George
Stanciu, u The Four Stages of Human Life objašnjava;
Za razliku od
puberteta koji je biološka činjenica i stoga univerzalna;
konfuzija, pobuna i potrga za identitetom koju smatramo prirodnom za
američke tinejdžere je proizvod kulture. U vrijeme kolonijalne
amerike, mladost nije bila čudno razdoblje konfuzije i ranjivosti.
Prije kontakta sa Zapadom, Kinezi nisu prepoznali adolescenciju kao
razdoblje razvoja, i nisu imali riječ za nju. Studenti komperativnih
kultura iznenadili su se što je najturbulentnije razdoblje njihova
života kulturni fenomen, a ne izravni rezultata hormonskih promjena.
U nezapadnim,
predmodernim kulturama, mlada osoba je lagano slijedila
roditeljske stope, učila je radne vještine i stekla vrline
imitirajući starije. Primjerice, u tradicionalnoj Kini, otac
koji bi podučavao svog šestogodišnjaka poslovanju bi ga vodio na
sastanke. Sin je svjedočio i kasnije sudjelovao u pregovaranju.
Općenito, roditelji su bili ponosni što se dijete ponaša odraslije
no što je po svojoj dobi, to je bio znak da dijete postaje dio
društva. U svim životnim situacijama, roditelji se nisu trudili
sakrivati svoje probleme od djece, u sretnim trenucima, djeca su
slavila s odraslima, u nesretnim; najmlađi su tugovali s njima.
U dobi od dvanaest ili
četrnaest, većina kineske djece su već bili punopravni članovi
društva, upoznati s radostima i razočarenjima življenja s drugim
ljudima; bez problema su ušli u svijet odraslih. Sigurni u svoje
mjesto u društvu, znajući da se mogu osloniti na druge i
emocionalno i financijski, mladi nisu imali veliku želju pridružiti
se bandama.
U americi, odnos između
gradskog dječaka i njegova oca je potpuno drugačiji od odnosa
seoskog dječaka i njegova oca. Prvo, gradski dječak obično nije
imao ekonomsku ulogu u obitelji, posebno nakon drugog svjetskog rata.
Drugo, otac je radio u uredi ili tvornici, daleko od doma sociološki,
ako ne fizički. Dječak nije iskusio posao svoga oca, imao je
nejasno razumijevanje što njegov otac uopće radi. Dijete nije imalo
razloga pretpostaviti da će njegov posao ikako sličiti poslu
njegova oca. Zbog toga je gradski dječak nesiguran, zbunjen
nizom mogućnosti koje mu nudi moderna ekonomija; nije znao što će
postati tako da je "identitet" postao problem.[...]
Kasnije opisuje
tradicionalno hinduističko shvaćanje životnih faza i uspoređuje
ih s modernim zapadnjačkim. (Prema hindusima, u prvoj fazi
čovjek-dijete stječe sve potrebne vještine i vrline koje mu
omogućuju da bude član društva, zatim se u bračnom stanju
posvećuje obitelji, nakon toga dolazi u fazu u kojoj se posvećuje
društvu, a u posljednjoj fazi se posvećuje duhovnoj pripremi.).
Četiri suvremene zapadnjačke faze su dosta drugačije;
Ukratko, četiri faze
ljudskog života slijede oscilirajući luk slobode, počevši od
bespomoćnog djeteta koje potpuno ovisi o odraslima i nema kontrole
nad svojim životom. Adolescent koji nema društvene ili ekonomske
dužnosti je potpuno slobodan živjeti u svome svijetu, provodeći
svoje vrijeme upijajući masovne medije, povezujući se s drugim
adolescentima kroz društvene mreže i mobitele. U odrasloj dobi,
gubitak slobode i neovisnosti zbog posla, pojedinac mora djelovati
suprotno svojim željama, mora se pojaviti na poslu i ispunjavati
šefove zapovijedi. Kada se umirovi, osoba ponovo stječe slobodu
adolescencije, može činit što želi. Konačno stanje je smrt,
potpuna anhilacija sebstva.
Četiri stanja života
prema drevnim hinduističkim mudracima slijede sve veći krug
dužnosti. Učenik mora razviti svoje unutarnje darove kako bi mogao
služiti svojoj budućoj obitelji i društvu. Nakon dvadeset pet
godina obiteljskog života, osoba bi se trebala povući i služiti
društvu. U konačnoj fazi osoba bi se trebala povući od
ovosvjetskih vezivanja i meditirati , tražiti prosvjetljenje, i
pripremati se za budući život.
Naravno, ne možemo
postati drevni hindusi, ali imamo izbor; bilo da oblikujemo svoje
život prema slobodi i želji da posjedujemo sve više i više
materijalnih dobara ili da oblikujemo svoje živote prema dužnostima
i s ciljem duhovne slobode, oslobođenja od kulturnih diktata.
PS
Pitanje različitog
shvaćanju faza ljudskog života sam se već dotaknuo u Odškolovanje Društva, Ivan Illich objašnjava da je koncept "djetinjstva" novost
u ljudskom društvu - i nije to promatrao kao pozitivnu stvar, iz
više razloga.
(Inače,
s obzirom da je prethodnih nekoliko postova kritično prema
"adolescentima" i njihovim odlukama, ne radi se o tome da
djeca i mladi ne mogu donositi dobre odluke, nego upravo suprotno, da
su oni u stanju činiti puno više no što se danas očekuje od njih,
odnosno bili bi u stanju to činiti kada bi živjeli u društvu koje
bi ih pravilo usmjeravalo, društvu koje ne bi "prerano"
guralo djecu u svijet "odraslih stvari" i koje bi mladima
omogućilo da postanu stvarno odrasli članovi društva sa svim
obvezama i privilegijama.)
Kinezi, prema autoru,
nisu imali riječ za "adolescenciju", ali koji jezik
poznaje taj pojam? Naravno da su mladost i njeni problemi bili
poznati, primijećeni i kritizirani još od prvih zapisa, ali ipak se
radilo o drugačijem shvaćanju i odgovoru na te mladenačke izazove.
Stanciu navodi neke
socioeonomske razloge koji su doveli do razdvajanje mladih od
roditelja, ali ta razlika je sve veća, povećava se indoktrinacijom
kojom su mladi izloženi u medijima i školi.
Još jedan povezani post; Kako suditi o zdravlju kulture?- A. Esolen