U nastavku prenosim post s bloga
The Renaissance Mathematicus koji se bavi poviješću znanosti,
autor je Thony Christie. Radi se o ispravljanju nekih povijesnih
komentara matematičara Jasona Rosenhousea koji se, kao i mnogi
drugi, upušta u komentiranje povijesti znanosti jer svi znamo da za
to nije potrebno nikakvo predznanje - dovoljno je samo ponavljati ono
što je opće poznato;
___
[...] Nažalost, Jason Rosenhouse ne
pokazuje istu razinu tolerancije i razumijevanja za rad povjesničara,
posebice povjesničara znanosti kada se radi o povijesnom odnosu
između religije i znanosti. U nedavnom blogpostu piše o jednoj
javnoj debati te nam usred posta donosi sljedeći paragraf ispunjen
povijesnim neznanjem i predrasudama:
Mislim da imam osnove za razmišljanje kako podučavanje Hamova stava, da je znanost sluga religije i da mora podložiti svoje zaključke religijskom autoritetu na odobravanje, ima štetan učinak na društvo. Na kraju krajeva, radilo se o prevladavajućem stavu u kršćanskom svijetu kroz duže razdoblje, i postoji razlog zašto se to razdoblje u našoj povijesti naziva Mračno Doba. Problem nisu samo rijetki slučajevi poput Galileovog kada se Crkva obrušila na nekoga, nego negativan efekt kojeg je imala stalna Crkvena kontrola prihvatljive i neprihvatljive misle. Upravo je taj stav bilo potrebno oslabiti prije nego što je moglo doći do znanstvene revolucije.
Daleko od toga da ima veze sa
posljednjim razmišljanjima povijesnih stručnjaka o toj temi, ovaj
paragraf je mogao biti napisan u 19. stoljeću od strane
entuzijastičnog obožavatelja hipoteze Draper-Whiteova konflikta
religije i znanosti.
Za početak, povjesničari su još
davno napustili termin Mračno Doba, period između kolapsa Rimskog
Carstva na Zapadu i ponovnog rađanja urbane kulture u Europi
nazivaju Rani Srednji Vijek. Kao sa svim povijesnim periodizacijama
teško je dati precizan početak ili kraj razdoblja, ali se početak
uzima negdje između četvrtog i petog stoljeća, a kraj oko tisućite
godine. Naravno, Jasonovo korištenje podcjenjujućeg termina Mračno
Doba ima za cilj okriviti porast kršćanstva za taj period. Ta teza,
da nastanak kršćanstva znači kolaps zapadne znanosti, je nažalost
izrazito popularna među onima iz Gnu VojskeTM kojima je draže
slijediti vlastite predrasude umjesto da proučavaju povijest.
Znanost u Antičkom vremenu se već počela urušavati sredinom
drugog stoljeća naše ere prateći opći pad intelektualnih
aktivnosti unutar sve burnijeg i nestabilnijeg Rimskog Carstva,
odnosno prije nego što je kršćanstvo kao religija uopće nastalo.
Rim nije pao u jednom danu, nego je
propadao kroz razdoblje od nekoliko stotina godina, a znanost ga je
pratila u tome padu. Kada se kršćanstvo javilo kao društvena i
politička sila u četvrtom stoljeću znanost nije bila mrtva, ali je
već trulila. Situaciju je pogoršala činjenica što je nakon pada
Rima uslijedilo ono što moji njemački susjedi zovu Völkerwanderung,
a poznato je kao seoba naroda. Tijekom razdoblja od četvrtog do
osmog stoljeća došlo je do valova migranata u europi koji su
premještali stanovništvo i općenito stvarali kaos. Sjetite se svih
Gota, Vandala, Angla, Saksa, Lombarda, Franka, Huna, Slavena. Bugara
o kojima ste učili i koje ste zaboravili. Treba napomenuti da
navedeni nisu bili kršćani. Znanost napreduje u stabilnim urbanim
kulturama, koje jednostavno nisu postojale u Ranom Srednjem Vijeku u
Europi. Zapravo znanost i učenost je gotovo potpuno nestala, gotovo
ali ne i potpuno. Gdje su se očuvali ostaci učenosti tijekom tih
ekstremno turbulentnih vremena u Europi? Unutar kršćanskih
samostana, eto gdje.
Kada je došlo do obrata pri tom
propadanju i zašto? Preokret je počeo u osmom stoljeću kada je
Karlo Veliki osvojio i ujedinio velike dijelove Europe te se okrunio
carem. Karlo je bilo polupismeni barbar, ali je uveo prvu europsku
renesansu, karolinšku renesansu. Zašto? Zato što je bio kršćanin,
a njegovu kršćanski savjetnici su ga podučili važnosti učenja,
edukacije i onoga što bi mogli opisati kao proto-znanost. Kršćanstvo
nije ubilo znanost u ranom srednjem vijeku nego je zaslužno za
njezino oživljavanje.
Oko tisućite godine urbana
civilizacije se počela ponovno uspostavljati u Europi, a s njome je
rasla i potreba za znanjem. Tijekom sljedećih dvjesto godina
kršćanski učenjaci su stvorili europska sveučilišta i putovali
na granice europe sa islamskim carstvom gdje su uz pomoć arapskih i
židovskih učenjaka preveli znanstvene radove grka i arapa na
latinski te tako doveli do takozvane prve znanstvene renesanse. Svi
europski translatori su bili kršćanski klerici neke vrste. Daleko
od toga da su blokirali znanost ili znanstveni diskurz, oni su
ponovno vratili znanost u europsku kulturu. Tijekom kasnog srednjeg
vijeka, od dvanaestog do petnaeastog stoljeća, skupina učenjaka
poput Oxfordskih Calculatoresa i Pariških Fizičara je apsorbirala,
razvila i proširila znanstveno znanje koje im je postalo dostupno
zbog translatora. Svi ti učenjaci su bili kršćanski klerici neke
vrste.
Na prijelazu petnaestog na šesnaesto
stoljeće došlo je do sljedeće Renesanse s novim priljevom Grčkog
i Rimskog znanja iz originalnih izvora, a ne kroz višestruke
prijevode arapskih izvora, što je rezultiralo novim poticajem
razvoja znanosti unutar europe. Još jednom, svi učenjaci su svoje
obrazovanje nužno za rad dobili na kršćanskim sveučilištima koje
je vodila Crkva.
Jasonova sljedeća izjava izazvala me
da se pozovem, prvi put nakon što sam ga osmislio, na Christiev
Zakon: U bilo kojoj internet raspravi o povijesti znanosti na temu
odnosa religije i znanosti prva osoba koja spomene aferu Galileo je
izgubila. Neću ovdje objašnjavati vrlo kompleksne motive koji su
doveli izrazito paranoidnog Papu da degradira svog omiljenog
prirodnog filozofa, ali ću ponoviti, ne prvi put, da od svih uzroka
afere Galileo, spor između znanosti i religije je bio najmanji od
njih. Čovjek s egom veličine bazilike Sv. Petra koji je iskoristio
svoja znanstvena otkrića da bi se popeo skliskim stupom dvorske
politike kako bi postao miljenik dvora; doživio je sudbinu mnogih
takvih miljenika dvora kada je umislio da mu njegova pozicija daje
slobodu da razljuti i vrijeđa svog gospodara. Zapravo, za standarde
svog vremena prošao je vrlo dobro.
Jasonova sljedeća izjava, "negativan
efekt kojeg je imala stalna Crkvena kontrola prihvatljive i
neprihvatljive misle" je jednostavno povijesna glupost i
pridodaje Crkvi puno veću kontrolu nego što ju je ikada imala.
Uklanjanje te kontrole sigurno nije razlog znanstvene revolucije niti
je uvjet da dođe do nje. Razloga ubrzanja stjecanja novog
znanstvenog znanja u šesnaestom i sedamnaestom stoljeću su
mnogobrojni i izrazito kompleksni, a svaka promjena stava Crkve, ne
zaboravimo Reformaciju, imala je u najboljem slučaju minimalnu ulogu
u procesu. Predlažem da Jason ozbiljno istraži temu prije nego što
odluči govoriti o uzrocima i uvjetima takozvane znanstvene
revolucije.
PS
Thony koristi izraz znanost da opiše i
ono što su radili u antičkom svijetu iako je naravno svjestan da se
to kvalitativno razlikuje od znanosti, na jednom mjestu upotrebljava
izraz proto-znanost.
Već sam pisao o sličnim
temama; Rim, rani kršćani i filozofija, O Srednjem vijeku i "Mračnom dobu"?, Znanstveni nastavni plan u Srednjem Vijeku, Kršćansko podrijetlo moderne znanosti. I objavio nekoliko postova s istog bloga u kategoriji Renaissance Mathematicus.