Stranice

nedjelja, 22. lipnja 2014.

Feser o precijenjenom Humeu


David Hume je kuriozitet. Filozofski adolescenti svih godina oduševljeni su njegovim slavnim subverzivnim doktrinama o religiji, uzročnosti, vrijednosti, sebstvu, i općenito metafizici. A ipak, te doktrine se oslanjaju na filozofske pretpostavke koje su u najboljem slučaju esktremno kontroverzne (poput teze da ono što je zamislivo je moguće), a u najgorem slučaju su odlučno opovrgnute (poput teze da je koncept vrsta slike), pa čak i samo-potkopavajuće (poput Humeove vilice).

Posebno je ironično da ljudi koji se smatraju nepokolebljivo objektivnim, vođenim racionalnim argumentima baziranima na čvrstom tlu promatrane stvarnosti, smatraju Humea svojim herojem. Njegova filozofija uništava i razum i iskustvo, reducira oboje na subjektivno područje mašte. [...]
Izostavljam većinu posta  i prenosim samo zaključak;
Iznenađuje da bi itko još uvijek ozbiljno shvaćao Humeove doktrine s obzirom na pogrešnost argumenta o kojima ovise. Odnosno, nije nimalo iznenađujuće. Poput zamišljenog religioznog vjernika prema kojem često usmjerava svoj prezir, humeanski skeptik zna unaprijed do kojih zaključaka želi doći, a nije toliko bitno kako doći tamo. Želi svijet u kojem ga uzročnost neće dovesti do Neuzrokovanog Uzroka, u kojem dobro i zlo nisu objektivne značajke stvarnosti nego obični sentimenti, a racionalnost nije ništa više od roba strasti.



PS

Feser se u još jednom postu pozabavio njime - Hume, science, and religion. Ponovno prenosim samo zaključak;  
A to nas vraća još jednom na pitanje od kojeg smo krenuli: Kako Humeanac može dosljedno prihvaćati znanost, ali ipak odbacivati argumente Prvog Uzroka za Božju egzistenciju? Neizbježan odgovor se čini: Ne može. Što se tiče dosljednog humeanizma, znanost i teizam moraju ili vrijediti ili propasti zajedno. No, od samog početka ne postoji dobar razloga da bi bili Humeanac, a postoji puno razloga da ne budete. Pitanje je nebitno.
Priznajem, nije najinformativniji post (izostavio sam objašnjenja i prenio samo uvod odnosno zaključak), ali dovoljno je da se naglase neki problemi s Humeom na kojeg se pokušavaju pozvati mnogi anti-religijski raspoloženi ljudi.