Naslov ["Šok! Horor! Nečuveno!
Religija ometa napredak znanosti" je izvorni naslov s bloga RM] bi vas
trebao podsjetiti na tipičan članak u najantipatičnijim
(britanskim) novinama. Predstavlja jednu od dominantnih reakcija od
strane članova Gnu VojskeTM na aferu Bruno iz Cosmosa. Prema ljudima
poput Jasona Rosenhousea i PZ Myera, progon znanstvenika poput
Giordana Bruna i Galilea od strane Katoličke Crkve je definitivno
kočio napredak znanosti, a uz to oni i njihove pristaše citiraju
mudre riječi Über-gurua Neila deGasse Tysona da bi bez religije
znanost bila tisuću godina razvijenija. Kakav skandal, doista
užasno, čini se da Crkva mora za puno toga odgovarati, iako je
čudno što nisu mogli pronaći još primjera osim jadnog Giordana i
univerzalnog simbola Crkvene opresije Galilea. Siguran sam da kada bi
ponovno pročitali Draper-Whitea mogli bi pronaći neka nova imena
kojima bi mogli napasti neuke povjesničare. Spominjem neuke
povjesničare jer su se upravo oni žalili na crtić o Bruni u prvoj
epizodi Cosmosa.
Pretpostavimo prvo na trenutak da su
Rosenhouse-Myer u pravu i da je Katolička Crkva stvarno progonila
Brunu i Galilea kako bi blokirala znanstveni napredak, znači li to
da je u tome bila uspješna? Je li stvarno uspjela prekinuti,
usporiti ili omesti usvajanje, prihvaćanje ili priznanje
heliocentrične hipoteze ili vjerovanje u beskrajni svemir ili
percepciju da je sunce zvijezda? Nesumnjivo se radi o ozbiljnoj
optužbi koju bi trebalo definitivno razjasniti.
Myer i Tyson su oboje znanstvenici, a
Rosenhouse je matematičar, svi rade u disciplinama koje zahtijevaju
da osoba, ukoliko tvrdi nešto, ponudi prikladne dokaze koji
podržavaju tu tvrdnju. Što s njihovom tvrdnjom da je religija
kočila razvoj znanosti, odnosno u slučaju Bruna i Galilea
prihvaćanje moderne astronomije i kozmologije? Jesu li naši
znanstvenici pružili potrebne dokaze za svoju tvrdnju? Jesu li
ponudili strogo argumentiranu povijesnu tezu utemeljenu na solidnim
dokumentiranih dokazima kako bi potkrijepili svoju tvrdnju? Mogu li
demonstrirati da bi moderna astronomija bila ranije prihvaćena u
slučaju da Crkva nije intervenirala. S obzirom na njihovu glasnu
potporu "znanstvenoj metodi", što god da to je, očekivali
bi da to učine, zar ne? Naravno da ništa od toga. Na to nisu
potrošili niti jednu riječ. Nema nikakvih dokaza, nikakvih
akademskih argumenata, samo obične neutemeljene tvrdnje u stilu
žutih novina. Poprilično loše to izgleda za branitelje znanstvene
vjere.
No jesu li oni ipak u pravu? Čak i ako
se nisu potrudili ponuditi povijesne dokaze da podrže svoju tvrdnju,
može li biti točno da su Crkvine akcije protiv Bruna i Galilea
stvarno imale negativan učinak na prihvaćanje heliocentričnosti i
drugih aspekata moderne astronomije i kozmologije? Ispitajmo
povijesne činjenice i odgovorimo na pitanje na koje izgleda
pokušavaju odgovoriti Rosenhouse-Myer i Tyson - istina je izgleda
toliko očita da njihov odgovor nije niti potreban.
Započnimo s jadnim Giordanom, Bruno je
bio jedan od onih koji su zagovarali kopernikovu heliocentričnu
astronomiju još u šesnaestom stoljeću. Međutim, išao je dalje od
njega u nizu kozmoloških spekulacija kojima je Cosmos posvetio
jedanaest od četrdesetipet minuta svoje epizode. S prihvaćanjem
helicentričnosti ću se kasnije pozabaviti, za sada ću odgovoriti
samo na Bruninu kozmologiju. Sam Kopernik je ostavio filozofiji
pitanje je li svemir konačan ili beskonačan, i za to je imao dobar
razlog. Pitanje je bilo čisto spekulativno i nije se moglo na njega
(znanstveno) odgovoriti s obzirom na dokaze i mogućnosti renesansnih
astronoma. Sve je ukazivalo kako je svemir konačan, a renesansni
učenjaci nisu imali načina da pokažu drugačije. Brunina
spekulacija naravno nije bila ništa novo.
U svoje vrijeme, Nikola Kuzanski se već
bavio tim pitanjem, a još ranije u prvom stoljeću prije nove ere,
Lukrecije, Brunina inspiracije, spominje to u De rerum natura.
Lukrecije naravno nije izmislio koncept nego je tek ponavljao
vjerovanja grčkih atomista. Sve to pokazuje kako je ideja
beskonačnog svemira bila poznata početkom sedamnaestog stoljeća i
ništa što je Crkva rekla ili učinila nije moglo spriječiti nikoga
da spekulira o tome. Stvar koje je priječila druge da se upuste
dublje u takve spekulacije je bio nedostatak nužne znanstvene
aparature pri istraživanju pitanja, slično današnjoj situaciji
teoretičarima struna i multiverzuma.
To ne znači da se astronomi nisu
bavili problemom veličine svemira i udaljenosti od zvijezda. Među
ostalima Galileo, Jeremiah Horrocks, Christiaan Huygens i Isaac
Newton su pokušavali odrediti/izračunati udaljenosti unutar
solarnog sustava, odnosno prema zvijezdama. Tek sredinom osamnaestog
stoljeća mjerenjem tranzita Venere su takvi pokušaji postigli
minimalne učinke. Prva mjerenja stelarne udaljenosti, pomoću
zvjezdane paralakse, su se pokazala uspješnim tek početkom
devetnaestog stoljeća. Sva ta kašnjenja nemaju veze s nečime što
je Crkva učinila nego s nužnošću razvoja potrebnih znanstvenih
teorija i aparata.
Brunina sljedeća kozmološka
spekulacija je da su sunce i zvijezde ista stvar. Još jednom, ništa
novoga u tome, Anaksagora je već imao istu ideju u petom stoljeću
prije nove ere, i John Philoponus u petom stoljeću nove ere. Još
jednom, problem s tom idejom nema veze sa nekim religioznim
prigovorom nego nedostatkom znanstvene teorije i ekspertizom kojom bi
to ispitali. Takvo što je postalo moguće tek u devetnaestom
stoljeću razvojem spektroskopije; a to je naravno prvo zahtijevalo
razvoj nove teorije materije kroz sedamnaesto i osamnaesto stoljeće,
proces koji je uključivao različita područja znanosti.
Brunina posljednja spekulacija, i to
jedina koja je smetala Crkvu je bilo postojanje nastanjenih planeta
osim Zemlje. Još jednom, ništa novo i što god da je Crkva možda
mislila o tome, takve spekulacije su generirale rasprave koje još
traju. Još uvijek ne znamo jesmo li sami ili nismo.
Uz svo svoje poznavanje povijesti
znanost, ne mogu vidjeti gdje je Crkva otežala ili usporili
znanstveni napredak u onim stvarima o kojima je Bruno spekulirao u
svojim kozmološkim fantazijama. No što s heliocentričnošću, tu
su sigurno Crkvini progoni Brune i Galilea kočili znanstvene napore?
U nastavku slijedi kratki prikaz
prihvaćanja hipoteza heliocentrične astronomije u šesnaestom i
sedamnaestom stoljeću. Već sam se bavio tom temom, ali neće
škoditi ukoliko ponovim jer ovdje postoje neke bitne lekcije za
naučiti. Za početak, postoji rašireni mit kako je prihvaćanje
"ispravne" znanstvene teorije gotovo trenutno. Da malo
pretjeram, Einstein je objavio svoju opću teoriju relativnosti i
svijet se odmah promijenio preko noći, ili barem kada je Eddington
potvrdio lom svjetlosti. U stvarnosti, prihvaćenost teorije
relativnosti je još uvijek bilo tema rasprava nakon pedeset godina,
kada sam se ja obrazovao, i to unatoč brojnim potvrđenim testovima.
Prije nego što se nova znanstvena teorija prihvati potrebno ju je
ispitati, preispitati, testirani, reformirati, modificirati i na
kraju pokazati da je superiorna svih ozbiljnim alternativama. U ranom
modernom razdoblju kada je komunikacija bila znatno sporija, taj
proces je bio još sporiji.
Kopernik je objavio svoje djelo De
revolutionibus 1543. godine, tada je samo deset ljudi na cijelom
svijetu, uključujući Brunu, ali puno važnije Kepler i Galileo,
prihvaćalo njene tvrdnje. Sustav je imao samo jednu stvarnu
znanstvenu prednost nad geocentričnim sustavom; mogao je objasniti
retrogradno kretanje planeta. Međutim, to se tada nije smatralo baš
bitnim. Postojali su neki nevažni religiozni prigovori, ali oni nisu
imali značajnu ulogu u vrlo sporom prihvaćanju teorije.
Problematični prigovori su bili empirijske naravi, a već u drugom
stoljeću ih je spomenuo Ptolomej u Syntaxis Mathematiké.
Jednostavno objašnjeno, ako se svijet vrti jako brzo i juri kroz
prostor alarmantnom brzinom zašto nismo otpuhani? Kopernik je imao
ispravno rješenje problema kada je sugerirao da se atmosfera kreće
sa zemljom u obliku svojevrsnog mjehura. Nažalost, nedostajala mu je
fizika koja bi objasnili i opravdala takvu tvrdnju. Bila je potrebna
većina sedamnaestog stoljeća i kombinirani znanstveni napori
Keplera, Galila, Stervina, Borellia, Descartesa, Pascala, Huygensa,
Newtona i mnoštvo manje poznatih ljudi da razviju nužnu fiziku kako
bi objasnili na koji način gravitacija drži atmosferu dok se zemlja
kreće. Taj proces nije ni na koji način kočen od Crkve.
Postojala je i druga razina prihvaćanja
Kopernikove teorije, instrumentalna, kao matematičkog modela koji
isporučuje astronomske podatke za različite primjene, astrologiju,
kartografiju, navigaciju itd. Tu se sustav utemeljen na istim
netočnim podacima kao i Ptolomejev nije pokazao posebno dobrim.
Ogađen netočnošću oba sustava Tycho Brahe je započeo novi
opservacijski program kako bi dobio precizne podatke. U tom procesu
razvio je treći model, takozvani geo-heliocentrični model, u kojem
planeti kruže oko sunca, koji pak kruži oko zemlje. Ovaj model je
imao prednost jer je objasnio retrogradno kretanje bez da se zemlja
kretala, situacija u kojoj svi pobjeđuju.
Prvi veći napredak se javio izumom
teleskopa 1608. godine i njegovom primjenom pri astronomskim
promatranjima. Prva teleskopska otkrića nisu pružala nikakve dokaze
niti za Kopernikove niti Braheove modele, ali su pobila i
arostotelijanski homocentični model i ptolomejski model. U to
vrijeme pojavio se novi kandidat, Keplerovska eliptična astronomija,
objavom Keplerovog djela Astronomia nova 1609. godine. Za
potpuni popis mogućih astronomskih modela početkom sedamnaestog
stoljeća vidi raniji RM post.
Do 1620. godine vodeći kandidat je bio
Braheov model s dnevnom rotacijom. Treba napomenuti da se zbog
Galileova i Fosarinova pokušaja da reinterpretiraju Sveto Pismo u
korist heliocentričnosti, Katolička Crkva uključila i 1615. godine
zabranila heliocentričnu teoriju, ali ne i heliocentričnu hipotezu.
Razlika je bitna. Teorija kaže da je heliocentričnost znanstvena
činjenica, a hipoteza kaže da je mogućnost. U to vrijeme
heliocentričnost je bila nedokazana hipoteza, a ne teorija. Tu se
upliću Rosenhouse-Myers i tvrde kako je Crkva kočila znanstveni
napredak, ali je li to istina? Odgovor je ne. Astronomi i fizičari
su nastavili s traženjem odgovora na otvorena pitanja, odnosno
rješenjima za postojeće probleme. Ne postoje nikakvi dokazati
usporavanja ili prekidanja u njihovim istraživačkim naporima. [...]
PS
Post je potaknut novim izdanjem Cosmosa – posebno prikazom Brune, ovog puta nije Sagan taj koji
iskrivljuje povijest nego Tyson. Novi ateisti vole projecirati
vlastite opsesije na različita razdoblja.
Mislim da nisu svi detalji posta točni, ali o tome možda kasnije. Povezano, jedan post o Bruni s bloga quodlibeta - Giordano Bruno - Martyr for Science and Reason; također postovi s RM: Acceptance, rejection and indifference to heliocentricity before 1610., The Starry Messenger What it Said and What that Really Meant!, Galileo’s great bluff and part of the reason why Kuhn is wrong.
Već sam objavio nekoliko postova slične tematike; Živimo u geocentričnom svijetu!, Patrističko razdoblje, Srednji Vijek i Kopernikanstvo - Preispitivanje povijesnog odnosa znanosti i kršćanstva, Slučaj Galileo - mitovi i zablude, O znanstvenim uspjesima Galileo Galileia, i s obzirom da se spominje Lukrecije - Očuvanje Lukrecija kroz srednji vijek.