U članku Self-ownership, abortion, and the rights of children: Toward a more conservative libertarianism filozof Edward Feser se bavi samo-vlasništvom i "konzervativnijom" primjenom tog načela. U ovom postu prenosim dio rada koji se bavi pobačajem (izostavio sam fusnote i dodao neka svoja uređenja), no prvo ukratko što je samo-vlasništvo (ili samo-posjedovanje, koristim oba izraza), iz rada;
Teza o samo-vlasništvu je tvrdnja kako
svaki pojedinac ima apsolutno vlasništvo (posjedovanje) sebe, svog
tijela i dijelova tijela, svojih talenata, sposobnosti, kapaciteta i
rada. Obično ga libertarijanci smatraju očitim i intuitivnim prvim
moralnim principom, a postoje i različiti argumenti koji se daju u
njegovu obranu. [...]
Feser se u radu oslanja na definiciju filozofa Macka (uz napomenu da to ne znači kako bi Mack prihvatio zaključke koji se spominje u radu);
Libertarijanski filozof Eric Mack je
sugerirao kako poštivanja samo-vlasničkih prava drugih
podrazumijeva pridržavanje ograničenja korištenja vlastitog
vlasništva i samo-vlasničkih sposobnosti utjelovljenih u ono što
je on nazvao Self-Ownership Proviso (SOP).
U radu spominje dva primjera za ilustraciju problema, kasnije ih koristi i za pitanje pobačaja pa ih prenosim u nastavku;
Dublji sklad samo-vlasništva i
moralnog konzervatizma može se potpuno shvatiti samo nakon što
razlikujemo ono što možemo nazvati Formalno vs. Sadržajno
samo-vlasništvo. Pretpostavimo da Bob sjedi na klupi u parku,
mirno promatra vjeverice u igri, a Fred mu se prišulja i zadavi ga
na smrt. Očito, Fred je povrijedio Bobovo pravo na
samo-posjedovanje, napao je Bobov osobni prostor bez njegova
pristanka i izravno je nanio štetu njegovu samo-posjedovnom dušniku.
Ali pretpostavimo da Fred ne prilazi Bobu, umjesto toga, udaljen
nekoliko ulica, aktivira uređaj koji usisa sav zrak u blizini Boba,
Bob ostaje u vakumu u kojem se onesvijesti te ubrzo umire. Je li Fred
povrijedio Bobo pravo na samo-posjedovanja u ovom slučaju?
Fred bi se mogao braniti nevinošću
jer nikada nije napao Boba. Mogao bi također inzistirati, posve
iskreno, kako nije imao posebnu želju ubiti Boba, umjesto toga samo
je želio usisati sav zrak. Bobova smrt je jednostavno bila (možda
žalosna) nuspojava. Fred bi mogao tvrditi kako Bobova prava na
samo-vlasništvo nisu bila prekršena; Fred nije lišio Boba ničega
što je Bob posjedovao kao samo-vlasnik. Nikada nije nanio štetu,
ili barem dotaknuo Bobov vrat ili dušnik, njegova pluća, ruke, noge
ili bilo koji drugi dio njegova tijela. Jednostavno te stvari ne rade
kada nema zraka u blizini, ali to nije Fredova krivnja.
Jasno je kako ćemo Fredovu obranu
smatrati neuvjerljivom, Istina je da nije lišio Boba nikakvog
formalnog prava na samo-posjedovanje; Bob i njegovi samo-posjedovni
dijelovi tijela i sposobnosti su neometani, ali kakva je korist Bobu
od toga Ipak, očito je kako je lišio Boba bilo kakvog sadržajnog
prava na samo-posjedovanje. Postavio je Boba u situaciju u kojoj nije
u stanju iskoristiti svoje samo-posjedovne moći, sposobnosti itd.,
postale su beskorisne kao da ih Bob niti ne posjeduje.[...]
Drugi primjer;
Ili razmislimo o primjeru kojeg Mack
naziva "Adamov otok"; pretpostavimo da Adam preživi
brodolom i probudi se na prethodno nenaseljenom otoku, on postaje
vlasnik tog otoka miješajući svoj rad (kao što to uči Lockeova
teorija vlasništva). Pretpostavite da kasnije Zelda postaje žrtva
brodoloma te će se utopiti ukoliko joj Adam ne dopusti pristup
otoku. Može li joj Adam opravdano odbiti pristup svome otoku jer je
to zapravo njegov otok? Mack tvrdi da ne može jer bi to, koliko god
neinvanzivno, kršilo Zeldino samo-posjedovanje jer bi efektivno
onemogućilo njene kapaciteta da koristi svoje samo-posjedovne
sposobnosti. Istinsko poštovanje samo-posjedovanja drugih dakle
podrazumijeva poštovanje SOP-a, suzdržavanje od korištenja svojih
vlastitih moći i imovine kako bi poništili samo-vlasničke moći
drugih.
***
Pobačaj
Judith Jarvis Thomson predstavila je
poznati argument u obranu pobačaja kojeg su mnogi libertarijanci
prihvatili. Argument ide otprilike ovako; Pretpostavite da se jedno
jutro probudite i shvatite da ste kirurški povezani sa slavnim
violinistom, njegov krvožilni sustav, kao i vaš, sada koristi vaše
bubrege. Skupina obožavatelja, u strahu da će violinist umrijeti od
rijetke bolesti bubrega (i znajući da ste vi jedina osoba u
blizini koja ima njegovu krvnu grupu) otela vas je kako bi njega
održala na životu. S obzirom da ćete se u toj situaciji nalaziti
devet mjeseci (nakon toga će, iz nekog razloga, ozdraviti), neugoda
i ometanje koje doživljavate je samo privremeno. Dakle pitanje je,
moralno gledajući, morate li se prepustiti tome? Thomson kaže da ne
morate. Imate pravo na svoje tijelo, a niti violinist niti njegovi
obožavatelji nisu dobili vaš pristanak da učine ono što su
učinili. Dakle, ne mogu prigovoriti ako ga iskopčate. Istina, bilo
bi milosrdno i vrijedno divljenja kada bi se suzdržali od
isključivanja, ali ne bi bilo nepravedno ako se ne bi suzdržali od
isključivanja. On nema pravo korištenja vašeg tijela. On ima pravo
na život, ali to samo znači da ima pravo da ga netko ne ubije; to
ne znači da ima pravo biti održavan na životu o vašem trošku.
Ionako ga isključivanjem ne bi, strogo govoreći, ubijali; barem je
moguće da bi, nekim medicinskim čudom, preživio. Isključivanjem
bi ga, u najgorem slučaju, prepustili umiranju, i iako bi bilo
žalosno, to s vaše strane ne bi bila nepravda.
Prema Thomson, opisana situacija je
paralelna tipičnom slučaju abortiranja neželjenog fetusa. Prilikom
pobačaja, žena ne mora pozitivno ubijati fetus, samo prepušta da
umre. U svakom slučaju, ona ne pristaje da se njeno tijelo koristi
kako bi fetus ostao živ baš kao što niti vi ne bi pristali da se
violinist priključi na vas. Prema tome, pobačaj ne uključuje
nikakvu nepravdu; a to vrijedi, prema Thomson, čak i ako je (na što
pristaje argumenta radi) fetus osoba sa pravom na život - baš kao
što isključivanje od violinista ne bi bilo nepravedno unatoč tome
što je on osoba s pravom na život.
Postoji niz problema s ovim argumentom.
Za početak, nije jasno kako bi argument opravdao bilo koji pobačaj
koji uključuje izravno ubijanje fetusa, a ne samo odvajanje nakon
kojeg bi majka "samo prepustila da umre"; većina pobačaja
je prvog tipa. Nadalje, nije jasno kako bi argument opravdao bilo
koji pobačaj osim u slučaju trudnoće koja je rezultat silovanja
što bi bilo analogno primjeru otmice od strane obožavatelja
violinista. Jasno je kako trudnoća koja je rezultat dogovorenoga
odnosa koji, kao što svi znaju, može rezultirati trudnoćom čak i
ako se koristi kontracepcija nije analogna Thomsoninom primjeru.
Za ovaj rad najvažniji problem je što
iako se čini da pobačaj, barem u principu. može poštivati
fetusovo formalno pravo na samo-posjedovanje (ukoliko ne
uključuje izravno ubijanje, itd.), svejedno krši njegova
sadržajna prava; odnosno krši SOP. Baš kao što Fredovo
uklanjanje svog kisika u okolici Boba poništava Bobove
samo-posjedovne sposobnosti - poništava ih u toj mjeri da nastupa
smrt, tako se na isti način poništavaju i fetusove sposobnosti.
Fetus je postavljen u situaciju u kojoj se korištenje njegovih moći
čini nemogućim, dakle žrtva je nepravde baš kao i u slučaju Boba
i Freda. Primijetite kako je to točno ne samo u slučaju trudnoće
koja je rezultat dogovorenoga odnosa nego i u slučaju trudnoće kao
rezultata silovanja. I u tim slučajevima fetusove sposobnosti su
poništene, način na koji je fetus postao je nebitan. Činjenica da
je trudnoća nedobrovoljna ne čini moralnu razliku s obzirom na
obveze: u Mackovu primjeru Adamova otoka, Adam očito nije mogao
opravdati prepuštanje utapanju Zelde riječima "Nisam
pristao da Zelda dođe na obalu, nije moja krivnja što je doživjela
brodolom u mojoj blizini." To vrijedi čak i ako Zeldin
dolazak izaziva veću neugodnost kod Adama. Možemo suosjećati s
njime, ali ne možemo ga osloboditi dužnosti da se drži SOP-a.
Ukoliko je Zeldin brodolom rezultat nemara kapetana, Adam se možda
može opravdano žaliti njemu (i zahtijevati kompenzaciju), ali to
ne bi utjecala na njegovu dužnost da pomogne Zeldi.
Žena koja zatrudni kao rezultat silovanja je u situaciji analognoj Adamovoj: nije njena krivnja što se fetus nalazi u njenoj utrobi, ali ta krivnja nije ni na fetusu. Silovatelj je taj koji mora, koliko je to moguće, kompenzirati što je ženu (i fetus) doveo u situaciji u kojoj se nalaze. U međuvremenu, ne može se opravdano poništiti samo-posjedovne sposobnosti fetusa. Navedeni zaključak nam se može činiti surovim jer bez ikakve sumnje situacija trudne silovane žene je za većinu nas nezamisliva, i u svakoj pristojnoj osobi zaziva najdublje suosjećanje. No, grubost situacije sama po sebi ne dokazuje da se osoba može moralno osloboditi situacije, moralne dužnosti su ponekad izrazito teške. U svakom slučaju, neovisno o surovosti, ukoliko prihvatimo da je fetus osoba zaključak slijedi iz SOP-a. Trebamo li to prihvatiti? Mislim da svakako da, ali braniti taj stav je van opsega ovog rada. Za sada je dovoljno dati nekoliko primjedbi. [...]
Žena koja zatrudni kao rezultat silovanja je u situaciji analognoj Adamovoj: nije njena krivnja što se fetus nalazi u njenoj utrobi, ali ta krivnja nije ni na fetusu. Silovatelj je taj koji mora, koliko je to moguće, kompenzirati što je ženu (i fetus) doveo u situaciji u kojoj se nalaze. U međuvremenu, ne može se opravdano poništiti samo-posjedovne sposobnosti fetusa. Navedeni zaključak nam se može činiti surovim jer bez ikakve sumnje situacija trudne silovane žene je za većinu nas nezamisliva, i u svakoj pristojnoj osobi zaziva najdublje suosjećanje. No, grubost situacije sama po sebi ne dokazuje da se osoba može moralno osloboditi situacije, moralne dužnosti su ponekad izrazito teške. U svakom slučaju, neovisno o surovosti, ukoliko prihvatimo da je fetus osoba zaključak slijedi iz SOP-a. Trebamo li to prihvatiti? Mislim da svakako da, ali braniti taj stav je van opsega ovog rada. Za sada je dovoljno dati nekoliko primjedbi. [...]
Netko može reći da fetus u najranijoj
fazi razvoja nije osoba ili samo-vlasnik, ali to je teško uvjerljivo
zagovarati s obzirom na nedostatak jasnih razdjelnica u fetalnom
razvoju između statusa ne-osobe/osobe, i s obzirom da osobe u komi i
vegetativnom stanju (čija je sposobnost mentalnih aktivnosti
ograničena kao i fetusu) ne gube svoje pravo na život. Pozivanje na
izgled embrija ili zigote baš i ne pomaže, čak je i filozofski
neozbiljno: možete tvrditi da stol ne izgleda kao skup atoma koji se
okolo kreću, ali upravo to stol i je. Činjenica je da stol izgleda
upravo tako: upravo tako izgleda skup atoma koji se okolo kreće
izgleda kada je u formi stola. Slično tome, na optužbe kako
fetus, u kojoj god da je fazi, ne izgleda poput osobe ili ljudskog
bića, potrebno je odgovoriti, naravno da izgleda; upravo tako i
izgleda ljudsko biće ili osoba u tom mjesecu (ili tjednu) razvoja.
Tvrdnja koju često čujemo, da je
fetus tek potencijalno ljudsko biće, je jednostavno netočna. Očito
je da se radi o ljudskom biću - ne radi se o psu ili hobotnici –
samo što nije potpuno razvijeno biće. Zamjenska tvrdnja da se radi
o potencijalnoj osobi, a da potencijalne osobe nemaju prava je
zabluda pretpostavljanja onoga što se pokušava pokazati. Tvrdnja
suparnika pobačaja nije da je fetus potencijalna osoba, nego da je
osoba koja još nije ostvarila svoje potencijale. Ne možete niti
uvjerljivo tvrditi da čak ako i je osoba, fetus možete ubiti sve
dok je u svom primitivnom stanju, dok još ne ispunjava svoje
potencijale. Pretpostavimo da imam uređaj koji transformira odraslu
osobu u gnjecavu protoplazmu na jedan sat, nakon toga će se vratiti
u svoj normalan oblik. Pretpostavite nadalje da ga koristim nad
osobom koja pati od amnezije, mentalno bolesnim beskućnikom koji
nema obitelj ni prijatelji, i koji neće, poput neželjenog fetusa,
nikome nedostajati i koji nema planove koje bih omeo. Bi li bilo
moralno dopustivo uništiti protoplazmu prije nego što ostvari svoj
potencijal i vrati se u beskućnika? Sigurno da ne; ali kako je onda
dopustivo uništiti fetus u bilo kojoj fazi svog razvoja?
Ako netko prihvati SOP, onda je teško
vidjeti zašto ne osuđuje pobačaj, pa i u slučaju silovanja, a
posebno u slučaju trudnoće koja je rezultata odnosa s pristankom.
Žena i "muškarac s kojim spava" su poput Adama kada bi on
odlučio topovima pucati po brodovima koji prolaze uz njegov otok, a
zatim se žaliti što mu isplivljavaju na obalama otoka gdje im mora
dopustiti boravak.
PS
Nadam se da iz izdvojenih dijelova rada
dovoljno jasno o čemu se govori (na početku posta se nalazi link na izvorni rad). Očito, Feser cilja na određenu
publiku stoga i takva argumentacija (objavljeno u Journal of Libertarian
Studies, 2004.).