Povodom jedanaeste godišnjice, prenosim par odlomaka iz rada Živana Bezića u kojem se predstavlja Illichev rad. Članak je nazvan jednostavno Ideje Ivana Illicha, objavljen je 1977. godine.
Zanimljiva je Ilićeva teorija »dvaju
pragova« kojom tumači društvene deformacije. Svaki ljudski
instrumenat ili oruđe dobro je i korisno dok stvarno služi svojoj
svrsi. Tako je u početku bilo sa svim našim izumima. To je prvi
prag, potrebit i koristan. Prva vozila su zaista služila smanjivanju
daljina, prve škole su doista pružale potrebna znanja i prvi
(prirodni) lijekovi pomagali ljudskome zdravlju. Kad oruđe svojom
proliferacijom postane samo sebi svrhom, prelazi prag korisnosti i
postaje opasno, razorno i protukonvivijalno (drugi prag!). Stoga
dolazi do paradoksalne situacije da motorni promet danas u velikim
gradovima oduzima više vremena nego pješačenje, da je škola
postala kontraproduktivna...
***
Temeljni uzrok svih nedaća suvremenog
svijeta Ilić vidi u izjednačavanju čovjeka s njegovim oruđima.
Kriza je nastala uslijed zamjene čovjeka i njegovih oruđa. Umjesto
da ostane gospodarom sredstava kojima se služi, »oruđe je zarobilo
čovjeka« . Ono »prijeti ravnoteži života, ravnoteži energije,
ravnoteži znanja, ravnoteži moći i prava na povijest«.
Stoga je izraz »tool« u središtu
Ilićeve teorije društva. Što u njegovu rječniku znači riječ
»tool« ili, kako je on sam prevodi na francuski, »outil« i
»outillage«? Ne samo alat ili oruđe, već svako sredstvo kojim se
čovjek služi u postizanju svojih humanih ciljeva. To je, dakle,
svaki instrumenat ili pomagalo za rad. Ne samo neka alatka, sprava,
aparat ili stroj, nego i čitava tvornica, bolnica, škola,
električna centrala, svi energetski izvori, tehnika i znanost uopće.
***
U arsenal izopačenih oruđa Ilić
stavlja i suvremeni promet (s njim se posebno zabavio u knjizi Energy
and. Equity). I u povijesti prometa Ilić vidi ona svoja dva stadija
ili praga razvoja. U prvome su »prometala« doista služila svojoj
svrsi i pomagala čovjeku da prikrati prostorne udaljenosti i sebi
zaštedi vrijeme za stvaralački rad. U drugom stadiju prag
korisnosti je prekoračen, motorna vozila su zarobila vozače i
okupirala čitavo njihovo vrijeme. Ideal pretjerane brzine stvara
fizičke (zagađivanje okoliša, prenatrpanost gradova i putova,
zakrčenost prometa), socijalne (povećanje društvenih razlika,
zaduživanje, odsutnost iz obitelji) i antropološke smetnje
(stvaranje umjetnih potreba, razbijanje prirodnog ritma života,
nemogućnost življenja bez mehaničkih proteza itd.). Stoga kao idealnu brzinu transporta
Ilić predlaže brzinu dvokolice. Što ide preko toga postaje
kontraproduktivno. Kao klasičan primjer saobraćajnog apsurda Ilić
uzima automobil.
»Otkad je transportna industrija prešla drugi prag promjena, vozila više stvaraju udaljenosti nego što ih skraćuju. U želji da dobije na vremenu društvo ga sve više i više rasipa u prometu. Tipični Amerikanac npr. posvećuje svojim kolima više od 1500 sati godišnje. On u njima sjedi, jureći ili čekajući, teško radi da bi ih kupio, da nabavi gorivo, gume, da plati razne pristojbe, osiguranje, kazne i porez. On posvećuje četiri sata dnevno svojim kolima služeći se njima, baveći se njima ili radeći za njih. Uračunajmo tome i ostale aktivnosti u vezi s autom: boravak u bolnicama, na sudovima ili u garažama, gubitak vremena gledajući na televiziji (ili u časopisima, moja op.) automobilske reklame, potrošeno vrijeme za sticanje novca u svrhu putoVanja itd. Amerikancu treba dakle 1500 sati da prijeđe 10.000 km puta, treba mu jedan sat da prijeđe 6 km!«
Koja ironija! Koliki troškovi, trud i
gubici vremena da se na koncu ostane na početnoj (pješačkoj)
brzini! Besmisao moderne civilizacije. . .
***
Ilić se posebno obara na liječnike
kao »specijaliste zdravlja«. Oni se prave magima, služe se
nerazumljivim jezikom, drže previše vlasti u rukama. Zaveli su
monopol nad zdravstvom, izvršili »eksproprijaciju zdravlja«, kako
veli Ilić. Liječnik postaje tvojim gospodarom još prije nego se
rodiš, on čak određuje hoćeš li se uopće roditi. Liječnik je
patogeni uzročnik, sposoban da razboli i zdrava. I zdrave osobe se
sve više prepuštaju stručnoj medicinskoj njezi da bi ostale zdrave
i u budućnosti. »A ishod svega je bolesno društvo« — zaključuje
Ilić.
Tako su i zdravi i bolesni pretvoreni u
žrtve medicine. Sam život je postao bolestan, svi ljudi pacijenti i
čitav svijet bolnica. Društvo je suviše medikalizirano — uporno
tvrdi Ilić — stoga i bolesno. Ljudi se pretvaraju u pacijente na
umjetan način. Tretman pravih bolesnika u zdravstvenim ustanovama je
postao depersonaliziran, da ne kažemo nehuman. Bolesnik je objekt,
potpuno zavisan o liječniku, nemoćan da se brani. Bolnica mu diže
i posljednju odgovornost za vlastito zdravlje. U svojoj dijatribi
protiv medicinske praxe (Ilić nije glup da bi bio protiv medicinske
znanosti i vještine) on često pretjeruje. Neumoran je u svojoj
ironiji na račun Eskulapovih sljedbenika. Kao da ne vidi ni jedne
njihove dobre strane. Zbog medicinara osuđena je medicina en bloc.
***
Što Ilić sve predbacuje modernom
školstvu?
Ono favorizira klasne razlike,
opresivno je i destruktivno. Jednako je opasno kao i naoružanje.
Prisvaja sebi monopol na obrazovanje. Obavezno školovanje je vrlo
opasna ideologija. Uzdržavanje školstva društvo previše stoji, za
nj se rasiplje golemi novac, a od škola uopće mala korist. One
neodgojno djeluju na mladež, ubijaju u njoj kritički duh,
zarobljuju je službenim doktrinama i otimaju gotovo čitavo vrijeme
mladosti. U kulturnim zemljama školi služi veliki broj ljudskih
bića, bilo kao učitelji bilo kao učenici. Škola većinom
proizvodi neuspjele đake. Više čovjek nauči u životu nego u
školi.
PS
Vjerujem da je jasno, općenito, kako
moje citiranje nekoga ne znači nužno da se slažem sa svime
izrečenim.
Već sam objavio članak Theodorea Dalrymple-a, post se zove Ivan Illich – deseta godišnjica smrti. Također, obavio sam dio iz Illicheve knjige Raškolovanje Društva, vidi post Odškolovanje društva - Ivan Illich.
Već sam objavio članak Theodorea Dalrymple-a, post se zove Ivan Illich – deseta godišnjica smrti. Također, obavio sam dio iz Illicheve knjige Raškolovanje Društva, vidi post Odškolovanje društva - Ivan Illich.
Dva izvora za više o Illichu; A Turbulent Priest in the Global Village i Ivan Illich (radovi, neki).