Stranice

nedjelja, 26. travnja 2015.

Što je tako posebno kod seksa?

Filozof Peter Singer u drugom izdanu svoje knjige Practical Ethics zapisuje;
"Prva stvar koju treba reći o etici je da se ne radi o skupu zabrana koje se posebno bave seksom. Čak i u doba AIDS-a, seks ne dovodi do nikakvih jedinstvenih moralnih pitanja. Odluke o seksu mogu uključivati razmatranje poštenja, brigu za druge, razboritost itd., ali seks nije ništa posebno jer se ista pitanja mogu postaviti za odluku o vožnji automobila."

Već dugo smatram [Feser] da se radi o jednoj od najimbecilnijih stvari koje je bilo koji filozof ikada izrekao. Činjenica da seks ima posebno moralno značenje, zapravo ogromno moralno značenje, je zasljepljujuće očita. Zbog toga su sve religije, uključujući mislioce još od Platona do Augustina, pa sve do Akvinskog, i Kanta, i Freuda, smatrali da spolni odnos ima ogromni moralni značaj. Ne morate se slagati sa učenjima bilo koje od religija ili navedenih mislioca kako bi vidjeli da spolni odnos ima ogromni moralni značaj. Ne morate niti imati određeni stav o poznatim pitanjima – pobačaj, vanbračni seks, homoseksualnost, kontracepcija, itd. - kako bi vidjeli da spolni odnos ima ogromnu važnost. Zapravo, morate uložiti poseban trud kako ne bi vidjeli jedinstvenu važnost spolnog odnosa. Za to vam je potrebno ideološko razmišljanje, intelektualna nepoštenost i aljkavost, ili jednostavno obična moralna zatupljenost – ili sve navedeno, kao što je to u primjeru "etičara" poput Singera.

Postoje barem tri stvari u kojima seks ima posebnu moralnu važnost koja je očita:

1. Seks je način na koji nastaju novi ljudi. Naš odnos prema ljudima, posebno u pitanjima života i smrti očito ima moralnu važnost. Zapravo se etika uvelike (ako ne i potpuno) bavi time kako se odnosimo prema drugim ljudima. Dakle, s obzirom da je seks način na koji ljudi uopće i nastaju, očito je da ima posebnu moralnu važnost. Osim toga, nitko ne negira da imamo posebnu moralnu odgovornost prema našim užim članovima obitelji, posebice djeci; a novi ljudi koji nastaju seksom su naravno upravo naša djeca. Stoga je seks izrazito moralno bitan.

Naravno, neki ljudi će negirati da novi ljudi nastaju "direktno" kroz seks. Primjerice branitelji pobačaj često tvrde da embriji, pa čak i fetusi, nisu zapravo osobe nego samo "potencijalne osobe". Naravno, ne slažem se s time, embriji i fetusi nisu "potencijalne osobe" nego su osobe, ali osobe koje još nisu realizirale određene ključne potencijale; Ali ta rasprava nije bitna za ovu raspravu. Čak i ljudi koji tvrde takve stvari priznaju da je pobačaj ozbiljno moralno pitanje kojim se potrebno pozabaviti, jer čak bi i oni priznali da su embriji i fetusi "potencijalne osobe" na način na koje druge stvari nisu "potencijalne osobe", u smislu da imaju prirodnu tendenciju postajanja osobe koje druge stvari (neoplođena jajna stanica, pas, itd.) nemaju; A način na koje takve "potencijalne osobe" nastaju je obično, naravno, kroz seks. Stoga seks ima barem jedinstvenu indirektnu vezu sa stvaranjem novih osoba. Prema tome ako pobačaj takozvanih "potencijalnih osoba" izaziva ozbiljna moralna pitanja, slijedi da seks izaziva ozbiljna moralna pitanja.

Naravno, branitelji pobačaja imaju različite stavove o tome koliko je ozbiljno moralno pitanje pobačaja, neki smatraju da je žalosno i da ga treba izbjegavati, čak i ako misle da ga treba dopustiti. Smatraju da bi trebao biti "siguran, zakonit i rijedak". Druge ne zanima je li rijedak, ali i oni obično priznaju da je potrebno dosta argumentacije da bi pokazali kako je taj stav moralno legitiman. Stoga čak i Singer – koji objašnjava da njegova knjiga "ne sadrži raspravu o seksualnom moralu" – posvećuje čitavo poglavlje pitanju pobačaja. No, da nema seksa naravno da ne bi bilo niti pobačaja. Stoga ukoliko čak i Singer priznaje da pobačaj izaziva moralno bitna pitanja, onda mora priznati i da seks ima poseban moralni značaj. Na kraju krajeva, razlog za većinu pobačaja je upravo izbjegavanje posebne moralne odgovornosti za novo ljudsko biće do koje bi došlo kada bi dopustili djetetu da se rodi. Čak i branitelji pobačaja trebaju priznati da svako ponašanje koje vas dovodi u situaciju u kojoj morate ili pobaciti ili preuzeti posebno moralnu odgovornost za novo ljudsko biće je samo po sebi prilično moralno bitna vrsta ponašanja.

Primijetite da nema koristi od prigovara da je toliko seksualnog ponašanja zapravo ne rezultira novim ljudima, i da novi ljudi ljudi mogu nastati na druge načine (umjetnom oplodnjom i kloniranjem). Očito su seks i produkcija novih ljudi svejedno povezani na poseban način. Prvo, biološka funkcija seksa je raditi nove ljude, čak i ako zapravo ne rezultira novim ljudima. Seks postoji samo zato što ima tu reproduktivnu funkciju. (To je točno čak i s obzirom na redukcionističku naturalističku analizu biološke funkcije, nasuprot neredekucionističke aristotelijanske analize; i to je točno neovisno o tome mislite li da biološke funkcije imaju specifične moralne implikacije koje teoretičara prirodnog prava tvrde da imaju.) Drugo, različiti načini na koje je moguće ostvariti nove ljude su ili relativno rijetki (mali postotak trudnoća je rezultat umjetne oplodnje) ili su još uvijek teoretski (kloniranje), i zapravo su parazitski s obzirom na uobičajeni način na koji nastaju ljudi - spolni odnos. Upravo zato što se ljudi reproduciraju kroz spolni odnos postoje prirodni procesi u koje se možemo uplesti i time uzrokovati da ljudi nastaju na te drugačije, idiosinkrazijske načine.

Razmotrimo sljedeću analogiju; Mislim da možemo pretpostaviti kako bi većina ljudi koji se slažu sa Singerovim stavom prema seksu, također tvrdili da oružje izaziva posebna moralna pitanja koja nisu izazvana drugim ljudskim artefaktima, zato što predstavljaju posebno opasnost ljudskom životu. To će tvrditi unatoč tome što većina pištolja ne rezultira smrću, i većina smrti nje rezultat korištenja pištolja. Pištolji imaju sklonost izazivanja smrti što znači da trebamo biti vrlo oprezni kada ih koristimo, a to izaziva posebna moralna i pravna pitanja. (Primijetite da izaziva takva pitanja neovisno o tome kako na njih odgovorimo. Poanta nije imate li liberalni ili konzervativni stav o pitanju kontrole oružja.) Isto tako, seks očito ima sklonost izazivanju novih ljudi što je dovoljno da ima posebnu moralnu važnost, čak i ako svi spolni odnosi ne rezultiraju novim ljudima, i čak ako svi novi ljudi nisu rezultat spolnog odnosa.

2. Seks je sredstvo kojima smo komplementirani qua muškarci i žene. Nepotrebno je reći da seksualni organi osobe zahtijevaju organe drugog ljudskog bića suprotnog spola kako bi ispunile svoju biološku funkciju. U tom smislu smo nepotpuni bez seksa; Ali ne radi se samo o fiziologiji. [...]

Naravno, postoje iznimke, postoje ljudi koji ostavljaju takve odnose zato što su pozvani na više stanje kakvo predstavlja svećenstvo ili redovnički život. Upravo zato što je to dobro više dobro, osoba može nadvladati frustracije koje bi inače mogle prevladati. Postoje i ljudi koji jednostavno nemaju takve značajne seksualne ili romantične želje. [...]

Naravno, mi koji se zalažemo za tradicionalno prirodno pravo smatramo da takav odnos treba postojati samo u kontekstu braka, i također da je (kao što je raspravljeno u ranijem postu) prirodni cilj kojoj je ljudska seksualna psihologija usmjerena ljudsko biće suprotnog spola, a ne samo neka "osoba" u apstrakciji.[...]

Prisutnost seksualnih aspekata u drugim nevoljama i nesrećama otežava njihovo podnošenje. Preljub se smatra puno većom izdajom od običnog kršenja ugovora; silovanje i zlostavljanje djece su daleko okrutniji i psihički štetniji od ne-seksualnog zlostavljanje. Izlaganje nečijih privatnih seksualnih slabosti se promatra s više poniženja nego objava neke financijske nepravilnosti ili drugih zločina.[...]


3. Seks je područje ljudskog života u kojem se životinjska strana naše prirode najneumornije bori s racionalnom stranom naše prirode. Seksualno zadovoljstvo je najintenzivnije zadovoljstvo; to je povezano s onime što smo rekli u prve dvije točke. Seks je nužan za stvaranje novih ljudskih bića, ali stvaranje novih ljudskih bića nameće nama velike troškove i odgovornosti koje vrlo nevoljko preuzimamo. Priroda je stoga učinila seks tako ugodnim da bi ga ljudi svejedno prakticirali, unatoč njegovoj sklonosti stvaranja novih ljudi za koje je potrebno preuzeti odgovornost. [...]

Stoga nije iznenađujuće da nas zadovoljavanje ove vrste užitka može navesti na činjenje različitih duboko iracionalnih stvari. Zbog samo par trenutaka seksualnog užitka, mnogi ljudi su spremni naštetiti svojoj reputaciji i razoriti brakove i obitelji, svoje i tuđe. Seksualne ili romantične strasti mogu nekoga spriječiti da shvati kako određena osoba jednostavno nije prikladni bračni partner odnosno netko s kime imati djecu. Romantična i seksualna ljubomora može navesti ljude da špijuniraju i uhode onoga tko im se sviđa, ili čak da počine ubojstvo. Potraga za romantičnim i seksualnim užitkom može poprimiti kompulzivni karakter; ljudi postaju promiskuitetni, ili ovisni o pornografiji, ili skloni prekomjernim romantičnim fantazijama, stalno se zaljubljujući i odljubljujući. Naravno postoje i manje ozbiljni načini na koje nas romantična ljubav ili želja za seksom navodi na ponašanje koje bi inače smatrali očito glupim (nepromišljeni pokušaji impresioniranja osobe koja nas privlači, sirovo seksualno udvaranje, itd.).

Postoji i drugi način na koji nas seks može navesti da se ponašamo iracionalno. Možemo biti toliko zabrinuti zbog sklonosti da se zbog njega ponašamo iracionalno pa pretjerano reagiramo zbog potencijalnih opasnosti. [...]

Ljudi koji kažu, unatoč svih očitim dokazima, da seks "nije nikakav bauk" time samo pružaju dodatni primjer iracionalnosti kojoj smo skloni u tim stvarima. Takva primjedba je obično pokušaj racionaliziranja ili opravdavanja seksualnog ponašanja koje se smatra moralno upitnim, ali u koje se davaoc izjave svejedno želi upuštati.

Za sada sam se pozvao na razmatranja s kojima će se složiti svaka razumna osoba, neovisno o tome prihvaća li sve što teoretičara prirodnog prava ili katolički moralni teolog prihvaćaju u pitanjima spolnog morala. Poanta je pokazati da ne morate biti potpuno predani tradicionalnom spolnom moralu da bi vidjeli kako seks očito ima moralnu važnost koju Singer negira.

Ipak, čak i ono što smo do sada rekli pokazuje razumnost tradicionalnog seksualnog morala. Katolička moralna teologija prepoznaje tri cilja ili svrhe braka: rađanje i odgoj djece, uzajamnu pomoć supružnika, i pomirivanje strasti. Trebalo bi biti očito kako se te tri svrhe bave upravo trima područjima u kojima seks predstavlja posebne moralne probleme. Seks ima sklonost rezultiranju stvaranjem novih ljudskih bića; brak osigurava tim novim ljudskim bićima stabilnu okolinu u kojoj se ispunjavaju materijalne i duhovne potrebe. Naše želja za seksualnim i romantičnim odnosom odražavaju naš osjećaj da smo u nekom dubljem smislu nepotpuni; institucija braka, kojom se predajemo drugoj osobi u dobru i zlu, osigurava da pronađemo ispunjenost koja je stabilna i stvarna, a ne prolazna i površna. Seksualne želje nas mame da se ponašamo suprotno razumu na načine koji ugrožavaju i nas same i druge; brak disciplinira seksualnu želju usmjeravajući je na način koji je i društveno konstruktivan i koji doprinosi našem najboljem interesu.

Očito, potrebna je daljnja argumentacija da bi obranili čitav raspon tvrdnji katoličke moralne teologije i teorije prirodnog prava o seksualnom moralu, ali to za sada nije bitno. Poanta je da jednostavno nema temelja za razmišljanje – koje nikako nije jedinstveno za Singera – da "seks uopće ne potiče nikakva jedinstvena pitanja", ili za čestu zamornu optužbu da zabrinutost tradicionalnog moralista oko spolnog morala odražava obično praznovjerje ili čistunštvo.

Još se puno toga može reći o posebnim moralnim problemima koje izaziva seksa, ali o tome drugom prilikom.

Autor je filozof Edward Feser, izvorni post What’s the deal with sex? Part I.

PS

Sve što Feser spominje je naravno povezano i sa širim društvenim i političkim razmatranjima, ali to je već druga tema .

Sve izrečeno ne znači samo po sebi da ćete prihvatiti tradicionalna razmišljanja nego da ćete prepoznati da spolni odnos predstavlja posebnu stvar odnosno dovodi do jedinstvenih pitanja. Društvo (i pojedinac) s razlogom ima jedinstveni odnos prema njemu.

Analiza je korisna i zato jer nam pomaže shvatiti različito prosuđivanje o određenim seksualnim praksama. Možda je u društvu većinom izgubljeno shvaćanje prve točke, ali druge dvije će još uvijek pronaći svoje tradicionalne zagovornike. Analiza također pomaže pri praćenju degeneriranja ispravnog shvaćanja seksualne želje i odnosa.

Već sam pisao o sličnim temama, npr. kategorija seks, brak, pobačaj, obitelj, prirodno pravo, društveni konzervatizam itd.