Faciamus hominem ad imaginem et similitudinem nostram...
Et creavit Deus hominem ad imaginem suam...
[Načinimo čovjeka na svoju sliku, sebi slična...
Na svoju sliku stvori Bog čovjeka...]
Prije sam znao igrati šah sa Joem.
Iako je cijeli život bio radni čovjek, imao je intelektualnu crtu i
volio je čitati, ali poput mnogih starih ljudi, mislio da je zna
puno o stvarima koje nije poznavao, pritom nije bio nimalo stidljiv
sa širenjem svog "znanja". Jednog dana smo pričali o
religiji i ideji kako je čovjek stvoren na Božju sliku i priliku.
Stari Joe je imao dugogodišnji animozitet prema Kršćanstvu svoje
mladosti, animozitet koji je vjerojatno povezan sa njegovom
podjednako dugotrajnom mržnjom prema davno preminulom ocu.
Sjetivši se neke propovijedi o "slici
i prilici", stari Joe se podrugljivo nasmijao, "Dakle bog
ima probavni trakt!?". U Joevu umu radio se o trijumfalnom upitu
koje ima snagu opovrgavanja. Njegovo "razmišljanje" je;
1. Čovjek je stvoren na Božju sliku
2. Čovjek je fizičko biće sa probavnim
traktom, itd.
Što znači
3. Bog je fizičko biće sa probavnim
traktom, itd.
Ali to je kao da tvrdite:
1. Ovaj kip je napravljen na Lincolnovu
sliku
2. Ovaj kip je od mramora
Što znači
3. Lincoln je od mramora.
Joevoa pogreška, koju često
susrećemo, je uzeti duhovnu izjavu i primijeniti je
materijalistički. Poanta nije da je Bog tjelesan zato što je čovjek
tjelesan, nego da je čovjek duhovno biće kao što je to Bog,
potencijalnost nije aktualnost. Ideja nije da je Bog veliki čovjek,
poslovični "onaj čovjek gore", nego da je čovjek mali
bog, proto-bog, vremenski i privremeni niski bog koji ima otvorenu
mogućnost Višeg Života sa Bogom, mogućnost čija aktualizacija
zahtijeva i napor stvorenja i božansku milost.
U Feuerbachianskim terminima; poanta
imago dei nije da je Bog antropomorfska projekcija kojom čovjek
uzima svoje najbolje atribute i pridodaje ih imaginarnom biću van
sebe, nego da je čovjek teomorfna projekcija kojom Bog dijeli neke
od svojih atributa sa stvarnim bićima van sebe, iako ovisnim o
njemu.
Što je od toga točno? Projecira li
čovjek Boga, ili Bog projecira čovjeka? Primijetite prvo
asimetriju. Ako je Bog antropomorfna projekcija, onda Bog ne postoji.
Bilo bi apsurdno reći kako Bog postoji kao antropomorfna projekcija
jer je ugrađeno u samu prirodu Boga da je on iz sebe; odnosno,
nesposoban za bilo kakvu vrstu ontologijske ovisnosti. Ali ako je
čovjek teomorfna projekcija, onda čovjek postoji u stupnju većem
nego što bi postojao kada ne bi bilo Boga. Jer ako je čovjek Božje
stvorenje, i to stvoreno na Božju sliku i priliku, onda čovjek ima
mogućnost Višeg Života, vječnog života.
Paradoks je da kada ateistički čovjek
pokušava stajati na svoje dvije noge, proglasivši se neovisnim od
Boga, postaje u tom trenutku ništa, prolazni bljesak u kozmosu; ali
kada čovjek prihvati svoj stvoreni status kao imago Dei,
time prihvativši svoju radikalnu ovisnost, u tom trenutku postaje
više od zrna kozmičke prašine predviđene za uništenje. Stoga je
Sartre naopako razmišljao o tome da je čovjek ništa ako postoji
Bog; čovjek je nešto samo ako Bog postoji.
Je li "slika i prilika"
suvišna fraza, ili postoji razlika? Nedvojbeno postoji. Biti stvoren
na Božju sliku znači da vam je dana potencijalnost dijeljenja
božanskog života, potencijalnost koja će (ili neće) biti
aktualizirana, i koja je podjednako podijeljena među svim ljudskim
bićima, bez njihova pristanka. Prilika rezultira iz čovjekove
slobode aktualizacije potencijalnost. Slika Božja je nametnuta
čovjeku, ali prilika nije, potrebna je slobodna suradnja
stvorenja.[...]
Potrebno je primijetiti kako nema ništa
očitog u Feuerbachianskom prijedlogu, iako naša kultura favorizira
očitost prvog, potrebno je primijetiti kako je i suprotni prijedlog,
prema kojem je čovjek teomorfna projekcija, podjednako razuman.
Izvorni post Imago Dei.
Izvorni post Imago Dei.