Jasno je kako između konzervativaca i
naprednjaka postoje nepremostive razlike - a njihove vrijednosti su
često zapravo čista suprotnost. Već sam o tome pisao u postu
Poroci i vrline, progresivci ikonzervativci;
Za konzervativce, vrline koje hvali naša liberalna elita predstavlja poroke koji potkopavaju društvo. Ono što liberal vidi kao toleranciju, konzervativac vidi kao suučesništvo u nedjelu...
Iz navedenoga proizlazi da ono što
konzervativac smatra negativnom posljedicom, naprednjak će smatrati
pozitivnom. Što to onda znači za naše "rasprave"?
***
Kao što objašnjava BGC;
Ljevičari neće slušati – a
kamoli odgovarati – na dokaze i racionalne argumente od strane
kršćana. Razvojem političke korektnosti, i njenim utjecajem na
gotovo cijelu vladajuću klasu, nastaje osjećaj da je rasprava s
naprednjacima zapravo kontraproduktivna.
Razlog za to je poprilično
jednostavan: inverzija. Za suvremenu Ljevicu, evaluativni okvir je
inverzija tradicionalnog; tako da je Dobro loše – a loše je
Dobro. To vrijedi za estetiku, za standarde istine, i za moral.
Obično bi kršćanin ili konzervativac
ili libertarijanac dao konzekvencijalistički argument poput:
Ako se ovo [politička odredba koju promovira Ljevica] uvede, onda će uslijediti sljedeće [loše posljedice].
Ali, zbog inverzije, ono što je "loša
posljedica" za Desnicu, za Ljevicu je dobra posljedica.
Dakle ako dokazi i argumenti sugeriraju
da će politička odredba X rezultirati štetom za brak, propadanjem
obitelji, povećanjem nasilja i nereda ili poticanjem parazitskog
ponašanja – onda ono što Ljevica čuje jest da će politička
odredba djelovati upravo onako kako priželjkuje.
Za kršćanina raspravljati s Politički
korektnom vladajućom klasom modernog Zapadnog društva je poput
raspravljanja s totalitaristima 20. stoljeća kojima tvrdite da razum
i dokazi pokazuju kako će njihove odredbe vjerojatno štetiti onima
koje žele uništiti. Kršćanski, desničarski i libertarijanski
komentatori zanemaruju da je suvremena dominantna Ljevica protiv
Dobra, a stoga je i namjera njezinih političkih odredba naškoditi
Dobru.
Totalitarni sustavi su u početku
željeli nekoliko Dobrih stvari, uz one loše, ali s vremenom je
njihova destruktivna agenda postala dominanta (na štetu onih Dobrih
stvari); tako se i suvremena Ljevica koja je na početku željela
nekoliko Dobrih stvari (i štetu svojim neprijateljima), danas
potpuno okrenula svojoj dekonstruktivnoj agendi. (Ljevica je sada na toj točki razvoja u kojoj je ono Dobra kojeg je
Ljevica zagovarala potpuno progutano i izgubljeno željom da
se uništi ono što mrzi.)
Kada vladarima u masovnim medijima,
politici, javnoj administraciji, zakonu i obrazovanju kažete -
na temelju dokaza i ispravnog obrazlaganja – da će njihove
političke odluke vjerojatno uzrokovati štetu stvarima koje
tradicionalni kršćani smatraju Dobrim; ono što vladajuće elite
zapravo čuju jest da će politike štetiti onoj vrsti ljudi i
situacijama koje Ljevičari smatraju lošim, oni čuju potvrdu da su
njihove odluke ispravne.
Što su bolji
dokazi i racionalni argumenti protiv Ljevičarskih političkih
odredbi; to će se ta odredba agresivnije promovirati jer Ljevica
tada zna da će postići željeni učinak.
PS
Dakle, radi se o (malo promijenjenom)
tekstu Bruce G. Charltona, izvorna verzija Argument with Leftists is like tellingNazis that their policies may harm Jews...
BGC u svojim razmišljanjima često
karikira, ili barem ja to tako doživljavam, no trend i problem koji
opisuje je stvaran. Poanta je da ono što konzervativci smatraju
lošim posljedicama, naprednjaci smatraju dobrim; i ukoliko
argumentirate da će neki ljevičarski program dovesti do loših
posljedica za vrijednosti koje cijene konzervativci to će samo
ojačati ljevičare u zastupanju tog programa. Odnosno, upravo zbog
tih posljedica i pokreću neki program, samo ih ohrabrujete da su na
pravom putu.
Recimo da tvrdite kako će njihov
program dovesti do slabljenja odnosno raspada bračne kulture; to ni
na koji način neće utjecati na njih, samo će im potvrditi ono što
već znaju. Njihov cilj i je uništiti takve stvari. Naprednjak
smatra da je redefiniranje (uništavanje) braka dobra stvar, nešto
što će osloboditi ljude; s druge pak strane, konzervativac misli da
će to rezultirati katastrofom za djecu, obitelji, zajednicu i šire
društvo. (Ili primjerice odgoj, ishodi koji žele konzervativci
suprotni su ishodima koje žele naprednjaci.)
Ukoliko pokušate uvjeriti naprednjaka
tako što ga upozoravate da će njegovo zalaganje za određene
promjene naškoditi stvarima kojima on želi naškoditi, nećete
ništa postići. Naravno, to ne znači da je raspravljanje
besmisleno, ili da je predstavljanje konzervativnih argumenta
nepotrebno (možda uvjerite nekoga da su njegove početne premise
netočne; iako to pretpostavlja da su ga argumenti i doveli u takvu
poziciju – kako uvjeriti nekog tko pati od relativizma ili
emotivizma da je u krivu kada krivo za njega niti ne postoji; osim
naravno onih koji se ne slažu s njime). Kada predstavljanje
konzervativnih argumenata ne bi imalo nikakvog utjecaja onda mediji
ne bi namjerno ignorirali takvu poziciju, ne žele niti da ljudi
znaju da postoji nešto poput konzervativnog mišljenje –
predstavljaju to samo kao strah i mržnju (ili u najboljem slučaju
kroz neke karikature).
(Inače, rasprava
ima višestruko djelovanje: na vas i vaše istomišljenike –
utvrđuje stav; na vaše suparnike - pokazuju im da postoji
racionalna opozicija; i na one koji su neodlučeni i samo
promatraju - argumentirate u korist svoje pozicije.)
U
postu Mogu li argumenti prirodnog prava biti uspješni u javnimraspravama?,
prenio sam citat;
Da je takvo ponašanje prevladavalo
i da inteligencija nije neumorno propagirala liberalne argumente –
u akademskim časopisima, u razredima, i u novinskim člancima koji
utječu na popularnu kulturu i izbornu politiku – onda takav
senzibilitet nikada ne bi niti nastao. Kao što je Keynes zapisao:
Ideje ekonomista i političkih filozofa, i kada su pogrešne i kada su ispravne, moćnije su nego što se obično misli. Zapravo svijetom ne upravlja ništa više. Praktični ljudi, koji smatraju da su uvelike izuzeti od bilo kojeg intelektualnog utjecaja, su obično robovi nekog pokojnog ekonomista. Luđaci na vlasti, destiliraju svoju mahnitalost od nekog akademskog škrabala prije puno godina. Siguran sam da se moć interesnih skupina naveliko prenaglašuje u usporedbi sa postepenim nadilaženjem ideja.
***
Vezano uz "rasprave", u
zadnje vrijeme sam primijetio da "objektivni" ljudi koriste
izraz "konzervativno" kao uvredu, odnosno nešto
toliko negativno da je sam epitet razlog za otpor - i pozivaju da se
država prisilnom moći uplete u borbu protiv "konzervatizma". Možemo čuti nešto poput,"ne trebamo slušati X, njega
podržavaju konzervativci", "Ne želimo valjda živjeti u
konzervativnom društvu" , "Hrvatska postaje
konzervativna" itd.
Nije problem što oni koriste te
izraze, i zapravo su u pravu, ljudi koji žele druge vrijednosti ne
žele konzervativne vrijednosti - i obrnuto, ali oni ih koriste kao
neku presuđujuću stvar - misle da je to argument, da su nešto
pokazali i dokazali; a sve se svodi na izjave poput "Dobra mi
je ova čokolada s lješnjakom, ali ova s grožđicama nije baš
neš', nekak' ima okus po 'konzervatizmu'."
(Jedna bivša ministrica je primjerice
osnovala stranku za konzerviranje okoliša, ali u novinama svečano
obećaje i naglašava da nikada neće koalirati niti s jednom
konzervativnom strankom.)