Jedno otvoreno pismo privuklo je dosta pažnje ovih dana. Nekoliko kolumnista je odgovorilo i ponudilo svoja razmišljanja o pismu i nastaloj situaciji što mi se učinilo kao uzaludan trud jer teško je očekivati intelektualni napredak kod novoateističkih ideologa koji su vjerujem dobro prihvatili pismo. Ipak, vrijednost rasprave nije samo u mogućnosti da će vaš sugovornik promijeniti mišljenje, nego i u mogućnosti utjecanja na promatrače. Možda je pismo dobra prilika da se netko upita o fundamentalnim premisama kojima se vodi naš apostol razuma. (Vjetar neznanja, animoziteta i autoritarnog sekularizma je u stanju daleko pronijeti ovakva pisma u današnjoj kulturi internet komentara i minimalne pažnje, ali to ne znači da premise nisu fundamentalističke i nepropitane kao u najgoroj karikaturi religije koju je u stanju osmisliti.)
Autor pisma se predstavlja kao kemičar,
postoje dvije interpretacije te izjave; gospodin Močilac je (I)
kemičar odnosno znanstvenik što nas asocira na nekoga tko je sklon
primjenjivanju rigoroznih kriterija, pažljivom vaganju dokaza i
mijenjanju mišljenja, davanju provjerenih izjava i slično; ili (II)
on je kemičar odnosno fah idiot koji nije u stanju proizvesti
korisnu misao van područja kemije, odnosno čim počne pisati van
područja svoje stručnosti ne možemo očekivati dobre rezultate.
Nakon što pročitate pismo jasno je da
ništa od ove prve "znanstvene interpretacije". Očekivali
bi da će pokazati da zna o čemu priča, da je u stanju ponuditi
neki argument u korist svojih tvrdnji, da će pokazati raskoš
racionalnog razmišljanja, ali ništa od
toga. (Općenito je takva slika znanstvenika idealizirana, koristeći
autoritet znanosti mnogi promoviraju svoju ideologiju koja sa samom
znanošću nema veze, ponekad svjesno ponekad nesvjesno; a što se
tiče mijenjanja mišljenja još je Planck izjavio da znanost
napreduje sprovod po sprovod.) Preostaje nam druga opcija,
gospodin Močilac je spomenuo da je "samo kemičar",
da od njega ne možemo očekivati smislene izjave vezane uz
nekemijske teme, i obećano je nesumnjivo ispunio.
Nije problematično samo njegovo
tumačenje Biblije nego i općenito elementarno nepoznavanje stvari
koje komentira. Mogao bih bez ikakvog straha ponuditi našem kemičaru
okladu da nije u stanju ni približno objasniti što je dogma o
bezgrešnom začeću. (A zašto misli da bi je gospodin Boras
promovirao je jasno samo njemu.) No, takvo elementarno nepoznavanje
stvari o kojima govorite je gotovo nužan preduvjet za novoateističke
ideologe pa nas ni ne treba puno čuditi. Ipak, ono što me čudi je
uvjerenost ljudi poput našeg kemičara da upravo oni znaju što
vjernici vjeruju, odnosno što bi trebali vjerovati; nije bitna
višetisućljetna tradicija interpretacije teksta nego je bitno što
je nedavno preminuli trockist pijan zapisivao u svojim
anti-teističkim pamfletima.
Svoja pogrešna tumačenja proširio je
kroz cijelo pismo. Nakon što nas pokušava uvjeriti da kada čuje za
nekog kako živi po biblijskim vrijednostima on odmah pomisli da se
radi o nekom krvniku, nastavlja sa svojim podjednako kvalitetnim
tumačenjem što "Sveta Knjiga uči" o znanosti.
(Nekako mi se čini da je svjestan da priča besmislice, ali zašto
bi se zbog toga suzdržavao. Iako, tko zna, možda stvarno misli da
će se svi oni vrhunski znanstvenici vjernici na našim sveučilištima
i institutima odjednom ohrabriti i krenuti u neku akciju - nema
veze što je X naš najbolji biolog/fizičar, on je vjernik i stalna
opasnost – pokušavam
ironizirat, ali na slične izjave sam stvarno i naišao. Neću
navoditi znanstvenike na koje mislim – nisu toliko poznati široj
javnosti, možda se jednog dana kandidiraju za rektora, zašto im
stvarati neprilike sa slobodnoumnima.)
No, da me ne bi optužili kako
spominjem aktualne znanstvenike vjernike vratit ćemo se u daleku
povijest. Vjernici se još od prvih stoljeća mogu okrenuti
Augustinu koji je ustvrdio pravilo; kada se god neki izraz u Bibliji
protivi s onime što možemo(sigurno) spoznati razumom onda taj izraz
moramo prikladno reinterpretirati u skladu s time. Konkretno
zapisuje;
"Često se dogodi da postoji neko pitanje o zemlji, nebu, ili nekom drugom elementu svijeta, kretanju, putanji ili čak o veličini i udaljenosti zvijezdi, pomračini sunca i mjeseca, promjeni godina i godišnjih doba; o prirodi životinja, biljaka i minerala, i drugih sličnih stvari, odgovore na pitanja imaju i nekršćani koji su došli do spoznaja putem razmišljanja i promatranja. Iznimno je žalosno i štetno, te je potrebno izbjegavati, da netko čuje kršćanina kako govori o tim stvarima na temelju kršćanskih zapisa i pritom govori gluposti ..."
Povjesničari znanosti (Lindberg,
Numbers) zapisuju o povijesnom odnosu znanosti i religije;
"Osim što su poslužile teologiji, grčke znanstvene spoznaje su imale istaknuto mjesto u kršćanskom svjetonazoru, još od vremena Bazilija iz Cezarije i Augustina do kraja Srednjeg Vijeka i poslije. Ideja da bi bilo koji ozbiljan kršćanski mislilac makar i pokušao formulirati svoj svjetonazor samo na temelju Biblije je smiješna."
Dakle, niti kroz povijest prigovori
našeg kemičara ne bi imali smisla. No, nekako sumnjam da će
prestati sa svojim napadima na religiju i tumačenje koje je sam
izmislio. Sigurno je da će zbog toga i dalje dobivati pohvale svojih
podjednako educiranih istomišljenika, uz prikladni medijski prostor
naravno. Za svaki slučaj, spomenut ću jedan citat vezan uz
najpoznatiju aferu - ujedno i jedan od najpogrešnije
interpretiranih događaja u povijesti, kardinal Bellarmine, inače
sveučilišni profesor prirodne filozofije zapisuje;
"Ako bi postojala točna demonstracija da je sunce u središtu svijeta i da je zemlja u trećem nebu, da sunce ne kruži oko zemlje nego da zemlja kruži oko sunca, onda bi morali pažljivo pristupiti pojašnjavanju Pisma koje se čini govori suprotno, i radije reći da ne razumijemo nego da je ono što je demonstrirano pogrešno. No, to nije stvar koju treba učiniti u žurbi, što se tiče mene samog neću povjerovati da postoji takav dokaz dok mi ga netko ne pokaže."
Naravno, takvih znanstvenih dokaza
tada, i još određeni period, nije bilo. Dakle, naš kemičar se ne
mora bojati, od prvih stoljeća, sve do danas, uključujući i ona
razdoblja koja su bila politički posebno napeta, nije postojala
opasnost od stvari koje spominje.
Možda našeg kemičara muči odnos
čuda i prirodnih zakonitosti. Da ne ulazimo u širu filozofsku
raspravu oko razmišljanja što čudo je, čini mi se očitim da
znanstvenici koji su ujedno i vjernici ne vide nikakvih problema u
pomirivanju normalnog prirodnog toka i čuda. Fizičar Stephen Barr
zapisuje;
"Znanost bi mogla pokazati da je osoba pretvorila vodu u vino, ali to bi bilo čudo, a ne novi efekt u kemijskoj znanosti. Isto tako razdvajanje Crvenog Mora nije novi efekt u hidrodinamici."
Mnoštvo religioznih znanstvenika (i
danas, i kroz povijest) pokazuje da su uspjeli pomiriti razmišljanja
koje naš kemičar vidi kao sukobljene. (Sigurno će sada netko reći
pa naravno da su bili vjernici, morali su biti. Ukoliko imate nekih
informacija o tome da su Pascala prisilili da napiše Pensées,
Babbagea da brani kršćanstvo, Ampera da moli krunicu, Faradaya i
Kelvina da provode slobodno vrijeme u molitvi, i veliko mnoštvo
drugih koji su se upuštali u javnu obranu vjere i koji su bili
neobično pobožni i za standarde svog vremena onda iznesite dokaze,
povjesničari će ih cijeniti.) No, nije samo stvar da su oni to
nekako u svojem životu mogli pomiriti nego da su znanost i vjera
kompatibilni.
Vratimo se citatom još jednom u
srednji vijek i pitanje "U kojoj mjeri je Biblija izvor
znanstvenih informacija?" U dvanaestom stoljeću je teolog
Wiliam(iz Conchesa) objasnio;
"Pisci Istine ne pišu o pitanjima prirodne filozofije, ne zato što su te stvari protiv vjere, nego zato što nemaju veze sa obdržavanjem naše vjere, a upravo su o tome brinuli pisci."
Dakle, kao što svi citati upućuju,
Biblija se nije čitala doslovno, najpoznatiji primjer je taj što
Biblija implicira da je Zemlja ravna, ali ne postoji obrazovana osoba
u Srednjem Vijeku koja je to vjerovala, jednostavno su pretpostavili
da se radi o figurativnom izražavanju. (Ukoliko mislite da je netko
obrazovan u zapadnoj civilizaciji u posljednjih dva milenija vjerovao
u "ravnu zemlju" očito ne bi trebali ni pokušavati
komentirati takve stvari, učlanite se u obližnji internet ateisti
klub i čekajte more lajkova.)
Kad već citiram teologe iz dvanaestog
stoljeća, spomenimo Thierrya (iz Chartresa) koji se pita koja je
uopće motivacija, zašto bi se uopće bavili prirodom – Božjom
kreacijom.
"Budući da su stvari na ovome svijetu promjenjive i pokvarljive, nužno je da imaju i autora. Zato što su racionalno uređene i u vrlo lijepom poretku, nužno je da su i stvorene sa mudrošću."
Povjesničar znanosti Hannam komentira
citat i situaciju u kasnom srednjem vijeku;
"racionalnost i uređenje prirode su smatrali dokazom da Božanstvo postoji. Zbog toga je i proučavanje fizikalnih zakona još jedan put prema Božjim mislima. Priroda je knjiga napisana od strane Stvoritelja, baš kao što je to i Biblija."
Dakle, još su srednjovjekovni učenjaci
govorili o dvije knjige koje upućuju na Gospodina, poznavati prirodu
odnosno stvoreno značilo je poznavati i Stvoritelja. U dvadestom
stoljeću nobelovac iz fizike Compton opisuje svoja razmišljanjima;
"Za mene, vjera počinje shvaćanjem da je vrhovna inteligencija dovela svemir u postojanje i stvorila čovjeka. Nije mi teško to vjerovati, jer neosporno je da tamo gdje je plan je i inteligencija – uređeni, razvijeni svemir svjedoči istini najveličanstvenije izjave ikada izgovorene - ' U početku [stvori] Bog...'";
No, možete se opet zapitati, što s
onim kršćanima koji priznaju mogućnost čuda, to očito znači da
se ne mogu baviti znanošću, jer kako će vjernik raspoznati kada je
nešto posljedica prirodnog, a kada natprirodnog djelovanja? John
Burdian, prvi fizičar, objasnio je da je posao fizičara da objasne
kako se stvari uobičajeno ponašaju, "pretpostavljajući
redovitost prirode". Njemu nije bitno što Bog, po svojoj
apsolutnoj moći, može činiti čuda. Buridan objašnjava;
"jasno nam je da je svaka vatra vruća, iako je suprotno moguće Božjim djelovanjem. Takav dokaz je dovoljan za znanstvena načela i zaključke".
***
Sada kada smo našeg kemičara riješili
svih zabrinutosti i pokazali mu da nema razloga za strah, želio bih
se kratko osvrnuti na njegovu primjedbu u izboru između Boga i
Velikog Praska. Problem je što je sama teorija Velikog Praska ništa
drugo nego isusovačka izmišljotina. Ali doslovno. Nažalost,
ispričati nešto o povijesti razvoja teorija koje se bave starošću
i postankom zemlje zahtijevalo bi previše mjesta (knjiga Veliki
Prasak Simona Singha nudi zanimljiv prikaz), ali da dočaram
razmišljanje; prevladavajući stav početkom 20. stoljeća je bio
onaj stalno-stanjaca. Kao što samo ime govori, oni su vjerovali da
svemir nema početak. U tome su bili ohrabreni i svojim filozofskim
uvjerenjima, reći da svemir ima svoj početak značilo bi reći da
je svemir stvoren, a tko bi ga stvorio, kakav apsurd.
Naravno, bilo bi pogrešno reći da im
je to bio glavni motiv, postojali su dobri znanstveni dokazi - ili
barem nije bilo dokaza za suprotno, da ne ulazim u detalje - koji
su ukazivali na to. No, onda je jedan fizičar, Lemaître, na temelju
novih fizikalnih teorija pokazao da bi se svemir trebao širiti, a
ukoliko se širi onda je trebao u prošlosti biti manji, kozmičko
jaje. Ne moram ni reći da stalnostanjci nisu bili oduševljeni time,
ni sam Einstein prvotno nije želio prihvatiti dokaze. S druge
strane, papi se svidjela teorija, imamo dokaz da svemir nije
vječan, stvoren je, na to mu je Lemaître odgovorio da mora
primiriti svoje prihvaćanje teorije jer se radi samo o teoriji, tada
još nije bilo uvjerljivih dokaza.
Ukoliko nisam već spomenuo, Lemaître
je ujedno bio i katolički svećenik. Baš čudno da racionalni
atesti koji prate dokaze odbijaju povjerovati u novu teoriju jer im
se ne poklapa s njihovim razmišljanjima, neće njima pop
propovijedati kreacionizam neki. Jedan od najvećih astronoma 20.
stoljeća Fred Hoyle cijelog svog života nije prihvatio teoriju, a
umro je prije desetak godina. Sam naziv Veliki Prasak je Hoyle
osmislio da bi ismijao teoriju, ali izraz je postao prihvaćen i
danas možemo slušati ateiste kako Veliki Prasak pobija Boga.
Razmislite o tome. (Nažalost, cijela zanimljiva priča oko sukoba
stalnostanjca i promjenjivog svemira je predugačka da bih je
ispričao, naravno da su u različitim periodima dokazi upućivali na
različite stvari, ali primjer dobro pokazuje da i ateistički
stalnostanjci nisu skloni mijenjaju svojih razmišljanja, praćenju
dokaza kamo god da ih odvedu i sličnim stvarima kakvim si tepaju. Je
li teorija Velikog Praska točna? Pa, za sada je, možda uskoro neće
biti, ali mi nije jasno zašto je netko spominje u korist ateizma.
Inače, klasični argumenti za Božju egzistenciju ne ovise o toj
teoriji.; i još jedna nevažna napomena, neki izvori spominju da je
Lemaître bio isusovac što mi čini da nije točno, tako da Veliki
Prasak možda nije Isusovačka , nego obična popovska izmišljotina.)
***
No, post se već odužio – živim
u nadi da će neki internet ateist pročitati ovaj post, a iz
iskustva znam da im je sve više od parminutnog videa u kojem netko
ismijava bananamana previše – pa ću samo spomenuti da je
upravo judeokršćanska vjera uvelike oblikovala našu zapadnu
civilizaciju. Pošteni sekularni mislioci će potvrditi da je zapadna
kršćanska civilizacija – i samo ona - bila posebno predana razumu
i racionalnim argumentima što je dovelo do razvoja znanosti,
obrazovnog sustava, razvoja filozofije, glazbe, arhitekture, jezika,
pisma, sveučilišnog sustava, zakona, ljudskih prava i pravne
znanosti. Naravno, tu su i dobročinstvo, bolnički sustav i briga za
najslabije koja u takvom obliku nije postajala u antičkom svijetu.
(Doprinosi pojedinim područjima su preopsežni da ih nabrajam
ovdje.)
Edward Grant, povjesničar znanosti
zapisuje;
"Što je omogućilo Zapadnoj civilizaciji da razvije prirodne i društvene znanosti na način koji nijedna druga civilizacija nije uspjela? Uvjeren sam da odgovor leži u dubokom i sveprožimajućem duhu ispitivanja stvari koji je prirodna posljedica naglašavanja razuma što se počelo razvijati u srednjem vijeku. Osim otkrivene istine, na srednjovjekovnim sveučilištima razum postaje konačni sudac u većini intelektualnih rasprava i kontroverzi. Bilo je sasvim prirodno učenjacima sa sveučilišta da koriste razum u područjima koja prije nisu bila istraživana odnosno da raspravljaju o mogućnostima sa kojima se prije nisu ozbiljno pozabavili."
Naravno, svi koji ne uzimaju zdravo za
gotovo uspjehe naše Zapadne civilizacije svjesni su utjecaja Crkve,
ali će odmah prigovoriti da to ne treba čuditi jer je Crkva imala
moć i novac. Ali taj prigovor promašuje pitanje; Zašto su
sveučilišta uopće osnovana? Zašto je znanost nastala i održala
se? Zašto bi se netko time bavio i financirao kada nije bilo nikakve
koristi? Ne radi se o stvarima koje su se trebale dogoditi, tisućama
godina u svim civilizacijama se to nije dogodilo. Protukršćanski
polemičari su kroz povijest, kao i danas, pokušavali optužiti
kršćane, ali pogrešno je pretpostaviti da je nastanak znanosti
jednostavna i neizbježna stvar. Da su vas ostavili u nasumičnom
trenutku u ljudskoj povijesti na nekom nasumičnom mjestu koje su
šanse da bi se bavili nekim problemom kojeg bi danas nazvali
znanstvenim, i što bi vas na to potaklo? Zašto se znanost razvila
baš na zapadu? (Pritom mislim na znanost, a ne na matematiku i
astronomska promatranja koja su prisutna u svim društvima u nekoj
mjeri. I ne, zapadnjaci nisu samo morali preuzeti znanja od antičkih
Grka, ili islamskih kalifata, moderna znanost je kvalitativno
različita od prirodne filozofije kakvom su se bavili ljudi poput
Aristotela ili Avicenne.)
I još jednom, nije stvar samo u tome
da je Crkva bila najveći financijer sveučilišta i znanosti, ili da
je branila sveučilišta od lokalnih vlasti kada je dolazilo do
problema, nego je pružila poticaj i okvir unutar kojeg se interes za
takva istraživanja uopće i javio. Zašto bi netko proučavao
znanost, zašto bi se to održalo? I zašto se to dogodilo upravo u
srcu kršćanskog Zapada?
Takva pitanja si je postavio fizičar i
povjesničar znanosti Stanley Jaki. Zapitao se zašto je znanost
svugdje završila kao mrtvorođenće - svugdje, osim na Zapadu.
Potrebno bi bilo previše prostora da se opiše odgovor, ali jedna
kratka skica kroz njegove citate;
* "Još jednom je kršćansko vjerovanje u Stvoritelja dovelo do novih ideja u razmišljanju o prirodi. Samo istinski transcendentalni Stvoritelj može stvoriti prirodu sa nezavisnim zakonima bez da se pritom Njegova moć nad prirodnom umanji. Nakon što su formulirani osnovni zakoni, znanost se mogla razvijati po vlastitim uvjetima."
* "Kršćanska ideja stvaranja dovela je do još jednog važnog doprinosa za budućnost znanosti. Sva materijalna bića su postavljana na istu razinu, tek kao obična stvorenja. Za razliku od poganskog Grčkog svemira, u kršćanskom svemiru nema mjesta za božanska tijela. Sva tijela, nebeska i zemaljska, sada imaju istu osnovu, na istoj su razini, to je dovelo do zamisli da kretanje mjeseca i slobodni pad tijela na zemlji mogu bit uređen istim zakonom gravitacije. Takva pretpostavka bi bila svetogrđe u očima svakoga tko pripada grčkoj panteističkoj tradiciji, ili nekoj drugoj sličnoj tradiciji drevnih kultura."
* "Konačno, u kršćanskoj dogmi o stvaranju pronalazimo da je čovjek posebno biće stvoreno na sliku Božju. Ta slika se sastoji i od čovjekove racionalnost koju nekako dijeli sa Božjom racionalnošću i od čovječeg stanja kao etičkog bića koje ima vječnu odgovornost za svoja djela. Čovjekovo razmišljanje o vlastitoj racionalnosti dalo mu je pouzdanje da bi njegov stvoreni um mogao pojmiti racionalnost stvorene zbilje."
* "U isto vrijeme, sama stvarnost stvaranja upozoravala je čovjeka na uvijek prisutnu napast da diktira prirodi što bi trebala biti. Razvoj eksperimentalne metode duguje mnogo toj kršćanskoj misli."
Odabrao sam Jakia jer se posvetio tom
opsežnom pitanju, ali slična razmišljanja odnosno rekonstrukciju o
filozofskim temeljima razvoja znanosti možete pronaći i kod drugih
povjesničara znanosti. (Istina, neke druge Jakijeve teze su
kontroverzne i podložne kritici; ali ono što sigurno nije
kontroverzno je Draper-Whiteova teza sukoba znanosti i religije koja
je već stoljeće na smetlištu gdje joj je i mjesto. Doduše, samo
kod profesionalnih povjesničara, u javnom prostoru je življa no
ikad. Sve to naravno ne znači da je situacija uvijek bila
jednostavna ili da nije bilo stvari koje je bilo potrebno
razriješiti; i naravno da takva teološka razmišljanja nisu jedina
bitna i dovoljna za nastanak moderne znanosti – daleko od toga,
postoji niz političkih, ekonomskih i društvenih faktora potrebnih
za takav dugotrajni razvoj.)
***
Kada sam već doveo u vezu nastanak
znanost i filozofska razmišljanja - razmišljanja koja su uvelike
inspirirana i biblijskim tekstom, bilo bi šteta ne spomenuti i
Knjigu Postanka, i to rad jednog kemičara, Ernesta Lucasa. Nakon što
je doktorirao kemija, studirao je teologiju i istočne jezike što mu
je omogućilo da se upozna sa mezopotamijskim mitova i, kako on to
tvrdi, napokon dobro shvati Knjigu Postanka. Naime, za interpretaciju
svakog teksta potrebno si je postaviti nekoliko pitanja. (Ukoliko ga
interpretirate kao znanstveni članak, onda ste očito izabrali
interpretirati ga kao znanstveni članak, ne možete se pretvarati da
ste odabrali "neutralni" ili jedini način interpretacije
bilo kojeg teksta.) Neka od prikladnih pitanja, bi bila; Koja vrsta
jezika se koristi? Kojoj vrsti literature pripada? Tko je očekivana
publika? Koji je cilj teksta? Koje relevantno vantekstualno znanje
imamo? Itd.
Spomenut ću samo nekoliko nekoliko
primjera kojima Lucas pokazuje kako mu je poznavanje mezopotamijskih
priča o stvaranju pomoglo da shvati biblijski tekst Postanka. Jedna
od poznatijih razlika je sam nastanak bogova, prema ostalim pričama
tog područja prvo nastaju bogovi od kojih netko stvara svemir –
što je naravno različito od hebrejskog vjerovanja u kojem vječni
Bog stvara sve. Za ostale razlike potrebno je poznavati tadašnja
vjerovanja okolnih plemena. Primjerice, u Knjizi Postanak se
upotrebljava riječ "svijetla" (umjesto sunce i mjesec) jer
su okolna plemena štovala nebeska tijela kao bogove i božice.
Također se time naglašava kako je Bog stvorio ta svijetla, dakle
ono što drugi štuju kao božanstvo je tek dio svijeta kojeg stvara
Bog. Zatim se spominju morske grdosije (čudovišta) jer se u drugim
pričama bog morao boriti sa nemanima kako bi nakon toga mogao
stvoriti nebo i zemlju. Knjiga Postanka odbacuje takvo razmišljanje
naglašavajući kako je Bog stvorio grdosije kao dio svijeta – nije
se morao boriti sa njima, stvorio ih je! U drugim plemenima je bio
prisutan strah da će svemir opet upasti u takav kaos, dok je takvo
razmišljanje suprotno Bogu hebreja.U mezopotamijskim pričama o
stvaranju, ljudi su robovi bogova – stvoreni su kako bogovi ne bi
trebali ništa raditi. U Knjizi Postanka se naglašava važnost ljudi
na više mjesta – samo ljudi su stvoreni na sliku i priliku Boga, i
Bog im daje vlast nad svim drugim stvorenjima itd.
Lucas ovako skicira razvoj znanosti
inspiriran filozofsko-teološkim promišljanjima.
1. Postoji Stvoritelj svijeta
2. Stvoritelj je racionalan i mudar3. Stvoritelj je isplanirao i uredio svijet
Z: Postoje prirodni zakoni –
strukture, uzorci...
4. Ljudi su stvoreni na sliku Božju
Z: U stanju smo shvatiti te prirodne
zakone
5. Stvoreno je produkt Božje slobodne volje
Da pojasnim na primjeru eksperimentalne
znanosti; grci su primjerice vjerovali da promatranjem odnosno
logičkim zaključivanjem mogu shvatiti sve o prirodi,i to ih je
odvelo u probleme, ali ako Bog ima slobodnu volju pri stvaranju
svijeta onda takvo što nije moguće, potrebno je provesti
eksperimente.
Kod razmišljanja nekih znanstvenika
pronalazimo i vezu s Padom kao što to objašnjava povjesničar
znanosti i religije Peter Harrison; nakon Pada su oštećene ljudske
sposobnosti, uključujući i onu da shvatimo prirodu, potrebno je sve
eksperimentalno provjeriti, eksperimentalna znanost je zapravo
pokušaj vraćanja izgubljenog znanja.
(No, takva eksplicitna veza sa Padom nije prisutna kod svih
proto-znanstvenika koje povezujemo s nastankom eksperimentalne
znanosti, spominjem je samo kako bi shvatili razmišljanja i
motivaciju nekih od tadašnjih učenjaka.)
Spomenut ću još samo jedan citat o
uređenosti prirode kojeg sam jednom prilikom pronašao malo
izmijenjenog na stranici američkog matematičara koji je prikupio
matematičke citate različitih autora, ovoga je pripisao Newtonu,
ali pravi znalci poput našeg kemičara znaju gdje ga izvorno možemo
pronaći;
"Ti si sve uredio po broju, utegu i mjeri."
No, previše sam proširio post pa
bolje da završim.
***
Fizičari nesumnjivo mogu danas bez
filozofije u svojim istraživanjima, sve izrečeno oni mogu uzeti
zdravo za gotovo – ili čak i negirati, ali to ne znači da
razvitak znanstvenog razmišljanja i znanstvene metode nije bio
dugotrajan i težak posao. Posao koji je, koliko god to bilo mrsko
priznati nekima, bio uvelike potaknut i oblikovan kršćanskim
svjetonazorom odnosno biblijskim tekstovima. (Inače, naravno da i
današnji znanstvenici uzimaju niz metafizičkih pretpostavki koje su
nužne za bavljenje znanošću, oni ih ni na koji način ne dokazuju
nego pretpostavljaju, često potpuno nesvjesni da takvo što uopće i
čine.)
Teško je pronaći vrijednost u ovakvom
pismu, ali ako postoji onda je to vjerojatno poticaj nekima za
smirenu analizu izrečenoga, prilika da se prokaže isprazna
neutemeljena ideologija koja vodi gospodina "samo kemičara"
kroz javne nastupe. Takve izjave i ne bi bile toliki problem da su
rijetke, ali sličnu retoriku možemo čuti svaki put kada se nešto
ne sviđa našim naprednjacima, protivite se njihovom političkom
programu ili drugačije razmišljate oko nekog pitanja, odmah počinje
zamorni niz povijesno i filozofski neutemeljenih besmislica o
opasnosti koje prijete njima slobodnoumnima. Jasna
je neopravdanost iskazanih bojazni u današnjem društvu, ali želio
sam podsjetiti i na povijesnu neutemeljenost.
No, iako je vjerujem svima, odnosno
svima koji nisu zaslijepljeni ideologijom našeg kemičara, jasna
problematičnost razmišljanja iz pisma, nećemo biti prestrogi jer
nismo ni očekivali drugačije. Veliki je raspon između onoga što
on čini i onoga što on misli da čini. Sigurno vjeruje da je
uključen u kritičku i slobodnu istragu, ali njegove predanosti su
ideološki vođene i ništa manje dogmatske od onih koje misli da
napada.
Možemo za kraj našem kemičaru
zaželjeti bolje radne uvjete, veću sigurnost na poslu i
izbjegavanje štetnih para koje loše utječu na rasuđivanje.
Naravno, korisno bi bilo kada bi se ostavio i alkohola, ne mora baš
u svemu slijediti onog pijanog trockista. No, pijan ili ne, očekujem
da i dalje nastavi sa svojim napadima na neprijatelje koje si je sam
izmislio. Sve u ime razuma, naravno.
PS
Oni koji prate blog mogli su prepoznati da je tekst tek kombinacija otprije objavljenih postova.
Više u kategorijama;
Više u kategorijama;
- povijest i filozofija znanosti 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio, 5. dio
- znanost i vjera 1. dio, 2. dio, 3. dio, 4. dio, 5. dio
- znanost i istina 1. dio, 2. dio
- scijentizam 1. dio, 2. dio
- ateizam 1. dio, 2. dio, 3. dio