Religija je (kao što svi znaju) stvar
čisto osobnih uvjerenja koje podržava vjera, koja je pak (kao što
svi također znaju) potpuno iracionalno nastojanje volje, nejasni
impulsni sentiment, patetična čežnja, djetinjasta lakovjernost,
nejasna intuicija. Teologija, koja je poseban jezik religije, je po
definiciji skup ispraznih tvrdnji, fanatičnih nagovora, i zamamnih
bajki; radi se o osebujnom žargonu osobne fiksacije ili plemenske
odanosti, nešto što je možda zanimljivo psihopatolozima ili
antropolozima, ali nema nikakvu veću znanstvenu vrijednost; sigurno
nema vlastito područje istraživanja, nema stvarnosti koju može
istraživati, a kojim god pravilima da se pokorava ona su
proizvoljna.
No, zapravo je stvar ovakva; teologija
je nemilosrdno zahtjevna disciplina koja se dotiče ogromnog, duboko
sofisticiranog nasljeđa hermenautike, dijalektike i logike; bavi se
do najsitnijih detalja širokim rasponom konkretnih povijesnih
podataka; kroz stoljeća je razvila spekulativne sustave izuzetne
strogosti i kompleksnosti, iz kojih mnoga pitanja i metode i dalje
utječu na suvremenu filozofiju; i ona, kada sve uzmemo u obzir,
tvori jednu intelektualnu, moralnu, duhovnu i kulturnu tradiciju koja
ujedinjuje klasični, srednjovjekovni i rane moderne svjetove. Čak i
ako potpuno izbjegnemo uzimanje u obzir metafizičkog sadržaja kojeg
trebamo povezati s riječju "Bog", još uvijek možemo
uvjerljivo tvrditi da je teologija područje istraživanja poput
povijesti, filozofije, književnosti, ili bilo koje druge istinski
respektabilne sveučilišne discipline.
PS
Čak i ako Hart uspije uvjeriti skeptika da je teologija područje poput filozofije (povijesti i sl.) bojim se da im to neće previše značiti jer ta područja ionako ne smatraju ozbiljnim. Pritom ne mislim na loše stanje u kojima se nalazi dobar dio humanističko-društvenih disciplina nego na same discipline kao takve.
Možda bi takvog skeptika mogli uvjeriti da je teologija, barem ona filozofska - naravna, po svojim metodama i djelovanju nalik filozofiji i logici, odnosno da je slična matematici, ali ne treba uvijek očekivati previše (vidi raniji post Zašto (ne) raspravljati sa Novim Ateistom.)