Stranice

utorak, 26. ožujka 2013.

Što je čovjek?


On je životinja, ali i duh – a time i zagonetka samom sebi. Razmišlja i govori, objektivizira, kaže "Ja" i to misli. Dakle on ne ponavlja kao papiga riječ "Ja"; Izgovarajući "Ja" on izražava samosvijest. Čovjek ima svijet (Welt), ne samo okoliš (Umwelt). Čovjek predviđa Viši Život, višu sudbinu, bilo unutar povijesti ili van nje. Zatim razmišlja je li to samo fantazija, zabluda, ili je to nagovještaj stvarne mogućnosti višeg života.

Više od životinje, ipak može pasti niže od bilo koje životinje, obrnut pokazatelj njegova duhovna statusa. Može se podjednako lagano posvetiti skatologiji kao i eshatologiji. Budalaštine Marquisa de Sade imaju istu dokaznu vrijednost čovjekova statusa kao i život Sv. Augustina.

Kierkegaard piše da "svako više poimanje života... zauzima stav kako je zadatak čovjeka težiti zajedništvu s Božanstvom..." (Attack Upon Christendom, p. 265) Suočavamo se s opasnošću "minimiziranja našeg vlastitog značenje" kao što je SK zapisao, podcjenjivanja svoje važnosti. A ipak, kako je teško vjerovati u vlastitu važnost! Problem se sastoji od neznanja što je nečija važnost, uz pretpostavku da netko ima važnost. Ne znajući postoji li i što je točno, ne možete je ni minimizirati.

Kierkegaard rješava problem svojim dogmatičnim i fideističkim pridržavanjem Kršćanske antropologije i soteriologije. Nerazvodnjeno Kršćanstvo je njegov odgovor. Moj odgovor: živi tako da zaslužiš život vječni. Živi kao da imaš višu sudbinu.[...]

Ali ako si u krivu što si izgubio? Neke trivijalnosti. Ako kažeš da će se izgubiti istina, pitat ću te kako to znaš i zašto misliš da je istina vrijednost u besmislenom svemiru. Zatim ću te dalje pritisnuti o prirodi istine i potkopati tvoju samozadovoljnu misao kako istina može postojati u besmislenom potpuno materijalnom svemiru.

Izvorni post: What is Man? (Bill Vallicella)