Stranice

srijeda, 28. kolovoza 2013.

Plantinga o Vođenoj Evoluciji

Znanstvena teorija evolucije kao takva je u potpunosti kompatibilna sa razmišljanjem da je Bog vodio i orkestirao tijek evolucije, isplanirao ga i usmjerio, na takav način da postigne ciljeve koje je želio. Možda je uzrokovao određene mutacije da se pojave u određeno vrijeme; možda očuvao određenu populaciju od istrebljenja; možda je aktivan na mnoge druge načine. Dakle, s jedne strane imamo znanstvenu teoriju, a s druge strane tvrdnju da tijek evolucije nije usmjeren ili vođen ili orkestiran od strane nikoga; ne pokazuje nikakvu teleologiju; slijep je i nepredvidljiv; kao što to Dawkins tvrdi, ničemu ne teži, nema cilj u svojim mislima, uglavnom zato što niti nema misli.  

Međutim, ta tvrdnja, unatoč svojim glasnim proglasima, nije dio znanstvene teorije kao takve: radi se o metafizičkom ili teloškom dodatku. S jedne strane imamo znanstvenu teoriju, s druge strane, metafizički dodatak prema kojem je proces nevođen. Prvo je dio trenutne znanosti, zaslužuje poštovanje koje je prikladno utvrđenoj znanosti; ali to je u potpunosti u skladu s teizmom. Drugo podržava naturalizam, u redu, ali to nije dio znanosti, i ne zaslužuje poštovanje ispravno utvrđene znanosti. Brkanje toga – brkanje znanstvene teorije s rezultatom pripajanja tog dodatka na znanstvenu teoriju, brkanje evolucije kao takve sa nevođenom evolucijom – ne zaslužuje poštovanje nego prezir.

Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, and Naturalism