To je
uzbudljiva romantika pravovjerja. Ljudi su upali u glupu naviku da
o pravovjerju razgovaraju kao o nečemu što je teško, monotono i
bezopasno. Nikada nije bilo ničega tako pogibeljnog ili tako
uzbudljivog kao što je to pravovjerje. Bio je to zdrav nazor; a
biti razborit je dramatičnije nego biti mahnit. Bila je to ravnoteža
čovjeka koji upravlja konjima u pomamnoj jurnjavi, i za kojeg se
čini da se svija i koleba sad na jednu sad na drugu stranu, a ipak u
svakom svom stavu posjeduje aritmetičku točnost i gracioznost kipa.
Crkva je u svojim prvim danima bila strastvena i nagla prilikom
uključivanja u ratove; ali se ne može reći da se poput vulgarnog
fanatizma slijepo držala samo jedne ideje. Skretala je u lijevo i u
desno, upravo da bi izbjegla ogromne prepreke. S jedne strane je
ostavila ogromni teret arijanizma, potpomognutog svim njegovim
svjetovnim silama, koji je pokušavao učiniti kršćanstvo odviše
svjetovnim. Slijedećeg je trenutka skretala da bi izbjegla
orijentalizam, koji bi je bio učinio odviše nesvjetovnom. Crkva
nije nikada prihvatila put podložnosti ili konvencionalni pristup;
ona nikada nije bila konvencionalna. Bilo je puno lakše prihvatiti
svjetovnu moć arijevca. U kalvinističkom sedamnaestom stoljeću,
bilo je lakše upasti u beznadnu jamu predestinacije. Lako je biti
luđak; lako je biti heretik. Uvijek je lako dozvoliti da svako
razdoblje ima svoje shvaćanje stvari; teško je sačuvati svoje
vlastito shvaćanje stvari. Uvijek je lako biti moderan; kao što je
lako biti snob. Upasti u bilo koju od tih otvorenih zamki zablude i
pretjerivanja, koje su stajalište za stajalištem i sekta za sektom
razasuli po povijesnoj stazi kršćanstva - to bi zaista bilo
jednostavno. Uvijek je lako pasti; ima beskonačno mnogo nagiba s
kojih se pada, samo je jedan na kojemu čovjek ostaje uspravan.
Upasti u bilo koji od hirova, od gnosticizma do kršćanskih sekti,
zaista bi bilo podložno i bez duga. Izbjeći ih sve bila bi
vrtoglava avantura. A u moj viziji nebeska kočija juri grmeći kroz
stoljeća; tmurne hereze rastu i ruše se, tvrdoglava istina posrće,
ali ostaje uspravna.
Chesterton, Pravovjerje
PS
Niste
zadovoljni prijevodom? Radi se o starom (sion) izdanju - nedavno je
objavljeno novo verbumovo. Tu je i domaći blog posvećen Chestertonu, Chesterton domaća facebook stranica i, odnedavno, Chesterton newsletter.
Već
sam objavio nekoliko razmišljanja iz Pravovjerja (Chesterton o lavu i imperijalizmu janjeta, Chesterton o proturječnim napadima na Crkvu), a kategorija Chesterton je ovdje.