Jednom prilikom pitali su Woodrowa
Wilsona koji je smisao liberalnog obrazovanja, odgovorio je; "Da
bi se osoba razlikovala od svoga oca što je više moguće."
Tada je bio tek predsjednik Sveučilišta Princeton, još nije postao
glavni profesor Sjedinjenih Država i nije još vodio rat koji je
završio sve ratove i omogućio svijetu demokraciju.
Poznat po svojim programima socijalnog
unaprjeđenja i blagog internacionalizma, i svojoj filozofiji
obrazovanja, Wilson je bio pravi model progresivnog akademika. Kakva
god da se poruka namjere tiska u uvodima kataloga modernih
sveučilišta, pravi raison d'etre u praksi je ništa drugo nego
uništenje odanosti koju mladi čovjek može imati za tradicionalne
koncepte morala, religije, politike i kulture, "zaprljati"
vjeru njegovih očeva, njegovu državu, i sve što su ljudi kroz
povijest smatrali imperativom pristojnosti. To je, ukratko,
propagiranje Ljevičarstva.
U prijašnjem članku sam istražio
neke teorije koje se bave ovim fenomenom, zaključio sam da su
neadektavne. Sad želim razviti nešto što mi se čini kao potpunije
objašnjenje. Prvo možemo primijetiti kako je de facto funkcija
modernom sveučilišta upravo suprotna tradicionalnoj ideji
obrazovanja odnosno socijaliziranja mladih usađujući im, na višoj
intelektualnoj razini, kulturu koju su naslijedili od svojih predaka.
Profesor je bio zaštitnik tradicije veće od studenta i veće od
njega samoga, tradicije koju je bio dužan prenijeti – ne
nekritički, ali u isto vrijeme sa poštovanjem i poniznošću koja
priliči veličanstvenosti civilizacije koja je postojala više od
dva i pol milenija, i zbog mudrosti koju predstavljaju institucije i
koju su razvili njezini mislioci.
Civilizacija o kojoj govorim je
naravno, Zapadna civilizacija, koja ima korijene u Grčkoj, Rimu i
drevnom Izraelu, i čiji karakteristični moderni elementi uključuju
judeo-kršćansku vjersku tradiciju, političke ideala individualnih
prava, ograničenu vladu i vladavinu prava, i slobodno tržište
odnosno kapitalistički ekonomski poredak. Očekivali bi da će onda
nastavni plan koji ima za cilj prenijeti sofisticirano shvaćanje
intelektualnih temelja ove civilizacije naglašavati ljude poput:
Platona i Aristotela, Stari i Novi Zavjet, Augustina i Akvinskog,
Lockea i Smitha, Burkea i Tocquevillea, Oakeshotta i Hayeka. No,
naravno, iznimno je lagano steći diplomi sa modernog sveučilišta
bez da ste ikada susreli ijednu od ovih osoba ili tekstova. Također
je iznimno izgledno da će jedini susret sa pitanjima kojima se bave
takvi ozbiljni izvori biti preko duhovno otrovnih izvora poput
Howarda Zinna i Noama Chomskykog, djela koja su tek nešto više od
vulgarnih političkih pamfleta lišena ikakve intelektualne težine,
trećerazredni čak i po ljevičarskim standardima.
Kako bi u potpunosti cijenili ovaj
pomaka u institucionalnim ciljevima, zamislimo mladog čovjeka koji
se tek uključio u suvremenu akademiju, uz veliki trošak za
roditelje imigrante jednostavne religijske vjere, koji su doputovali
iz strane tiranije kako bi pronašli u Sjedinjenim Državama
političku slobodu i ekonomske mogućnosti koje su uvijek bile njen
zaštitni znak. Njihove ambicije za njega su: da zavoli svoju novu
državu baš kao što su to učinili oni i da iskoristi slobodu koja
mu se pruža; da stalno zahvaljuje Bogu za velike blagoslove kada je
omogućio nastanak te slobode; i da nastoji živjeti svoju vjeru na
način koji je dostojan te slobode – način koji će ga učiniti
korisnim za njegovu državu i za njegove sugrađane, da bude na čast
svoje obitelji. Ukratko, sanjaju da će se vratiti iz škole kao
obrazovani gospodin, čija je pobožnost i domoljublje uvećana zbog
pristupa učenju i visokoj kulturi. Ipak, što preostaje nakon četiri
godine suvremenog sveučilišta, nakon što su profesori imali svoju
priliku da ga uobliče prema svojoj viziji Novog Progresivnog
Čovjeka? Napušen, obučen u Che Guevara majicu, psovač i serijski
bludnik, čiji je koncept visokog moralnog života recikliranje i
glasanje za Zelenu Stranku, i čija je ideja "duhovnosti"
družiti se sa New Agerima na alternativnom Burning Man festivalu u
pustinji Nevade. Nije naučio ništa o svojoj religiji osim da se
radi o represivnoj prevari, ništa o spolnom moralu osim da takvo što
ne postoji, ništa o svojoj državi i povijesti osim da je
"rasistička", "seksistička", "homofobna"
i neosjetljiva za ljude u kolicima, i da bi bila puno bolja kada bi
bila sličnija državi iz koje su njegovi roditelji morali pobjeći.
Ljevičarska orijentacija suvremenih
sveučilišta je dakle samo posljedica njegove sklonosti prema
podrivanju tradicije. Kao što sam napomenuo u prijašnjem članku,
nije zanimljiva samo ta pristranost u nastavnom planu nego i sama
perverznost - način na koji se suprostavljaju zdravom razumu,
odbijaju naučiti išta iz stvarnih povijesnih zapisa komunizma i
drugih revolucionarnih pokreta, i unatoč navodnom interesu za
"različitost" i "kritičko razmišljanje",
odlučno ignoriraju ozbiljne i sofisticirane argumente koje su
dali(povijesni i suvremeni) mislioci u obranu tradicionalnih
institucija i ponašanja. Zašto se to događa?
Pripadnike inteligencije često optužuju da njihove teorije i planovi nemaju (zdravog) smisla. Ali zdravorazumnost zdravog razuma nema nikakvu privlačnost za njih. Kako mogu biti pametniji i plemenitiji od svih ostalih ako se slažu sa njima?
T. Sowell
Stariji Ideali
Početak odgovora
je u starijem idealu obrazovanju kojeg sam opisao i koji je bio
prisutan u Srednjem Vijeku. Standardna priča o tome razdoblju ide
ovako; više od 1500 godina nakon dolaska kršćanstva, europska
civilizacija je bila u mraku; i onda je nastala moderna znanost, i
sve je bilo svijetlo. Priča je naravno tek bajka, nešto poput priča
koju prosječan gledatelj televizije priča svojoj djeci- znanstvena
revolucija je zapravo bila prirodni i postepeni razvoj iz
srednjovjekovnih intelektualnih trendova, srednjovjekovni ljudi su
bili prosvijetljeniji, a moderni ljudi praznovijerniji nego što se
obično predstavlja – ali takva priča je imala opijajući učinaka
na umove suvremenih intelektualaca. Činjenica da je Sunce u centru
našeg sustava i da čovjek potječe od primata prema njima znači da
je netočno, ili barem pod ozbiljnom sumnjom, sve što je itko rekao
ili mislio prije, recimo razdoblja kada je Voltaire izgovorio svoje
prve blasfemije.
Kao
što tvrdi filozof David Stove, čini se da je moderna sklonost
hiper-skepticizmu u velikoj mjeri rezultat masovne generalizacije na
temelju tek par slučajeva kada se ispostavilo da je zdrav razum u
krivu. Drugi filozof, Michael Levin, dao je ime tom osobitom obliku
pogreške u razmišljanju koja je prisutna kod modernih mislioca;
zabluda "obranog mlijeka"(eng. the "skim milk"
fallacy), zabluda kada pretpostavljamo, prema riječima Gilberta i
Sullivana, da su "stvari rijetko ono što se čine, obrano
mlijeko izgleda kao vrhnje," dakle zdrav razum možemo općenito
smatrati pogrešnim.
Što se tiče fenomena koji su strani
svakodnevnom ljudskom iskustvu - struktura prostorvremena,
mikroskopska stvarnost molekula i atoma– ne čudi da su ljudi dugo
bili u zabludi po tim pitanjima. No, što se tiče svakodnevnih
pitanja – gdje se razmišljanja odnose na ljudsku prirodu i
činjenice o običnoj društvenoj interakciji – vrlo je izgledno da
općenito neće krivo shvatiti stvari. Biološka i kulturna evolucija
bi osigurale da ozbiljne pogreške po takvim pitanjima rezultiraju
nestajanjem. Detaljima zašto je to tako se nećemo sada baviti -
temelje se na konzervativnom opravdanju tradicije i zdravog razuma
što povezujemo sa Burkeom i Hayekom, predstavio sam ih u drugim
člancima. Za našu svrhu dovoljno je primijetiti da postoje snažni
razlozi zašto bi trebali biti skeptični prema skepticizmu prema
zdravom razumu i tradicionalnim ponašanjima koji prožima moderni
intelektualni život.
Moderni intelektualci sami donekle
prepoznaju da postoje dokazi za to jer su skloni brizi za
tradicionalnim načinima ne-Zapadnih kultura: čak i teški testovi
za Burke-Hayekovu tezu, afrički rituali klitoridektomije pronalaze
branitelje među nekolicinom kulturno osjetljivih(iako očito ne i
tjelesno osjetljivih) zapadnih feministkinja. Zapravo, već i samo
tradicionalno ponašanje prosječnog Zapadnjaka izaziva trnce kod
akademika. Dakle zabluda "obranog mlijeka" ne može potpuno
opisati fenomen koji pokušavamo objasniti: moderni intelektualci
upadaju u tu zabludu preselektivno da bi se radilo o iskrenoj
pogrešci.
"Multikulturalizam se svodi na to da možete pohvaliti svaku kulturu na svijetu osim Zapadne kulture – a ne možete okrivi niti jednu kulturu na svijetu osim Zapadne kulture."
T. Sowell
Jedinstveno neprijateljstvo
Što je onda izvor ovog jedinstvenog
neprijateljstva prema Zapadnim tradicionalnim i zdravo razumskim
ponašanjima? Pogledajmo pobliže bajku koju sam spomenuo jer da bi
imala ikakav privid istine potrebno je da moderna znanost pobije
nešto aposlutno presudno što je bilo prisutno u Razdoblju Vjere;
samim time to opravdava jedinstvenu pristranost protiv Zapadne
tradicije, to nešto bi trebala biti posebno Zapadna ideja ili skup
ideja.
Dakle o čemu se točno tu radi? Čini
se da je očiti odgovor kako je tradicionalna ideja da je ljudska
vrsta nastala Božanskim uplitanjem u Edenskom Vrtu dovedena u
pitanje Darwinovim objašnjenjem evolucije. No, postoje problemi sa
tim odgovorom, primjerice neprijateljstvo intelektualaca prema
judeo-kršćanskom naslijeđu Zapada, iako je postiglo punu brzinu
tek u 20. stoljeću, započelo je još davno prije nego što je
Darwin zaplovio prema Galapagosu. Drugi razlog, Zapadna vjerska
tradicija nije jedina koja pretpostavlja natprirodni stav o ljudskom
podrijetlu. Iako nijedan zapadni intelektualac ne uzima ozbiljno
objašnjenja nastanka ljudi iz tradicije hindua, kineza ili
indijanaca, oni također ne preziru te teorije- upravo suprotno,
takva objašnjenja čine predivnu raznoliku multikulturalnu salatu
ili mozaik(ili što god) kojeg je potrebno neprestano "slaviti".
Čak i najratobirnije ne-Zapadnjačke religiozne tradicionaliste koji
odbijaju moderna znanstvena istraživanja tretiraju sa najvećim
poštovanjem: sjetite se US Army's Corps of Engineers koji su
ljubazno zakopali "Kennewick Mana" – dokaze koji su bili
suprotni određenim indijanskim stavovima o podrijetlu njihovih
predaka. Nasuprot toga, Protestante koji su mirno predložili da bi
darwinizam trebao biti barem otvoren za diskusiju tretiraju kao da bi
trebali biti izloženi u muzeju, zajedno sa neandertalcima.
Osim toga, judeo-kršćanska tradicija
koja je oduvijek smatrala da ljudska bića imaju prilično niske
materijalne početke - Adam je stvoren iz "praha zemaljskog"
– nije nikada negirala očite anatomske sličnosti kod ljudi i
životinja, ali nije nikada ni bila prvenstveno zainteresirana za
podrijetlo ljudskog tijela. Stvaranje čovjeka na sliku Božju je
oduvijek bilo shvaćeno tako da ima jedinstveni kapacitet za
apstraktni razum, kapacitet kojeg su u Zapadnoj tradiciji smatrali
esencijalnim atributom ljudskog uma; ljudske besmrtnosti ili
neobjašnjivosti u čisto fizikalnim terminima – od Platona i
Aristotela do Augustina i Akvinskoga do Descartesa i Leibniza do
Poppera i do velikog broja suvremenih mislioca – uvijek se radilo o
čisto filozofskom(samim time i racionalno pokazivom) zaključku u
istoj mjeri, ako ne i većoj, kao i teološkoj pretpostavci.
Metafizika i Znanost
Sada dolazimo do srži stvari.
Pretpostavka koja je u središtu tradicionalnog Zapadnog religioznog
pogleda na svijet nije o nastanku ljudskih bića, niti o poziciji
zemlje s obzirom na ostala nebeska tijela, ili bilo kojem drugom
čisto znanstvenom pitanju. One su prije metafizičke po svojoj
prirodi, a njihovu istinitost onda treba odrediti filozofskim
argumentima, a ne empirijskim istraživanjem. Besmrtnost ljudskoga
uma – ili duše, da iskoristimo tradicionalniji rječnik – je
jedna od takvih pretpostavki(pretpostavka koju obično nazivamo
dualizam). Druga je postojanje Nužnoga Bića koji služi kao konačno
objašnjenje ili Prvog Uzroka svijeta našeg iskustva i znanstvenih
zakona koji upravljanju njime: odnosno egzistencija Boga(vjerovanje u
njega filozofi nazivaju teizam). Treća pretpostavka je stvarnost
apstraktnih entiteta(matematičkih istina, Platonovih oblika i
sličnoga), primjerice stvarnost objektivnog postojanja,
nematerijalne, nepromjenjive biti ili prirode stvari čije su
nesavršene realizacije svakodnevni materijalni objekti i
organizmi(ideja poznata kao Platonizam).
Ako bi svaka od ovih pretpostavki bila
osnovana, onda bi judeo-kršćanski religiozni svjetonazor bio u
velikoj mjeri opravdan, neovisno o tome što empirijska znanost
otkriva, a ako bi svaka od tih pretpostavki bila pobijena, takav
svjetonazor bi odlučno bio pobijen, čak i ako bi svi biolozi
napustili darwinizam. Dakle znanstvena otkrića per se su zapravo
nevažna.
Jesu li te ključne pretpostavke
pobijene od strane(ako ne znanstvenika) filozofa? Nijedan suvremeni
filozof ne bi mogao iskreno odgovoriti potvrdno; zapravo upravo
suprotno. Svaka od tih pretpostavki je među filozofima živa baš
kao što su uvijek i bile. Svako upućen u pitanja suvremene
filozofije zna da je središnja tema rasprava o tome možemo li takve
fenomene poput ljudskog uma i njegovih kapaciteta da predstavlja
svijet van sebe, općenito naše poznavanje svijeta i posebno
matematičkih istina, i naše općenite metafizičke opise osnovnih
sastojaka stvarnosti, možemo li ih "naturalizirati".
Drugim riječima, glavna rasprava u svakoj grani filozofskog
istraživanje je oko toga možemo li takve fenomene objasniti preko
samo prirodnih pojmova, u terminima koji se ne pozivaju na
nefizikalne ili nematerijalne entitete ili principe. Razlog zašto je
to tako vruća tema rasprava leži u tome što nitko nije uspio
dokazati da ijedan od tih pojmova možemo tako objasniti. Naravno,
ovaj ili onaj filozof može imati svoju najdražu teoriju; i većina
suvremenih filozofa, s obzirom da su moderni intelektualci, misle da
će se te stvari u konačnici – jednoga dana – objasniti
"naturalistički". No, postoji opće razumijevanje da još
nitko to nije uspio napraviti na presuđujući i uvjerljiv način.
Odakle im onda povjerenje? Mogli bi
reći da je to stvar vjere; jer svakako ne postoji racionalan temelj
za to. Doista, argumenti koje nude suvremeni "naturalisti"(
tako se materijalisti- oni koji vjeruju da je materijalna stvarnost
sva stvarnost koja postoji – vole nazivati ovih dana) su tek mala
varijacija istih argumenata koje su materijalisti davali
tisućljećima, ranjivi su na(varijacije) istih prigovora koje su
dualisti, platonisti i filozofski orijentirani teisti formulirali u
drvenoj Grčkoj i Srednjovjekovnoj Europi, zamjerke koje od tada muče
materijaliste.
Moja poanta nije da su ti prigovori
apsolutno presuđujući(iako vjerujem da jesu- ali to je naravno
tvrdnja koja iziskuje puno više od kratkog eseja). Poanta je da su
to ozbiljni i strahoviti prigovori, i kao takve ih prepoznaju i sami
materijalistički filozofi: zato takvi filozofi pišu knjigu za
knjigom kako bi pokušali odgovoriti na njih(opet, prema mome
mišljenju, neuspješno, a sigurno i neuvjerljivo jer se već
stoljećima izdaju knjige sa temom "Pobijanje dualizma,
platonizma i teizma").
Konflikt "znanosti i religije"
je dakle mit. Ono što u stvarnosti postoji je spor između
suparničkih metafizičkih sustava: s jedne strane teizma, dualizma i
Platonizma tradicionalne Zapadne filozofije, a s druge strane
modernog naturalizma ili materijalizma koji nisu rezultat moderne
znanosti nego ideološke sekularističke interpretacije iste. No, za
suvremenog intelektualca postoji, mogli bi reći, velika prednost u
odnosu sa javnošću(eng. PR) ako se održi fikcija kako postoji rat
znanosti per se i vjere, a da vjera gubi: dakle lakše je insinuirati
da u stvarnoj bitci – filozofskoj – trebamo vjerovati(eng.
benefit of the doubt) "naturalistima", a ne njihovim
suparnicima. Još jednom, ne postoji racionalno opravdanje takvog
ponašanja; ali postoji motiv kojeg je spomenuo filozof Thomas Nagel
u trenutku iskrenosti što je rijetko među pripadnicima njegove
profesije. U svojoj knjizi "The Last Word", priznaje kako
"strah od religije" među suvremenim intelektualcima
sprječava iste da se suoče sa dubokim problemima koji postoje sa
naturalističkim pokušajima objašnjavanja prirode ljudskog uma i
ljudskog znanja:
"Govorim iz iskustva, s obzirom da taj strah napada i mene: Želim da ateizam bude istinit i nemiran sam zbog činjenice da su neki od najinteligentnijih i najinformiranijih ljudi koje poznajem vjernici. Nije samo da ne vjerujem u Boga i onda se prirodno nadam da sam u pravu. Nadam se da ne postoji Boga! Ne želim da postoji Bog; Ne želim da svemir bude takav. Moja pretpostavka je da problem kozmičkog autoriteta nije rijetko stanje i da je odgovoran za puno scijentizma i redukcionizma našeg vremena. Zbog toga dolazi i do tendencije da previše koristimo evolucijsku biologiju prilikom objašnjavanja svega vezanog uz ljudski život, uključujući i ljudski um."
Neprijateljstvo prema
judeo-kršćanstvu
No opet, zašto neprijateljstvo baš
prema judeo-kršćanskoj tradiciji? Kako to da su njegove filozofske
pretpostavke u većem sukobu sa modernim intelektualcem nego
pretpostavke drugih religija? Razmislimo o implikacijama ovih
prepostavki. Ako uistinu postoji objektivna stvarnost esencije ili
prirode stvari, onda čovjek ima objektivnu esenciju ili narav, to
podrazumijeva da ne može postojati utemeljeni moral koji ne
prepoznaje tu narav: to dakle podrazumijeva da je moralan zakon
naravni zakon, i da su čovjekova prava prirodna prava, to znači su
apsolutno obvezujuća i ne podliježu promjenama u skladu sa hirevima
libertinca ili planovima društvenih inženjera.
Ako je temelj čovjekova razuma stvarno
nematerijalna duša, onda je čovjek u principu sposoban shvatiti te
objektivne naravi i njihove moralne posljedice; štoviše, on je
sposoban živjeti prema tim moralnim posljedicama jer ima
nematerijalnu dušu tako da nije samo životinja koja je potpuno
podložna biološkim porivima i materijalnim silama, nego je biće sa
slobodnom voljom. Ako postoji Bog prema čijoj je slici duša – sa
razumom, slobodnom voljom i kapacitetom za dobrotu – stvorena, onda
taj Bog može suditi ljudska bića prema tome jesu li u skladu ili
neskladu sa moralnim zakonom.
Ne-Zapadnjačke religije općenito
nemaju ove elemente: krajnja realnost u Budizmu i Hinduizmu nije
osobni Bog ili moralni zakonodavac, nego neosobni Apsolut posve
ravnodušan prema nama; u tim religijama ne postoji duša u našem
zapadnom smislu, jer uopće ne postoji stalno ja, pojedinac je
prolazna i beznačajna iluzija: posljedica toga je da nema konačnog
značaja naš život u skladu ili neskladu sa moralnim zahtjevima.
Tradicionalni Hindu ili Budist može biti strogi moralist poput bilo
kojeg ortodoksnog Židova ili konzervativnog Kršćanina; poanta je
da moral nije vođen vizijom Posljednjeg Suda ili nadom u osobnu
besmrtnost i vječno zajedništvo sa Stvoriteljem. U skladu sa time,
zapadnjaku koji traži "alternativnu duhovnost" je lakše
prihvatiti egzotičnu Istočnu metafiziku i odbaciti moralnost bez
straha da ispadnu nedosljedni. Istočne religije jednostavno ne
predstavljaju moralan izazov suvremenoj zapadnjačkoj dekadenciji kao
što to čine tradicionalne religije Zapada.
Mislim da je taj moralni izazov, aspekt
judeo-kršćanske tradicije kojeg moderni intelektualci mrzi; a
izazov koji proizlazi iz jedinstvene metafizičke vizije Zapada je
razlog zašto dolazi do neprijateljstva. Sporovi oko darwinizma su
površna stvar, čak i kreacionist koji dopušta mogućnost izbora bi
vjerojatno bio prihvaćen kao dio velikog multikulturalnog švedskog
stola. Stvarna meta je ideja metafizički neumoljivog prirodnog
poretka kojemu se moramo prilagoditi, sa svime što on znači za
ljudsku prirodu i moralni zakon. Njegovo odbacivanje je duboki izvor
perverznosti koja tako dominira modernim intelektualnim životom.
Toliko je jaka mržnja modernog
intelektualca prema tradicionalnom moralu Zapada i metafizici koja ga
opravdava da tretira Ljevičarstvo kao dogmu, mišljenje koje je
potrebno širiti, a protivnike slomiti, pod svaku cijenu i unatoč
svima dokazima protiv njega. Drugim riječima, tretira ga točno
onako kako optužuje kršćanske fundamentaliste da tretiraju svoju
religiju.
Opijum intelektualaca
Zapravo suvremeni intelektualac nije
ništa manje religiozan: Ljevičarsto je prema R. Aronovim riječima
"opijum intelektualaca," njihova vjerski utemeljena
predanost mogućnosti svijeta bez moralne vizije Zapadne tradicije i
Boga koji je uvijek smatran njegovim Autorom ili Provoditeljem; i to,
zajedno sa faktorima opisanima u prijašnjem eseju, objašnjava zašto
ga se intelektualci pridržavaju.
Ljevičarstvo je iskrivljena zrcalna
slika, zli blizanac, velike Zapadne vjerske i kulturne baštine koju
su prije njegovali na sveučilištima, a doktori kontra-Crkve su
profesori u suvremenoj akademiji koji su predani baš poput
srednjovjekovnih(iz legendi) kako bi indoktrinirali mlade u svoje
najdraže vjerovanje. Ipak, oni nisu toliko akademski doktori koliko
su najgora vrsta ljekara : jer ako je liberalizam, riječima Jamesa
Burnhama, "ideologija Zapadnog samoubojstva," profesori su
kulturni Kevorkianci. "Lijek" koji prepisuju u sveučilišnom
nastavnom planu to odražava: "kritičko razmišljanje" je
uvijek i isključivo kritika tradicionalnih Zapadnih religija,
kulture, politike i morala; "otvorenost uma" je uvijek i
isključivo otvorenost prema idejama koje su neprijateljske tim istim
tradicionalnim Zapadnim; i tako dalje.
"Nema li ova teza jedan uočljivi
nedostatak," netko bi mogao pitati, "obični ljudi također
smatraju da je tradicionalna judeo-kršćanska moralnost teret, ali
svejedno ne podržavaju ljevičarsku viziju intelektualaca?" No,
običan čovjek zapravo uvelike dijeli tu viziju, barem duhom, i to
je razlog zašto se nastavlja dominacija sveučilištima unatoč
desetljećima konzervativnih prosvjeda. To je točno, iako će on i
dalje imati, nedosljedno, sentimentalnu vezanost za starije tradicije
Zapada.
Kako je inteligencija postala sve više
"progresivna", tako je i pod njenim utjecajem – putem
sveučilišta, medija, većih crkvi, itd – postao i prosječni
ne-intelektualac, samo što nije toliko temeljit u tome. On živi u
stanju kognitivne disonance, rastrgan između suprotnih strana,
liberalne i konzervativne. Pozivi na samokontrolu, na obitelj i
vjeru, još uvijek imaju svoj šarm; ali mogućnosti sve većih
vladinih programa na tuđi račun, i beskrajnih senzualnih uživanja
bez posljedica(osim naravno na djecu, bivše supružnike, nerođene,
buduće generacije, ali tko bi još razmišljao o njima) – takve
mogućnosti su preprivlačne za prosječnog građana modernog Zapada
da bi im mogao odoliti, isrcpljen nakon pola stoljeća skrbničke
države i spolnog "oslobađanja".
Već se na pola obratio na Novu
Religiju intelektualaca. Njegovi pradjedi bi bili užasnuti, ali
njegovoj unučadi je izgleda suđeno da je potpuno prihvate, čak i
da prošire njezinu anti-tradicionalnu i protu-zdravorazumsku
perverznost, i to u takvom opsegu koji (čak i u ovoj kasnoj fazi
Zapadnog pada) šokira.
Grijeh može pomutiti um bilo kojeg
čovjeka. Kod većine rezultira sa lošim karakterom i nečistom
savješću, ali kod intelektualca, s obzirom na njegovu veliku moć
imaginacije i racionaliziranja, nastaje čitav svjetonazor. Iako
intelektualcima ne treba uvijek vjerovati po pitanjima prvih
principa, oni su za razliku od ne-intelektualaca nevjerojatno vješti
u dosljednom iznošenju implikacija takvih principa. Zato je Ljevičarstvo postalo, kroz
prošla desetljeća, sve bliže običnoj ludosti; i kako je ta ludost
duboko prožela moderno Zapadno društvo, ideje konzervativnih
mislioca se čine prosječnom čovjeku kao romantične, nerealne i
nedostižne. Tipični suvremeni Zapadnjak se možda ne slaže sa
buncanjima marksista i postmodernista, ali ne privlače ga ni doktrine
Tomista, Burkeanaca i Hayekianaca. Nadišao je takve stvari, on želi
razvodnjeni konzervatizam, barem dovoljno da ima mjesta za državno
davanje lijekova i lagan pristup pornografiji, ukoliko dobije želju
za time. Ako zbog toga izgleda nedosljedan ... pa, ostavit će
profesorima da se brinu oko takvih stvari.
Ako mu oni vele da mora potpuno
odbaciti konzervatizam i umjesto toga se odlučiti za svjetonazor
koji je posebno osmišljen kako bi opravdao državna uplitanja i
pornografiju; on je, kako godine prolaze, sve više spreman poslušati
ih. Suvremeni intelektualci imaju istu ulogu poput srednjovjekovnih
prethodnika: opravdavati, širiti i sustavno razrađivati posljedice
svjetonazora kojeg je običan čovjek prihvatio na priprost način.
Opijum intelektualaca će postati opijum naroda.
Autor teksta je filozof Edward Feser,
izvorni članak(citati TS i uređivanje su moji).[prijevod dijela teksta vezanog uz filozofiju je malo
zbunjujuć].
PS
Pretpostavljam da ste primijetili da je
esej prvenstveno o Zapadnim sveučilištima i Zapadu, ali opisane
fenomene možemo primijetiti i kod nas(u tolikoj mjeri da većina
ljudi neće ni pomisliti da stvari mogu biti drugačije). U SAD-u
pojam konzervativca ima nešto drugačije značenje nego kod nas kada
govorimo o ekonomskim pitanjima, zalažu se za minimalno uplitanje
države u gospodarstvo(slobodno tržište, mali porezi...). Ovaj esej
je drugi i posljednji u seriji(prvi post), očekivano je naišao na kritike,
Feserov odgovor na njih možete pročitati ovdje.
U svojoj želji da budu mudriji i plemenitiji od ostalih, Izabrani su pogrešno shvatili dvije stvari. Pretpostavili su (1) da imaju više znanja od prosječnog člana Zaostalih i (2) da je to relevantna usporedba. Međutim, prava usporedba nije između znanja kojeg ima prosječan član obrazovane elite u odnosu na prosječnog člana javnosti, nego između ukupnog izravnog znanja sakupljenog kroz društvene procese(tržišno natjecanje, društveno sito, itd.) koji uključuju milijune ljudi i pasivnog znanja teorije kojeg posjeduje mala elitna skupina"
T.
Sowell