Zašto toliko malo
katolika slijedi nauk Crkve o kontracepciji? Ili da preformuliram
pitanje jer vjerujem da kontracepcija nije samo "protiv
nauka" nego je očito pogrešna kao što su to i druge
moralne iskrivljenosti, poput krađe ili preljuba: Zašto se toliko
malo katolika suzdržava od činjenja te ozbiljno pogrešne stvari?
Ne radi se o nedostatku
dobrih argumenata. Ali kada već o tome govorimo, hajdemo prvo
uspostaviti odgovarajući kontekst. Nije lagano pronaći argumente
koji objašnjavaju zašto je neka pogrešna stvar pogrešna. To nije
lagano onima koji već "vide" da je pogrešna, a
gotovo je nemoguće za one koji to već ne "vide".
Razmislite o tome što bi
rekli, kako bi objasnili da je krađa pogrešna, nekome tko to
negira. Ili zašto je pogrešno ne zahvaliti, ili zlouporabiti
truplo, ili pokazivati prezir prema siromašnima? Koliko argumenata
možete razviti da bi objasnili te i slične stvari? Rekao bih, ne
puno.
Za razliku od navedenoga, za pogrešnost kontracepcije imamo i preveliko bogatstvo argumenata. Filozofi i teolozi, pape i biskupi, su kroz posljednjih nekoliko desetljeća tražili argumente i pronašli ih mnoštvo.
Postoji argument iz
posljedica: ništa što dovodi to očitog zla poput pobačaja,
promiskuiteta, izumiranje Zapada, erotiziranja braka, i tretiranja
ljudskog života na svom početku kao robe, ne može samo po sebi
biti dobro.
Tu je i stari argument
"izopačene sposobnosti" [perverted faculty argument],
da je kontracepcija poput rimskog vomitoriuma, podrazumijeva
izopačenu eksploataciju prirodne funkcije zbog užitka, odvojeno od
njenog prirodnog djelovanja.
Tu je novi
"personalistički" argument: seks kao znak ljubavi bi
trebao predstavljati potpuni dar sebe, a onaj tko koristi
kontracepciju uskraćuje važan dio sebe, odnosno svoju plodnost.
Kada predajem [Pakaluk]
ovu temu, studentima izložim deset argumenata i izazovem ih da
pronađu neko drugo područje morala o kojemu se toliko intenzivno
razmišljalo. (Da, argumenti imaju svoje prigovore, ali to vrijedi
za sve argumente; ono što je bitno je može li se odgovoriti na
njih.)
Ali unatoč tome,
argument koje se obično zanemaruje u takvim raspravama je onaj koji
je ponuđen u enciklici o kontracepciji Humanae Vitae, papa Pavla VI.
"Ljudi opravdano primjećuju da bračni čin nametnut supružniku bez obzira na njegovo ili njezino stanje ili osobne i razumne želje, nije stvarni čin ljubavi, stoga vrijeđa moralni poredak u konkretnoj primjeni intimnog odnosa muža i žene. Daljnjim promišljanjem, moraju također prepoznati da čin međusobne ljubavi koji narušava sposobnost prijenosa života kojeg je Bog Stvoritelj, kroz specifične zakone, ugradio u njega, frustrira njegov plan koji tvori normu braka, i proturječi volji Autora života. Stoga koristiti božanski dar istodobno ga lišavajući, čak i ako samo djelomice, njegova značenja i namjene, je podjednako odbojno prirodi muškarca i žene, i stoga je suprotno Božjem planu i njegovoj Svetoj volji."
Da bi shvatili izrečeno,
razmislimo o prvoj rečenici; "Ljudi opravdano primjećuju..."
Ovdje papa želi utvrditi da je prikladno shvaćanje pristupanja
spolnom odnosu u braku služba i pozornost prema pristanku drugog.
[... preskačem dio ...]
Odbacivanje kontracepcije
je intrinzično povezano s promatranjem braka kao vrste odgovornosti
i skrbi; [stewardship]; koristiti kontracepciju je ipso
facto zauzimati neprikladno gospodarenje [lordship] i nad
brakom i nad naravi. Kao što Pavao VI dodaje "iskusiti dar
bračne ljubavi istodobno poštujući zakone začeća znači priznati
da niste gospodar izvora života nego sluga plana kojeg je utemeljio
Stvoritelj."
Vratimo se na moje
početno pitanje, Zašto toliko malo katolika slijedi nauk Crkve o
kontracepciji? Djelomice, iz neznanja; djelomice, zato što svoje
najvažnije odluke ne temelji niti na razumu niti na odgovarajućem
autoritetu, umjesto toga slijedi "ono što svi rade".
Ali djelomice, to je zato
što – može se pretpostaviti, oni preferiraju biti
"gospodari", a ne "sluge".
Michael Pakaluk, A Forgotten Argument about Contraception
PS
Povezano vidi post Osam kćeri pohote (razrađuju se daljnji učinci Pohote povezani s ovime o čemu govori Pakaluk).
Također tu su; Što je tako posebno kod seksa?, Seksualna bulimija, Kontracepcija i čednost – G.E.M. Anscombe i općenito kategorija kontracepcija.