Russell Kirk u eseju The Tension of Order & Freedom in the University, piše o odnosu slobode i reda. Prenosim nekoliko razmišljanja;
[...] Ako veliki problemi našeg
vremena uče išta čovječanstvo, onda je to da sada trebamo
prepoznati kako istinska sloboda ne može izdržati u društvu koje
negira transcendentni poredak. Sveučilišta koja ismijavaju zahtjeve
transcendentnog ostaju bez intelektualne koherentnosti - i bez
istinske intelektualne slobode.
[...] U ovim završnim desetljećima
dvadesetog stoljeća, kada je većina svijeta podložena proizvoljnoj
dominaciji, hitna je zadaća sveučilišta obnoviti shvaćanje izvora
slobode. Čak i među ljudima koji se vole hvaliti svojom slobodom,
ona može biti izgubljena u trenutku prividnog trijumfa. Stanite na
atenskoj Akropoli ili rimskom Kapitoliju i pogledajte ruševine.
Materijalna raskoš tih društava je bila na vrhuncu nekoliko
trenutaka prije kolapsa vjere i slobode. U ime demokracije, u ime
jednakosti, u ime društvene pravde, moguće je brzinski srušiti
pravi red, pravdu i slobodu moderne civilizacije.
[...] Svako pravo je povezano s
dužnošću, svaka sloboda ima odgovarajuću odgovornost; i ne može
postojati istinska sloboda osim ako također ne postoji istinski red,
u moralnoj sferi i društvenoj sferi.
Želim reći ovo: U svakom pravednom
društvu, postoji zdrava napetost između zahtijeva reda i zahtijeva
slobode. Kada je ta napetost dobro održavana , moguće je
postići velim dijelom pravdu. Ovo jednostavno shvaćanje je Burkeov
glavni doprinos političkoj teoriji, a pokušaj da postignete takvu
tenziju odnosno ravnotežu je glavni problem moderne praktične
politike.
Red, u moralnoj sferi, je
realizacija skupa transcendentnih normi – hijerarhije
normi ili standarda – koje daju smisao egzistenciji i
koje motiviraju ponašanje. Red, u društvu, je skladno uređenje
klasa i funkcija, štiti pravdu, održava dobrovoljni pristanak
zakonu, i osigurava da smo svi sigurni zajedno. Iako ne može
postojati sloboda bez reda, u određenom smislu uvijek postoji sukob
između zahtijeva reda i zahtijeva slobode. Često taj sukob
opisujemo kao natjecanje između želja za slobodom i želja za
sigurnošću.
Suvremeni tehnološki razvoj i
suvremena masovna demokracija su osnažile taj sukob. Predsjednik
Washington je primjetio da "pojedinci koji ulaze u društvo
moraju predati dio svoje slobode kako bi očuvali ostatak."
Ipak, u današnje vrijeme zagorovnici određenih ideologija
nastavljaju tražiti apsolutnu sigurnost, apsolutni red; ili
aposolutnu slobodu, moć nametanja ega prkoseći svim konvencijama.
[...] Zanimljivo, trenutno se Millovim
argumentima koriste osobe koje tvrde da vjeruju u apsolutnu slobodu
koju nijedno društvo nikada nije bilo u stanju postići –
živimo u razdoblju koje zahtijeva najviši stupanj suradnje ...
Takvo korištenje Millovih djela – ili onih drugačije vrste
filozofa, Jean-Jacques Rousseaua – možete naići među
entuzijastima Nove Ljevice, ali i među nekim fanaticima
"libertarijanske" Desnice. Neke od tih osoba –
neobično arhaični u svojim razmišljanjima iako se ponose svojom
"relevantnošću" – su stari Benthamski liberali,
predani ekonomskom individualizmu ... ; a drugi su
(zlokobniji) novi kolektivistički liberali, žele sve dobiti od
države, ali inzistiraju da ništa ne duguju zauzvrat – čak niti
lojalnost.
[...] U misli Milla i njegovih učenika,
manjkavo je, razumijevanje principa reda. Prvo, svaka koherentna i
korisna sloboda, sigurno mora imati sankcije moralnog reda: mora se
pozivati na doktrine, religioznog podrijetla, koje uspostavljaju
hijerarhiju vrijednosti i postavljaju granice egu. Drugo, svaka
koherentna i korisna sloboda mora poznavati smjernice društvenog
reda: Mora se slagati s vladavinom prava, redovnom u svom djelovanju,
koja prepoznaje i provodi propisana prava, štiti manjinu od većine,
i većinu od manjina, i koja daje značenje pojmu ljudskog
dostojanstva.
[...] Moramo osvježiti shvaćanje
"slobode" čak i među učenima, ili možda upravno među
učenima; Jer puno ljudi, uključujući profesore, kada koriste riječ
"sloboda", koriste je u onom značenju Francuskih
revolucionara: sloboda od tradicije, sloboda od uspostavljenih
socijalnih institucija, sloboda od vjerske doktrine, od propisanih
dužnosti.
[...] Santayana je to nazivao
"sloboda od posljedica slobode," miješanje nihilizma s
oslobođenjem. ... treba usmjeriti svoje talente prema
koncentraciji, rekonstrukciji našeg moralnog i društvenog
naslijeđa. Ovo nije vrijeme za anarhičnu slobodu nego za uređenu
slobodu.
[...] Osobnu slobodu se mora pronaći
unutar moralnog poretka. Javnu slobodu se mora pronaći unutar
ispravno održavanog društvenog reda; mora biti proizvod zajedničkog
povijesnog iskustva, običaja, konvencija. Živimo u vremenu koje,
koliko god to bilo dobro ili loše, ovisi o najvišem stupnju
suradnje i discipline ikada poznato civilizaciji. Naša ekonomija,
sama naša politička struktura, možda ne može podnijeti stalni
trijumf "apsolutne slobode" pojedinca kakvu su
propovijedali Lamartine i drugi politički entuzijasti devetnaestog
stoljeća. Kao što je Shone Weil rekao; "Red je prva potreba
od svih."
[...]
PS
Stari liberali imali su moralnu viziju
čovjeka koja je bila pod velikim utjecajem biblijske vjere, s
vremenom je taj utjecaj popustio, a utilitarizam i pragmatizam sve
više počinju određivati modernu misao. Izgubljeno je istinsko
shvaćanje slobode, te povezanost slobode i vrlina.
Scruton objašnjava (u Prvi val sekularizacije);
Pojedinci mogu izgubiti svoju vjeru unutar konteksta religiozne zajednice, ali i dalje nastavljaju nastanjivati zajednički Lebenswelt, promatrati svijet označen običajima, institucijama i percepcijama koje su naslijeđe religije. Tome svjedočimo u djelima sekularista devetnaestog stoljeća, poput Johna Stuarta Milla, Julesa Micheleta ili Henrya Thoreau. Njihov svijet nosi pečat zajedničke religije; ljudska forma za njih je još uvijek božanska; slobodni pojedinac još uvijek sjaji u njihovu svijetu s više od zemaljskim sjajem, a prikriveni cilj njihovih zapisa je oplemeniti ljudsko stanje. Takvi pisci nisu iskusili gubitak vjere kao gubitak jer u vrlo stvarnom smislu oni nisu izgubili religiju. Odbacili su različite metafizičke ideje i doktrine, ali su još uvijek nastanjivali svijet kojeg je vjera načinila – svijet sigurnih predanja, svijet braka i ljubavi, sahrana i krštenja, stvarne prisutnosti u običnim životima i uzvišene vizije u umjetnosti. Njihov svijet, poput Arnoldova i Wagnerova, bio je svijet u kojem je sveto, zabranjeno i sakramentalno bilo općeprepoznato i društveno podržano.
Stariji postovi; Nije na prodaju, Scruton o Millu i liberalizmu i Utilitarizam - citati.
---
Oni koji zagovaraju odbacivanje religije, i to često zbog naturalizma odnosno posebno scijentizma, nisu u stanju shvatiti što to zapravo znači - Scijentizam i moral.
Ljudi koji se drže naturalističkog stava te negiraju bilo koju svrhu van svrhe koju mi individualno i kolektivno projeciramo, a ipak doživljavaju svoje živote kao smislene i svrhovite, možda jednostavno ne usvajaju praktične posljedice svoje vlastite teorije. Može biti da nisu egzistencijalno usvojili ili pravilno internalizirali svoju teoriju. Njihova teorija je u suprotnosti njihovoj praksi, ali s obzirom da oni ili ne shvaćaju potpuno vlastitu teoriju ili je ne pokušavaju živjeti, nikada nisu svjesni te kontradikcije.
Jedan stariji post Bezbožni moral? Zašto je judeo-kršćanstvo potrebno za ljudska prava.