Stranice

subota, 24. kolovoza 2013.

Burke o Nenamjeravanim Posljedicama

Znanost izgradnje političke zajednice, ili njenog obnavljanja, reformiranja, je poput svake druge eksperimentalne znanosti, ne smije se učiti à priori. Određeno kratkotrajno iskustvo nas također ne može usmjeriti u toj praktičnoj znanosti; jer stvarni učinci moralnih uzroka nisu uvijek neposredni; ono što je na početku štetno može se pokazati odličnim nakon duljeg vremena; a ta odličnost može čak biti i rezultata loših posljedica koje su se pojavile na samom početku. Obrnuto se također događa; izgledni planovi, s vrlo dobrim početkom, često dođu do sramotnog i žalosnog kraja.

U društvo često postoje neki opskurni i gotovo prikriveni uzroci, stvari koje se na prvi pogled ne čine toliko bitnima, ali o kojima može ovisiti veliki dio prosperiteta ili nevolje društva. Znanost vladanja koja je sama po sebi praktična, namijenjena praktičnim zadacima, stvar je koja zahtijeva iskustvo, i to više iskustva nego što ga ijedna osoba može steći u svom cijelom životu, koliko god da je pronicljiva i pažljiva. Potreban je beskrajni oprez ukoliko čovjek odluči krenuti u rušenje neke strukture koja je odgovarala, prilično dobro, zajedničkim potrebama društva; ili u ponovno građenje strukture bez da ima modele i uzorke oprobane korisnosti pred svojim očima.

Edmund Burke, Reflections on the Revolution in France,1790.


PS

Različiti planovi, bilo na području ekonomije ili nekom socijalnom pitanju, često uključuju puno više stvari nego što planeri shvaćaju; a to znači i posljedice koje dugoročno mogu dovesti do velikih problema, unatoč početnim "planiranim" rezultatima.

"Ekonomija na prvu loptu" primjerice može dovesti nekog centralnog planera do određene ideje, on je odluči ostvariti, može se činiti sjajnom, izravne posljedice će primjerice napuniti proračun, ali uskoro se mora postaviti pitanje "I što će se sada dogoditi?", postigli smo X, ali do čega će kasnije dovesti X. Pitanje je trebalo postaviti i prije uvođenja samog programa – "I što će se tada dogoditi?", nakon nekoliko iteracija takvog pitanja postaje jasno da neka odluka povlači za sobom niz stvari zbog kojih prvotna dobit može biti zanemariva, odnosno da će isplanirani program još više pogoršati situaciju. (Naravno, u pravilu dolazi i do različitih posljedica koje je nemoguće predvidjeti.)

Primijenimo razmišljanje na aktualno društveno pitanje; Brak je struktura koja je "odgovarala zajedničkim potrebama društva", ali naprednjaci žele razrušiti postojeću strukturu i osmisliti novu bez da "imaju modele i uzorke oprobane korisnosti pred svojim očima". Čak i ako niste konzervativac, ili ne prihvaćate neki konkretniji moralni pristup vezano uz brak, mislim da je to već dovoljan razlog za oprez...