Većina ljudi smatra da je suđenje
Galileu ključan primjer sukobljavanja vjerske zatucanosti sa
napretkom znanosti, primjer "srednjovjekovnog" neznanja i
praznovjerja kojeg nadvladava razum i znanost. Zapravo, cijela
poprilično kompleksna afera nema veze sa popularnom bajkom o sukobu
"znanosti i vjere", a uloge Galilea i različitih
crkvenjaka su bile kompleksne i raznolike. Popularno shvaćanje afere
Galileo obilježno je sa brojnim mitovima;
1. " Galileo je dokazao da se
Zemlja okreće oko Sunca, a ne obrnuto"
Zapravo, nije. Kopernik je predložio
heliocentrični model 32 godine prije nego što se Galileo rodio,
učenjaci i astronomi su razmatrali taj i slične modele još od kad
su objavljeni detalji Kopernikove teorije 1539. godine. Kopernikov
model je bio jedan od više modela o kojima se raspravljalo u
Galileovo vrijeme; neki od njih su bili geocentrični, dok su drugi
bili heliocentrični. Galileo je doprinjeo toj raspravi svojim
teleskopskim promatranjima, posebno svojim radom o tome kako faze
Venere podržavaju heliocentrizam, ali on uopće nije dokazao
heliocentrizam.
Nije dokazao jer je, kao što su Galileo i
svi drugi astronomi tog vremena znali, postojalo nekoliko
ozbiljnih prigovora helicentrizmu koje je, tada, bilo teško potpuno
odbaciti. Primjerice jedan je bio nedostatak uočavanja zvjezdane
paralakse, drugi su bili vezani uz inerciju koju uzrokuje zemlja koja
se okreće. Zbog te dvije zamjerke su i stari Grci odbacili
heliocentrizam, i nijedan od njih nije riješen još dugo nakon
Galileove smrti.
Iako je Galileo snažno zagovarao
Kopernikanski model, on nije "dokazao" heliocentrični
model. Također je bio u krivu vezano uz nekoliko važnih stvari –
osobito obliku planetarnih orbita (odbacivao je Keplerovu teoriju
eliptičnih orbita i držao se kružnice) i njegove ideje kako su
plima i oseka uzrokovane zemljinom rotacijom. Ideja kako je Galileo
dokazao heliocentrizam je mit.
2. "Crkva je odbacila znanost,
osudila heliocentrizam i nije poznavala znanost iza Kopernikove
teorije."
Ovo je također mit. Zapravo su mnogi
od Galileovih najvećih zaštitnika i branitelja bili svećenici, a
mnogi od napadača su bili kolege znanstvenici. Stoljećima prije
Galilea Katolička Crkva je odbacila ideju da je nešto pogrešno u
racionalnoj analizi fizičkog svijeta, prihvaćajući razmišljanje;
kako je Bog racionalan, njegova kreacija je racionalna tako da je
možemo shvatiti racionalnim istraživanjem. Time su utrli put
prihvaćanju racionalne analize svijeta antičkih filozofa Platona,
Aristotela, Arhimeda i mnogih drugih mislioca čiji je rad uklopljen
u srednjovjekovnu misao, utemeljivši "prirodnu filozofiju"(ono
što mi zovemo "znanošću") na sveučilištima
Srednjovjekovne Europe i postavivši temelje za uspon moderne
znanosti kakvu danas poznajemo.
Crkva je također bila poprilično
otvorena idejama Kopernika. Sam Kopernik je bio svjestan kako postoje
snažni prigovori njegovom modelu, kao što sam napomenuo ranije,
tako da je oklijevao objaviti svoj rad, ali snažno ga je ohrabrivao
biskup Giese(iz Kulma) pa je u početku kružio sažetak njegovih
ideja 1530. godine. Time je pridobio veliku pozornost pa je 1533.
godine papa Klement VII zatražio Johanna Widmanstadta da održi
privatno predavanje o Kopernikovim teorijama u Vatikanskim Vrtovima.
Papu je predavanje zaintigriralo i oduševilo tako da je Widmanstadt
nagrađen vrijednim rukopisom.
Sam Galileo je bio hvaljen i cijenjen
zbog učenosti tako da ga je Isusovački Red smatrao svojim (s
obzirom da su ga oni obrazovali). Početni prigovori njegovim
promatranjima su odbačena nakon što su isusovački astronomi sa
Collegium Romanuma izradili svoje teleskope i ponovili rezultate.
Kao što je spomenuto, do 1616. godine
postojalo je više konkurentnih modela o kojima se raspravljalo u
znanstvenim krugovima, a neki od vodećih učenjaka tog vremena -
klerici su bili u srži tih rasprava. Niti jedan od tih modela nije
bio bez mana ili ozbiljnih prigovora, ali znanost tog vremena je išla
u prilog geocentrizma. Galileov stav je zapravo bio manjinski među
znanstvenicima tog vremena i to su dobro razumjeli znanstveno
obrazovani klerici. U toj fazi, heliocentrizam još nije osuđen i
bio je u potpunosti valjana alternativna ideja, misao vrijedna
proučavanja. Nije (još) bila osuđena, potisnuta ili proglašena
heretičnom.
3. "Crkva je osudila
heliocentrizam jer je vjerovala da Bibliju treba tumačiti doslovno."
Katolička Crkva nije (niti to danas
radi) tvrdila kako Bibliju treba tumačiti doslovno. Zapravo, ideja
doslovnog tumačenja Biblije je dosta moderna – nastala je u SAD-u
u 19. stoljeću i radi se o isključivo fundamentalističkoj
protestantskoj ideji. Katolička Crkva je tada (i sada) naučavala
kako određeni Biblijski stih ili poglavlje možemo tumačiti na
četiri razine egzegeze – doslovno, alegorijski/simbolički,
moralno i eshatološki. Od nabrojanih, doslovno značenje je općenito
smatrano najmanje bitnim. To je također značilo da stih Svetog
Pisma možemo protumačiti na jedan ili više načina tako da
potencijalno niti nema doslovnog značenja i može biti čisto
metaforičko ili simboličko.
Zato Crkva nije imala problema sa
spoznajom da neki odlomak kojeg su tumačili doslovno više ne mogu
tako tumačiti jer je došlo do boljeg razumijevanja svijeta. Vrlo
rani kršćani su tumačili neke odlomke tako da pokazuju da je
zemlja ravna, ali kako se kršćanstvo raširilo među obrazovanije
obraćenike postalo je jasno kako je takvo tumačenje suprotno
spoznaji kako je zemlja zapravo sfera pa su ti odlomci protumačeni
čisto simbolički.
Sve to znači da je Crkva bila u stanju
promijeniti tumačenje Pisma za kojeg se činilo da kaže kako je
zemlja "fiksirana"(i slično) ukoliko bi netko pokazao da
to nije točno. No, to jednostavno neće učiniti dok netko
uvjerljivo ne pokaže – a Galileo to nije učinio. Kao što je
kardinal Bellarmine zapisao 1616. godine u odluci o Galileovim
spisima:
Ako bi postojala točna demonstracija da je sunce u središtu svijeta i da je zemlja u trećem nebu, da sunce ne kruži oko zemlje nego da zemlja kruži oko sunca, onda bi morali pažljivo pristupiti pojašnjavanju Pisma koje se čini govori suprotno, i radije reći da ne razumijemo nego da je ono što je demonstrirano pogrešno. No, to nije stvar koju treba učiniti u žurbi, što se tiče mene samog neću povjerovati da postoji takav dokaz dok mi ga netko ne pokaže.
Bellarmine nije bio znanstveni
neznalica, bio je sveučilišni predavač prirodne filozofije u
Flandriji tako da je bio dobro upoznat sa stanjem u kozmološkim
raspravama. Znao je, baš kao što je znao i Galileo, da većina
znanstvenika tog vremena još uvijek smatra da je geocentrizam točan,
a heliocentrizam je daleko od dokazanog. Kada je heliocentrizam
napokon dokazan, Crkva je razmotrila i reinterpretirala Pismo, upravo
onako kako je Bellarmine predložio.
4. "Galileo je bio okovan
lancima, mučen i prijetili su mu spaljivanjem na lomači."
U studenome 2009. godine komičar i
glumac Stephen Fry zajedno sa pokojnim Christopherom Hitchensom je
raspravljao na televiziji sa dvoje katolika o tome je li Katolička
Crkva "sila dobra u svijetu." Fry i Hitchens su uvjerljivo
pobijedili u debati, ali Fry je strastveno zagovarao jednu stvar;
"činjenicu da je Galileo bio mučen" od strane
Inkvizicije. U svojoj knjizi, The End of Faith, Sam Harris se
pokušava referirati na Galilea kada priča o Crkvi koja muči
učenjake do ludosti jer su raspravljali o prirodi zvijezda. Voltaire
je slavno zapisao kako je Galileo provodio dane stenjajući u
tamnicama Inkvizicije; ideja kako je Galileo odustao od teorije zbog
svog (razumljivog) straha od lomače je jedna od glavnih bajka o
aferi Galileo. Sve te ideje su besmislene.
Zapravo, daleko od stenjanja u bilo
kakvim tamnicama, Galileo je proveo cijelo suđenje 1633. godine kao
počasni gost raznih viših klerika u nekoliko raskošnih palača i
apartmana u Rimu. Unatoč Fryevim strastvenim tvrdnjama, nikada ga
nisu mučili niti je ikada bio u stvarnoj opasnosti da ga muče, i
zbog svojih godina i zbog činjenica da je dobrovoljno čak i
entuzijastično surađivao sa istragom (njegovo prijateljstvo sa
mnogim visokim dužnosnicima u Crkvi bi mu sigurno pomoglo da se
stvarno nalazio u ikakvoj stvarnoj opasnosti). Zapisi o njegovom
suđenju ne pokazuju da je u bilo kojoj fazi ikada postojala opasnost
smrtne kazne – kazne koja je bila namijenjena samo najgorim
oblicima nepokajničke i opetovane hereze. Svoje dane nije provodio u
nikakvim "tamnicama". Njegova konačna kazna je bila
zapravo stroža nego što su on i mnogi drugi očekivali, a smješten
je u kućni pritvor u vili( u Firenci) tijekom preostalih 9 godina
života, tada je završio nekoliko svojih najvažnijih djela.
Naravno, ideja da se nekome sudi,
presudi i da ga se smjesti u kućni pritvor (čak i u vrlo udobnu vilu
u Toskani) nije primjerena našem suvremenom senzibilitetu. No,
ostaje činjenica da su ideje - kako je mučen, kako je bio u
opasnosti da ga spale na lomači, da je bio zatvoren ili da je svoje
posljednje dane proveo u nekakvoj tamnici – sve mitovi.
5. "Galileo je bio osuđen
samo zato što je koristio znanost da preispita Crkveni nauk, a to je
Crkva zabranila."
Kao što je već
spomenuto, Crkva nije osuđivala znanstveno istraživanje –
zapravo, većina ljudi tog vremena koje bi mogli nazivati
"znanstvenicima"(termin koji je prvi put upotrijebljen
1833. godine) su istodobno bili klerici. Nije čak ni bio problem da
netko pokaže kako tradicionalno tumačenje Svetog Pisma ili nauka
Crkve treba drugačije protumačiti jer je došlo do novog
razumijevanja fizikalnog svijeta. Crkva je naučavala kako božanska
objava i objava razumom dolazi iz istog izvora tako da ukoliko se
čini da postoji konflikt, znači da je naše razumijevanje problem.
Kao što sam citirao, kardinal Bellarmine je napomenuo da ukoliko se
objektivno demonstrira da je heliocentrizam točan onda bi Pismo koje
(izgleda da) podržava geocentrizam trebalo preispitati. Iako je
dodao da to ne treba raditi u žurbi. Problem je bio što Galileo i
manjina učenjaka koji su prihvatili heliocentrizam u tadašnje
vrijeme nisu objektivno dokazali heliocentrizam jer je još uvijek
postojalo nekoliko prigovora na koja nisu odgovorili i na koje smo
pronašli odgovor dugo nakon Galileove smrti (problem zvjezdane
paralakse nije riješen sve to 1838. godine).
Nakon Bellarminove presude 1616. godine
Galileo se morao složiti sa time da nije dokazao heliocentrizam.
Pristao je da neće predstavljati Kopernikanski model kao objektivnu
činjenicu jer je nije mogao niti dokazati kao takvu. Pristao je da
će je istraživati i podučavati kao matematički model za
astronomske svrhe. Papa je zatražio 1632. godine od Galilea da
napiše knjigu u kojoj će predstaviti Kopernikanski i Ptolemejski
model, sa pripadnim argumentima koji pokazuju snage i slabosti oba
modela. Galileo je napisao "Dialogo sopra i due massimi sistemi
del mondo", ali ga je napisao na takav način da je jasno kako
smatra da je kopernikanski model superioran. Također je neke od
argumenata koje je Papa dao po tom pitanju stavio u usta jednog lika
u njegovom djelu, lik se zvao "Simplicimo" - što na
talijanskom znači "budala".
Razljućen, Papa je povukao svoju
potporu Galileu i dopustio da mu sude pred Inkvizicijom jer je
prekršio svoj dogovor iz 1616. godine zbog načina na koji je
argumentirao u svom radu. Inkvizicija je presudila da je stvarno
prekršio dogovor i zbog toga mu izrekla kaznu.
Crkva je već počela prihvaćati i
razmišljati o implikacijama kopernikanske revolucije. Isusovački
učenjaci u Collegium Romanumu su zadovoljno razvijali Galileove
ideje i koristili teleskopska promatranja da podrže, kritiziraju ili
prilagode Kopernikove ideje; oni i ostali katoličku učenjaci su
zajedno sa astronomima diljem Europe, uključujući Keplera i Brahea
raspravljali o različitim modelima koji su bili predloženi u to
vrijeme.
Sitničava akademska ljubomora drugih
znanstvenika odvela je Galilea i njegov rad pred Inkviziciju,
osobnosti uključenih i politika tog vremena rezultirale su
eskalacijom i osudom Galilea te osudom Kopernikanstva općenito. S
vremenom je ta prekomjera reakcija poništena; ali to sve nikako ne
pokazuje da se radi o neminovnoj reakciji Crkve na događanja u
astronomiji tog vremena, stvari su se lagano mogle odigrati tako da
Crkva prihvati heliocentrizam bez ikakve osude ili sukoba sa
znanošću.
Zaključak
Afera Galileo je niz složenih događaja
koji uključuju mnogo više od same znanosti i vjere. Sve se dogodilo
u vremenu nakon Reformacije i Katolička Crkva je agresivno
pokušavala ojačati i reafirmirati svoju vlast. Također je vezana
sa uključenim ličnostima: znanstveni rivali koji su započeli sa
tračevima o Galileu zbog profesionalne ljubomore, ambiciozni, ali
znanstveno nepismeni propovjednici koji su pojačavali tenzije,
osjetljivi Papa koji se osjetio poniženim zbog Galileove knjige i na
kraju sam Galileo, arogantan i iritantan u toj mjeri da su njegovi
prijatelji gubili svaku nadu.
Pažljivo proučavanje dokaza pokazuje
kako moderna bajka koju si zamišljaju mnogi ljudi o toj aferi ima
malo sličnosti sa povijesnim činjenicama. Bajke su lijepe, zgodne
priče sa poantom na kraju; ali povijest nije takva i rijetko je
možemo smatrati moralnom bajkom. Prave racionaliste zanima što se
stvarno dogodilo i zašto, proučavaju što je objektivnije moguće,
a ne oslanjaju se na slatke priče. Mnogi od mojih kolega ateista,
posebno oni koji su najglasniji, bi trebali proučiti malo povijest
kada se priča o slučaju Galileo, trebali bi biti pažljivi kada
govore o ovoj temi.
Izvorni članak What is the most misunderstood historical event? Autor je Tim O'Neill, povjesničar amater, ateist i skeptik, inače uređuje blog Armarium Magnum i stranicu History vs The Da Vinci Code.
PS
Izvorni članak prati i diskusija koju možete pročitati na gornjem linku. (Netko je spomenuo Galileovu osudu, a u kojoj piše i "philosophically false" što zapravo znači znanstveno pogrešna - jer je prirodna filozofija ono što bi danas nazvali znanošću. Postojalo je više teorija o kretanju svemirskih tijela, jedan post o tome Galileo’s great bluff and part of the reason why Kuhn is wrong. Naravno spominje se i suprotnost biblijskom tekstu, ali kao što znamo iz, primjerice mita o ravnoj zemlji, to samo za sebe nije bio problem.)
Slučaj Galileo je naravno složen, mogao je O'Neill dodati još mitova, primjerice onaj o "čisto teološkom razlogu" zašto smo mislili da je Zemlja u centru svemira, dva posta; The Galileo Affair - The Cosmic Promotion i We live in a geocentric world!. Svašta bi se još moglo napisati o Galileu, spominjao sam ga kroz više postova na ovom blogu, a dva su bila posvećena njemu; Galileo Galilei - suđenje, sve što ste ikada htjeli znati i O znanstvenim uspjesima Galileo Galileia.
Također u članku Patrističko razdoblje, Srednji Vijek i Kopernikanstvo - Preispitivanje povijesnog odnosa znanosti i kršćanstva(Numbers, Lindberg) možete pročitati o Galileu i kopernikanstvu.
Također u članku Patrističko razdoblje, Srednji Vijek i Kopernikanstvo - Preispitivanje povijesnog odnosa znanosti i kršćanstva(Numbers, Lindberg) možete pročitati o Galileu i kopernikanstvu.