U A dispassionate assessment of libertarians [Nepristrana procjena libertarijanaca], Russell Kirk zapisuje;
Prosječni
konzervativac u ovoj državi vjeruju da postoji trajni moralni red.
On zna da su red, pravda i sloboda proizvod dugog i često bolnog
socijalnog iskustva; da ih je potrebno zaštiti od apstraktnih
radikalnih napada. On brani običaje, navike i iskušane institucije
koje su dobro funkcionirale. Tvrdi da je bitna vrlina u politici
mudrost: procjenjivanje svake javne mjere prema dugotrajnim
posljedicama. Vezan je uz društvo raznolikosti i prilika, i
sumnjičav je prema svakoj ideologiji koja bi ovladala nama jednim
apstraktnim principom, bilo da se radi o principu "jednakosti"
ili "slobode" ili "socijalne pravde"
ili "nacionalne veličine." Prepoznaje da ljudsku
prirodu i društvo ne možete usavršiti: politika je umijeće
mogućega. Pridržava se privatnog vlasništva i slobodnog ekonomskog
poduzetništva; svjestan je da je umjerena vlast, koja potiskuje
nasilje i prevare, nužna za opstanak zdrave ekonomije.
Prije toga u istom eseju nabraja razlike između konzervativaca i libertarijanaca;
Prvo,
kao što nas podsjeća Eric Voegelin, velika podjela u modernoj
politici nije između totalitarista s jedne strane te liberala (ili
libertarijanaca) s druge: Podjela postoji između svih onih koji
vjeruju u transcendentni moralni red te svih onih koji uzimaju naše
prolazno postojanje kao pojedinaca za mjeru svih stvari. U takvoj
podjeli, libertarijance moramo svrstati u drugu skupinu – odnosno,
kao utilitarijance koji ne priznaju nikakve transcendentne sankcije
ponašanja. U stvari su obraćenici na Marxov dijalektički
materijalizam; prema tome, konzervativci se razlikuju od njih na
prvom principu.
Drugo,
u svakom podnošljivom društvu, red je prva potreba. Sloboda i
pravda se mogu uspostaviti samo nakon što je red realno osiguran;
Ali libertarijanci daju primat apstraktnoj Slobodi. Konzervativci
su svjesni da slobodu možete pronaći samo unutar okvira društvenog
reda, primjerice američkog ustava. Veličajući apsolutnu i
nedefiniranu "slobodu" nauštrb reda, libertarijanci
ugrožavaju istu onu slobodu koju hvale.
Treće,
konzervativce se ne slažu s libertarijancima oko toga što povezuje
civilno društvo. Libertarijanci tvrde – ukoliko smatraju da
ikakvo povezivanje postoji - da je poveznica društva osobni
interes, usko povezan s novčanim transakcijama. Konzervativci
tvrde da je društvo zajednica duša, povezuje umrle, žive, i one
koji će se roditi; i da opstoji kroz ono što je Aristotel nazvao
prijateljstvo, a kršćani nazivaju ljubav prema bližnjem.
Četvo,
libertarijanci (poput anarhista marksista) općenito vjeruju da je
ljudska priroda dobra i dobrotvorna, iako oštećena određenim
društvenim institucijama. Nasuprot njima, konzervativci smatraju da
smo "Adamovim padom svih zgriješili"; da ljudska
priroda, složena od dobra i zla, ne može biti usavršena. Prema
tome, savršeno društvo je nemoguće, sva ljudska bića su
nesavršena – a među njihovom porocima su nasilje, prevare i
žeđ za moći. Libertarijanci traže svoj iluzorni put ka Utopiji
individualizma- koji je, kao što konzervativac zna, put prema
podzemlju [Avernus].
Peto,
libertarijanci tvrde da je država veliki tiranin; a konzervativci
smatraju da je država prirodna i nužna za ispunjenje ljudske
prirode i rast civilizacije; ne možete je ukinuti bez da ukinute
čovječanstvo; njoj je predano naše samo postojanje. Burkeovim
riječima; "On koji nam je dao našu prirodu da je usavršimo
našim vrlinama, dao nam je i nužno sredstvo usavršavanja – dao
nam je državu..." Bez države, ljudski život je siromašan,
odvratan, brutalan i kratak – kao što je tvrdio Augustin,
stoljećima prije Hobbesa. Libertarijanci brkaju državu s
vladom; a vlada je samo privremeni instrument države. Vlada je
– kao što Burke nastavlja – "izum ljudske
mudrosti da odgovori na ljudske potrebe." Među najvažnijim
od potreba je "dovoljno obuzdavanje njihovih strasti".
Društvo zahtijeva ne samo da bi se strasti pojedinca trebale
podvrgnuti ... sklonosti ljudi bi se često trebale onemogućiti,
njihova volja kontrolirati, a njihove strasti pokoriti. To se može
postići samo moći izvan njih ... " Ukratko, primarna funkcija
vlade je ograničenje, a to je libertarijancima anatema; iako je
konzervativcima osnovno vjerovanje.
Šesto,
libertarijanac zamišlja da je ovaj svijet za ego, s apetitima i
samouvjerenim strastima; a konzervativac misli da se nalazi u
području misterija i čuđenja, u kojem su potrebne dužnost,
disciplina i žrtvovanje – i u kojemu je nagrada ona ljubav koja
nadilazi svako shvaćanje. Konzervativac smatra da
libertarijanac nema poštovanja, u onom smislu starog rimskog pojma
pietas: Odnosno, libertarijanac ne poštuje
stara vjerovanja i običaje, ili prirodni svijet, ili ljubav prema
državi. Libertarijanski kozmos je bezljubavna stvarnost,
"okrugli zatvor". "Ja sam, i nitko drugi osim
mene", kaže libertarijanac; Ali konzervativac odgovara
riječima Marka Aurelija: "Stvoreni smo za suradnju, poput
ruku, ili nogu."
Radi
se o dubokim razlikama, a postoje i druge.
PS
Kirk
napominje još puno stvari, i nisu sve negativne. Koga zanima neka
pročita spomenuti esej; A dispassionate assessment of libertarians.
U
nastavku se pita mogu li se konzervativci i libertarijanci, unatoč
svojim razlikama oko pozitivnog, složiti po pitanjima negativnog?
Mogu li se zajedno protiviti stvarima s kojima se ne slažu;
primjerice totalitarnim ideologijama i svemoćnoj državi?
Odgovara
da u nevolji surađuju oni za koje to inače ne bi očekivali, ali i
da su libertarijanci općenito skloni potpunom odbacivanju države,
odnosno strano im je svako ograničavanje strasti; nešto što je
suprotno konzervativcima koji slijede Burkea u razmišljanju da;
"Ljudi neobuzdana uma nikada ne mogu biti slobodni.
Njihova strast predstavlja njihove okove."
Dakle,
osim za privremene stvari, savez nije zamisliv. Ipak, treba
napomenuti da Kirk ne govori o svima koji nose oznaku libertarijanaca
jer neki od njih niti nisu ideološki libertarijanci, samo su
konzervativci pod drugim imenom – u tom slučaju prigovara im samo
njihovu oznaku.
Još
jedan citat iz eseja pomaže nam vidjeti bitnu razliku;
"Od svih institucija starog društva, oni [libertarijanci] bi zadržali samo privatno vlasništvo. Oni žele apstraktnu Slobodu koja nikada nije postojala u nijednoj civilizaciji – niti je, što se toga tiče, postojala u bilo kojem barbarskom narodu."
Dalje
Kirk navodi da su libertarijanci učenici Rousseauove ideje ljudske
prirode i Rousseauove političke doktrine. Libertin i libertarijanac
su bliski; libertin se zalaže za onu vrstu slobode, ili licence,
koja donosi socijalni kolaps. (U društvo, kao i često u privatnom
životu, zahtijevaju ono što priroda ne može priuštiti.)
Prepričava i Chestertonovu prispodobu iz priče "Žuta ptica";
U
njoj ruski profesor Ivanhov koji se zalaže za ukidanje svih granica,
autor knjige Psihologije Slobode, posjećuju englesku ladanjsku
kuću. Uživajući u gostoprimstvu polako započinje svoje djelovanje
oslobađanjem žute ptice iz kaveza - ona odleti kroz prozor gdje je
odmah raskomadaju šumske ptice grabežljivice. Sljedeći dan Ivanhov
oslobađa zlatnu ribicu tako što je razbija njenu zdjelu s vodom.
Trećega dana, odlučan da više neće trpjeti "okrugli zatvor"
kojeg predstavlja nebo oko zemlje, Ivanhov diže u zrak prekrasnu
kuću u kojoj se nalazio – zajedno sa sobom. Kao što podučava
priča, profesoru su ograničenja njegova bića i tijela bila
nepodnošljiva, odlučio se osloboditi svih okova na taj način.
---
Ipak,
možemo li iskoristiti slogan "libertarijanskim sredstvima do
ne-libertarijanskih ciljeva" i tako pronaći zajedničke točke
s libertarijancima? Pa, gledajući stupanj rasprostranjenosti Države,
kao i činjenicu da puno toga u našem društvu ne treba očuvati
nego obnoviti nakon neuspješnih etatističkih eksperimenata, čini
se da postoje velika područja zajedničkog interesa. Ne treba ni
napominjati europske birokratske napadaje na društvo i pojedinca... No,
nemojmo zaboraviti bitna neslaganja o društvu, pojedincu i ljudskoj
prirodi.
Već
sam objavio više postova slične tematike, primjerice Individualizam: istiniti i lažni - Hayek & Burke.O mogućem spajanju konzervatizma i libertarijanstva; Meyer & fuzionizam – sinteza konzervatizma i libertarijanstva ? te F.A. Hayek - libertarijanizam i konzervatizam. Burkeovo razmišljanje O Tradiciji i Miješanju u ono što ne razumijemo, Hayek o scijentizmu, tj. konstruktivizmu. Tu su još i postovi O podršci lijevih libertarijanaca istospolnim brakovima, Kakve veze imaju prirodni zakon, Rousseau i istospolni brak? i nedavni Scruton o Dobru Države. Zašto ne spomenuti i Ayn Rand.
Objavio sam od Kirka već Deset konzervativnih načela!