Stranice

četvrtak, 29. kolovoza 2013.

Utilitarizam - citati

Ideja da je naša primarna obveza povećati ljudsku sreću, ili smanjiti bijedu, pojavila se tek u posljednjih desetak minuta, povijesno gledano. Ljudska vrsta je uvijek pretpostavljala da naša primarna moralna dužnost leži negdje drugdje: biti svet, ili biti krepostan, ili iskazivati neku određenu vrlinu (primjerice odanost, ili hrabrost). Obveza povećanja opće sreće zaokupljale je malo mjesta, ako imalo, u većini moralnih sistema, bilo kod učenih ili neukih. Ali za suvremenike o kojima govorim, bilo što moralno važnije od ljudske sreće je jednostavno nezamislivo.  

D. C. Stove,
Why You Should Be a Conservative

***

Zagovornik utilitarizma ne prepoznaje moralne apsolute, niti jedno djelo koje ne bi mogao opravdati "daljnjim i boljim stvarima" nijednu nepravdu koja ujedno ne bi mogla biti i ispravna stvar za učiniti. Opsjednut je određenom paradigmom racionalnosti – "instrumentalnim rasuđivanjem", ili kalkuliranjem sredstva prema jedinom i mjerljivom cilju. Za utilitarijanca postoji nešto iracionalno u odbijanju da rasuđuje dalje; ako će se moralnost temeljiti na razumu, onda su sva pitanja otvorena dok ih rasuđivanje ne dovede do zaključka.

Njegova moralnost je zapravo vrsta ekonomije, u kojoj su profit i gubitak zamijenjeni užitkom i boli, i u kojoj ne postoji moralni problem kojeg ne može riješiti kompetentni računovođa. Ja tvrdim da je bliže istini razmišljati o moralnosti kao postavljanju granica ekonomskom rasuđivanju, a ne kao njegovoj vrsti. Moralni principi govore nam upravo to da ne smijemo ići dalje putem kalkuliranja, i da je želja za takvim kalkuliranjem vrsta pokvarenosti. To što je takva pokvarenost prevladavajući porok suvremnih društava ne daje nam razloga da je prihvatimo.

Roger Scruton,
Animal Rights and Wrongs

***

Nije očito, i mnogi utilitarijanci se slažu da nije niti točno, da je najbolji način osiguravanja njihova cilja najveće količine sreće imati agente od kojih svaki, kao takav, pokušava ostvariti najveću količinu sreće za sve.

Bernard Williams,
Politics and Moral Character

***

Lenjin, Staljin, i Hitler su opravdavali svoje postupke utilitarnim terminima, govorili su o (žalosnoj) nužnosti rješavanja čitavih klasa i rasa kako bi osigurali dugotrajnu dobrobit društva. Iskreni utilitarijanac nikada ne čini zlo, on tek čini pogreške. Istovremeno, ne možete ga optužiti za ništa jer tko zna koji će biti dugotrajan učinak njegovih postupaka? Većina nas smatrala bi moralnu filozofiju koja onemogućava da sudimo o Hitleru i Staljinu bolesnom šalom.

Roger Scruton,
Animal Rights and Wrongs