U
prethodnom postu sam [Feser] identificirao tri aspekta seksa koje mu
očito daju posebnu moralnu važnost; radi se o sredstvu
kojim nastaju nova ljudska bića; radi se o sredstvu kojim smo
fiziološki i psihološki kompletirani qua muškarci i žene;
i radi se o području života u kojem se životinjska strana naše
prirode najneumornije bori protiv racionalne strane naše prirode.
Kada teoretičari prirodnog prava i moralni teolozi govore o
prokreativnim i ujedinjujućim funkcijama seksa, ono na što misle su
zapravo prva dva navedena aspekta. Osnovna ideja tradicionalne
teorije prirodnog prava u području spolnosti je da, s obzirom da je
ono što je dobro za nas određeno prirodnom namjenama naših
sposobnosti, ne može biti dobro za nas da ih koristimo na način
koji frustrira prokreativne i ujedinjujuće namjene. Treći moralno
važan aspekt seksa, odnosno činjenica da nas jedinstveni intezitet
sekusalnog užitka može navesti na iracionalno ponašanje,
nije toliko spominjan u naše vrijeme pa recimo nešto o tome.
Akvinski pruža korisne
smjernice o toj temi u diskusiji (Summa Theologiae) osam
"kćeri" ili efekata pohote.
Treba imati na umu da "Pohota", kad je pogrdno koriste
Akvinski i drugi teoretičara prirodnog prava i moralni teolozi ne
znači seksualna uzbuđenost. Ne postoji ništa
pogrešno sa seksualnom uzbuđenošću, čak niti intenzivnom
seksualnom uzbuđenošću, samoj po sebi. "Pohota" se
koristi u teoriji prirodnog prava i moralnoj teoriji kao tehnički
termin za seksualne želje koje su na neki način neuredne. Na koji
način mogu biti "neuredne"? Akvinski zapisuje:
"Grijeh je, kod ljudskog čina, ono što je protivno redu razuma. Red razuma se sastoji od uređenosti svega prema odgovarajućim namjenama na prikladni način."(Summa Theologiae II-II.153.2)
Dakle, razumno ili
dobro-uređena seksualna želja je seksualna želja koja je
"uređena... prema svojim namjenama" i to "na
prikladan način". Prema tome, seksualna želja je nerazumna
ili neuređena ako po njoj djelujete na način koji frustrira njene
prirodne namjene, odnosno ako po njoj djelujete na neprikladan način.
Neuređenost na način
koji uključuje frustraciju prirodnih namjena seksualne želje bi
prema Akvinskom postojala kada bi primjerice takva želja bila
usmjerena na nešto drugo osim ljudskog bića suprotnog spola, ili
kada bi seksualni čin bio spriječen pri postizanju svog prirodnog
kraja inseminacije. Primjer seksualne želje koja je neuređena bi
bila preljubnička seksualna želja. Pretpostavite da smatrate neku
osobu suprotnog spola koja nije s vama u braku privlačnom. Za sada,
nema grijeha; Ali pretpostavite da umjesto da se odupirete tim
mislima i slikama te posvećujete svoju pažnju nečemu drugome, vi
voljno i aktivno razmišljate o njima. Tu dolazi do grijeha požude.
Smatrati da je druga osoba privlačna je samo po sebi prirodno, i u
pravim okolnostima (da ste u braku sa tom osobom) ne bi bilo ništa
pogrešno u upuštanju u seksualnu fantaziju i intenzivnu uzbuđenost;
ali kada niste u braku s tom osobom odnosno u braku ste s nekim
drugim, zbog okolnosti takve fantazije i uzbuđenost su neuređene i
grešne.
Ipak, za potrebe ovog
posta, ostavit ću po strani pitanja o tome kakva specifična vrsta
želja i ponašanje se smatra požudnom ili neuređenom. Kontroverze
oko pozicije prirodnog prava oko vanbračnog seksa, homosekualnosti,
kontracepcije itd. nisu ono o čemu sada pišem. (o tome sam pisao na
drugim mjestima, primjerice ovdje). Ono o čemu pišem nije sama
požuda nego "kćeri" ili efekti požude – način na koji
seksualna želja koja je neuredna obično rezultira s drugim modernim
neuređenostima.
Još jedna napomena: Reći
da je neka daljnja moralna neuređenost učinak požude ne znači
reći da uvijek i potpuno proizlazi iz požude. Govorimo o
tendencijama. Što su duže i jače nečije seksualne želje
neuređene, to je izglednije da će upasti u druge moralne
neuređenosti o kojima govori Akvinski; Ali ako su seksualno želje
manje neuređene, ili je na njihovu neuređenost odgovoreno
pokušajima da ih se ispravi, onda je manje izgledno da će
uslijediti sekundarne neuređenosti, ili barem neće biti u istoj
mjeri u kojoj bi bile.
Kćeri
pohote
Od osim "kćeri
pohote"; prvih četiri se odnosni na intelekt, a posljednjih
četiri na volju. Prva "kćer" ili efekt je ono što
Akvinski zove "sljepoća uma", kojom "jednostavni
[čin] razumijevanja, koji shvaća neku namjenu kao dobru... je
ometen pohotom". Ono o čemu Akvinski govori možemo
shvatiti ovako; Intelekt ima kao svoju prirodnu namjenu ili finalni
uzrok shvaćanje istine. Međutim, istina je "transcendental",
kao što je i dobrota, a transcendentali su konvertabilni jedno prema
drugome. Drugim riječima, istina i dobrota su zapravo ista stvar
promatrana iz drugačijih točaka gledišta. Stoga je intelekt u
istom mjeri prirodno usmjeren prema shvaćanju dobra kao što je
usmjeren i prema shvaćanju istine. (Za diskusiju o
transcendentalima vidi knjigu Aquinas.)
Kada, iz bilo kojeg
razloga, uživamo u nekoj stvari ili aktivnosti, skloni smo želji da
mislimo kako se radi o dobroj stvari – čak i ako nije
dobra; i kada, iz bilo koje razloga, smatramo da je neka
ideja privlačna, skloni smo želji da mislimo kako se radi o stvari
koja je istinita i razumna – čak i ako nije ništa od
toga. Svi to znaju; ne morate biti tomist da bi to
shvatili. Netko tko se voli opijati ili uzimati kokain toliko uživa
u svojem poroku da odbija slušati one koji ga upozoravaju da će se
naći u ozbiljnoj nevolji. Ideolog je toliko zaljubljen u svoju
najdražu ideju da će tražiti bilo koji dokaza za koji se čini da
potvrđuje tu ideju, istodobno odbacujući sve upadljive dokaze
protiv nje. Glumac ili pisac bez talenta je toliko zaljubljen u ideju
bogatstva i slave da odbija vidjeti kako bi mu bilo bolje potražiti
neku drugu karijeru. I tako dalje. Činjenica da uživanje u onome
što je zapravo loše ili lažno može narušiti kapacitet intelekta
da vidi što je dobro i istinito je poznata činjenica iz
svakodnevnog života.
Ne postoji razlog zašto
bi mislili da su stvari različite kada govorimo o seksu. Zapravo –
i to je dio poante Akvinskoga – upravo zato što je seksualni
užitak tako neobično intenzivan, zbog toga je vjerojatnije da će
takav užitak, nasuprot drugim užicima, oštetiti našu sposobnost
da prepoznamo što je dobro i istinito kada je ono u čemu uživamo
zapravo nešto što je loše. Konkretnije, zbog redovnog
djelovanje po željama da se upuštate u seksualne čini koje su
neuredne, bit će vam sve teže i teže vidjeti da se radi o
neurednim činima. Kao prvo, užitak kojeg osoba ostvaruje u takvim
činima će im dati lažni dojam dobrote; a kao drugo, osoba će biti
sklona tražiti razlog da promatra te čini kao dobre ili barem
bezopasne, odnosno bit će nesklona tražiti, ili poslušati, razloge
zašto su loši. Stoga upuštanje u neuređeno seksualno
ponašanje ima tendenciju umanjivanja sposobnost da vidimo što je
dobro i istinito, posebice u stvarima seksualnog morala. Ukratko,
zbog seksualnih poroka postajete glupi.
Ne morate biti tomist da
bi to uvidjeli. Svi znaju da pretjeranost u seksualnih užicima može
zaslijepiti nekoga na loše učinke upuštanja u takve stvari.
Konkretnije, svi smo upoznati sa primjerima poput onog u kojem se
razvratni šef ili učitelj upušta u potragu za seksualnim odnosima
sa svojim podređenim ili studentima unatoč riziku po svoju obitelji
ili karijeru, primjerom žene koja se zavarava u razmišljanju kako
će oženjeni muškarac s kojim ima aferu ostaviti svoju ženu i
oženiti nju, korisnikom pornografije koji odbija priznati da je
ovisan, i tako dalje.
Naravno, postoji puno
stvari koje tomist smatra seksualno neurednim a koje mnogi ljudi
danas ne smatraju neurednim. To je djelomice, iz tomističke
perspektive, posljedica raširene intelektualne pogreške; Jer kada
ispravno shvatite opći metafizički okvir koji podržava
tradicionalnu teoriju prirodnog prava – esencijalizam,
teleološki realizam, itd; onda je poprilično očito da je
pristup prirodnog prava prema seksualnom moralu razuman, i zapravo ga
je vrlo teško izbjeći s obzirom na taj metafizički okvir. Osim
toga, sam okvir nije samo savršeno obranjiv nego ga je također (kao
što sam detaljno argumentirao) poprilično teško izbjeći kada
ga ispravno shvatite. Problem je što u suvremenom intelektualnom
životu većina ljudi ne zna ništa, ili u najboljem slučaju zna
neke karikature, o toj metafizici i tradicionalnoj teoriji prirodnog
prava koja se oslanja na njega. Posljedica toga je da ne shvaćaju
racionalne temelje tradicionalnog seksualnog morala.
Ali tomist ne smatra
da je jedini problem obična intelektualna pogreška jer nije istina
da se ljudi u suvremenom zapadnjačkom društvu često ne slažu, na
intelektualnoj razini, s teoretičarima prirodnog prava oko toga što
je neuredno; radi se o tome da se obično ponašaju na način za koje
teorija prirodnog prava kaže da je neuredno. Ako takvo ponašanje
ima tendenciju umanjivanja kapaciteta da prepoznate što je istinito
i dobro, posebno po pitanjima seksa, onda iz toga slijedi da rašireno
odbacivanje tradicionalnog seksualnog morala ima veze s onom vrstom
kognitivne iskvarenosti koju Akvinski naziva "sljepoća uma"
(kao što ima veze sa iskrenom intelektualnom pogreškom.)
Činjenica da ljudi koji
se ne ponašaju u skladu sa tradicionalnih seksualnim moralnim
normama ujedno i ne vjeruju da te norme imaju ikakav čvrsti
intelektualni temelj dakle nije nimalo iznenađujuća. Naprotiv,
upravo bi takav razvoj događaja teoriji prirodnog prava predvidjela.
U svijetlu te činjenice
moramo ocijeniti odbijanje nekih suvremenih akademskih filozofa da
uopće uzmu u obzir argumente obrane tradicionalnog seksualnog
morala. Oni koji to odbijaju tvrde da te argumente ne treba uzimati
ozbiljno jer se radi samo o izražavanju "bigotizma". Za
početak, jedan od problema s takvom pozicijom je da je očito
pogrešan. Ili se radi o samoreferenciranju (jer pitanje je li
tradicionalni seksualni moral stvarno "bigotan", a ne
racionalno opravdan, je upravo ono o čemu se raspravlja); ili je
pogrešni ad hominem prigovor (pokušaj odbacivanja
argumenta na temelju navodne loše namjere onih koji daju takve
argumente).
Međutim, još jedan
problem je što na takvu strategiju odbacivanja argumenata za
tradicionalni spolni moral kao običnu racionalizaciju "bigotizma"
možete odgovoriti protuoptužbom da oni koji odbacuju tradicionalni
spolni moral pate od onoga što je Akvinski nazvao "sljepoća
uma." Tradicionalni moralist može odgovoriti: "Naravno
da ćete vi odbaciti argumente kao obični bigotizam! To je zato što
je vaš intelekt toliko zamagljen seksualnim porokom da ne možete
vidjeti što je dobro i istinito u pitanjima seksa, tako da čak ne
želite nit pokušati vidjeti to!"
Naravno, ako bi tomist tu
prestao, i samo optužio drugu stranu zbog sljepoće uma, onda bi i
on bio kriv zbog samoreferenciranja ili ad hominem napada.
Ipak, to pokazuje da ne postoji racionalni način izbjegavanja
rasprave s onima s kojima se ne slažete po pitanju seksualnog
morala. Ako branitelj tradicionalnog seksualnog morala želi izbjeći
samoreferenciranja ili ad hominem onda mora dati argumente za
svoju poziciju i odgovoriti na argumente druge strane; a ako kritičar
tradicionalnog seksualnog morala želi izbjeći samoreferenciranje i
ad hominem, onda on također mora dati argument za svoju
poziciju i odgovoriti na argumente druge strane.
Dosta digresije. Ostale
tri "kćeri pohote" koje se dotiču intelekta slijede iz
sljepoće uma. Druga je ono što Akvinski naziva "brzopletosti"
koje se dotiču načina na koje neuredna seksualna želja ometa "naum
o onome što treba učiniti zbog cilja." Akvinski tu misli
da kao što nas užitak u onome što je neuredno može oslijepiti na
istinske ciljeve naših seksualnih sposobnosti, tako nas može
zaslijepiti i na sredstva postizanja tih ciljeva.
Treća kćer požude
je ono što Akvinski naziva "nepromišljenost", time misli
na neuspjeh intelekta da se uopće pozabavi ciljevima i sredstvima.
Drugim riječima, dok "sljepoća uma" podrazumijeva da se
intelekt pita o ciljevima seksa no pogrešno odgovara, a
"brzopletost" podrazumijeva da se pita o sredstvima
postizanja tih ciljeva no pogrešno odgovara; "nepromišljenost"
podrazumijeva da se intelekt uopće ne pita koja su sredstva i koji
su ciljevi prikladni. "Nepromišljeni" čovjek
jednostavno slijedi neuredne užitke o kojima je postao ovisan na
određeni sub-racionalni način, "bezumno". Njegova
intelektualna aktivnost po pitanju seksa se čak ne bavi niti
racionalizacijom.
Četvrta kćer pohote
je "nestalnost". Čini se kako je tu ideja da čak kada
pohotna osoba nije potpuno potonula u "sljepoću uma",
"brzopletost" i "nepromišljenost", odnosno
još je u stanju shvatiti ispravne ciljeve i sredstva po pitanju
seksa, to shvaćanje je dosta slabo. Užitak neurednog seksualnog
ponašanja stalno odvlači pozornost intelekta tako da ono što je
istinski dobro nije stalno prepoznato ili mu se ne teži.
Za Akvinskog, volja
dolazi nakon intelekta, tako da , neiznenađujuće, kćeri požude
uključuju i četiri neurednosti volje. Akvinski opisuje petu i šestu
kćer požude:
"Jedna je želja za ciljem, koju nazivamo 'samo-ljubav' koja smatra užitke koje čovjek želi pretjeranim, a s druge strane postoji "mržnja prema Bogu", jer je On zabranio željeli užitak."
"Samo-ljubav",
čini mi se, možemo shvatiti ovako; "Nepromišljena" osoba
je potpuno potonula u svojim neurednim seksualnim užicima. Osoba
koja pokazuje "sljepoću ima" i "brzopletosti" je
također potonula u neurednim seksualnim užicima, ali je uspjela
isplesti mrežu racionalizacija svoje potrage za tim neurednim
užicima. Ipak, bilo kako bilo, fokus požudne osobe je okrenut prema
unutra, prema sebi i prema vlastitim užicima i intelektualnim
konstrukcijama, a ne izvan, prema onome što je stvarno dobro i
istinito. Um koji je iskvaren pohotom želi stvarnost prilagoditi
sebi, umjesto da sebe prilagodi stvarnosti. Stoga sama ideja da
postoji takva stvar poput prirodnog, objektivnog moralnog poretka,
posebno kada govorimo o seksu, postaje nepodnošljiva pohotnoj osobi.
Nastavak je naravno ono
što Akvinski naziva "mržnja prema Bogu"; jer Bog
je Sam Bitak, i s obzirom da je bitak, poput istine i dobrote,
transcendental, slijedi da je Bog također Sama Istina i Sama
Dobrota. Radi se samo o različitim načinima poimanja istine
božanske stvarnosti. Prema tome, mrziti ono što je zapravo istinito
i dobro znači ipso facto mrziti ono što je zapravo Bog.
Naravno, osoba koja je izgubljena u neurednoj seksualnoj želji može
tvrditi da voli Boga; ako takva osoba zna da je izgubljena u
neurednoj želji i traži oslobođenje od toga, onda je ta ljubav
iskrena. Još uvijek ima neko razumijevanje što je istinski dobro i
želi ojačati svoje shvaćanje istog, i svoju mogućnost traženja
dobra. Ali pretpostavimo da osoba voli svoje neuredne želje, mrzi
one koji ga odgovaraju od slijeđenja takvih želja, i odbija se
ozbiljno pozabaviti prijedlogom da takva predanost užicima suprotna
Božanskoj Volji. Onda je njegova navodna ljubav prema Bogu lažna,
on zapravo ne voli Boga, nego idola svoje vlastite konstrukcije.
Posljednje dvije kćeri
požude su ono što Akvinski naziva "ljubav prema ovome svijetu"
i "očaj budućeg svijeta". Za Akvinskoga, ljudska bića
qua racionalne životinje imaju i tjelesne moći (odnosno
naše životinjske moći prehrane, rasta, reprodukcije, senzacije,
apetita, motorike) i netjelesne moći intelekta i volje. Potonje,
više moći, čine naše duše besmrtnim i određenim za život
poslije ovoga. S obzirom da su naše životinjske moći, i užici
povezani s njihovim izvršavanjem, prirodni za nas, ne postoji ništa
pogrešno s time što volimo te stvari; Ali pod "Ljubav prema
ovom svijetu" Akvinski misli na pretjeranu ljubav prema tim
stvarima. Neuredni seksualni
užici, svojim intezitetom, imaju tendenciju odvraćati nas od dobara
intelekta. Djelomice je to zato što nas takvi užici osljepljuju na
ono što bi intelekt inače uvidio kao istinito i dobro, ali također
djelomice i zato što, iako požudna osoba može još uvijek uvidjeti
istinu i dobrotu, njihovo dostizanje je teško jer užitak koji
donosi može biti manje intenzivan od onog neurednih seksualnih
užitaka kojima robuje.
Prema tome, naravno da
će požudna osoba biti nezainteresirana za sljedeći život, i neće
biti sklona osiguranja svoje buduće dobrobiti u njemu. Činiti će
joj se hladno, apstraktno i dosadno u usporedbi sa onima što želi u
ovome životu; stoga ne čudi da su kršćanski teolozi tradicionalno
naglašavali opasnosti seksaulnih grijeha za besmrtnu dušu. Ne
radi se o tome da su takvih grijesi najgori grijesi – nisu
– nego se radi o tome da užici povezani s njima olakšavaju
upadanje u njih, a ukoliko postanu navika, vrlo im se teško otrći.
(Svećenici koji žele umanjiti važnost seksualnih grijeha u ime
suosjećanja time djeluju na način koji je sve samo ne suosjećajan.)
Suprotni ekstrem
Do sada smo govorili o
grijehu pretjerivanja u seksualnim užicima, ali je vrlo važno imati
na umu da postoje i druga područja ljudskog života u kojima postoji
neurednost pomanjkanja i neurednost pretjerivanja. Pišući o užitku
općenito, Akvinski zapisuje:
"Što god je suprotno prirodnom poretku je izopačeno. Priroda je uvela užitak u djelovanje koje je nužno za život čovjeka. Zato prirodni poredak zahtijeva da čovjek koristi te užitke, u mjeri u kojoj su nužni za dobrobit čovjeka, s obzirom na očuvanje bilo pojedinca ili vrste. Prema tome, ako bi netko odbacivao užitke propuštajući stvari koje su nužne za očuvanje prirode, on bi griješio, djelovao bi suprotno poretku prirode. To se odnosi na porok neosjetljivosti (Summa Theologiae II-II-132.1)"
Akvinski odmah zatim
napominje kako je moguće odreći se užitaka na način koji nije
izopačen, kao kad netko izabire celibat zbog svećenstva ili
vjerskog života. Također postoje slučajevi u kojima supružnici
mogu pristati na apstinenciju od seksa zbog duhovnih razloga; ali ti
slučajevi nisu (ili barem ne smjeli biti) slučajevi kada se
seksualni užitak odbacuje kao loš, nego slučajevi gdje se smatra
dobrim, ali je svejedno zaspostavljen radi nečega još boljeg.
Normalni tijek života je da se ljudi vjenčaju, i kada se vjenčaju
da imaju seksualne odnose. To znači da je seksualni užitak
jednostavno normalni dio običnog ljudskog života. To je neizbježno
s obzirom da smo, po prirodi, podjednako tjelesna i životinjska
stvorenja kao i racionalna.
"Porok
neosjetljivosti" u pitanju seksualnih užitaka bi se mogao
očitovati u braku u kojem jedan supružnik odbija voditi ljubav, ili
to čini nevoljko, ili to čini bez ikakvog interesa, na način kao
što bi netko mogao bez protesta pristati da opere suđe ili baci
smeće. (Naravno, supružnici su ponekad bolesni, ili umorni, ili pod
stresom, ili iz nekog razloga ne bi ranije imali odnos. Ne postoji
ništa pogrešno s time, problem je kada jedan supružnik pokazuje
stalnu averziju ili nezainteresiranost za seks.)
Baš kao što volja može
biti nedovoljno privučena prema seksualnom užitku, tako i intelekt
može imati previše negativan stav prema njemu. Primjerice, neki
kršćanski teolozi ranijih stoljeća su bili sumnjičava prema
seksualnom užitku, i pogrešno su smatrali da se radi o nečemu što
prisustvuje spolnom odnosu samo kao rezultata istočnog grijeha.
Akvinski odbacuje takvo razmišljanje, i u stoljećima nakon njega,
teoretičari prirodnog prava, moralni teolozi, i Učiteljstvo
Katoličke Crkve je imalo sve pozitivniji stav prema seksualnom
užitku kao načinu kojim priroda olakšava prokreativne i
ujedinjujuće namjene seksa.
[... na kraju se Feser pita zašto smo skloni ekstremima i kako pomiriti sve te probleme.]
Ljudska bića su
racionalne životinje, nismo netjelesni ni aseksualni - kao
anđeli, ali nismo niti poput ne-ljudskih životinja potpuno
tjelesni, uzdižemo se iznad senzacija i apetita. To je, metafizički,
jednostavno vrlo čudna pozicija; jedva je stabilna i zbog seksa ju
je posebno teško održavati. Jedinstveni intezitet seksualnih
užitaka i želja, i naša tjelesna nepotpunost qua muškaraca
i žena, stalno nas podsjećaju na tjelesnu i životinjsku prirodu,
kao da nas vuku "dolje". Istovremeno, naša racionalnost
nam neprestano nastoji nametnuti svoju kontrolu i povući nas natrag
"gore". Konflikt je toliko zamoran da ga pokušamo izbjeći
tako što se priklonimo jednoj od strana.
Dakle, bihevioralno,
imamo tendenciju upasti ili u čistunštvo ili u seksualnu
neumjerenost. Intelektualno, upadamo ili u pogreške platonizma –
tretiramo čovjeka kao netjelesnog, dušu zatočenu u tijelu –
ili u suprotne pogreške materijalizma, tretiramo ljudsku prirodu kao
da je svodljiva na tjelesno. Feser tvrdi da
aristotelijansko-tomistička pozicija predstavlja ispravnu ravnotežu,
točnije aristotelijansko-tomistička filozofska antropologija koja
utvrđuje da je čovjek jedna supstanca s tjelesnim i netjelesnim
aktivnostima: te aristotelijansko-tomistička teorija prirodnog prava
koja podupire tradicionalni seksualni moral, istodobno potvrđujući
esencijalnu dobrotu seksa i seksualnog užitka.
Napisano prema What’s the deal with sex? Part II, autor je filozof Edward Feser. (Pri prevođenju sam koristio, nerazmišljajući, i "pohota" i "požuda", nisu iste stvari, ali jasno je iz konteksta o čemu se radi.)
PS
Svi navedeni poroci su u
određenoj mjeri prisutni u društvu,
a to znači da mnogi - ili ponekad svi- ljudi
upadaju u njihove zamke.
Nije stvar u tome da se
ljudi ne slažu s tradicionalnim moralom, odnosno odgovorima na bitna
pitanja o seksu, nego im nije jasno zašto bi uopće netko postavljao
takva pitanja. Osim toga, često možete čuti izjave u kojima ljudi
eksplicitno tvrde da su tradicionalisti u krivu što se tiče X jer
oni osjećaju ugodu prilikom upuštanja u X. Ili, možda X i je
pogrešno, ali zašto se odreći takve ugode. Dosta ljudi misli da
možete nešto odbaciti samo zato jer vam se ne sviđa zaključak.
(Dakle, ne tvrde da je nešto pogrešno u premisama ili logici, nego
jednostavno ne prihvaćaju zaključak.)
Feser također ispravno
napominje da oni koji u ime suosjećanja ne žele govoriti o
seksualnim grijesima, ili čak negiraju takvo što, zapravo pokazuju
lažno suosjećanje – ne pridonose istinskom dobru drugoga.
Završit ću Anscombinim citatom;
"Oni koji pokušavaju pretvoriti seks u običnu ležernu zabavu plaćaju kaznu: postaju plitki. Prije ili kasnije govor koji odražava takvo ponašanje postaje plitak. Obeščašćuju svoja tijela; smatraju beznačajnim ono što je prirodno povezano s nastankom ljudskog života."