Kako izgleda donošenje političkih odluka? U knjizi Applied economics: thinking beyond stage one autor Thomas Sowell objašnjava;
Kada govorimo o primijenjenim
ekonomskim programima, više ne govorimo o čistim ekonomskim
principima, nego o interakciji politike i ekonomije. Principi
ekonomije ostaju isti, ali vjerojatnost da će se ti principi
primijeniti nepromijenjeni se značajno smanjuje zato što politika
ima svoje vlastite principe i imperative. Nije stvar samo u tome da
je najvažniji princip političara biti izabran i ponovno biran, ili
da rijetko razmišljaju dalje od slijedećih izbora. Javnost se
također drugačije ponaša kada donosi političke, za razliku od
ekonomskih odluka. Gotovo nitko ne posvećuje toliko pažnje prilikom
odluke za kojeg će kandidata glasovati kao što to radi u slučaju
odluke o kupnji kuće - ili možda čak i auta.
Političke odluke jednog glasača imaju
mali utjecaj na programe koji utječu na puno drugih ljudi, ali
ekonomske odluke imaju veliki utjecaj na osobnu dobrobit; Zbog toga
ne iznenađuje što je kvaliteta i kvantiteta razmišljanja prilikom
toliko drugačijih vrsta odluka također drugačija. Jedan od načina
na koji se razlikuju te odluke je činjenica da se prilikom
političkih odluka ne razmišlja dalje od neposrednih posljedica.
Kada većina glasača ne razmišlja dalje od prve faze, mnogi
izabrani dužnosnici nemaju poticaja da uzimaju u obzir posljedice
koje će se javiti u kasnijim fazama - a imaju
veliki poticaj da izbjegavaju razmišljati više od onoga što
njihovi birači razmišljaju i shvaćaju jer postoji strah da će
njihovi politički rivali hraneći pogrešna shvaćanja javnosti
uzrokovati razdor između njih i njihovih birača.
***
Prva lekcija ekonomije je ograničenost resursa (oskudnost): Nikada nema dovoljno stvari da bi zadovoljili sve one koji ih žele. Prva lekcija politike je ignorirati prvu lekciju ekonomije.
Ne možete stvarno shvatiti politiku dok ne shvatiti kako političari ne pokušavaju riješiti naše probleme. Oni pokušavaju riješiti svoje vlastite probleme - a najvažniji su biti izabran i ponovno biran. Što god da je na trećoj poziciji nije toliko važno. (T.S.)
***
Sowell se prisjeća;
Kada sam bio dodiplomski student
ekonomije na Harvardu, profesor Smithies me upitao na predavanju
kakav plan preferiram oko određenog pitanja koje je bilo tada
aktualno. S obzirom da me to pitanje duboko zanimalo, nastavio sam mu
entuzijastično odgovarati, objasnio sam mu koje korisne posljedice
očekujem od plana kojeg zagovaram.
"I što će se tada dogoditi?"
upitao je.
Pitanje me iznenadilo. Ipak, kada sam
razmislio postalo mi je jasno kako će situacija koju sam opisao
dovesti i do drugih ekonomskih posljedica; počeo sam ih uzimati u
obzir i nabrajati.
"I što će se dogoditi nakon
toga?" Pitao je profesor Smithies.
Dok sam analizirao daljnji razvoj
ekonomskih reakcija na moj plan, počeo sam shvaćati da bi te
reakcije dovele do znatno nepoželjnijih posljedica od onih u prvoj
fazi, počeo sam pomalo popuštati u svojem zagovaranju.
"I što će se tada dogoditi?"
inzisitrao je profesor.
Tada sam počeo shvaćati kako će
ekonomski odjeci plana kojeg sam zagovarao vjerojatno biti poprilično
katastrofalni – i zapravo puno gori od početne situacije koju je
plan trebao popraviti.
Koliko god da je ta vježba bila
jednostavna, bila je detaljnija od većine ekonomskih rasprava oko
planova vezanih uz veliki broj pitanja. Većina razmišljanja
prestaje u fazi prvoj.
PS
Kao što vrijedi za politike i planove
koje se bave ekonomskim pitanjima, tako vrijedi i za one na
društvenom području.
Prenio sam jedno Burkeovo razmišljanje: Burke o Nenamjeravanim Posljedicama koje se bavi sličnom tematikom. Kao što opisuje Burke, ljudi
predviđaju neke posljedice, ali zbog složenosti društva nisu u stanju predvidjeti sve
posljedice, odnosno često se zaustavljaju samo na izravnim.
(Ono što pokreće određeni broj revolucionara je zabluda kada uspoređuju stvari koje postoje s onime što ne postoji i što ne može postojati. Ne postoji Utopija. Određeni dijelovi trenutne stvarnosti mogu biti stvano dobri, a neke druge možda ne možete usavršiti bez da pri tom "usavršavanju" stvari ne postanu lošije u nekim drugim aspektima.)
(Ono što pokreće određeni broj revolucionara je zabluda kada uspoređuju stvari koje postoje s onime što ne postoji i što ne može postojati. Ne postoji Utopija. Određeni dijelovi trenutne stvarnosti mogu biti stvano dobri, a neke druge možda ne možete usavršiti bez da pri tom "usavršavanju" stvari ne postanu lošije u nekim drugim aspektima.)