Stranice

utorak, 29. listopada 2024.

Neumjerenost u jelu i piću za vitke

Neumjerenost u jelu i piću povezujemo s količnom hrane, ali ne radi se samo o tome.

Toma Akvinski navodi pet načina neumjerenosti;

  • Laute – jesti hranu koja je previše luksuzna, egzotična ili skupa.
  • Nimis – jesti hranu u prevelikoj količini
  • Studiose – jesti hranu koja je prezrazrađeno ili presloženo pripremljena
  • Praepropere - jesti prerano, ili u neprikladno vrijeme
  • Ardenter – jesti previše željno

Pretpostavljam da je iz opisa jasno o čemu se radi, iako procjena pojedine "neumjerenosti" ovisi o okolnostima. (Primjerice nekoć egzotična i skupa hrana je danas svima pristupačna.) Postoji dovoljno emisija o kuhanju (i hrani općenito) koje prikazuju navedene neumjerenosti.

S obzirom na Tomin opis, jasno je da osoba može biti neumjerena u jelu i piću čak i ako ne jede preveliku količinu hrane. "Neumjerenost" (proždrljivost) se ne bavi samo količinom.

Naravno, nema ništa pogrešno s uživanjem u hranu, ne radi se o "neumjerenosti" ukoliko uživate u dobro pripremljenoj finoj hrani u odgovarajućoj količini.

Bitno.net objavio je članak Neumjerenost u jelu i piću nije isto što i debljanje! Otkrijte kako zapravo stojite s ovim pitanjem koji se bavi ovom temom. (Prenijeli su i Pakalukovo razmišljanje o modernim manifestacijama sedam smrtnih grijeha, uključujući neumjernost.)

---

Alice Von Hildebrand jednom je ispričala o gostu koji je posjetio sjemenište i primjetio da se svugdje nalaze automati s grickalicima. Odmah je (navodno točno) pretpostavio da se radi o mjestu u kojem će ljudi imati problema s drugim neumjerenostima

Iako se danas malo govori o tome, posebno u usporedbi s nekim ranijim vremenima, neumjerenost u jelu i piću dovodi do drugih problema. Nekoć su ljudi bili svjesni važnosti posta, kao i činjenice da je post koristan za obuzdavanje požude tijela.

---

C.S Lewis u knjizi "Pisma starijeg đavla mlađem" opisuje način na koji "pacijentova" majka pokazuje neumjerenost.

Njen grijeh obično kreće s frazom "ja samo želim". Majka misli da je neiskvarena, ograničava hranu i piće na malene količine, ništa pretjerano. Ipak, ono što želi, želi savršeno. Ona samo želi šalicu čaja; čaj ne smije biti niti preslab niti prejak, nesmije biti niti prevruć niti prehladan, ne smije biti niti presladak nit pregorak; čaj mora biti baš onakav kakvog ona voli. Čaj koji je "pripremljen kako spada" temelji se na nemogućem standardu čaja kakvog se sjeća iz vremena kada su ljudi još znali kako se sprema šalica pravog čaja.

Rezultat njenog grijeha neumjernosti je što je uvijek razočarana i loše volje jer njen čaj nije dobro pripremljen. To šteti njenom odnosu sa svima – kuharice daju otkaze, a prijateljstva odumiru. Čarolija ovog grijeha je što, kao što ističe Screwtape, majka ne vidi problem. Ona nije neumjerena, ona samo želi da se to uradi kako spada.

Dakle, kao što pokazuje priča, već i jeftina, skromna, jednostavna, prikladna stvar može postati predmetom neumjernosti. Ne morate biti skloni obilatim skupim gozbama da bi bili neumjereni.


PS

Ono što vrijedi za hranu vrijedi i za piće. No, kod slučaja alkoholnog pića ne radi se samo o tome. Konzumiranje alkohola samo po sebi nije nemoralno, ali ako ga konzumiramo u prevelikoj količini dolazi do potkopavanja razuma, a to jest nemoralno.

Možete piti alkohol u mjeri u kojoj Vaš razum još uvijek kontrolira Vaše ponašanje. Problemi nastaju kada pijete s ciljem koji dovodi do potkopavanja razuma, kada namjerno samoubijate svoju racionalnost što je vidljivo i iz rječnika kojim opisujemo takvo ponašanje – mrtav pijan, ubio se, uništio se itd.

Konzumiranje alkohola dovodi i do umanjivanja inhibicija tako da oni ljudi (i društva) u kojima je alkohol rasprostranjen imaju i drugih problema.