U nastavku
prenosim dio eseja The Road to Same-Sex Marriage was Paved by Rousseau.
U prvom dijelu eseja objašnjavaju se neke ideje i podrijetlo teorije
prirodnog zakona - prenio sam tek nekoliko odlomaka jer sam o tome
već pisao (vidi kategoriju prirodni zakon), a u drugom se dotiče
inverzije teorije prirodnog zakona i uloge države u tom novom
poretku (drugi podnaslov).
***
Istospolni brak nije samo političko pitanje. Mogućnost takvog braka postoji samo ako prihvatiti određene pretpostavke oko toga kako razlikovati što je prirodno od onoga što je neprirodno i kao razlikovati ono što je ispravno od onoga što je pogrešno. Intelektualni korijeni rasprave sežu sve do grka, a radikalne promjene u filozofije kroz posljednjih nekoliko stotina godina ubrzale su proces.
U središtu
rasprave oko istospolnog braka su fundamentalna pitanja oko toga što
je čovjek i kako odlučiti oko toga zbog čega napredujemo.
Pitanje "gay"
prava se dotiče puno više stvari od seksualne prakse. Kao što je
izjavila jedna zagovornica, lezbijka Paula Ettelbricks; radi se o
"transformiranju samog tkiva društva ...[i] radikalnom
mijenjanju društvenog pogleda na stvarnost".
S obzirom da se
problem dotiče samog pogleda na stvarnost, postavlja se pitanje;
koja je priroda ove stvarnosti? Je li to dobro za nas kao ljudska
bića? Je li u skladu s našom Prirodom? [...]
Kao što je to
klasičar Bruce S. Thornton opisao:
Ako vjerujete, kao što su vjerovali mnogi grčki filozofi od Heraklita nadalje, da kozmos odražava nekakav racionalni poredak, onda bi "prirodno" označavalo ponašanje u sladu s tim poretkom. Ponašate se "neprirodno" upuštajući se u ponašanje koje potkopava taj poredak i svrhu.
Dakle, ponašanje
prema Prirodi znači ponašati se racionalno; a ponašati se
neprirodno znači ponašati se iracionalno. Takvo poimanje stvarnosti
zahtijeva vladavinu razuma. [...]
Relevantan je samo
za ljude jer samo čovjek posjeduje slobodnu volju; može izabrati
sredstva za ispunjavanje svojih ciljeva (namjena) ili može izabrati
potpuno frustirati svoje ciljeve. Naravno, zato su "moralni"
zakoni primjenjivi samo na čovjeka. Ti moralni zakoni su ono što
prirodni zakon znači u odnosu na čovjeka. To što čovjek može
prkositi moralnim zakonima ni na koji način ne umanjuje sigurnost
njegova operiranja. Zapravo, čovjek ne krši toliko moralni zakon
koliko moralni zakon krši čovjeka, ukoliko ga prestupi. Ukratko,
kada govorimo o ljudskoj Prirodi, mislimo na uređenost čovjekova
bića prema određenim ciljevima. Ostvarivanje tih ciljeva je ono što
nas čini potpuno ljudskim. [...]
Važnost za ovu
temu je što, s obzirom da je svrha stvari intrinizična tim
stvarima, čovjek nije taj koji je osmišljava, nego samo otkriva
korištenjem svog razuma. Može odabrati prilagoditi svoje ponašanje
tim svrhama u životu vrlina, ili ometati ih u životu poroka. Može
odabrati biti potpuno čovjek, ili dehumanizirati se.
Ipak, ako je
njegov izbor potonji, on si to neće predstaviti na taj način. Kao
što je Aristotel rekao, on mora smatrati da je ono što odabire
dobro kako bi on to mogao odabrati. Ako se odluči pobuniti protiv
poretka stvari, on će si taj izbor predstaviti ne kao izbor u skladu
nereda, nego reda – ali drugačije vrste. On će, kao što samo već
rekli, racionalizirati: porok postaje vrlina. Sada ćemo se posvetiti
konstrukciji te druge vrste "poretka", te alternativne
stvarnosti. Jedan od njenih modernih arhitekata je Rousseau.
Rousseauova Inverzija Aristotela
Jean-Jacques Rousseau okrenuo je
Aristotelovo poimanje Prirode naopačke. Aristotel je rekao da
Priroda definira ne samo ono što čovjek je, nego i ono što bi
trebao biti. Rousseau je uzvratio da Priroda nije cilj – telos,
nego početak: Čovjekov cilj (namjena, kraj) je njegov početak.
Nema nepromjenjivu prirodu. "Ne znamo što nam naša priroda
dopuštamo da budemo", zapisao je Rousseau. John Dewey, u
20. stoljeću iskazao je verziju tog stava; "ljudska priroda
je ne imati prirodu". Ne postoji ništa što čovjek "mora"
postati, nema moralnih imperativa. Nema smisla u čovjeku ili
prirodi; prema tome egzistencija je lišena bilo kakvih racionalnih
principa. To znači da nema entelegije, ne postoji takva stvar poput
"Imanja vlastitog cilja unutar sebe", kao što je
Aristotel to opisao. Zapravo prema Rousseau, sam razum nije prirodan
čovjeku – dok je Aristotel smatrao kako je razum čovjekova sama
bit. Za Rousseau, korijeni razuma su u iracionalnome. Razum je sluga
strasti, a ne istine.
Suprotno Aristotelu, Rousseau je
ustvrdio da čovjek po svojoj prirodi nije socijalna, politička
životinja obdarena razumom. Za razliku od Aristotela, Rousseau ne
kreće od obitelji, nego od izoliranog pojedinca u stanju prirode,
gdje je "sentiment vlastitog postojanja" bio takav
da je "netko dovoljan sam sebi, poput Boga." Priroda
postoje sekularna zamjena za Edenski vrt. Ipak taj samozadovoljni bog
je bio asocijalan, amoralan i pred-racionalan. Njegovo uparivanje sa
ženama je bilo nasumično i nije formirao nikakve dugotrajne veze.
Obitelj nije bila prirodna za njega. Kao što je Rousseau zapisao u
svom Diskurzu o Podrijetlu Nejednakosti, "... postojao
je apetit koji ga je poticao da produži svoju vrstu; i taj slijepi
impuls, lišen bilo kakvog sentimenta srca, proizveo je tek čisto
životinjski čin. Zadovoljenih potreba, dva spola se više nisu
prepoznavala, niti dijete čak nije ništa značilo majci, čim bi
ono moglo bez nje." (Rousseau je inače napustio svoje
petero djece.) Markiz de Sade izrazio je Rousseaunianski sentiment
svom romanu Juliette, kada je zapisao da su "sva stvorenja
rođena izolirana i bez potrebe jedno za drugim."
Tek je nekom neobjašnjivom
"slučajnošću" jedan čovjek prisiljen na suradnju
s drugim što je značilo da je takva božanska autonomija završila.
"Čovjek je po prirodi dobar", izjavio je Rousseau, ali
mi smo nekako otpali od Prirode. Ono što je Čovjek postao nije
rezultat Prirode nego jedne od tih "nesreći", koje
su na neki način pokrenule njegovo korištenje razuma. [...]
Govoreći o sebi u trećem licu,
Rousseau je zapisao da "nam on omogućuje da vidimo ljudsku
rasu kao bolju, mudriju i sretniju u njenom primitivnom sastavu;
slijepu, jadnu i izopčanu u onom stupnju u kojem se odmiče od
njega."
Društvo koje je nastalo zbog te
"fatalne slučajnosti" je iskvarilo čovjeka. To je
Rousseauova zamjena za istočni grijeh. Kroz svoju povezanost s
drugima, čovjek je izgubio svoj samodostatan "sentiment
vlastite egzistencije." Počeo je živjeti u ugledu drugih
(amour propre), umjesto u svom vlastitom samopoštovanju
(amour de soi). Na taj način čovjek je "otuđen"
od sebe i porobljen drugima. Na to je mislio kada je izjavio "Čovjek
je rođen slobodan, a ipak svugdje je u okovima". Tu vidimo
kod Rousseau podrijetlo Marxove ideje iskorištavanja, koju u novije
vrijeme iskorištava Sartreova egzsitencijalna tvrdnja da "pakao,
to su drugi ljudi". Ako je pakao drugi ljudi, onda nebo mora
biti sam (vlastiti).
Ipak, Rousseau je znao da
pred-racionalno, asocijalno stanje blaže izolacije u stanju prirode
je zauvijek izgubljeno, baš poput Edenskog vrta. Ali mislio je da
svemoćna država može poboljšati situaciju otuđenog čovjeka.
Najbliže što čovjek može doći do sekularnog spasenja je ukinuti
sve one ovisne oblike udruživanja koji su ga porobili pred drugim
ljudima i držali ga van sebe. Mora prekinuti, koliko god je to
moguće, svoje odnose s članovima društva kako bi se mogao vratiti
sentimentu svoje egzistencije za sebe. Kako to postići?
Država Zahtijeva Potpunu Zavisnost
Rousseau je opisao postizanje ovog
stanja: "Svaka
osoba bi tada bila potpuno neovisna od svojih bližnjih, i apsolutno
ovisna o državi." Država bi mogla obnoviti
simulakrum tog izvornog balgostanja uklanjajući sve čovjekove
supsadijarne društvene veze. Uništavajući
čovjekove obiteljske, društvene i političke veze, država bi mogla
ostvariti da svaki pojedinac bude potpuno ovisan o državi, te
neovisan jedan o drugome. Država je oruđe zbližavanja ljudi kako
bi mogli biti odvojeni: neka vrsta radikalnog individualizma pod
državnim pokroviteljstvom.
Rousseauov program je bila potpuna
politizacija društva, a njegova prva meta je bio temelj društva –
primarno sredstvo koje zauzdava čovjeka od potpune
samo-zaokupljenosti kojoj se Rousseau želio vratiti – obitelj.
Kako bi uništio obitelj Rousseau je predložio da se njezina
primarna funkcija educiranja djece oduzme i preda državi. "Javne
vlasti, preuzimajući mjesto oca i postavljanje sebe na tu važnu
funkciju (bi trebala) steći njegova (očeva) prava na obnašanje
njegovih dužnosti". Otac bi se trebao tješiti mišlju da
on još uvijek neki autoritet
nad svojom djecu kao "građanin" države. Njegova
veze s njegovom djecom se preobrazila u čisto političku.
Rousseauov napad na obitelj i njegova
isključivo oslanjanje na državu kao sredstvo čovjekova otkupljenja
je prototip svih budućih revolucionara. Program je uvijek isti:
društvo, odgovorno za sva zla, treba uništiti. Kako bi promovirali
univerzalno "bratstva", jedini izvor iz kojeg riječ "brat"
može crpiti svoje značenje – obitelj - mora biti
eliminiran. Nakon što je društvo atomizirano, kada se obitelj
prestane uplitati između pojedinca i države, država je sloboda
transformirati silom izolirane pojedince u koju god verziju "novog
čovjeka" vizija revolucionara zahtijeva.
Umjetna Obitelj
Tu dolazimo do točke koja je izuzetno
bitan za našu temu. Ako obitelj ima umjetne korijene, kao što je on
tvrdio, onda je se može mijenjati i preslagati na bilo koji način
država ili netko drugi može poželjeti. Radi se tek o promjeni
konvencije, promjeni kulturnog artefakta. Možemo izmijeniti ljudske
odnose na bilo koji način to želimo. Tko god ima dovoljno moći
može napraviti te preinake kako bi je prilagodio sebi. Ne postoji
standard u Prirodi kojeg bi se trebali pridržavati, ili prema kojem
bi ih mogli suditi. Ako nemamo Prirodu, onda ne bi moglo biti
problema s homoseksualnim činima ili istospolnim brakom – ili
mnogim drugim stvarima. Istaknuti da nikada u povijesti nije bilo
stvari poput homoseksualnog braka je suvišno za ljude s takvim
stavom jer ljudska "priroda" je savitljiva. Ona je proizvod
povijesti. Povijest protiče, a čovjek se mijenja s njome. Odnosno
čovjek se može mijenjati u skladu sa svojim željama, dokle god ima
sredstava da to učini. S obzirom da stvari nemaju ciljeve (namjene)
po sebi, one mogu imati ciljeve koje im postavi bilo tko dovoljno
moćan da to učini.
To je filozofija sofista Kalikle u
Gorgiji, kad kaže Sokratu:"činjenica je ova; luksuz i
razuzdanost i sloboda, ako imaju podršku sile, su vrline i sreća, a
ostatak tih dodataka – neprirodnih odredba čovječanstva – su
tek besmislice" (492c). Uz podršku sile, vrlina postaje što
god vi to želite. Ne radi se o usklađivanju svog ponašanja s
racionalnim ciljevima Prirode, nego usklađivanju stvari prema svojim
željama. Razum postaje tvoj instrument za to. Za Rousseau, čovjek
je stvorenje želja i apetita, kojima je njegov razum podređen.
Rousseauov domaćin u Engleskoj, David Hume, zapisao je; "Razum
je, i treba biti, rob strasti, i ne treba nikada imati drugu ulogu
nego služiti im i pokoravati se". Prema tome, razum nije
sredstvo kojim čovjek postiže svoj cilj u spoznaji i promišljanju
dobra. Razum je alat zadovoljavanja strasti. Inverzija Aristotela je
kompletna.
Prirodni zakoni ili prirodna prava?
Suvremena verzija Kalikla ne bi
govorila tako iskreno poput Sokrata; prikrili bi inverziju prirodnog
zakona jezikom "prirodnih prava", tako da se može činiti
istim, ali je zapravo sama suprotnost - baš kao što je to učinio
Rousseau. Ako ste aktivni homosekualac, pozovete se na "pravo"
na sodomitske činove i istospolni brak. Iako "prirodno pravo" (right)
zvuči poput prirodnog zakona (law), ono nije uopće slično, kao što je
objasnio James Schall;
Moderna teorija prirodnog prava je teorija volje, volja koja nije pretpostavljena ničemu osim sebi samome, radi se o najtrajnijoj i najopasnijoj alternativi Prirodnom zakonu koji je utemeljen na ontološkoj stvarnosti onoga što čovjek je.
Jednom kada prirodno pravo počne biti shvaćano kao temelj političkog života, država je slobodna staviti što god želi u ta prirodno prava, uključujući nanovo pisanje ili eliminiranje Prirodnog zakona. Starija ustavna tradicija je smatrala da je država sama po sebi prirodni rezultat čovjekove prirode i, u tom kapacitetu, provjera države. Ali ako čovjek nema "prirodu" onda je oslobođen tih ograničenja. Moderna prirodan prava znači da ništa ne ograničava čovjeka ili državu osim onoga što mu je po volji. On može poželjeli što god može ostvariti neovisno o tome je li suprotno prirodnom zakonu.
Upravo o tome je stvar u borbi oko
"istospolnog braka".
Iako nije izravno govorio o Kaliklu ili
Rousseau u knjizi Sol Zemlje, kardinal Joseph Ratzinger rekao
je nešto što karakterizira tu školu misli:
'ideja da priroda' ima nešto za reći više nije dopuštena; čovjek mora imati slobodu da se prepravi po želji. Treba biti slobodan od svih prethodnih datosti svoje esencije. On sebe pretvara u što god on želi, i samo na taj način je on stvarno 'slobodan' i oslobođen. Iza tog pristupa je čovjekova pobuna protiv ograničenja koje on ima kao biološko biće. Na kraju, radi se o pobuni protiv našeg stvorenog bića. Čovjek treba biti svoj vlastiti tvorac – moderni, novi oblik pradavnog pokušaja da budemo Bog, da budemo kao Bog.
Takva je antropološka i metafizička
perspektiva unutar koje djeluje pokret za istospolni brak. Prihvatiti
istospolni brak znači prihvatiti čitavu perspektivu iz koje ona
dolazi, uključujući da je "u ljudskoj prirodi ne imati
prirodu."; Ali prirodni zakon nije ništa drugo nego ono što
znači biti ljudsko biće. Odbacivati tu prirodu je poricanje
čovječanstva, onoga što je.
Izvorna verzija The Road to Same-Sex Marriage was Paved by Rousseau. (Imaginative Conservative objavljuje zanimljiva razmišljanja, npr. Freedom and the Family: The Family Crisis and the Future of Western Civilization)
PS
Za početak moram spomenuti da me
zbunio s "prirodnim pravima", odnosno očekivao bih da
koristi samo izraz "prava" te onda suprotstavlja takav
moderni "jezik prava" onome što teorija prirodnog zakona
tvrdi. Naime, iz ovakvog opisa netko bi mogao zaključiti da u
teoriji prirodnog zakona ne postoje prava, naravno da postoje
"prirodna prava", ali ona nemaju veze s onime kako se danas
ta riječ koristi – "imam pravo na X", gdje je X
nasumična stvar koju netko želi raditi ili imati. (Prava unutar
teorije prirodnog zakona postoje kako bi omogućila nekome da ispuni
svoje namjene, upravo zato ta prava i postoje. Prirodna prava imaju
teleološki temelj, ograničena su samim teleološkim razmišljanjima
zbog kojih i postoje - ne mogu biti toliko snažna da bi opravdala
ponašanje suprotno prirodnom zakonu, ne možete se pozivati na
"pravo" činjenja nečega nemoralnog.) Osim toga, post daje preveliki značaj jednoj osobi.
No, zanemarivši te dvije stvari,
mislim da esej korisno sažima veliki broj mojih postova; a vjerujem
da i dobro pokazuje koji je problem s "raspravama" kojima
možemo svakodnevno svjedočiti u našem društvu, i koliko je
navodna "neutralnost" zapravo neutralna.
***
Još jednom vidimo da je jezik bitan. Iako će naprednjački kolumnisti komentirati što je
"prirodno" oni taj izraz ne koriste onako kako ga koriste
konzervativci, odnosno onako kako se koristio kroz veći dio
povijesti. To je naravno problematično jer je upitno koji je smisao
rasprave kada suprotne strane nisu svjesne da raspravljaju koristeći
istu riječ za potpuno drugačije koncepte; ali još je
problematičnije što naprednjaci stalno govore o neobrazovanosti
konzervativaca, ali istodobno nisu upoznati s osnovnim pojmovima
Zapadne civilizacije.
Tako možemo čuti da (seksualni) život
kukaca i drugih životinja predstavlja ono što je "prirodno",
pa je prema tome prirodno i za čovjeka da se upušta u bilo kakav
odnos koji je zapažen kod bilo koje životinjske vrste. (Misle li
stvarno naprednjaci da bi bilo "prirodno" oponašati
seksualni život kukaca?) Ili možemo čuti da su konzervativni
pozivi na "Prirodu" nesuvisli jer bi prema tome bilo
"neprirodno" staviti dijete u inkubator, a to onda,
zaključuje naprednjak, znači da ti konzervativci nemaju pojma o
čemu pričaju. (No, zar se autori takvih izjava – a neki od
njih su čak i filozofi - nikada ne upitaju da možda oni sami ne
znaju o čemu pričaju? Zar stvarno vjeruju da se nitko u dvije i pol
tisuća godina govora o "Prirodnom" nije sjetio "ali
motika je neprirodna" prigovora, odnosno da "Prirodno"
ne znači ono što oni misle?) Ovdje ne želim reći da će svi
informirani prihvatiti prirodni zakon, ili da će njihovo poimanje
prirodnog zakona biti ono u skladu Aristotelijansko-Tomističke
tradicije, nego da veliki broj naprednjaka s velikim mozgovima ne zna
uopće o čemu priča i što komentira.
Naravno, postoje drugi pristupi zbog
kojih ćete možda biti protiv istospolnih praksi, i posebno protiv
istospolnih brakova, ali ukoliko prihvatite određene suvremene
pretpostavke – koje su za konzervativca samo dokaz vremenskog
provincijalizma naprednjaka - o tome što je čovjek, i što bi
čovjek trebao činiti, onda je puno lakše ozbiljno uzimati u obzir
mogućnost takvih stvari. (vidi Par misli o "istospolnim brakovima" i tradicionalnom moralu)
Također, esej ističe odnos
naprednjaka prema razumu. Naravno, kititi će se različitim
epitetima razumnosti, pameti i inteligencije; osnivati će udruge i
pokrete sličnih imena, ali oni negiraju da razum ima što za reći u
tom području. Razum mora biti rob strasti, razum je tu samo da
pokaže da razum ništa ne pokazuje, ili barem tako tvrde
naprednjaci.
Ponovit ću za kraj poveznicu na kratka
izlaganja Theodorea (vidi Dalrymple on Rouseau) i Sowella (vidi There Are No Solutions, Only Trade-offs). Postoji puno postova povezanih s objavljenim esejom, ali vidi
npr. Ludwig von Mises o obitelji, odnosno kategorije - individualizam, prirodno pravo...