V. je objavio
zanimljive tekstove o pitanju značenja (smisla) života u kojima
analizira što zapravo pitamo kada pitamo o značenju životu?
Potrebno je spomenuti neke distinkcije. U nastavku prenosim dijelove
prvog teksta – izvorni post The Question of the Meaning of Life: Distinctions and Assumptions.
Egzistencijalno vs Lingvističko
značenje
Oni koji misle da
je značenje primarno stvar semantičke domene mogu se pitati ima li
smisla govoriti o značenju života odnosno akcija, projekata i
događaja koji čine život. No, sigurno ima smisla; nema
kategorijske pogreške ili bilo koje druge zablude kada pitamo o
značenju života, ili, kako ja to nazivam, o egzistencijalnom
značenju. Kada pitamo filozofski o značenju života onda pitamo
o konačnom i objektivnom smislu, svrhi, namjeni ili cilju ljudske
spremnosti i težnje, ukoliko takvo što postoji. Pitamo
postoji li konačni i objektivni smisao, i koji je to. Ova
pitanja o egzistencijalnom nasuprot lingvističkom značenju očito
imaju smisla i nema potrebe trošiti vrijeme na tu raspravu. Dani
čangrizavog pozitivizma su davno prošli.[...]
Teleološki i Aksiološki aspekti
egzistencijalnog značenja
Značenje ima
teleološki aspekt jer je smisleni život onaj koji je vođen nekom
svrhom. Teško je vidjeti kako bi ljudski život lišen svrha mogao
biti smislen. svrha organiziranih središnjom svrhom poput
unaprjeđenja znanja ili ublažavanje patnje. Središnja svrha mora
biti ona koju agent slobodno i samo-transparentno izabire za sebe,
uvjet koji ne bi bio zadovoljen od Sizifa da su bogovi, da
modificiram Taylorovski klasični primjer, usadili u njemu žarku
želju da beskrajno kotrlja stijenu. Naravno, dominantna svrha mora
biti i netrivijalna i ostvariva. Život posvećen skupljanju limenki
piva je vođen svrhom ali je besmislen zbog trivijalnosti, a život u
potrazi za perpetuum mobile je vođen svrhom, ali je besmislen
jer je uzaludan. Ali čak i ako život ima središnju svrhu, slobodno
i svjesno odabranu od agenta života, koja je netrivijalna i
dostižna, to još uvijek nije dovoljno za smislenost. [...]
Ograničenje na Ljudski Život
Pitanje značenja
života je ograničeno na ljudski život. Ne pitamo o smislu života
općenito jer nas ne zanima život kao takav, život u cijelom
biološkom rasponu, nego naš tip života, života koji podržava
subjektivitet, život koji se živi iz subjektivnog centra, život
koji može izraziti sebe i preispitati se koristeći zamjenicu prvog
lica jednine kao u pitanjima Tko sam ja? i Zašto sam Ja ovdje?
Ljudski život je život koji se sam propituje, i koliko znamo, samo
je ljudski život takav.
Život i Subjektivitet
[...] Možda je
bolje govoriti o značenju svijesti, a ne o značenju života. Koje
je značenje toga što smo svjesni i svega što to podrazumijeva;
postavljanje ciljeva, preispitivanje ciljeva, doživljavanje
raspoloženja, potaknutost željom i progonjenost savješću?
Da bismo shvatili
distinkciju između ljudskog života kao biološkog fenomena i
ljudskog subjektiviteta, primjetite da bi se pitanje značenja moglo
javiti čak i da ja nisam ljudska životinja. Da sam ja konačni
čisti duh, moje življenje ne bi bilo biološko, ali bi svejedno
bilo svjesno i samo-svjesno življenje. Konačni čisti duh bi mogao
pitati: Zašto ja postojim? Koja mi je svrha? Koji je smisao mog
života? Zamislite da preživite svoju tjelesnu smrt i pitate se
o smislu svoje post-mortem egzistencije. Pitati se o značenju
svog post-mortem života ne bi bilo isto kao pitati se o
značenju svog biološkog života ili smislu svog utjelovljenja (s
obzirom da ste bestjelesni) nego o svom životu kao čistog duha; Ali
ja sam sada ljudska životinja i možda moj subjektivitet ne može
postojati bez potpore moje ljudske animalnosti. [...] Tijelo prenosi
moje projekte u materijalni svijet, i možda ne mogu postojati bez
tog sredstva. (Sigurno je da nisam identičan njemu.) Ali pitanje
značenja se ne bavi svrhom u prirodi ove životinje koja je moje
sredstvo, nego svrhom moje volje i težnje kao subjekta iskustva za
kojeg postoji prirodni svijet. Subjekt iskustva nije još jedan
objekt u prirodnom svijetu, nego subjekt za kojeg postoji prirodni
svijet. Inteligentni čitatelj će naravno shvatiti da ništa
spomenuto ne pretpostavlja istinu supstancijalnog dualizma u
filozofiji uma.
Ireducibilno subjektivni smjer
pitanja značenja
Navedeno
podrazumijeva da pitanje o značenju ljudske egzistencije ima
ireducibilno subjektivni smjer. Ne možemo ga postaviti kao čisto
objektivno pitanje bilo o uzroku bilo o svrhi pojave u prirodi
određene zoološke vrste. Ako je to točno, onda ne trebamo
očekivati da nam prirodne znanosti pruže bilo kakav uvid u pitanje
zašto smo ovdje i što naša egzistencija znači. Sljedeći
Hawkingov odlomak nije relevantna za naše pitanje:
Međutim, ako otkrijemo kompletnu teoriju, koju će razumjeti svi, ne samo nekoliko znanstvenika. Onda ćemo svi mi, filozofi, znanstvenici i obični ljudi, moći sudjelovati u raspravi oko pitanja zašto mi i svemir postojimo. Ako pronađemo odgovor, to bi bio konačni trijumf ljudskog razuma – jer onda ćemo poznavati Božji um. (A Brief History of Time, Bantam 1988, p. 175)
Prirodna znanost,
uključujući evolucijsku teoriju, može nam pružati uzročno
objašnjenje zašto smo ovdje kao članovi zoološke vrste, ali čak
i kada bi nam prirodna znanost mogla reći svrhu ljudske vrste, ne
može nam dati bilo kakav uvid zašto postojimo ukoliko to pitanje
znači: zbog koje konačne svrhe mi individualni subjekti iskustva
postojimo? Hawking miješa pitanje konačnog značenja (svrhe)
ljudskog postojanja sa pitanjem uzročnog objašnjenja određene
zoološke vrste. Radi se o pogreški, i to iz dva razloga.
Prvo, dodijeliti
uzrok ne znači dodijeliti svrhu. Drugo, životinjska vrsta može
imati svrhu čak i ako nijedan primjerak te vrste nema tu svrhu ili
bilo koju drugu. Postoji logički jaz između "Vrsta S ima
svrhu P" i "Svaki član ima P". Radi se o
zabludi podjele. Pretpostavimo da je svrha ljudske vrste služiti kao
hrana za rasu dalekovidnih i pametnih vanzemaljaca koji su se davno
upetljali u evoluciju Zemlje kako bi imali ukusne rezerve kada dođu
ponovno na zemlju. Prema tom scenariju ljudska vrsta ima objektivnu
svrhu, ali to nije svrha koja može služiti kao značenje (smisao)
života bilo kojeg člana ljudske vrste. Ne može biti smisao mog
života da me pojedu ili da imam potomke koje će pojesti. Svrha čija
bi me realizacija uništila ili omela moje napredovanje ili negirala
moje dostojanstvo i autonomiju nije svrha koja može služiti kao
značenje mog života.
Ukratko,
idiomatsko "Zašto smo ovdje?" ne pita
zašto postoje određeni organizmi na Zemlji, ili zašto su određeni
organizmi dio fizikalnog svemira. Niti ne pita o svrsi životinjskih
vrsta. Ono pita: Koja je konačna i objektivna, iako subjektivno
prilagodljiva, svrha ljudskog subjektiviteta, ukoliko takva postoji.
Postojati kao ljudsko biće znači postojati kao subjekt iskustva; to
ne znači biti običan objekt u svijetu prirodnih objekata.
Antropički i Kozmički aspekti
Pitanja Značenja
[...] Prema tome
pitanje značenja života se može formulirati kao ljudsko ili
antropičko pitanje, ali također kao "kozmičko" pitanje.
Antropičko pitanje: Koja je objektivna svrha ljudskog postojanja?
Kozmičko pitanje: Je li priroda svijeta takva da omogućuje i skrbi
o smislenosti ljudske egzistencije?
Egzogeno vs Endogeno Značenje
[...] Objektivno
značenje je ono koje je dodijelio Bog ili neki drugi vanjski agent
ili je "dodijeljeno" prirodom stvari, nasuprot onog koje je
subjektivno ili intersubjektivno utvrđeno. Objektivno značenje je
egzogeno, ne engodeno. Dolazi izvana, ne iznutra. Primjerice, ako je
svrha našeg života živjeti u skladu sa Božjom voljom, onda naši
životi imaju smisao koje je objektivno jer je dodijeljeno od Boga.
Ali čak ako i ne postoji Bog kako ga se tradicionalno poimlja, i
dalje može postojati objektivno značenje, ono koje je upisano u
prirodu stvari. Prema ateističkoj kozmičkoj shemi budizma, ulazak u
Nirvanu je summum bonum, konačna namjena (i cilj i prestanak)
svih ljudskih stremljenja. Slično možemo reći i za hinduizam,
taoizam, neo-platonizam i druge sustave. Život bi mogao imati
objektivnu svrhu čak i ako ne postoji Bog.
Filozofski i Psihološki problemi
Značenja Života
[...] Naše
pitanje je filozofsko pitanje o objektivnom značenju ljudskog života
općenito, postoji li i koje je. Ne smije ga se miješati s nekim
osobnim ili psihološkim pitanjem.
Postoje
egzistencijalni skitnice, besciljni pojedinci čiji su životi u
neredu zato što ne mogu skupiti motivacije da slijede bilo koji
cilj. Zamislite osobu koja vjeruje da je konačno smisao ljudske
egzistencije postići Nirvanu, ali jednostavno nemaju motivaciju da
meditiraju, prakticiraju post itd. Problem te osobe je psihološki,
ne filozofski. To ne znači negirati da filozofski problem ne može
postati psihološki za neku osobu. Osoba koju filozofska istraga
dovede od naivnog vjerovanja u smisao života do uvjerenja u
apsurdnost života može potonuti u paralizirajuću duševnu bol.
Usporedite to sa slučajem kada netko filozofskim sredstvima dođe u
uvjerenje apsurdnosti ljudske egzistencije i zatim smireno razmisli o
Camusovom pitanju zahtijeva li apsurdnost samoubojstvo kao
jedini prikladni odgovor. Ako osoba odluči da je samoubojstvo
prikladan odgovor i počini taj čin, ne trebamo reći da ga je
filozofska potraga dovela u psihološki problem, nego da je u praksu
proveo svoje teoretsko uvjerenje.
Dakle kada
inzistiram da je pitanje značenja života filozofsko, ne psihološko,
pitanje, to ne znači da je samo teoretsko pitanje bez ikakvih
mogućih praktičnih posljedica za nečiji život.[...]
PS
Naravno, radi se
samo o nekim napomenama - popraćenim Vallicelinim komentarima - oko samog pitanja, odnosno onoga što točno
(ne) mislimo kada postavljamo pitanje smisla i značenja života.
Više o tome kasnije...