"Uho je
biološki fenomen, ali ljudsko uho je također kulturni proizvod. Ima
vlastitu povijest, pespektivu i interese. Uho suvremenog pohoditelja
koncerata razlikuje se od uha srednjovjekovnog člana zbora; A oba se
razlikuju od uha ljubitelja pop glazbe koji nikako da izvadi
slušalice iz svojih uši."
Tako Roger Scruton
započinje esej Tonality Now: Finding a Groove u kojem se bavi obnovom tonaliteta. (Gtranslate
stalno napreduje pa vam po potrebi može uvelike pomoći u praćenju
izvornog eseja.)
Već sam ranije objavio
jedan post o Scrutonu i glazbi; A sada ... moral i glazba
Neki ljudi slušaju
glazbu, a drugi je tek čuju. Životinje također čuju ušima, ali
njih samo zanimaju informacije o okolini, ne zanima ih zvuk, nego
izvor zvuka. Kada slušamo glazbu kao glazbu, usredotočujemo se na
zvukove same. Radi se o tajanstvenijoj
stvari no što se čini.
Ako se previše
usredotočite na izvor zvuka, ne možete više pratiti glazbu.
Brahmsov koncert za klavir otvara s rogom, zatm slijedi arpeggio
na klaviru kao odgovor. Da biste uvidjeli taj razvoj ne smijete
razmišljati samo o fizikalnom izvoru zvuka; morate zaboraviti
hornista koji puše u jednom kutku orkestra i ženu koja pritišće
tipke u drugom kutku. Morate čuti rog koji zaziva taj arpeggio,
koji se javlja u istom prostoru kao i melodija roga, ali iz drugog
smjera, predstavlja odgovor u prostoru kojeg je napustio rog. Gdje se
nalazi taj prostor? To nije mjesto u fizikalnom svijetu; kada slušamo
zvukove kao glazbu, fokusiramo se na stavke koji su na nekom drugom
mjestu.
Više o tome u spomenutom
eseju, u nastavku Brahms;
(U ostatku Scruton kratko
navodi povijest i prapovijest slušanja; objašnjenja evolucijske
psihologije o nastanku glazbe - znak plemenske pripadnosti, priprema
za borbu, obred prijelaza itd. Ali slušanje se javlja i u
privatnosti, bez zajednice. Koncert klasične glazbe i rocka se
razlikuju jer kod rocka nema kontemplacije, klasična glazba ima svoj
početak i razvoj do vrhunca; rock koncert počinje prvom notom i
odmah sve otkriva. Klasični koncert nalikuje religijskoj službi, a
rok koncert plemenskom plesu itd. Možda esej ima svojih nedostataka,
ali ističe nekoliko stvari koje je dobro imati na umu u naša
"moderna" vremena u kojima je razumijevanje glazbe
osiromašeno.)