača ("Izviđač je
uvijek dobar prema životinjama" - to zapravo znači da izviđač
mora biti dobar prema životinjama.) Ukoliko čujemo "kršćanski
par zajedno raste u vjeri i ljubavi" ne postavlja li se pitanje
"a što ako ne raste?" Situacija će bit jasnija kada
zamijenimo izraze koji su očito zapovijed za slatkoću ružičaste
slike. Zapovijed je kršćanskome paru: "Rastite zajedno u vjeri
i ljubavi". Ali zajedničku naredbu možete samo zajednički
izvršavati. Pretpostavimo da to nije slučaj? Tada preostaju
odvojene zapovijedi za svakoga u neizlječivo nesretnome braku, dužni
ste i dalje voljeti partnera, iako možda neće osjećati privlačnost
kojoj ne možete zapovijedati. Stoga je pojam "bračnog duga"
izuzetno nužan, i jedini je realan: jer ne pretpostavlja stanje
nečijih strasti.
Promatranje
ispravnosti bračnog čina na ovaj način će nam pomoći na drugi
način. Spriječiti će nas da pretpostavimo kako je ugodna
privlačnost koja postoji između sretnog i bliskog para ispunjenje
zapovijedi ljubavi.(može se raditi tek o gomilanju samozadovoljstva
u uskoj ljubavi.) Apsolutno smo dužni ne dati učenje koje laska
sretnima, a irelevantno je nesretnima. Pažljivo razmotreno, takvo
učenje je suviše rigorozno u novom smjeru. Ljudi koji nisu u tako
sretnom braku, nisu sretni u svom bračnom životu, ali svejedno
imaju odanost vezi, dakle nisu dužni da se suzdrže od odnosa.
Mislim
da bi značenje ovog nauka "ne samo za užitak" trebalo
imati veliku privlačnost za katoličku misao današnjice koja je
uvelike zabrinuta za laike. Danas želimo naglasiti kako je poziv o
kojem se govori u Novom Zavjetu poziv kršćanina, svi imaju isti
poziv. Život redovnika i časni i svećenika je više vrste nego
onog u braku, ali ne zato što postoje dvije vrste kršćanina, nego
zato što u obliku njihova života postoji veća šansa da živite
prema istini i zakonima dobrote; po svojoj profesiji, oni koji su
dali vjerski zavjet su odlučili ugoditi Bogu sami. No, mi laici
nismo manje pozvani na kršćanski život, u kojem je ključno
pitanje: "Kamo je usmjeren vaš um i volja?" To je na
kušnji našim reakcijama kada postoji neka cijena(ili opasnost) koju
moramo platiti da bi bili kršćani. Ukoliko se pojavi takva
situacija trebali bi nam biti drago, a ne žao! Ako ne dopustimo da
nas išta košta; ako ćemo podleći prijetnji "gubitka našeg
života", onda se naša vjera ne razlikuje od čiste
svjetovnosti.
To
je vrlo dalekosežno. No, vezano uz temu o kojoj pričamo, to znači
da ne smijemo biti sluge naše senzualnosti nego ovladati njome.
Stoga oni koji odluče ući u brak, što imamo pravo, izabiru život
u kojem, kao što kaže Sv. Pavao, oženjen se više brine kako da
ugodi ženi, a ne Gospodinu, a žena kako da ugodi mužu, a ne
Gospodinu. - ali iako smo odabrali život u kojem ugađamo sebi i
drugome, ipak znamo da imamo taj poseban poziv, mi smo dužno ne
suobličiti sa svijetom, prijateljstvo koje je neprijateljstvo prema
Bogu. Dužni smo pomagati jedni drugima i imati zajednice u kojima
možemo ponuditi pomoć: pomoći onim ljudima koji su zapali u
obiteljske poteškoće; i imati praktična sredstava u našim župama
za potrebe članova kada netko upadne u tešku situaciju.
Učenje
koje sam ispitala je uistinu protiv struje svijeta, protiv struje
našeg vremena. Ali upravo tome služi Crkva kao učitelj. Istine
koje su prihvatljive vremenu – poput one da imamo dužnost (prema
pravdi) udijeliti gladnima i bijednima iz našeg obilja - to su
istine koje neće proglasiti samo Crkva: No, Crkva također uči
istine koje će duh vremena mrziti.