Da bi to [1] vidjeli potrebno je
razlikovati dva vala sekularizacije. Prvi, karakteriziran Europom 19.
stoljeća, uključuje kolebanje religiozne vjere, i povlačenje
vjerskih ideja, vjerovanja i simbola iz javnog prostora. Gubljenjem
metafizičkog vjerovanje o kojem su ovisili njihove navike pobožnosti
i štovanja, ljudi su pokušali ojačati svoj društveni svijet na
druge načine – kroz sekularni svijet i izgradnju institucija.
Sakrament braka je nanovo osmišljen kao civilni sporazum; stari
običaji udvaranja i rađanja djece su opravdani na nove načine,
pozivanjem na potrebe društva i patriotske dužnosti.
Crkve su se povukle ili su izbačene iz
političkog procesa i iz institucija civilnog društva koje su
zauzvrat opremljene sekularnim dignitetom kako bi ojačale svoj stari
autoritet. Povlačenjem vjere vanjska forma društva ostala je manje
više nepromijenjena; a ljudi su doživljavali svoje društveno
članstvo ne kao oblik pokoravanja Bogu nego kao vrstu individualnog
predanja, čisto ljudskom ljubavlju posvećene. Matthew Arnold
prenosi to u svojim poznatim stihovima u ‘Dover Beach’:
The Sea of Faith
Was once, too, at the full, and round earth’s shoreLay like the folds of a bright girdle furled.But now I only hearIts melancholy, long, withdrawing roar,Retreating, to the breathOf the night-wind, down the vast edges drearAnd naked shingles of the world.
Nakon što je izrazio povlačanje vjere
iz javne sfere, Arnold počinje sljedeću strofu strastvenim zazivom
privatne sfere:
Ah, love, let us be true
To one another!
Drugim riječima, zamijenimo Božju
ljubav s našom ljudskom ljubavlju, tako da svijet ostaje smislen za
nas, na neki sličan način kao što je bio smislen prije, kada je
Bog bio na nebesima. [...]
Arnoldov je tipičan viktorijanski
pokušaj da se zakrpa društveni svijet nakon povlačenja vjere,
koristeći čisto ljudske resurse. Pojedinci mogu izgubiti svoju
vjeru unutar konteksta religiozne zajednice, ali i dalje nastavljaju
nastanjivati zajednički Lebenswelt, promatrati svijet označen
običajima, institucijama i percepcijama koje su naslijeđe religije.
Tome svjedočimo u djelima sekularista devetnaestog stoljeća, poput
Johna Stuarta Milla, Julesa Micheleta ili Henrya Thoreau. Njihov
svijet nosi pečat zajedničke religije; ljudska forma za njih je još
uvijek božanska; slobodni pojedinac još uvijek sjaji u njihovu
svijetu s više od zemaljskim sjajem, a prikriveni cilj njihovih
zapisa je oplemeniti ljudsko stanje. Takvi pisci nisu iskusili
gubitak vjere kao gubitak jer u vrlo stvarnom smislu oni nisu
izgubili religiju. Odbacili su različite metafizičke ideje i
doktrine, ali su još uvijek nastanjivali svijet kojeg je vjera
načinila – svijet sigurnih predanja, svijet braka i ljubavi,
sahrana i krštenja, stvarne prisutnosti u običnim životima i
uzvišene vizije u umjetnosti. Njihov svijet, poput Arnoldova i
Wagnerova, bio je svijet u kojem je sveto, zabranjeno i sakramentalno
bilo općeprepoznato i društveno podržano.
***
[... Kratki opis gotičkog
preporoda ...]
Gotički preporod – i za Ruskina i
za ateista Wiliama Morrisa – bio je pokušaj ponovnog
posvećivanja grada, kao zemaljske zajednice ujedinjene u zajedničkom
priznanju svetih stvari. Napad na gotički preporod od strane
modernista – Bauhausa, Le Corbusiera, Pevsnera i drugih –
bio je dio drugog vala sekularizacije. Napad je započeo pozivanjem
na iskrenosti. Poruka je bila: "Više ne vjerujemo, pa zašto bi
se onda pretvarali?" Zašto se pretvarati da je grad sveto
mjesto, a ne mjesto koje služi tek ljudskim svrhama? Zašto ukrasiti
naše zgrade simbolima transcendentalnog, kada smo potpuno prestali
vjerovati?
***
Prije početnog odlomka Scuton zapisuje;
[1] Religiozni ljudi vide
svijet na način na koji prosvijetljeni ljudi možda ne vide. Ne samo
da oni posjeduju vjeru, vjerovanje u transcendentalno te nade i
strahove u vezi providnosti i života nakon smrti. Njihov svijet je
parceliran konceptima svetog, zabranjenog, sakralnog, profanog i
sakramentalnog. Ti koncepti su možda odsutni u intelektualnom životu
bezvjernih ljudi; ali ako protu-prosvjetiteljski stav o
religiji ima ikakve istine u sebi, oni su u ukorijenjeni u osjećajima
koje i bezvjerni ljudi imaju. Prema tome sekularizacije ne utječe
samo na misli i osjećaje religioznih ljudi. Ona utječe na misli i
osjećaje svih, uzrokuje radikalne promjene iskustva društvenog
članstva, strukture Lebenswelta; utječe na način na koji se
ljudsko stanje doživljava i opisuje.
PS
Radi se o predavanju u kojem Scruton analizira
Prosvjetiteljske stavove odnosno teorije o religiji te analizira
posljedice sekularizacije. Kao što navodi u samom predavanju, nije
zagovornik Prosvjetiteljstva, točnije smatra da se radi o vrsti
svjetlosnog zagađenja koje nas sprečava da vidimo zvijezde.
Objavio sam već jedno njegovo slično
razmišljanje u postu: O gubitku vjere
Često premalo metafizike, ali mislim
da Scruton dobro objašnjava promjene, odnosno pomaže nam da
shvatimo svijet u kojem živimo, a time i opasnosti koje nam prijete.