Stranice

petak, 8. ožujka 2013.

Kulturni relativizam

Često možete čuti argument;  
Zato što su vrijednosti relativne, pogrešno je nametati svoje vrijednosti drugima.
Ali ako su vrijednosti relativne, a među mojim vrijednostima je i vrijednost podučavanja drugih o ispravnom načinu življenja, onda i nametanje mojih vrijednosti drugima mora biti opravdano. Koje bolje opravdanje bih mogao imati? Da bi nametanje mojih vrijednosti bilo pogrešno, nametanje-vrijednosti bi trebala biti nerelativna nevrijednost. Ali ako postoji barem jedna vrijednost ili nevrijednost koja nije relativna, onda je kulturni relativizam pogrešan.

Iz toga je vidljivo kako je relativistu teško biti dosljedan. Dosljedni relativist ne može reći da je nametanje nečijih vrijednosti drugima pogrešno; on može samo reći kako je unutar njegove strukture vrijednosti pogrešno nametanje nečijih vrijednosti drugima. Ali mora dopustiti mogućnost da postoje drugi za koje je nametanje vrijednosti ispravna stvar.

***

Autor ovog kratkog razmišljanja je filozof Vallicella. Mislim da sjajno opisuje problem, posredno potvrđuje razmišljanje kako bi trenutne trendove u svijetu bolje opisali izrazom "diktatura liberalizma", nego "diktatura relativizma". (Trebamo tolerirati sva razmišljanja, ali samo ako se pokore liberalnim spornim konceptima pravde)

***
Autor koji tvrdi kako ne postoje istine, ili da su sve istine 'tek relativne' izaziva Vas da mu ne vjerujte. Ni nemojte.
Roger Scruton