"Otkuda
bol" naslov je još jedne dojmljive propovjedi Jordana Kuničića
koju možete pročitati na portalu vjera i djela što svakako
preporučam. Kao poticaj prenosim nemali dio (uređenje oblika teksta
moje); 
Zar ne čuješ? –
upitah anđela. – Čujem, odvrati anđeo, to su patnje smrtnika što
se penju do Boga. Da sam ja Bog, zaključio sam, veli taj umišljeni
pjesnik — rastopio bih se u suzama na tako jezovit prizor. Još
više, nadoda isti, radi samo jedne predviđene suze dojenčeta, ne
bih bio stvorio svijet. Bol me uvijek tako rastužuje da sam spreman
vratiti Bogu ulaznicu u raj, jer se veoma skupo plaća.
Gdje je izvor čovječjih
boli i patnja? Ako nađemo izvor, hoćemo li naći i lijek?! U toj su
nadi smrtnici neprestano tražili odgovor na to potresno pitanje.
Nijesu li se, međutim, o taj „kamen smutnje“ razbile tolike
glave filozofa? Nije li se mnogo lađica ljudskoga srca razbilo o
hridi toga tvrda i oštra pitanja? Hoćemo li mi izvući zdravu
glavu? Ne ćemo li se izgubiti u tom labirintu pameti i srca?
---
Legendarni se
dosjetljivac izvukao iz labirinta držeći se konca. Mi ćemo se
držati skuta Kristove haljine. Držala ga se ona žena iz
evanđelja i ozdravila je (Marko 5, 25–29). Uvjeren sam da ne
ćemo zalutati. Krist posjeduje i ona sredstva, koja pomažu snositi
bol, zato nas obuzima i neka sveta nada da smo jedino tako na pravom
putu prema rješenju toga zamršena pitanja.
Neka od nas odstupe
nestvarni optimisti, stoički umišljenici, kojima je bol iluzija, i
koji se usuđuju reći: Ugasi sve želje, utrnuo si i bol. Ne
zanimaj se za bol, prezri je, kao što prezireš magarčevu sjenu.
Uostalom, ako trpiš, promisli da će na tvojim patničkim kostima
rasti cvijeće sretne budućnosti. Iz tvoga će praha izniknuti viši
ljudi budućnosti, nadljudi, kojima je potrebita tvoja bol, kao što
je lozi potreban gnoj.
Neka nam se ne
približe ni zloguke ptice iz tamne noći pesimizma. Ovi nariču,
kako je svijet bolnica s primarijem smrti, mračni Tartar, mučilište.
Život je za njih trajna bolna čežnja, lanac boli, blesavi san
idiota, gangrena u zadnjem stadiju, klupko besmislica. Čovjek je za
njih vječni Hamlet, miljenik grobova, Prometej, vječni patnik bez
svrhe i nagrade. 
Optimisti zaboravljaju
da su ljudi. Mi toga ne zaboravljamo, zato nam se njihove riječi
pričinjaju kule u zraku, nestvarne tlapnje, koje ranama ne mogu
pružiti ni najmanji melem. – Optimisti pretjeruju. Ako njihove
riječi nijesu plod nezdrava ustrojstva ili mode ili momentalna
neraspoloženja, onda mogu biti odraz nepodložnosti Bogu, pa ih
odbijamo, jer tko će se boriti sa Svemogućim?!
---
Prvi odgovor na
pitanje: otkuda bol, glasi: moj grijeh. Onaj lupež s desne strane
Kristove priznaje: „Pravedno trpimo, jer primamo što smo zaslužili
svojim djelima“ (Luka 25, 41). [...]
Malo toga treba da
otvorimo izvor boli. Iz jedne zle misli razvije se zla želja, pa
namjera, slijedi djelo te se za časak radosti plaća godinama
žalosti. Jedan pogled, jedan osmijeh, jedna nepromišljenost,
naglost, pretjeranost, strast – i eto nam lanca boli kroz godine i
desetljeća. Nije potrebito ni to, dosta je propust, i olovni zakon
stupa na snagu: „ Nevolja i tjeskoba doći će na svakoga, koji
čini zlo“ (Rimljanima 2, 9).
---
Otkuda dakle bol? Iz
naše krivnje. Krivnja je pak zarazna. Lako postajemo krivi za boli
drugih ljudi.
Grijeh je roditelja
često izvor boli za djecu, za bližnje i dalje potomstvo. Čitao sam
kod staroga Aristotela kako je neki okrutni sin povlačio svoga oca
po dvorištu. Nazočni su se zgražali nad okrutnosti sina i
sažalijevali patničkoga oca, ali ovaj im je odgovorio: Ne krivite
njega što tako sa mnom postupa, jer sam i ja tako činio svomu
pokojnomu ocu. Prestat će kada me dovuče do praga kuće, jer sam i
ja do kućnoga praga potezao svoga vlastitoga oca (Ethicorum, br.
1392)
[...] Kakvo stablo,
takav rod; kakav rod, takav plod. Jabuka ne pada daleko od stabla.
„Po rodovima njihovim poznat ćete ih“ (Matej 7, 16). Taj je
zakon nasljedstva mnogo jači od svih zakona koje izdaje ljudska
vlast. Proglasio ga je Tvorac naravi i prirode. Po
njemu razumijemo zašto neki jadnici pred očima svijeta samom svojom
pojavom propovijedaju zločinstva svojih roditelja. Snagom istoga
toga zakona neke obitelji postaju mučilište, skupina degeneriranih
tipova; rasadnici trajnih boli i patnja. Taj nam zakon tumači, zašto
mnogih obitelji nestaje s lica zemlje.
O kad bi mladi naraštaj
ozbiljno shvatio zamašitost dužnosti oca i majke! Slatka je to
dužnost, ali je to i velik teret. Očinstvo i materinstvo znače
odgovornost pred djecom, pred narodom, pred čovječanstvom i pred
Bogom. Na neurednu životu roditelja niknu zakržljala i opterećena
djeca, koja će biti i sebi i drugima na teret. Tko želi spriječiti
mnogo suza, očaja i boli smrti, neka nastoji da obiteljsko stablo
bude moralno, zdravo, jer jedino će tada rađati dobre plodove, koji
će biti na ukras svijeta.
---
Zakon se solidarnosti
proteže i dalje. Nije čovjek čovjeku vuk ni Bog, ali mu je brat
koji čini da on trpi. Ni geografski položaj ni vremenske
neprilike ne donose čovjeku toliko boli, koliko mu ih prouzrokuje
njegov suputnik na zemlji, drugi čovjek. Bračni
je drug često izvor boli drugomu bračnomu drugu, oci djeci,
gospodari slugama, jaki slabima, bogati siromasima, učeni
neznalicama.