Stranice

četvrtak, 25. lipnja 2020.

Ilyn o pravdi i jednakosti

Pravednost ni na koji način ne zahtijeva jednakost. Ona zahtijeva nejednakost ovisno o situaciji. Djeca je potrebno čuvati i paziti; radi se o različitim pravednim privilegijama. Slabima treba oprostiti. Umorni zaslužuju popustljivost. Onima koji imaju slabu volju potrebno je više strogosti. Prema poštenima i iskrenima treba imati više povjerenja. Brbljavci izazivaju oprez. Od nadarene osobe je pravedno zahtijevati više. Heroji zaslužuju čast na koju se ne-heroji ne mogu pozivati. Tako vrijedi u svim situacijama, i oduvijek...

Ivan Ilyn

utorak, 23. lipnja 2020.

"Depresija", tuga i životne odluke - TD

Od tisuća pacijenata s kojima sam se susreo, samo je dvoje ili troje ikada tvrdilo da su nesretni; svi drugi su rekli da su depresivni. Taj semantički pomak ima duboku važnost jer implicira da je nezadovoljstvo životom pataloško, medicinsko stanje, a to znači da je na doktoru odgovornost da ga ublaži kroz medicinu. Svi imaju pravo na zdravlje; depresija je nezdrava; stoga svatko ima pravo da bude sretan (suprotno toga da ste depresivni). Ova ideja pak znači da je vaše stanje uma, ili raspoloženje, neovisno od načina na koji živite svoj život; vjerovanje koje ljudskoj egzistenciji oduzima svo značenje, radikalno odvajajući nagradu od ponašanja. Rezultat je ridikulozni pas de deux liječnika i pacijenta: pacijent se pretvara da je bolestan, a liječnik se pretvara da ga liječi. U tom procesu pacijent namjerno ignorira ponašanje koje je neizbježno dovelo do njegova stanja.

Theodore Dalrymple

PS

Već sam više puta na blogu prenio slična Dalrympleova razmišljanja. Kategorija TD, post Theodore Dalrymple - društveni komentator i psihijatar.

Zašto ne ponoviti i;
"Došlo je do čudne promjena lokusa moralne zabrinutosti: ljudi se osjećaju odgovornim za sve osim za ono što sami čine."
ili
"Kada se više bojimo da ispadnemo netolerantni nego što se bojimo da podlegnemo poroku, možemo očekivati procvat svakakvih zala. "
i povezano;
"Nikada u povijesti čovječanstva ljudi nisu živjeli tako duge i bezbolne živote; nikada toliko ljudi odnosno toliki postotak ljudi nije imao slobodu birati kako će živjeti, koje ciljeve da slijedi, koji smjer da izabere. S druge pak strane; nikada toliko ljudi nije osjećalo tjeskobu i depresiju, nikada nisu pribjegavali tolikim pilulama kako bi si olakšali bol. Čovječanstvu je trebalo puno vremena i truda da stvori toliko izobilje za sebe, a sada smo otkrili da izobilje ne donosi očekivanu sreću, samo drugačiju vrstu tjeskobe " 
---


ponedjeljak, 22. lipnja 2020.

Sloboda svijeta – Dostojevski

Svijet je proglasio slobodu, posebice u posljednje vrijeme, ali što pronalazimo u toj njihovoj slobodi: samo ropstvo i suicid! Svijet poručuje: "Imaš potrebe, stoga ih i zadovolji, jer ti imaš ista prava kao i najplemenitiji i najbogatiji ljudi. Nemoj se bojati zadovoljiti svoje potrebe, još ih i proširi" – to je današnje učenje svijeta. U tome oni vide slobodu. Ali što je rezultat ovog prava na širenje vlastitih potreba? Za bogate, izolacija i duhovni suicid; za siromašne, zavist i ubojstvo, jer dana su im prava, ali im još nije pokazan nijedan način zadovoljavanje tih potreba. [...]

Shvaćajući slobodu kao povećanje i trenutno zadovoljavanje potreba, iskrivljuju vlastitu narav, razvijaju mnoge beznačajne i lude želje, navike i najapsurdnije sklonosti. Žive samo za uzajamnu zavist, za traženje užitka i samopokazivanje. Danas se imanje večera, konja, kočija, pozicija i posluge koja će ih posluživati smatra takvom nužnošću da su ljudi spremni zbog toga, kako bi to ostvarili, žrtvovati život, čast, ljubav; Čak su i spremni ubiti se u slučaju da to ne mogu zadovoljiti.

F. Dostojevski


nedjelja, 21. lipnja 2020.

Napredovanje Napretka - TOF

Često čujemo da je napredak sve brži. Promjena je sve brža i brža. Stvari koje se prije samo par godina odbacivalo kao pretjerivanje sada se smatra neizbježnim i opravdanim. Gradimo nešto novo, govore nam.

Ali izgradnja zgrade nije sve brže i brža. Ono što ubrzava jest urušavanje. Ubrzava se pod utjecajem gravitacijske sile.

TOF, Progress


Kvazinapredni ljudi koji menstruiraju i žene

Otvoren za dijalog, još jednom prepuštam riječ našim naprednijim sugrađanima koji osjećaju potrebu reagirati u ovim tmurnim vremenima. Bitno je pozivati se na napredak, ali morate shvaćati što napredak stvarno znači jer se inače lako možete naći na krivoj strani povijesti.
Stariji među nama se možda sjećaju vremena kada su poznate žene pozivale na isključivanje iz javnog prostora onih koji su tvrdili da se muškarci i žene nekako razlikuju, pogotovo kada bi se pozivali na organe. U određenim krugovima ništa manje kontroverzno nije bilo ni pitanje što je uopće žena? Što definira ženu? Bila su to davna vremena od kojih je prošlo već nekoliko mjeseci. 
U nastavku prenosim jedno napredno razmišljanje i upozorenje 

Iako se nalazimo u mjesecu u kojem čitava napredni svijet slavi lgbt osobe, u našoj nazadnoj katolibanskoj državi ovih dana oduzima se ljudskost svim (trans) ženama. Unatoč tome što se svi vole hvaliti svojom podrškom prema lgbt osobama, ovih dana svjedočimo nezabilježenom ponižavanju svih trans žena. Negira im se njihova ženstvenost, njihova sama osobnost, pretvara ih se u vlasništvo države, oduzima im se pravo glasa.

Još se tresem od izjava katolibanskih predstavnika koji nastavljaju nametati svoje mračne ideje kojima nas vode u srednji vijek. Najpoznatiji predstavnik koji je šokirao svojim izjavama već godinama radi na planu kojim želi ostvariti ono o čemu sada otvoreno priča.

petak, 19. lipnja 2020.

Anscombe o plitkoći i površnosti (onih koji obezvređuju početak života)

One koji pokušavaju pretvoriti spolni odnos u tek usputni užitak dostiže kazna; Oni postaju plitki. U svakom slučaju, rasprava koja prati i usmjerava takvo ponašanje je uvijek plitka. Obeščašćuju vlastita tijela; preziru ono što je prirodno povezano s nastankom ljudskog života.

G.E.M. Anscombe

PS

Nekoć nisam shvaćao dubinu pojedinih Anscombinih primjedbi. (Citat je iz "Kontracepcija i Čednost", vidi također "Zašto imati djecu?")

Očito, mogući su i alternativni prijevodi.


---


---


Kirk o primjeni sile

Fundamentalna pogreška Millovih političkih teorija je jednostavno sljedeća: on misli da društvom može upravljati diskusija; ali utjecajna snaga u svim društvima je sila. [...]

Mill je zapisao da je prisila opravdana u društvo samo do "razdoblja kada će čovječanstvo postati sposobno poboljšavati [se] slobodnom i jednakom raspravom." Je li ikada postojalo takvo vrijeme, pita Stephen, u kojem nijedan čovjek nije mogao napredovati raspravom? Zar nisu i divljaci u stanju poboljšati se raspravom, zar je oni ne koriste? Ali svako društvo kroz povijest je smatralo nužnim pojačati raspravu potporom sile: naše vrijeme si ne može priuštiti odbacivanje tog oslonca reda. "Nigdje nije postignuto takvo razdoblje, i ne postoje izgledi da će se to dogoditi." Budimo iskreni, sila (ili potencijal sile) je u naše vrijeme utjecajnije nego u prijašnja doba. Lincoln je koristio silu kojom bi slomio Charlemagnea i njemu slične poput ljudske jajeta. "Reći da je zakon sile napušten zato što je sila redovita, nitko joj se ne suprotstavlja, i povoljno je se koristi, znači reći da su dan i noć danas tako dobro utemeljene institucije da su sunce i mjesec postali nebitni." Kroz svoje vojske, svoju policiju i sredstva brze komunikacije, moderne države su podržane potencijalnom silom koju mogu brže i učinkovitije iskoristiti, u slučaju potrebe, no što je to ikada prije bio slučaj. Komparativna uređenost našeg društva nije proizvod logiciranja i uvjeravanja, nego te akumulirane sile.

Ignorirati ulogu sile, kao što to čini Mill, znači izložiti društvo pošasti bolesti jer mase ljudi zahtijevaju ograničenje; ne mogu odgovarajuće obuzdati vlastite strasti ili vlastitu lijenost, stoga moraju prihvatiti vladavinu prava, koju sankcionira sila. "Uzmite u obzir udio muškaraca i žena koji su sebični, razbludni, lakomisleni, apsolutno banalni i obuzeti beznačajnim rutinama, i razmislite koliko je izgledno da će ih najslobodnija od slobodnih rasprava poboljšati. Jedini način na koje je praktični moguće djelovati nad njima je prisilom ili ograničenjem. ... Podjednako bi bilo mudro reći vodi ustajale močvare 'Zašto ne otiđeš u more? Potpuno si slobodna'". Ali to nije sve, prirodi je vakum stran, ako država napusti svoju svetu ulogu usmjeravanja društvene sile u službi zakona, onda će nove skupine i aktori iskoristiti priliku i iskoristiti silu za svoje vlastite ciljeve, potkopati zakon i samu državu, možda će čak stvoriti vlastitu državu, kojom će sami upravljati, u pepelu prethodne države koja je zaboravila svoju funkciju.

[...] Moderna "sloboda" je već naštetila većini starih formi u kojima je disciplina bila prepoznato i priznato dobro, a proizvela je samo nekoliko novih kojima bi ih zamijenila. "Sloboda", stalno glorificirajući sadašnjost, postala je nespojiva s "ispravnim osjećajem važnosti vrline poslušnosti, disciplinom u njenom najširem smislu" – nespojiva, drugim riječima, s pravom civilizacijom.


PS

Mnogo je još toga vrijedno prenošenja, ali ovime za sada završavam pregled Kirkove knjige "The Conservative Mind". Popis postova povezani s tom knjigom na blogu možete vidjeti ovdje - the conservative mind.

Već sam ranije objavio neka Kirkova razmišljanja iz knjige Politika Razboritosti (koja je prevedena i kod nas). Vdi kategoriju politika razboritosti ovdje.