Stranice

srijeda, 6. studenoga 2013.

Komentar na Rand o pobačaju

Ayn Rand zapisuje;
Embrij nema prava. Prava se ne odnose na potencijalno, samo na aktualno biće. Dijete ne može steći nikakva prava sve dok se ne rodi. Živo ima prednost nad još-ne-živim (ili nerođenim).
Pobačaj je moralno pravo – koje bi trebalo biti ostavljeno na diskreciju uključene žene; moralno, ništa osim njene želje ne treba uzeti u obzir. Tko može uvjerljivo imati pravo diktirati ženi o dispoziciji funkcija njenog vlastitog tijela?
Kada Ayn Rand ne bi bila toliko popularna među adolescentima svih godina, i kada bi bila nepoznati, a ne svima poznati folirant ne bih trošio vrijeme na pobijanje ove gluposti. Ali ona je vrlo utjecajna tako da je vrijedno izložiti njenu nedosljednost. Ako mislite da je moj ton oštar i uvredljiv, odgovorit ću vam da nije ništa oštriji i nepristojniji od njenog: pročitajte citat sa navedene stranice. Tko je toliko oštar i polemičan zauzvrat će dobiti oštrinu i polemiku. Žanjete ono što ste posijali.

Rand prvo izjednačuje nerođeno sa još-ne-živim. To podrazumijeva da fetus (trećeg tromjesečja) nije živ. Što je onda? Mrtav? Ili možda nije niti živ niti mrtav poput nekog neživog artefakta? Očito, ljudski fetus je živući biološki ljudski pojedinac. Očito, ne možete proizvoljno isključiti prenatalnog iz skupa živih – osim ako ste folirant ili ideolog.

Da malo proširim; Ne možete odgovoriti na filozofska pitanja terminološkim dekretom, proizvoljnim namještanjem svoje terminologije tako da dobijete odgovore koje namještate. [...]

Sada razmislite o entimemskom argumentu prve dvije rečenice. Eksplicitno izrečen, ide ovako; (1) Prava se ne odnose na potencijalno, samo na aktualno biće. (2) Embrij je potencijalno biće. Dakle, (3) Embrij nema prava.

Biće je sve ono što je ili postoji. Dakle ako je x tek potencijalno biće, onda naravno ne može imati nikakva prava. Tek potencijalno biće je ili ništa ili skoro pa ništa; ali ljudski embrij nije tek potencijalno biće, to je aktualni ljudski (ne pseći, ne goveđi...) embrij. Radi se o aktualnom biološki ljudskom članu vrste homo sapiens. Radi se o jednostavnoj činjenici biologije. Dakle druga premisa je spektakularno pogrešna.[...]
Napisano prema Ayn Rand on Abortion, autor je filozof Vallicella.

PS

Drugi paragraf je pokušaj skretanja na Argument Ženina Tijela o čemu sam nedavno pisao. Kao što veli V. na jednom drugom mjestu, "Rand daje tako porozne argumente da kroz njih možete proći šleperom". Objavio sam već jedno razmišljanje na blogu o njoj: Jedan-put hura za Ayn Rand.