U nastavku prenosim par razmišljanja iz eseja The Quest for Community in the Age of Obama u kojem Ross Douthat predstavlja osnovne teze sociologa Roberta Nisbeta (prema knjizi The Quest for Community).
Koji je bio Nisbetov
uvid? Jednostavno rečeno, ono što se čini kao velika tenzija
modernog vremena – istodobni rast individualizma i
kolektivizma, te borba između njih za vladanjem –
zapravo nije nikakva tenzija. Činilo se kontradiktorno da se
herojsko doba laissez faire devetnaestog
stoljeća, u kojem su slobodni ljudi, slobodni umovi, i slobodna
tržišta bila navodno oslobođeni od okova koje nameće prijestolje
i oltar, tako lagano popustiti tiraniji Mussolinija, Hitlera,
Staljina i Maoa. Nisbet tvrdi da kontradikcija postoji samo ako
ignorirate ljudski impuls prema zajednici zbog koje je totalitarizam
izgledao tako poželjnim – čežnja za osjećajem participacije,
za osjećajem pripadanja, za ciljem većim od vlastitog, za grupom
koja će biti naša.
U predmodernom društvu,
ova čežnja je bila ispunjena mnoštvom udruženja prirodne
veličine: cehovima, crkvama i sveučilištima, kurijama, selima i
samostanima, te naravno izvornom zajednicom obitelji. U takvom
društvu, Nisbet zapisuje, "odvojenost autonomnog pojedinca
je bila daleko poput centralizirane političke moći."; Ali
nakon Protestanske reformacije, individualizam i centralizacija
zajedno napreduju, a intermedijarne snage i zajednice ili propadaju
ili nestaju. Kao socijalne institucije, takva udruženja se napada
kao nehumana, iracionalna, patrijarhalna i tiranska; a kao izvor
političke i ekonomske snage, odbačene su kao zastarjele i
neučinkovite. Tamo gdje je postojala mreža zajednica i različitih
tijela u međudjelovanju, liberalni Zapad je odlučio izgraditi
društvo samodostatnih, oslobođenih pojedinaca koje nadzire
ujedinjena, racionalna i tehnokratska vlada.
Pretpostavka je bila
da emancipirani pojedinac zahtijeva jaku državu koja će prerezati
ograničavajuće tkivo intermedijarnih udruženja. "Samo s
apsolutnim vladarem," zapisuje Nisbet opisujući stavove
Thomasa Hobbesa, "bi bilo koje učinkovito udruženje
pojedinaca moglo biti moguće."
Ali svo to ograničavajuće
tkivo imalo je svrhu. Čovjek je socijalno biće, a njegovu žudnja
za zajednicom ne možete zanijekati. Oslobođeni pojedinac
postaje otuđeni pojedinac, paranoidni pojedinac, usamljen pojedinac
koji očajno traži zajednicu. Ako ne može pronaći tu zajednicu
prirodne veličine za čovjeka, on će je tražiti na neljudskoj
razini – u ukupnoj zajednici države.
Tako liberalizam rađa
totalitarizam. Veliki liberalni projekt, "progresivna
emancipacija pojedinca od tiranskih i iracionalnih statusa
naslijeđenih iz prošlosti," riskira stvaranje
emancipiranih pojedinaca koji su željni prihvaćanja vlasti s više
tiranije od crkve, klase ili obitelji. Politika racionalnog
samointeresa koju su promovirali Hobbes i Locke stvara prazninu,
žudnju za zajednicom, koju su Rousseau i Marx brzo popunili.
Razdoblje Jeremy Benthama i manchesterske škole ekonomije ostavilo
je europu zrelu za Ein Volk, ein Reich, ein Führer, i
diktaturu proletarijata.[...]
Ne možete se
protiviti neumoljivom rastu državne moći zagovarajući samo
individualizam. Možete mu se protiviti samo zagovarajući zajednicu.
Lakše je to reći u
teoriji nego stvarno primijeniti u modernoj politici. Mnogi
političari i kritičari su shvatili Nisbetov uvid, ali malo ih
uspjelo primijeniti ga u praksi.
U dva desetljeća nakon
objave The Quest for Community, etatističko-individualistička
simbioza doživljava vrhunac. Nikada prije nije bilo toliko naglaska
na osobnoj slobodi; nikada prije nije skrbnička država (i vojni
industrijski kompleks, do debakla u Vijetnamu) imala toliki utjecaj
nad Američkim životom. Lyndon Johnson je odlučio stvoriti Veliko
Društvo iz Washingtona; istovremeno, lokalna društva diljem države
počela su propadati. Građanska udruženja su nestajala, crkve su se
ispraznile, susjedstva su porušena u ime napretka – prateći te
promjene, države je trošila i regulirala sve više i više.
Najviše od svega,
upravo je obitelj – kralježnica američkog lokalizma i
neovisnosti – rastrgana iz oba smjera, birokrati su zamijenili
roditelje u siromašnih susjedstvima, a brakovi srednje klase su
degenerirali u sredstvo samo-ostvarenja. Gledajući
obiteljo-centrične pedesete, to bi Vas moglo iznenaditi, ali Nisbet
je to predvidio. Možda najproročanskiji dio The Quest for
Community je njegova diskusija naslijeđene slabosti braka kao
institucije – slabost ukorijenjena u "oštrom raskoraku
između stvarnog doprinosa obitelji trenutnom političkom i
ekonomskom poretku, te skupa duhovnih slika naslijeđenih iz
prošlosti."
Douthat se pita kako obnoviti društvo;
Može li država pomoći
u obnovi – ili izgradnji – one vrste udruženog života
kojeg je državna moć postepeno uzurpirala?
To je problem s kojim se
Desnica suočila ne samo u eri Busha, nego i kroz posljednja tri
desetljeća – i još uvijek nije riješen. Jednom kada su
oslabljene veze zajednice, je li dovoljno jednostavno povući moć
države i prepustiti da se zajednica ponovno sama poveže?
Primjerice, hoće li oživjeti obitelji s oba roditelja ako se uklone
programi "protiv
siromaštva"? I hoće li bezbrojne verzije pomoći
procvjetati ako teška ruka države popusti? Ili je moguće da jednom
kada je zajednica dovoljno oslabljena, države se ne može
jednostavno povući bez rizika raspadanja – nego mora imati aktivnu
ulogu u razvijanju civilnog društva, tako što će smanjiti potrebu
za vladinom pomoći prije nego što umanji njen dotok?[...]
U tom je duhu napisana
knjiga The Quest for Community, i u tom duhu joj je potrebno
pristupiti – ne kao političkom manifestu pokreta ili stranke nego
kao promišljenoj, elegantnoj i uvjerljivoj tvrdnji o ljudskoj
prirodi, i vrsti politike koje je najprikladnija za kultivaciju našeg
zajedničkog života.
Imajući to na umu, čini
se prikladnim ostaviti posljednju riječ samom Nisbetu, koji
razmišljajući o relevantnosti vlastitog djela za suvremenu politiku
u eseju “Still Questing” iz 1993. zapisuje:
Dopustite mi da ponovim, i zaključim ovdje, da konzervativna stranka (ili neka druga skupina) ima dvostruki zadatak pred sobom. Prvi je neumorna raditi prema smanjenu centralizirane, svemoćne i unitarne države sa sve većim dugom i deficitom. Drugi i podjednako važan zadatak je zaštita, ojačavanje i njegovanje različitih grupa koje tvore stvarne temelje društvenog poretka. Zbog ta dva cilja uvjeren sam u daljnju relevantnost knjige The Quest for Community.
Svi bismo trebali raditi
na tim zadacima.
PS
Dakle koja je Nisbetova
teza, jedan komentator je ovako sažima:
Slabljenje ili nestajanje povezanosti obitelji, crkve, i susjedstva nije, kao što su se mnogi nadali, oslobodilo čovjeka. Umjesto toga, proizvelo je otuđenje, izolaciju, duhovnu pustoš, i razvoj masovnog čovjeka.
Odnosno o Nisbetizmu;
Radi se istodobno o tezi, molbi i žalopojki. U njenom središtu je Nisbetova tvrdnja da pristojno i zdravo društvo njeguje institucije obitelji, crkve, i dobrovoljnih organizacije koje istovremeno čuvaju od nametljive države i obuzdavaju porive i ekscese izoliranog pojedinca. Jedan od najvećih njegovih uvida je savez između zagovornika moćne države i onih koji bi bili njeni navodni, ili čak i stvarni, korisnici.
Društvo koje se istodobno temelji i na kolektivizamu i na individualizmu se može činiti kao kontradikcija, ali nije tako, Tocqueville je prorekao, a Nisbet primijetio.
Nisam upoznat s Nisbetovim radom, ali čini se kako razrađuje teme koje su i meni
zanimljive. Ono što je posebno aktualno u našem društvu, s obzirom
na povijesne okolnosti, je pitanje koja je uloga države u obnovi
društva. Kakve programe konzervativci moraju zagovarati?
Treba li se država
jednostavno povući? Kojim tempom? Ili mora imati aktivniju ulogu u
obnavljanju štete koju je napravila. Problem je složen i nema
jedinstvenog rješenja za sva društva, možda Država ima ulogu u
obnavljanju, ali ponekad to radi toliko loše da je najbolje da se
odmah povuče.
Nisbet, i konzervativci
općenito, govori o važnosti institucija civilnog društva koje
ispunjavaju prostor između Države i pojedinca. Ipak, kod nas
postoje ljudi koji se vole nazivati "civilnim društvom" (i
koje država podupire), ali nemaju veze s onime što civilno društvo
stvarno jest. Mnoge Nevladine udruge (koje se tako nazivaju da bi
prikrile činjenicu da su provladine) "civilnog
društva" promiču nestajanje civilnog društva i
potpuno državno preuzimanje svih odnosa u društvu. Ne jačaju
društvo nego jačaju Državu, ona se mora uplitati u sve sfere
života.
Iako možete zaključiti
da Država mora na neki način reagirati i potpomognuti "civilno
društvo" koje je nestalo kroz 20. stoljeće u Hrvatskoj, i čiju
obnovu otežava eu birokracija, ona podupire ono "civilno
društvo" koje samo povećava njenu moć.
Etatizam i
(hiper)indidvidualizam idu ruku pod ruku. Oni koji promiču
indidvidualizam tvrde da su obitelj i naslijeđena kultura
neprijatelji. Potrebno ih je pretvoriti u hobije. Potrebno je
osloboditi društvo od običaja, tradicija, autoriteta i institucija.
Ali što je društvo bez običaja, tradicije, autoriteta i
institucija? Što preostaje od društva? Tko onda definira društvo?
Sve institucije moraju se
pretvoriti u ugovor među pojedincima koji se ne osvrće na prijašnje
ili buduće generacije. Ponašanje se privatizira, a troškovi tog
ponašanja socijaliziraju. Regulaciju svih odnosa preuzima država.
Jedini dopušteni
autoritet u društvu je onaj kojeg je Država odobrila.
O
sličnim temama sam već objavio više tekstova, primjerice; Individualizam: istiniti i lažni - Hayek & Burke, Burke o Nenamjeravanim Posljedicama, Burke o Prikrivenoj Mudrosti Predrasuda, O Tradiciji i Miješanju u ono što ne razumijemo – Burke, Scruton o Millu i liberalizmu, O redu i slobodi – R. Kirk, Kirk o razlici konzervativaca i libertarijanaca, Mises o obitelji itd.